Bouwverlag Super Dimona 2,3M

Beste modelbouwers,

Na m'n GAF Nomad bijna volledig te hebben afgebouwd ben ik al langzaam aan begonnen met een nieuw project. Het zou een toestel met lange vliegtijd moeten worden met redelijk makkelijke vliegeigenschappen, voor soort eigenschappen is een zwever dus geschikt.

Mijn oog is gevallen op een Super Dimona. Ik heb nogal onduidelijke tekeningen, maar met wat puzzelen moet ik er uit kunnen komen. Ik heb de tekeningen naar 2,31M opgeschaald. Een leuk formaat lijkt mij wat minder snel uit het zicht is. Wat voorbereidingen zijn al getroffen als het uitknippen van de ribben, de vleugel is het eerst aan de beurt, en het de grove ribben al uitgesneden.

Ik hoop hier mijn vragen kwijt te kunnen die ik vast zal hebben bij het bouwen. Ik houdt jullie nog op de hoogte van de bouw.

En de link van de plannen, hier van het tekeningen subforum vandaan: gezocht-super-dimona-motorzwever .

Gelijk al een vraag wat ik me bedacht, zou deze geschikt zijn voor buiklandingen in hoog gras (hoog = centimer of 30 - 50) ? Werpen moet wel lukken denk ik... ?

Groetjes Maurits.

Laatst bewerkt door een moderator:
Prachtig....ik heb meer dan ééns overwogen ook zoiets aan te schaffen.
Buiklanding: bedoel je dan dat je de wielen weg wilt laten?

Ik vlieg vanaf een veld waar het gras ook vaak hoog is en dat gaat best, zolang je maar geen wielen hebt. Het enige vervelende is dat je kist in één keer stil staat en dat ziet er vervelend uit. Ik merk dat ik daardoor in hoog gras de neiging heb de snelheid er teveel uit te halen wat vaak niet fraai afloopt (tipstall op het eind :-) ) Ook moet je goed opletten de vleugels echt vlak te hebben, één tip die het gras raakt terwijl de rest nog vliegt is ook al niet zo mooi. Het voordeel van het hoge gras is dan weer dat dat tot nu toe nooit schade heeft opgelevert.
T-staart is een groot voordeel, lage stabilo's houden niet van hoog gras.

Gooien moet geen probleem zijn als je het gewicht aangenaam kunt houden. Ik gooi mijn ASW van 4m / 4,5 kg ook. Eerst deed ik dat met een aanloop maar ik ben er achter dat ik hem gewoon net als iedere andere zwever weg kan gooien omdat de motor sterk genoeg is. Hij zakt iets door, maakt vaart en daar gaatie.
Een laagdekker zoals de Dimona is misschien wel moeiljker omdat je hem niet goed vast kunt pakken zoals een hoog- of schouderdekker.

Nog één ding: 3 meter is voor een zwever (vind ik persoonlijk) een mooier formaat dan 2.30m Dat geeft je net wat meer mogelijkheden omhoog te gaan en bij jezelf vandaan te vliegen zonder dat je hem direct kwijt raakt. En als je hem electrisch gaat maken, 3 meter is met 3 cellen Lipo goed te doen wat je voor 230cm ook wel nodig hebt denk ik. Qua kosten zal het niet veel uitmaken. Dus.....

Succes er mee.

Laatst bewerkt:
Prachtig....ik heb meer dan ééns overwogen ook zoiets aan te schaffen.
Buiklanding: bedoel je dan dat je de wielen weg wilt laten?

Nog één ding: 3 meter is voor een zwever (vind ik persoonlijk) een mooier formaat dan 2.30m Dat geeft je net wat meer mogelijkheden omhoog te gaan en bij jezelf vandaan te vliegen zonder dat je hem direct kwijt raakt. En als je hem electrisch gaat maken, 3 meter is met 3 cellen Lipo goed te doen wat je voor 230cm ook wel nodig hebt denk ik. Qua kosten zal het niet veel uitmaken. Dus.....

Succes er mee.

Mooi, een buiklanding in mijn omgeving moet dan geen probleem zijn. Het klopt dat 3 meter mooier zal zijn, maar dat is alleen al weer 70cm aan vleugel meer, want ik wil het graag transporteerbaar houden.. Ook als er weinig plek is (denk aan een camper). Iemand een idee van setup voor 2,30M? Heb tot nu toe nog BL gevlogen maar wat ik vernomen heb van sommige kits is dat je ook al kan volstaan met een 540 borstelmotor?

Kijk even in de database.
Borstel 540 kan maar een brushless buitenloper en regelaar kost je echt maar een paar euro meer (misschien zelfs precies even veel). Waarom zou je dat nou doen....:D
230 cm of 3m scheelt per vleugel maar 35 cm, die ruimte heb je toch wel? Niet dat ik je wil pushen hoor maar ik heb zelf ook een zwever van 260cm gehad en zelfs die is in de lucht opvallend kleiner dan 3m.
Nou ja, ik stop maar met zeuren....

leuk project maurits ;)
zelf ben ik bezig met een zwever van 2.5 meter en dat lijkt me helemaal geen probleem met gooien. met deze zal dat misschein wel wat meilijker zijn doordat ie de vleugels onderaan heeft.

Haha, foutje. Het is inderdaad de rechtervleugel Berrie. De link naar de tekeningen deed het trouwens niet, dit is als het goed is nu weer in orde.

We gaan verder op ram-snelheid. Wil hem voor 13 Oktober afhebben, dan ga ik waarschijnlijk naar Limburg op vakantie. Prachtig zweefgebied lijkt mij :) De vleugel moet hier en daar nog afgewerkt worden.

Gewicht totale vleugel tot nu toe: 130 gram.

Te zwaar? Alleen de vleugelbevestiging moet er nog aan en de onderkant moet alleen nog beplankt worden.

Volgens mij is de Dimona een vrij snel vliegend en ook vrij zwaar model.
Ik had er onlangs eentje van ca. 3,5 meter, ik weet niet meer precies wat deze woog maar dat was volgens mij boven de 5kg. Ca. 1,5 kg voor die van jou incl. aandrijving?

Totaal gewicht durf ik niet op te gokken. In het totaal zal de vleugel misschien 400 gram gaan wegen met vleugelbevestiging. Ik bouw hem zo licht mogelijk dus we zullen zien :)

Breng wel even 'shear webs' = verticale stukjes balsa aan tussen (naast) de boven en onderligger. Je vleugel wordt er een heel stuk sterker van.

shear_web_01.jpg

De rechtervleugel zo goed als af. De helft van de onderkant laat ik open totdat ik m'n servo's heb en in kan bouwen. Nu we het toch over de servo's hebben... voor een rolroer van dit formaat is 1,5 - 2,0 KG stelkracht PER rolroer wel voldoende, of niet? Bespaart weer gewicht.. Het kleine voorstuk wat open is laat ik nog open voor de vleugelbevestiging te maken.

Ik ga nu beginnen aan de linkervleugel, die is identiek dus foto's daarvan hoeft niet.. denk ik?

Maurits.

De servo's zijn binnengekomen. Van Conrad met een stelkracht van 3,2KG. Het wachten is alleen nog op wat hout wat ik waarschijnlijk morgen ga halen. Nu ik de vleugel zo goed als af kan maken moet er natuurlijk ook een vleugelbevestiging gemaakt worden.

Optie 1: De holle carbon buis gaat de kist in, de haken aan de vleugels worden verbonden door een dik postelastiek die ze bij elkaar trekt.

Optie 2: Een staaf met aan het eind een gat erin wordt vast geschroefd met een inslagmoer in de kist. Hetzelfde verhaal voor de carbon buis.

Dit zijn slechts ideeën dus tips als het beter EN lichter kan zijn natuurlijk welkom. Ik had nog een mooie filmpje op youtube gevonden over een man die zijn vleugels bevestigd bij zijn Super Dimona, maar onduidelijk is hoe deze het gedeelte bij zijn achterlijst vast zet...: -uZlwDJD4jk[/media] - Super Dimona

Groetjes Maurits.

Laatst bewerkt door een moderator:
Als je optie 2 neemt (de platte staaf) moet je die rechtop zetten, anders gaan je vleugels wel heel erg omhoog buigen. Verder moet je bij jouw schets iets maken dat de buigkracht van de platte staaf over kan brengen op je romp zonder deze te breken. Zo'n plat stuk verenstaal zit in mijn ASW ook en het werkt op zich prima maar zeker in combinatie met het koppelstuk dat de kracht opneemt is het wel aardig zwaar..
Carbon buis is (flink) wat lichter en als je de beide zijden in elkaar laat vallen hoef je de romp er enkel "aan te hangen"; er komen immers geen buigkrachten meer op. Die gaan allemaal in de buizen.

Dat is ook de lichtste manier van monteren, met die carbonbuizen.. Maar als ze eenmaal in elkaar geschoven zijn, hoe voorkom je dat ze er weer uitschuiven? Een borgmoertje of iets dergelijks?

Een elastiek volstaat. Er komen op je vleugels maar heel weinig krachten die de vleugels van de romp proberen te trekken (geen eigenlijk). Alle kracht is buigend (tips omhoog/omlaag) en van voor naar achter (met name tijdens de landing).
Ik weet dat er bij zwevers zelfs mensen zijn die de vleugels er op schuiven en de aansluiting met tape afplakken waarmee de vleugels gewoon vast genoeg zitten.

Ok dankje PH_AJH :). Ik ga dus naar de LHS en koop 2 buizen die in elkaar overlopen, en wat haken. Postelastiken heeft m'n vader nog wel, verse, want bij de LHS hingen ze er al een tijd en als je die aantrok knapte ze bijna elke keer.

Back