Bouwt er iemand nu nog bij 30°++?

De mussen vallen hier niet eens dood van het dak, er zíjn geen mussen meer.
Ik heb nog geprobeerd in een schaduwhoekje wat te bouwen, maar het is niet leuk meer.

Is er iemand die het nog wel op kan brengen?

Ik heb mijn garage omgebouwd naar een modelbouwwerkplaats en heb het puntdak geisoleerd met 15 cm PU platen .
De zon staat enkel in de namiddag op een zijmuur die ook geisoleerd is .
Als de ventilator van s'morgens draait blijft het redelijk fris , maximum 26 graden was het gisteren .
En dat is nog goed te doen om te bouwen .
Natuurlijk de komende dagen gaat het nog warmer worden tot 38 - 39 graden hier in de kempen .
Dan verhuis ik met kleine modelbouwstukjes naar binnenshuis waar de airco draait , lekker 23 graden .
Groetjes
Ronny

In mijn kelder is het zelfs koud, 12 graden.
Alleen als ik naar buiten loop krijg ik een klap voor mijn kop.
Dus ik bouw nog een klein beetje maar geen schuurwerk en zo.

GJ

naja ik modelbouw wel, maar, aan een soort verdampingkoeler. 12cm 230V fan (geregeld) met een mouw van een joggingbroek eraan van ongeveer 35 cm. in de mouw, hangt bovenaan een "baffle" (blokkeerplaat zeg maar) van een kwarkbakdeksel, en een wolkentoetje beker als afstand houder aan de fan. aldus is er een kier rondom in de mouw achter de fan van enkele cm. de lucht beweegt daar snel en in een soort spiraal rond de binnenkant van de mouw naar beneden. in de mouw zit onderaan een geknipte 1,75 liter cola fles, om meer lucht vlak langs de wand te forceren. het pad van de lucht is wsl tegen 1 meter. oppervlak van de mouw 1500 cm² (ongeveer 1 meter bij 15 cm). van 6 mm aquarium slang en een T stukje, heb ik een ring gemaakt met 3 uitstroom gaatjes, en koordjes (door die gaatjes en extra speldegaatjes) om die gaatjes tegen de wand van de mouw te strikken. de ring is ook zo groot dat dat net strak tegen de wand zit. ik voed die ring af en toe, via slangetje met colaflesje, met een fietspompje op druk gebracht. bij voorkeur gekoeld water (heb de koel stroom van de koelkast, en computer, van en naar buiten momenteel).

ik zit onder dat ding. ook ventileer ik met een andere fan (paar watt) lucht van naar buiten, maar niet veel. het effect kan ik het best beschrijven, als; geen aandrang tot zweten en nauwelijks zweten. zonder dat ding is het hier wsl niet te houden en loopt het van me af.

S0wTm6a.jpg
al wat oudere pic. ik knutsel er al aan sinds 2012 . een externe zweter zeg maar

Om te bouwen is het op mijn hobbykamertje ook een beetje te warm, maar beneden in de woonkamer weten we tot nu toe de temperatuur een redelijk stukje lager te houden.
De waterkant trekt, maar ook daar - in combinatie van weinig wind en felle zon - te hoge temperaturen, dus dat wordt het ook even niet.
Daarom maar binnen blijven en van de nood een deugt maken, om achter de laptop het internet af te zoeken naar een mogelijk nieuw en volgend bouwproject.
Wat het gaat worden? Ik weet het nog niet precies, maar in elk geval een zeilvaartuig en dat zou - zover als ik nu ben - een ontwerp van Gary Webb of iets van een loodskotter kunnen worden.
In elk geval is er genoeg te vinden en zie je - zoals zo vaak - op enig moment door de bomen het bos niet meer en krijg ik het vervolgens daar weer plof heet van :hammer:.

Groet, Bert

Ja hoor geen probleem, kijk maar naar mijn avatar. Als je wilt weten hoe het gegaan is moet je gaan kijken naar het forum Vliegende schaalmodellen en het topic is " Mustang P51D freeplan juni RCM&E" . Ik heb daar een verslag geschreven over de bouw van de Mustang P51D V1 van RBC kits en natuurlijk met de bijbehorende foto's. Vanaf pagina 3. Misschien is dit een goed idee voor de aankomende wintermaanden.
Dit topic is overigens gestart door Ton van Munsteren en aangevuld door rijoli. Ik kan het van harte aanbevelen, ga er maar eens goed voor zitten en de ideeën zullen boven komen drijven.

https://www.modelbouwforum.nl/threads/mustang-p51d-freeplan-juni-rcm-e.188120/page-8

Laatst bewerkt:
Back