Bouwtekeing van foto's maken

Effe een vraagje, ik wel een zij/boven/voor aanzicht maken van een foto die ik heb maar deze foto is in perspectief, is er een manier om hier bijvoorbeeld een zijaanzicht van te maken d.m.v. bijvoorbeeld perspectie-lijnen of via photoshop?
Ik weet dat het ook op het oog kan maar dat is niet erg precies dus als iemand een betere manier weet graag...

Nee dat kan niet. De foto is immers geen hologrambeeld.
Wat niet aan informatie in het beeld zit kan er ook niet bij getoverd worden.
Je kan het alleen gaan verzinnen, maar dan ben je wel even bezig...

Wel kan je een foto onthoeken (of delen ervan) of kan je de vertonning van de lens compenseren met een bijzonder filter.

Als je een goed zijaanzicht van een object wil hebben, dan je het beste op grote afstand met een super telelens een foto maken.
Door de verkorting slaat de zaak plat. Als andere uiterste heb je de fish eye lens... dan staat alles ultra bol.

Ok das jammer, ik hoopte dat er een manier was. Het gaat trouwens om een foto van internet dus dat met die speciale lens gaat niks worden, het lijkt wal alsof van alle vliegtuigen die ik interessant vint maar 1 of 2 foto's op internet te vinden zijn:(.

Toch bedankt...

Er zijn wel modelbouwers die aan de hand van foto's een reconstructie maken van een toestel. Want indien je een goed inzicht in de materie hebt, kennis hoe de zaak in elkaar steekt, kan je wel een voorspelling doe hoe iets er uit heeft gezien.

Als het echte toestel nog bestaat, en er is geen tekening van beschikbaar is, kan je het nameten en er een vertaalslag van maken naar een vliegend schaal of semi-schaal model.

Kijk, als je een mooi bouwplan ziet, zit je toch weer met de grootte van het originele plan, Dan die vertekeningen van de lens, rimpels in het papier... ofwel allerlei ruis.

Een hele handige modelbouwer heeft dan aan een wenk genoeg.
en zet het uit zijn hoofd in elkaar... tekent een plan.

Als je een mooie kist treft, zoeken naar de naam er van, of iets van een houvast... dan heb je een zoekbegrip.
Daarmee komt dan vaak weer meer boven tafel.... en soms opeens met bakken!

Verder kan je de vraag -met een illustrerende 'geleende' foto erbij- hier op het forum stellen.
Er zijn vele miljoenen modelbouwers in deze wereld... en iedereen heeft wel iets in een la of weet van iets, over iets.

Dan zijn er grote bouwplannenarchieven.
Bijvoorbeeld Paul Hücke in Duitsland, RC-Modeler in de USA.
Andere bron is bijvoorbeeld ook Uncle Willies. Veel op eBay usa te vinden.

Tik het maar in Google... en je bent weer uuuuuren zoet.

Laatst bewerkt:
Afhankelijk van het perspectief van de foto, kan het dus wel, maar is het erg bewerkelijk.

Foto als achtergrond instellen in bv. Rhinoceros en dan overtrekken. Daarna kun je 'm roteren, etc.

Mijn voorganger heeft wel gelijk dat informatie die niet op de foto staat, niet te achterhalen is. Het staat of valt dus helemaal met het perspectief van de foto die je hebt.

Back