Bouwverslag 1:10 speedboat (eigen ontwerp)

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Jorrit B, 11 jul 2016.

  1. Jorrit B

    Jorrit B

    Lid geworden:
    16 apr 2016
    Berichten:
    18
    Locatie:
    Oudehaske
    Hallo allemaal,

    Mijn naam is Jorrit en ik ben een 1e jaars student scheepsbouwkunde.

    Voor mijn opleiding moest ik een planerende romp ontwerpen.
    Schaal 1:10 waarbij de werkelijke versie 9 meter lang zou zijn met een gewicht van 3000 kg.
    Hierbij heb ik erg veel plezier ervaren aan het afwerken van het stalen model.

    DSC08313.JPG . DSC08308.JPG DSC08321.JPG
     
  2. Jorrit B

    Jorrit B

    Lid geworden:
    16 apr 2016
    Berichten:
    18
    Locatie:
    Oudehaske
    Nu ben ik beland bij een volgend hoofdstuk.

    Ik wil er een rc versie van maken van 90 cm en 3 kilo gewicht.
    Hierbij is het doel om ook rekening te houden met gewichtszwaartepunten e.d.
    Ook wil ik er mijn eigen stijl en creativiteit instoppen.

    Ik ben begonnen het originele ontwerp in autocad te zetten en deze d.m.v. schetsen en uitwerken vorm te geven.
    Zodoende ben ik tot een kartonnen model gekomen.

    Ik wil de boot gaan opbouwen uit Berkentriplex.
    De spanten worden 4mm en de huid 1.5mm.
    Mijn idee is om de spanten en huidplaten te laten lasersnijden om deze vervolgens te kunnen verlijmen tot een casco.
    Als ik het goed heb moet ik hiervoor triplex gebruiken dat verlijmd is met kleurloze melaminelijm.
    Vervolgens ga ik de romp afwerken met 80 grams glasweefsel en epoxy.
    De romp zal deels gespoten worden (lichte deel op de tekeningen) en deels uit walotenhout gemaakt worden (donkere delen op de tekeningen.).

    De set-up staat nog open, wel heb ik besloten voor 2 schroeven onder de boot te gaan, dit geeft een rustig vaarbeeld en heft het wiel-effect op.

    Hebben jullie nog tips voor me?
    Zo zoek ik nog een goede houtlijm. Wellicht Titebond 3?

    Ik ga volgende week met m'n kartonnen model en laptop langs 2 brothers rc om het proces en de bouwvolgorde met hen te bespreken en het ook hebben over afstanden van de schroeven, roeren en de grootte hiervan.

    Dit is mijn eerste bouw. Ik probeer zoveel mogelijk informatie zelf op te zoeken (zie hierboven ;)) maar mocht ik iets vragen wat al eerder behandeld is, deel dan een linkje of een PM of iets dergelijks zodat ik het op kan zoeken.

    Ik had m'n topic eerst in bouwtips gezet en daar al wat info gehad maar ik denk dat het hier meer op z'n plaats is.


    Bij voorbaat dank voor jullie hulp!

    Grt
    IMG_6977.JPG IMG_6982.JPG IMG_7031.JPG IMG_7068.JPG IMG_7070.JPG IMG_7116.JPG IMG_7224.JPG IMG_7119.JPG IMG_7122.JPG
     
    Jan Aarsen vindt dit leuk.
  3. Jorrit B

    Jorrit B

    Lid geworden:
    16 apr 2016
    Berichten:
    18
    Locatie:
    Oudehaske
    Even een inhaalslag aan posts,

    Laatst ook bezig geweest met proefjes voor het dek.
    In plaats van inrubberen van het hout zal ik een contrasterende houtsoort als voeg gebruiken.
    Voor deze combinatie heb ik 4 houtsoorten met elkaar gecombineerd.

    -Zwarte Linde.
    -Esdoorn.
    -Mahonie.
    -Walnoot.

    Na het maken van de proefjes heb ik besloten voor 7mm Walnoot plank met 0.6mm Esdoorn voeg te gaan.

    Vervolgens ben ik naar een autospeciaalzaak gegaan om kleurstalen te bekijken voor de lak. Hier tot 4 kleuren gekomen die het kunnen gaan worden.
    Laatst echter langs de Peugeot dealer gereden en daar een 208 gezien, prachtige kleur!
    Ik naar binnen om te vragen of ik mocht weten welke kleur dat was, tot mijn grote plezier zocht de medewerkster de code op en gaf hem op een briefje.
    Deze kleur: Blanc Nacre (parelmoer wit), zal zeer waarschijnlijk ook de kleur van het spuitwerk gaan worden.

    Als laatste heb ik m'n kartonnen model verder onder handen genomen om een beter beeld van het uiteindelijke resultaat te krijgen.

    Al met al schiet het lekker op, mijn aanvraag voor het snijden ligt bij het bedrijf dus even afwachten op reactie en woensdag naar 2 brothers. Zin in!


    Grt Jorrit.

    IMG_7175.JPG IMG_7187.JPG IMG_7190.JPG IMG_7209.JPG peugeot-208-gti-paris-2012-3-004_960.jpg IMG_7248.JPG IMG_7263.JPG IMG_7267.JPG IMG_7271.JPG IMG_7272.JPG
     
    Jan Aarsen, bad65 en MikeMohawk vinden dit leuk.
  4. setsunakaede

    setsunakaede

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.488
    Locatie:
    Zoetermeer
    Lekker bezig, ziet er ook uit als een knap model. Ik ben benieuwd naar de "echte" bouw!
     
  5. Jorrit B

    Jorrit B

    Lid geworden:
    16 apr 2016
    Berichten:
    18
    Locatie:
    Oudehaske
    Gisteren bij 2 Brothers RC in Bussum geweest, erg leerzaam en veel informatie gekregen.

    Besloten om de schroefassen en roeren op 40% van de breedte van het loopvlak vanaf de kiel te plaatsen.
    Hierdoor kon ik ook de plaats van de motoren bepalen en kijken met welke schroefassen ik het beste uitkwam voor mijn model.
    Na wat tekenwerk besloten tot de aanschaf van 2 roeren (Raboesch 30x49mm) en 2 schroefassen (Raboesch M4, 395/400x8mm).
    De ashoek komt hiermee op 8 graden.

    Ook bleek dat ik de boot veel sterker/zwaarder had gemaakt dan nodig, wat zou resulteren in een overgewicht.
    Zodoende de heb ik de spantdiktes aangepast variërend van 2 tot 4mm en de huidplaten op 0.8mm gezet.
    De 0.8mm was prima aangezien ik de huid ga lamineren met glasweefsel en epoxy, hiervoor zou ik 80 grams gebruiken maar na overleg is dit bijgesteld naar 25 grams.
    Verder gezocht naar drijfvermogen bij eventueel vollopen, hiervoor kies ik voor Roofmate styrofoam.

    Inmiddels heb ik de tekeningen aangepast en verstuurd naar het snijbedrijf, deze gaat nu nesten en me vertellen hoeveel van elke houtplaat ik kan gaan bestellen.
    Zodra dit binnen is kan ik langskomen om mee te kijken bij het laseren van m'n spanten.

    Ben benieuwd hoe het wordt en heb enorm veel zin om daadwerkelijk te gaan bouwen.

    Grt.

    Raboesch roer 107-01.jpg Raboesch Propeller Shaft 301-series-07-10.JPG Schermopname (6).png styrofoaom.jpg
     
    Jan Aarsen en MikeMohawk vinden dit leuk.
  6. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.692
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Jorrit,

    Leuk is dat hè, een winkel waar de mensen verstand van boten hebben...
    Weet je al welke motoren je gaat inbouwen?
    Die komen ver voorin, dus het gewicht ervan bepaalt mede waar de rest (lipo's) z'n plaats gaat vinden om het zwaartepunt op de goede plaats te krijgen/houden.

    De kunststof Raboesch roeren zijn niet bij uitstek geschikt voor hoge snelheid, iets om rekening mee te houden als je straks op snelheid gaat sturen en er achter komt dat de stroming van de roeren afbreekt en de boot gewoon rechtdoor stuift tot je de snelheid reduceert...

    Groeten, Jan.
     
  7. Majestic

    Majestic

    Lid geworden:
    25 mrt 2009
    Berichten:
    377
    Locatie:
    Huissen
    Wat een prachtig model!
    Ik volg!
     
  8. Jorrit B

    Jorrit B

    Lid geworden:
    16 apr 2016
    Berichten:
    18
    Locatie:
    Oudehaske
    Goedemiddag allemaal,

    Na een (te) lange stilte eindelijk weer vorderingen!
    Van de week heb ik het benodigde hout voor de bouw van mijn romp besteld bij Quartel Modelbouw te Pijnacker.
    Ik verwacht de platen vliegtuig-triplex eind deze week/begin volgende week binnen te krijgen.

    Zojuist een afspraak gemaakt met John Leusink van Leusink watersnijden te Groningen om te gaan laseren.
    Hij heeft mijn AutoCAD tekeningen genest zodat ik precies wist hoeveel van elke plaatdikte ik moest bestellen.
    Aankomende woensdag staat de afspraak en ik mag erbij zijn tijdens het laseren dus foto's daarvan volgen nog!

    Wanneer dat klaar is kan ik eindelijk beginnen met de echte bouw, ik heb gekozen de onderdelen te verlijmen met epoxy.
    Hier heb ik nog nooit mee gewerkt dus heb uit veiligheid voor 30 minuten epoxy gekozen.

    Ik ben blij dat er weer wat gebeurt en hou jullie op de hoogte.

    Grt.
     
    MikeMohawk vindt dit leuk.
  9. Jorrit B

    Jorrit B

    Lid geworden:
    16 apr 2016
    Berichten:
    18
    Locatie:
    Oudehaske
    @ Jan,

    Ik heb vanuit mijn studie een Excel bestand opgezet waarmee ik de zwaartepuntsligging van het gewicht bepaal.
    Hiermee kan ik rekening houden met de balans van het model door al het toegevoegde gewicht, zowel in de lengte-, breedte-, en hoogterichting.

    Qua motoren ben ik er nog niet uit, mij zijn 2 borstelloze buitenlopers geadviseerd maar daar moet ik nog even induiken.
    Eis nummer 1 is namelijk dat ze tegen elkaar indraaien om het wiel-effect van de schroeven te elimineren.
    Verder wil ik het liefst zonder waterkoeling gaan varen en direct beginnen met 'geknepen' zware motoren zodat ik zodra ik er vertrouwd mee ben ik gewoon harden kan gaan varen zonder weer nieuwe motoren te moeten kopen.

    Grt.
     
  10. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.638
    Locatie:
    Betuwe
    Borstelloze (BL) motoren net zo makkelijk van draairichting te wissleen als borstelmotoren:
    Er gaan drie draden vanuit de motor naar de regelaar; van die drie draden moet je er twee wisselen. Welke? Dat maakt niets uit.
    En houdt er rekening mee dat borstelloze motoren veel effcienter zijn dan borstelmotoren; een op het eerste gezicht " lullig" BL-motortje geeft best wel veel power!
    En sommige BL-motoren (en hun regelaars!) houden er niet zo van om steeds met lage toerentallen te varen...

    Maar het gaat om het samenspel tussen rompvorm, motor, schroef en vereiste prestaties...
    Peet van 2 Brothers kan je daar prima mee adviseren!
     
  11. MikeMohawk

    MikeMohawk

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    547
    Locatie:
    Groningen
    Wat leuk dat je erbij kan zijn met dat laseren. 'T is warempel bij mij om de hoek ook nog dat Leusink watersnijden dus heb ik gelijk een lokaal adresje waar ik lopend heen kan :)
     
  12. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.692
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Jorrit,

    Als je er nog nooit mee gewerkt hebt, kon epoxy je nog wel eens vies tegenvallen, je hebt steeds maar relatief kleine hoeveelheden nodig en uit ervaring weet ik dat je dan veel weggooit, omdat je óf teveel hebt aangemaakt óf over de verwerkingstijd heen bent gegaan.
    Ook het feit dat je moet klemmen tot de epoxy is uitgehard schiet niet op.
    Daarnaast blijft de snel uithardende epoxy altijd wat rubberachtig, voor een stabiele lijmverbinding zou ik altijd de 24h versie nemen

    Ik gebruik D2 van Bison, sneldrogende houtlijm, waar je behoorlijk rap mee kunt werken en waarvan de las hard is na droging.

    Groeten, Jan.
     
  13. Jorrit B

    Jorrit B

    Lid geworden:
    16 apr 2016
    Berichten:
    18
    Locatie:
    Oudehaske
    Goedemiddag allemaal,

    Van de week bij Leusink watersnijden langs geweest met mijn hout.
    Al het laserwerk is gelukt en ik heb nu een mooi bouwpakket klaarliggen om in elkaar te gaan puzzelen!
    Morgen nog even wat benodigdheden aanschaffen en dan kan ik eindelijk gaan beginnen, ben heel erg benieuwd!

    @jan, Bij de lijm die jij gebruikt moet je toch ook gewoon inklemmen tot het droog is? en als ik toch besluit andere lijm te gebruiken, zou ik dan de epoxy kunnen gebruiken voor de glasweefsel laag die over de romp komt?

    Ik hou jullie op de hoogte van mijn vorderingen.

    Groet Jorrit

    IMG_7852.JPG IMG_7853.JPG IMG_7855.JPG IMG_7858.JPG IMG_7859.JPG IMG_7860.JPG
     
  14. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.692
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Jorrit,

    Inderdaad moet je bij de D2 lijm ook klemmen, maar de droogtijd is dusdanig rap, dat je vlot kunt doorwerken.
    De lijmnaad is na droging sterker dan het omliggende materiaal.
    Eenmaal aangemaakte epoxy heeft een beperkte verwerkingstijd, zet het uitharden eenmaal in, dan kun je de rest weggooien.

    De meeste 30 minuten epoxy is niet geschikt als lamineerhars, vanwege de korte verwerkingstijd en het niet écht uitharden (rubberachtig, ga dat maar eens schuren...) zoals 24 h epoxy.

    Voor de goede orde; ook 24h lamineerhars begint na een half uit te geleren (afhankelijk van de omgevingstemperatuur, het formaat van je mengbeker e.d.), de 30 minuten epoxy is na een half uur uitgehard, de verwerkingtijd is veel korter, e.e.a.natuurlijk afhankelijk van het fabricaat.

    Groeten, Jan.
     
  15. Fuel Monkey

    Fuel Monkey

    Lid geworden:
    6 jun 2010
    Berichten:
    2.230
    Locatie:
    Hoofddorp
    Hallo Jorit

    Denk je er wel aan de verkoolde randjes weg te schuren i.v.m. hechten van de lijm.

    Grt John
     
  16. Jorrit B

    Jorrit B

    Lid geworden:
    16 apr 2016
    Berichten:
    18
    Locatie:
    Oudehaske
    Hallo allemaal,

    Inmiddels begonnen met de bouw. Ik heb gekozen om te verlijmen met konstruktielijm professional D4 van Bison. Werkt heerlijk en zorgt voor een zeer sterke verbinding. Daarnaast heb ik de 30 minuten epoxy omgeruild voor de 24-uur variant. Hier ga ik dan mee lamineren. Het schuren kost wel wat tijd maar is heerlijk om te doen. Je krijgt wel echt eer van je werk!

    Ik hou jullie op de hoogte.

    Groet Jorrit

    [​IMG][​IMG][​IMG][​IMG][​IMG][​IMG][​IMG][​IMG]
     
    Tamaniac en bad65 vinden dit leuk.
  17. setsunakaede

    setsunakaede

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.488
    Locatie:
    Zoetermeer
    Dat ziet er mooi uit, maar is die spiegel niet een beetje massief (= zwaar)? Als het een varend model wordt zou ik daar nog wat vlees uit weghalen voor gewichtsbesparing, denk ik.
    Ik ben benieuwd naar de rest, ik vond je ontwerp in ieder geval erg fraai dus ik hoop dat het uiteindelijke model daar goed recht aan gaat doen, en ditto vaart.
    Succes met de bouw!
     
  18. Jorrit B

    Jorrit B

    Lid geworden:
    16 apr 2016
    Berichten:
    18
    Locatie:
    Oudehaske
    Ha setsunakaede,

    Ik heb de plakjes die de spiegel vormen wat body gegeven voor de vormvastheid en bewerkbaarheid (vijlen/schuren).
    Straks ga ik hem eerst wegen om te kijken of het nodig is en zo ja dan kan ik op het laatst van binnenuit nog materiaal weghalen.

    Groet Jorrit
     
  19. Jorrit B

    Jorrit B

    Lid geworden:
    16 apr 2016
    Berichten:
    18
    Locatie:
    Oudehaske
    Hallo weer,

    Inmiddels ben ik klaar met het schuren aan de spiegel. Ook heb ik de spanten geschuurd en inmiddels in de lijmklemmen staan. De spiegel weegt nu trouwens 92 gram.
    Helaas mis ik nog 3 spanten maar die worden hopelijk morgen geleverd.

    Groet Jorrit
    [​IMG][​IMG][​IMG][​IMG][​IMG][​IMG][​IMG]
     
    Jan Aarsen vindt dit leuk.
  20. Jorrit B

    Jorrit B

    Lid geworden:
    16 apr 2016
    Berichten:
    18
    Locatie:
    Oudehaske
    Hallo allemaal,

    Afgelopen weken lekker druk geweest en daarnaast flink wat aan mn boot gedaan.
    De 3 ontbrekende spanten zijn binnengekomen dus na deze ook voorbereid te hebben konden deze ook verlijmd worden.
    nu alle spanten en de kielbalk verlijmd zijn en op de template staan kon ik verder met het lijmen van de langsverstijvers.
    De passing was perfect dus wat lijm in het spant en klemmen maar :).

    Groet!

    01.JPG 02.JPG 03.JPG
     
    Jan Aarsen en MikeMohawk vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina