Bouwverslag 17e eeuws linieschip De Friesland 1663

Hallo lichtmatrozen,

Ik ben zover dat ik het schip kan gaan dichtmaken.
De bovenste planken zitten er in tot 1 plank onder de geschutspoorten.

Vraagje, ga ik nu gewoon verder naar onderen werken of van onder naar boven.

gr. Ruud

Normaal gesproken wordt een schip van onder naar boven beplankt.
Ik heb het zelf andersom gedaan, dus van boven naar onder, en dat beviel goed.
Belangrijk is dat je per spant de omtrek meet en deelt door de breedte van de planken, dan teken je deze uitkomst af op de spanten.
Op die manier zie je waar en hoeveel je de planken moet verjongen, en waar de eventuele "instekers" komen.
Misschien wat ver vooruit, maar denk ook aan de manier waarop, eenvoudig gezegd, de balk waar je roer aanhangt wordt geplaatst, dus waarschijnlijk zul je de valse kiel iets uit moeten steken.

Germt

Oké, dat verjongen dat begrijp ik, denk ik, kom daar later wel op terug.
Ik bedoel eigenlijk, maakt het veel uit, de manier van beplanken, het is de eerste huid dus als hij maar dicht is conform de loop van de spanten.
Bij de 2e huid kan ik dan alles gaan uitmeten en verjongen.
Dit moet helemaal goed zijn omdat daar niets mee overheen komt.

gr. Ruud

Oké, duidelijk, in dat geval gewoon doorgaan van boven naar beneden tot je een mooie gladde gesloten romp hebt lijkt mij de beste optie;)

Germt

je kunt al wel proberen om bij de 1e laag toch de "regeltjes" van het beplanken aan te houden en de plankjes keurig verjongen en werken met instekers etc waar nodig.
ik heb zowel bij de 1e als de 2e laag eerst van bovenaf gewerkt tot halverwege en daarna op de kop gemonteerd op een bouwplank en daarna vanaf de valse kielbalk teruggewerkt naar boven.
kijk maar eens bij mijn verslag van de Vasa

Het is inderdaad wel handig om zoals Jan aangeeft de "regeltjes " van het beplanken aan te houden, al was het maar om even het gevoel weer te hebben een soort oefening voor de tweede laag

Germt

Oké, ik ga het dan zo doen.

Het is voor mij trouwens niet "even het gevoel weer krijgen", het is compleet nieuw voor mij.
Dat ik de Victory dicht heb gekregen is een redelijk wonder en er moest ook heel wat plamuur aan te pas komen om het schip op een schip te laten lijken, gelukkig kwam er een berg verf, in OKER GEEL, hè Germt :p, zwart, en koperplaat op te zitten.

Nog een vraag, laat je de planken dan hun natuurlijk verloop houden als je ze tegen de spanten aan zet, ik bedoel dus niet dwingen en vervormen :confused:

gr. Ruud

Je kunt net als Jan begiinen aan de kiel en dan naar de bovenkant werken, tot de planken die al aan de bovenkant zitten.
Als je het goed wilt doen, dan begin je dus met een zandstrook tegen de valse kiel. Dit doe je eerst aan beide kanten.
Deze plank zorgt er voor dat je een enigsinds rechte lijn (kant) hebt.
Vandaar de wat rare vorm van deze plank.
Dan verder beplanken (1 links, dan 1 rechts enz)
Omdat er al planken aan de bovenkant zitten is het wel handig om de te beplanken ruimte op te meten, om te voorkomen dat je straks met hele smalle planken zit te knoeien.
Uiteraard ook hier verjongen en NOOIT de plank in een bepaalde richting dwingen.
Als je dat doet krijg je openingen scherpe kanten e.d.
Dus de natuurlijke loop van de planken volgen!!
Neem hier de tijd voor, het bepaald de vorm van je schip.
Dit is één van de moeilijkste klussen aan je schip
M.a.w. de 1e laag aanbrengen als zijnde de 2e laag.

Succes, Germt

Ik ben zoals aangeraden begonnen aan de kiel maar snap er eigenlijk geen moer van.
Naslagwerken, foto's van andere bouwers hebben niet echt tot enige duidelijkheid bijgedragen.

Hier de eerste foto's, ik hoor grag wat er fout gaat en hoe het wel moet.
full

full

full

Ik wil, nu ik op dit punt ben gaan uitrekenen en maten op de spanten gaan zetten voor het verjongen van de rest (11 stuks) van de planken.

gr. Ruud

Laatst bewerkt door een moderator:
@Jan, ik heb bij jou verslag van de Vasa gekeken maar ik kan niet goed zien hoe je het gedaan hebt en snap er ook hier geen reet van. :(

@Germt, is nu duidelijk wat ik bedoel??
Vanuit hier wilde ik nu gaan rekenen en zoals jij aangeeft streepjes gaan zetten.

gr. Ruud

Ruud, ik zie dat je het advies hebt gekregen om vanaf de kiel naar boven te beplanken. Wat ik altijd doe, is een vijftal planken vanaf de kiel plaatsen en dan de rest van de beplanking doe ik van boven naar beneden. mocht je dan ondanks allerlei berekeningen (moeilijk) toch niet helemaal goed uitkomen dan ligt een eventueel smallere plank aan de onderkant van je schip. Waar hij dus minder opvalt als andersom.
Wat er op de foto's te zien is ziet er overigens prima uit, daar mankeert niets aan!

Pietsan.

Zo op de foto's ziet de start er goed uit hoor Ruud, Ook piet heeft een punt door nu van boven naar beneden te planken.
Die keuze mag je zelf maken;)
Let op hé Ruud, niet té snel willen gaan, rustig plankje voor plankje

Succes, Germt

Heren, dank voor het advies.

Ik heb nog een 2 tal planken van onderen erbij gezet en ga nu idd verder vanaf boven want dan kan ik de ronding van het achterschip beter/makkelijker volgen.

@Piet,
Het is de eerste huid nog maar dus zou het niet zo erg zijn om een smallere plank in het zicht te hebben, er gaat nog een huid overheen en daar heb je wel een punt.
Mocht ik daar met een smallere plank uitkomen dan valt hij in het wit van de waterlijn.

Nog een vraagje, is Pietsan een afleiding van het Japans :confused: :worship: zoals bij de samurai ( Mariko-san) of (kenji-san) :D

@Germt,
Ik gedraag me heel netjes, heb vandaag maar 2 plankjes aan beide kanten gemaakt. :)
Het was ook niet echt mogelijk om er meer te doen want ik had werklui over de vloer die de douchehoek aan het aanpassen zijn.
Ik ben een paar keer uit de douche geflikkerd en de douchecabine werd te gevaarlijk dus is het nu helemaal plat en er komt een douchegordijn en 2 extra grote opklapbeugels (net zoals bij wc's) te zitten, dan kan ik me beter vasthouden.

Foto's volgen morgen weer.

gr. Ruud

Ziet er netjes uit Ruud, vooral voor 'n eerste beplanking.
Je kunt wel meerdere planken per dag doen maar dan ook wel om en om.
Als ik 'n plank goed nat heb gemaakt zet ik deze altijd vast met 'n punaise en droog deze dan met 'n oude fhön laat hem even zitten terwijl ik de plank aan de andere kant pas maak. Dan lijm ik de nog wat vochtige plank gelijk vast met houtlijm.
Omdat houtlijm toch op waterbasis is gaat dit perfect.
Er is bij mij nog nooit 'n plank losgelaten.
Zo kun je de hele dag door beplanken.

En heel goed op letten dat de planken onderling (aan de langskanten) ook verlijmd zijn. Dat geeft de sterkte van een "schaal" anders kan je later bij het schuren planken individueel indrukken, en krijg je het nooit goed.

Groet,

Ad

Ruud, tik eens in bij Google: het beplanken van een scheepsromp.
Kijk op de pagina die verschijnt bij het kopje: Howto: het beplanken van een scheepsromp-beagle. Je krijgt dan een PDF-bestand van meer dan 30 pagina's. Ik denk dat je daar hele goede tips uit kunt halen voor wat betreft de manier van beplanken. Succes. ;)

Grt Kees

@Piet,
:D Had gekund toch??
Ik heb zelf jaren in de martial arts gezeten en o.a. Kendo les gehad van een Japanse meester en die moesten we uit respect altijd de toevoeging "San" geven.

gr. Ruud

Back