Bouwverlag Super Dimona 2,3M

Hoi Maurits,
Misschien weet je dit wel maar ik noem het even;
Je moet nog wel even goed nadenken hoe je de V-stelling in je vleugels wilt bouwen. De buizen zijn recht, je moet ze dus onder een hoek in je vleugel bouwen. Verder moet de buis ongeveer op het liftpunt van je vleugel komen (dikste deel) en moet je bij de achterlijst natuurlijk pennen maken om te voorkomen dat je vleugels rond kunnen draaien.

Succes
Arjan

Hoi Maurits,
Misschien weet je dit wel maar ik noem het even;
Je moet nog wel even goed nadenken hoe je de V-stelling in je vleugels wilt bouwen. De buizen zijn recht, je moet ze dus onder een hoek in je vleugel bouwen. Verder moet de buis ongeveer op het liftpunt van je vleugel komen (dikste deel) en moet je bij de achterlijst natuurlijk pennen maken om te voorkomen dat je vleugels rond kunnen draaien.

Succes
Arjan

Goed dat u het meld, bedankt. Met de V-stelling had ik al rekening gehouden. Er zit een indicatie bij de tekening voor de V stelling dus ik kan de buizen onder een lichte hoek plaatsen.

Er komen dus buizen op het dikste deel, meestal bij 1/3 van de voorlijst toch.. net voordat de ribben naar beneden gaan? En dan nog 2 buizen (1 per vleugelhelft dan) bij de achterlijst. Dan in het midden een haak, moet goed komen lijkt me?

Ik ga morgen naar de LHS spullen halen.

Helemaal goed.
De haakjes met elastiek moet je ook even goed over nadenken. Als je het doet zoals je tekende moet je altijd je elastiek door de romp heen zien te wurmen, das best lastig. Dan kun je de haakjes beter wat verder naar voren zetten (kun je er beter bij). Of ook een optie, Multiplex Multilock connectoren er in (MULTIlock Uni-Set #725142) . Dan klik je de vleugels er op en zitten ze vast.
Derde optie, aan je elastiek twee paddestoel-achtige dopjes (die niet de romp in kunnen schieten) en in je wortelrib een soort sleutelgat waar je die dopjes in kunt haken.
Zo iets (ik hoop dat je de bedoeling snapt)
Hurri_080118006.jpg

Kijk dat is nog is handig. Optie 3 snap ik helemaal. Maar van welk materiaal de dopjes te maken? Ik kan wel wat uitdremelen, maar ik denk dat balsa wat zacht is?

Op de tekening staat echter dat de romp netjes in vorm doorloopt. Terwijl de 'echte' Super Dimona een stuk dikker wordt bij de cockpit. Wat zal ik doen?

Bij mijn Cirrus en Hurricane 3m zwevers zijn die dopjes van hard plastic. Balsa zal te zacht zijn. Van hardhout, of een vuren stokje met vliegtuigtriplex schijfje er op zal misschien wel gaan....

Ik ga voor de makkelijkste weg, de manier met de haakjes. Misschien wat gefriemel maar ik vertrouw het erop dat het gaat lukken. Ik zet echter mijn vraagtekens bij de tekening. De orginele Super Dimona wordt sterk dikker naar de cockpit toe. Op deze tekening staat gewoon een 'rechte' kist. Op zich heb ik daar geen problemen mee kwa uiterlijk. Het is ook lichter, en hoe lichter hij wordt hoe langzamer hij kan vliegen want ik heb op youtube gezien dat het een redelijk snelvliegend model is. (zie de onderste cirkel)

Ik snap ik de lijnen bij de achterkant van de kist niet helemaal, welke nou te volgen? :confused: De aller buitenste of...? (zie de bovenste cirkel) Het meest logische lijkt mij de buitenste, maar daar zit weer geen aansluiting op met de spanten volgens de tekening? Mijn ingeving is dat ik gewoon de buitenste lijnen neem, de kist niet dikker maak bij de cockpit maar gewoon netjes rond maak. Lijkt mij niet verkeerd..

Een elastiek werkt prima.

Buig van een spaak het uiteinde om tot een haakje.
Schuif 1 vleugelhelft erop en die het elastiek om het haakje
Steek nu van de andere kant de spaak door de romp heen en haak die ook door het elastiek
Trek het elastiek door de romp heen, plaats dan de spaak dwars
Plaast de tweede vleugelhelft en haak met de spaak het elastiek om het vleugelhaakje.

Arthur

Hoi Maurits,

Dat schiet lekker op! Maar waarom heb je het eerste stuk niet beplankt?
En heb je die shearwebs nog aangebracht?

Mvg
Arthur

Zijn shearwebs wel nodig als je de hele vleugel beplankt eigenlijk? Lijkt mij vooral zinnig bij bespannen ribbenvleugels.

Lijkt mij wel! Ook een vol GFK kist heeft de boven en onderligger verbonden. Behalve de afschuifkrachten vangen de shearwebs ook het wijken van boven en onderhuid bij buigbelasting op.

Mvg
Arthur

maar een vol GFK vleugel heeft geen ribben die de liggers al om de paar centimeter bij elkaar houden toch....
Niet dat ik je niet geloof maar als ik naar de hoeveelheid ribben en de dikte van de beplating kijk lijkt me dat voor een motorzwever (geen aerobatic kist) ruim sterk genoeg.

Het is trouwens uit belangstelling dat ik het vraag, niet uit betweterigheid :-) Ik heb geen ervaring met het zelf ontwerpen van vleugels.

Ja ik heb de shearwebs aangebracht. Al moet ik zeggen, zonder was hij ook al stevig. De reden dat ik het eerste gedeelte nog niet heb beplankt is omdat de planken maar 1 M zijn, en ik er mee wacht totdat de kist af is voor het maken van de vleugelbevestiging. Dat gaat makkelijker als de kist gemaakt is (ook i.v.m de V-stelling).

Ja ik heb de shearwebs aangebracht.

Heel verstandig. Arthur heeft je een hele goed tip gegeven!

Als je het laatste stukje beplanking aanbrengt, verlijm je dat alleen maar "kops" tegen de plank die je er al in hebt? Of zorg je voor wat meer lijm contactoppervlak. Ik zou een dubbele rib toepassen en zo het plankje wat steviger verlijmen.

Als je ooit weer eens te korte planken hebt kan je ze eenvoudig verlengen door ze 45° schuin afsnijden en tegenelkaar aan te lijmen (hoek gezien vanuit het bovenaanzicht) Ik heb het zo gedaan bij de vleugel van mijn Grunau Baby. Een vleugel is 1.5mtr lang, daar kwam ik dus een halve meter te kort.

Als je ooit weer eens te korte planken hebt kan je ze eenvoudig verlengen door ze 45° schuin afsnijden en tegenelkaar aan te lijmen (hoek gezien vanuit het bovenaanzicht) Ik heb het zo gedaan bij de vleugel van mijn Grunau Baby. Een vleugel is 1.5mtr lang, daar kwam ik dus een halve meter te kort.

Is ook beter voor het overbrengen van de krachten op de vleugel.
Eigenlijk heb je nu een 'zwak' punt gecreëerd waar de beplanking nu stopt. Omdat de krachten daar nu niet rechtstreekst doorlopen in de rest van de beplanking.

Als je hem zou gaan spuiten zal je mss later zien dat hier barstjes kunnen in komen.

Bij dit model lijkt het mij nu waarschijnlijk wel zo erg niet. (zit toch dicht bij de vleugel wortel)
Maar vanaf je grotere modelen bouwd is dit wel noodzakelijk om de beplanking dus onder een hoek aan elkaar te bevestigen (best zelf vooraf)

Zie het niet als critiek maar als een tip voor later;)

ik ben zelf ook geen expert maar heb veel geleerd in mn theoriecursus van het zweefvliegen waar dit oa ook behandeld werd ;)

En ga vooral zo door, word weer zeer mooi!

Ik zou een dubbele rib toepassen en zo het plankje wat steviger verlijmen.

Ik lijm dan nog één rib tegen het rib aan waar het op houdt en lijm hem aan het aanliggende rib. Ook had ik al er voor gezorgd dat de beplanking ophield op de helft van het rib zodat de planken het rib deelde.

Daar zitten juist de grootste krachten en momenten........

Maar zoals gezegt, de constructie voor deze zwever is allemaal niet zo kritisch.

Maar ook de vleugel bevesiging. Maar als deze echter aan hetzelfde rib stopt als de beplanking word het idd wel nog zwakker daar.
(tussen een zeer sterke en normale constructie ontstaat een extra zwak punt, omdat de vleugel eerst heel stijf is en dan een normale flex krijgt word het op dit punt extra belast en ontstaat er dus een aanzienlijk grotere kans op breken. Daarom moeten versterkte ligger ook altijd schuin afgewerkt worden en niet in een trap.)

Maar deze zwever is om rondjes mee te vliegen, dus niet voor acro of helling, dus lijkt het mij wel niet zo'n punt hier.

Hallo heren
Wat mij wel opvalt is dat de diepte van de rolroeren aan de kleine kant is
Vraag mij af of deze in de praktijk wel voldoende zullen werken.
groeten jan

Precies, ik ben het met Vjete eens. Het zal niet zo gek lopen en ik ga er gewoon rustig mee vliegen. Ik ga er geen 3D mee vliegen. Ik heb de vleugel met m'n handen proberen te torderen en het voelt gewoon prima aan.

De opmerking over de rolroeren. Ze zitten helemaal bij de wingtips, waar het effect het beste is voor rolroeren dus ze hoeven daar niet groot te zijn. Mijn gevoel zegt dat ze groot genoeg zijn.

Back