Bouwtekeningen

Discussie in 'F3-RES' gestart door Erik Janssen, 15 nov 2022.

  1. Erik Janssen

    Erik Janssen

    Lid geworden:
    19 nov 2016
    Berichten:
    225
    Locatie:
    Hoorn
    Kop op het wordt winter ( misschien ) en ik had zo het plan om zelf een F3L vliegtuig te bouwen.

    Maar dan een van een tekening en wat freeswerk en wat plankjes kopen.

    Nu kan ik bijna geen tekeningen vinden van een recente datum, is dat ook jullie ervaring of bouwen jullie alleen fabrieks modellen?

    Ik heb de volgende tekeningen gevonden:
    Allegro uit 2004
    RESopenS uit 2020

    en verder eigenlijk geen bouwtekeningen, weten jullie er meer?
     
  2. soarer

    soarer

    Lid geworden:
    18 mei 2011
    Berichten:
    336
    Locatie:
    Groningen
  3. Erik Janssen

    Erik Janssen

    Lid geworden:
    19 nov 2016
    Berichten:
    225
    Locatie:
    Hoorn
  4. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.016
    Locatie:
    Moordrecht
  5. Erik Janssen

    Erik Janssen

    Lid geworden:
    19 nov 2016
    Berichten:
    225
    Locatie:
    Hoorn
    Laatst bewerkt: 17 nov 2022
  6. Erik Janssen

    Erik Janssen

    Lid geworden:
    19 nov 2016
    Berichten:
    225
    Locatie:
    Hoorn
    Het gaat de RESopenS worden, daar is het meeste van te vinden en in nederland en duitsland zijn er voorbeelden.
     
    Laatst bewerkt: 20 nov 2022
  7. Rob.M

    Rob.M

    Lid geworden:
    13 mei 2013
    Berichten:
    255
    Locatie:
    Tolbert groningen
    Prima optie. Vanaf het begin van de res open s heb ik deze. En daarbij ook een electro romp getekend die toe gevoegd is aan het teken pakket. Welke versie wil je gaan bouwen?
    Wel iets om tekening mee te houden het is geen makkelijke bouw, en het is effe wat pielen om de carbon strips er met epoxy op te lijken. Een tip als je hem als res aan een start lijn gaat gebruiken om wikkel de liggers met roving of meer lagen naai gaten wat door drinkt is in epoxy. Dit omdat de liggers wel willen los komen van de webbing bij een enthousiaste lier of lijn start. Verder bouw hem zo licht mogelijk rond de 440 gram vliegt die heerlijk.
     
  8. Erik Janssen

    Erik Janssen

    Lid geworden:
    19 nov 2016
    Berichten:
    225
    Locatie:
    Hoorn
    Dank je @Rob.M dat is een goede tip, ik ga inderdaad de D box bouwen met de koolstof liggers. Mooi winter klusje maar onder 500 gram is voor mij al een hele uitdaging.... ik hou nogal van lijm en zekerheid. Voor de omwikkeling gebruik ik gevlochten visdraad Dyneema, inderdaad met een beetje epoxy om het op zijn plaats te houden.
     
    Laatst bewerkt: 21 nov 2022
  9. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.469
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Licht bouwen maakt heeeeel veel uit bij een RES kist, Erik.
    Zet je gewoonte dus opzij en gebruik zoveel mogelijk dunne cyano. Ook niet verder versterken dan het ontwerp, want elke gram (met name aan de staart) zie je 4x terug in het eindgewicht.

    Ter vergelijking: de x-dream heeft 2 dunne grenen liggertjes met een balsa webbing ertussen, that's it. Geen wrapping, alleen cyano om het bij elkaar te houden, en een 5mm vleugelpen (massief carbon) in een (overkill) alu buisje.
    Als dat al voldoende is, hoef je met carbon capstrips echt geen zorgen te hebben over een flinke lijnstart. Wel over de hechting van de carbon aan de webbing natuurlijk.

    Mijn x-dream krijgt flutter op zijn kielvlak/richtingsroer als ik hem te fanatiek start (niet fataal maar wel eng).
    Let dus op de stijfheid en tegelijkertijd gewicht van de staartvlakken.
     
    Erik Janssen vindt dit leuk.
  10. Erik Janssen

    Erik Janssen

    Lid geworden:
    19 nov 2016
    Berichten:
    225
    Locatie:
    Hoorn
    @Hein.z dat wordt een uitdaging..... je gaat het horen.... nu eerst materiaal inkopen.
     
  11. Rob.M

    Rob.M

    Lid geworden:
    13 mei 2013
    Berichten:
    255
    Locatie:
    Tolbert groningen
    Dat is inderdaad wel een mist om een lekker vliegende res te hebben. Ik heb alles met houtlijm gedaan. Maar dan wel in een spuit met een naald er op om het zo netjes gedoseerd te plaatsen. En oracover licht gebruikt. Met gewoon oracover of hk transparant is die ruim 80 gram zwaarder.
    Zal dit draadje niet ver vervuilen. Veel is te vinden in het res opens draadje en voor vragen voel je vrij om een pm te sturen.
     
    Erik Janssen vindt dit leuk.
  12. Lyckele

    Lyckele

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    3.398
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Hoort niet helemaal in het draadje, maar ben verbaasd te lezen dat je flutter op je Ri krijgt. Heb je een pull-spring aansturing? Of gebruik je de bijgeleverde 0,6mm verenstaal?
     
    Erik Janssen vindt dit leuk.
  13. Erik Janssen

    Erik Janssen

    Lid geworden:
    19 nov 2016
    Berichten:
    225
    Locatie:
    Hoorn
    Prima hoor... ik wil dat ook wel weten...! Anders moeten we de bouwtekeningen aanpassen en dan hoort het wel in het draadje... ;-)
     
  14. Lyckele

    Lyckele

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    3.398
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Het gaat wel over de X-dream ;)
     
    Erik Janssen vindt dit leuk.
  15. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.469
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    0.6 verenstaal zoals meegeleverd. Ik zal volgende keer nog eens goed kijken wat er fluttert aan de staartsectie, ik dacht kielvlak/richtingsroer.
    Duurt maar heel even, de eerste halve seconde van de start of zo als ie echt steil omhoog op topsnelheid gaat.
     
  16. Lyckele

    Lyckele

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    3.398
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Heb je dan ook speling als je het Ri handmatig beweegt?
     
  17. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.469
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Ja, daar zit wel wat speling op. Of eigenlijk meer "flex". Ik zal eens kijken of ik dat met opnieuw scharnier-tapen
    of een steunblokje voor de bowden kabel wat kan reduceren.
     
    Lyckele vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina