Bouwverslag 2cc dieselmotor

De onderdelen voor het dieseltje zijn nu bijna allemaal klaar , enkel nog de regelschroef voor de compressiezuiger maken en het inlaatgat in de krukas

Daar zegt 'm niks over een contra gewicht wat ook nog gemaakt moet worden.

Ik vroeg het me gewoon af, meer niet.

Groet, Bert

Daar zegt 'm niks over een contra gewicht wat ook nog gemaakt moet worden.

Ik vroeg het me gewoon af, meer niet.

Groet, Bert

Heb ik al aan gedacht maar aangezien er wereldwijd al tientallen van deze "Owen Mate 2cc" op dezelfde manier gemaakt zijn ga ik het toch zo proberen , als er teveel trillingen optreden kan ik nog altijd stukken uit de wang frezen

Groeten Jef

Hmmmm,ik heb motoren genoeg in me'n collectie staan met gewoon een volronde krukas. Draaien prima zo en zonder trillingen.
Eerst zo maar eens proberen.

Hallo , de pistonpen moest ik ook nog maken , had ik vorige keer niet aan gedacht :confused:
Ik had nog een stukje 42CrMo4 staal liggen dus dat kwam goed van pas , afgedraaid en geschuurd tot de juiste diameter , enkel de laatse 3 mm heb ik 1/100 overmaat gelaten zodat het met een lichte klempassing in de zuiger vast komt te zitten
208.JPG

Gemonteerd en ok bevonden
209.JPG

Dan de compressiezuigerschroef nog gemaakt
210.JPG

Groeten Jef :cool: wordt vervolgd

Laatst bewerkt:
Is 42CrMo4 niet een beetje zacht voor een pistonpen? Meestal zijn deze gehard dacht ik.

Voor deze toepassing is het zeker sterk genoeg (treksterkte van 1000 à 1200 N/mm2) dus echt zacht is 42CrMo4 toch niet , bovendien is de drijfstang van aluminium welliswaar 7075 kwaliteit maar dat is nog altijd zachter dan 42CrMo4.
Groeten Jef

Hallo iedereen , het laatste wat ik nog moest doen was het inlaatgat in de krukas maken en dat is ondertussen gebeurd.
De boormal , het gat uit het center staat onder 54° t.o.v. de bovenkant en daar past de big-end pen van de krukas in
211.JPG

Eerst maat nemen met de kantentaster
212.JPG

Centerboren en dan dia. 5,5
213.JPG

Dan alles gereinigd en gemonteerd en het heeft wel efkes geduurd (amaaai mijnen arm:() maar er kwam leven in en hij heeft zijn eerste klappen al gegeven:)
215.JPG

Ik zal proberen er een filmke van te maken en het hier te posten , groeten Jef

Laatst bewerkt:
Toch prettig, na al het werk beloond worden.

Heb je mooi voor elkaar Jef.
Het zal wel eventjes zoeken geweest zijn achter de goede compressie waarbij ontsteking plaats vond, maar eens gevonden moet het je armen sparen.

Johan.

2 cc diesel-motor.

Heel mooi resultaat Jef,toch mooi om zelf een motortje te bouwen,en ook geeft het meer voldoening dan het te kopen,maar dat is mijn mening.
Benieuwd wat het volgende project van je wordt !

Groeten Sjef.

echt geweldig en knap werk. Heb naar aanleiding van je verslag eens op youtube gezocht naar filmpjes van zelfbouw motortjes en vind daar zelfs werkende V8 enz dus misschien idee voor volgende uitdaging? Ik heb wel zin in weer zo´n mooi bouw verslag haha

Hoy Cor, inderdaad is het bouwen van meercilinder-modelmotoren fantastisch,alleen is dat een ander verhaal dan het maken van een ééncilinder motortje, met de meercilinder-motoren moet je ontzettend veel geduld hebben en er heel veel tijd in steken,soms jaren en meestal gaat de zin om verder te gaan ondertussen over. Heb je inmiddels mijn site bezocht ?
Hierop kun je de cilinderkopjes zien van een 4 takt boxer-motortje waarmee ik bezig !
Groeten Sjef.

Ron,met het viertakkertje ben ik druk bezig,het ontwerp staat nu op de tekening,en ben nu bezig met de 2 cilinderkopjes die al zover klaar zijn,maar die zijn toch op de foto te zien ? Ook de 8 in en uitlaat klepjes zijn practisch klaar,ben nu bezig met de cilinderkopjes. De afbeeldingen staan wel op mijn site fanaat, gr.Sjef .

Ron,met het viertakkertje ben ik druk bezig,het ontwerp staat nu op de tekening,en ben nu bezig met de 2 cilinderkopjes die al zover klaar zijn,maar die zijn toch op de foto te zien ? Ook de 8 in en uitlaat klepjes zijn practisch klaar,ben nu bezig met de cilinderkopjes. De afbeeldingen staan wel op mijn site fanaat, gr.Sjef .

Modelbouwforum.nl - Fotoalbum van fanaat: Miniatuur cilinderkoppen BMR R1200R
Bedoel je deze Sjef ? Heel mooi werk trouwens , Groeten Jef

Back