Kop op het wordt winter ( misschien ) en ik had zo het plan om zelf een F3L vliegtuig te bouwen. Maar dan een van een tekening en wat freeswerk en wat plankjes kopen. Nu kan ik bijna geen tekeningen vinden van een recente datum, is dat ook jullie ervaring of bouwen jullie alleen fabrieks modellen? Ik heb de volgende tekeningen gevonden: Allegro uit 2004 RESopenS uit 2020 en verder eigenlijk geen bouwtekeningen, weten jullie er meer?
https://shop.vth.de/bauplan_simplyres_-11-3201443/ En dat schijnt volgens de buren naast je eigen inventarisatie inderdaad "alles" te zijn: https://www.rc-network.de/threads/res-bauplan-zum-selbstbau.11908352/
Dank je @soarer Het lijstje kan dus aangevuld worden met de SimplyRES uit 2013 http://rlirc.blogspot.com/2017/08/baubericht-simplyres.html
Fast: https://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?4057451-Fast-F3-res-glider Fred Thijssen is/was bezig met omzetting naar CAD?
Heb het stuk gelezen, maar daar zijn nog geen complete tekeningen van en het project heeft ook buitn de test vlucht nog nooit echt gevlogen en ik ben niet zo wild van diagonale ribben.
Het gaat de RESopenS worden, daar is het meeste van te vinden en in nederland en duitsland zijn er voorbeelden.
Prima optie. Vanaf het begin van de res open s heb ik deze. En daarbij ook een electro romp getekend die toe gevoegd is aan het teken pakket. Welke versie wil je gaan bouwen? Wel iets om tekening mee te houden het is geen makkelijke bouw, en het is effe wat pielen om de carbon strips er met epoxy op te lijken. Een tip als je hem als res aan een start lijn gaat gebruiken om wikkel de liggers met roving of meer lagen naai gaten wat door drinkt is in epoxy. Dit omdat de liggers wel willen los komen van de webbing bij een enthousiaste lier of lijn start. Verder bouw hem zo licht mogelijk rond de 440 gram vliegt die heerlijk.
Dank je @Rob.M dat is een goede tip, ik ga inderdaad de D box bouwen met de koolstof liggers. Mooi winter klusje maar onder 500 gram is voor mij al een hele uitdaging.... ik hou nogal van lijm en zekerheid. Voor de omwikkeling gebruik ik gevlochten visdraad Dyneema, inderdaad met een beetje epoxy om het op zijn plaats te houden.
Licht bouwen maakt heeeeel veel uit bij een RES kist, Erik. Zet je gewoonte dus opzij en gebruik zoveel mogelijk dunne cyano. Ook niet verder versterken dan het ontwerp, want elke gram (met name aan de staart) zie je 4x terug in het eindgewicht. Ter vergelijking: de x-dream heeft 2 dunne grenen liggertjes met een balsa webbing ertussen, that's it. Geen wrapping, alleen cyano om het bij elkaar te houden, en een 5mm vleugelpen (massief carbon) in een (overkill) alu buisje. Als dat al voldoende is, hoef je met carbon capstrips echt geen zorgen te hebben over een flinke lijnstart. Wel over de hechting van de carbon aan de webbing natuurlijk. Mijn x-dream krijgt flutter op zijn kielvlak/richtingsroer als ik hem te fanatiek start (niet fataal maar wel eng). Let dus op de stijfheid en tegelijkertijd gewicht van de staartvlakken.
Dat is inderdaad wel een mist om een lekker vliegende res te hebben. Ik heb alles met houtlijm gedaan. Maar dan wel in een spuit met een naald er op om het zo netjes gedoseerd te plaatsen. En oracover licht gebruikt. Met gewoon oracover of hk transparant is die ruim 80 gram zwaarder. Zal dit draadje niet ver vervuilen. Veel is te vinden in het res opens draadje en voor vragen voel je vrij om een pm te sturen.
Hoort niet helemaal in het draadje, maar ben verbaasd te lezen dat je flutter op je Ri krijgt. Heb je een pull-spring aansturing? Of gebruik je de bijgeleverde 0,6mm verenstaal?
Prima hoor... ik wil dat ook wel weten...! Anders moeten we de bouwtekeningen aanpassen en dan hoort het wel in het draadje... ;-)
0.6 verenstaal zoals meegeleverd. Ik zal volgende keer nog eens goed kijken wat er fluttert aan de staartsectie, ik dacht kielvlak/richtingsroer. Duurt maar heel even, de eerste halve seconde van de start of zo als ie echt steil omhoog op topsnelheid gaat.
Ja, daar zit wel wat speling op. Of eigenlijk meer "flex". Ik zal eens kijken of ik dat met opnieuw scharnier-tapen of een steunblokje voor de bowden kabel wat kan reduceren.