[Bouwverslag] 30" Pond Racer

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door prop-er, 19 nov 2006.

  1. Planelover_CrAzY_Murdock

    Planelover_CrAzY_Murdock

    Lid geworden:
    6 mrt 2005
    Berichten:
    438
    Locatie:
    Alphen aan de Maas
    Geweldig project :D
    Die interlocks zijn ook prachtig, hoe alles zo mooi in mekaar past :)

    Over de vleugelbelasting, ik betwijfel die 70g/dm2 ook, misschien helpt het als je de rolroeren als flaperons gebruikt?
     
  2. Airbus

    Airbus

    Lid geworden:
    29 okt 2004
    Berichten:
    2.135
    Locatie:
    Vlaanderen
    Nog vorderingen Prop-er?


    [edit] heb het gezien op Rcgroups. komt helemaal goed :D
     
  3. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.015
    Locatie:
    Moordrecht
    Tja, ik zou ook wel willen dat het allemaal wat sneller ging. Ik heb ondertussen een vacbox gemaakt om spinners, canopy en luchtinlaten / uitlaten te maken. De eerste proefstukken met overheadsheets gingen uitstekend. Echter voor de wat grotere delen heb ik echt Vivak nodig. Ik moet dat nog even halen.

    Tevens de waterafscheider (Norgren airservice unit) op m'n nieuwe compressor aangesloten, en voor het eerst in een jaar weer eens de airbrush gebruikt. Heb geprobeerd om wat gipsplaatvuller met water te verdunnen. Ik was niet erg tevreden over het "oplossen" van het spul. Toch maar even beide rompjes van een laagje prut voorzien, om de porien op te vullen. Ik ga dit vanavond nog eens opnieuw proberen met ruitensproeiervloeistof.

    Doel is om een superstrakke huid te krijgen, en dit dan met witte hoogglans radiatorlak af te spuiten.
     
  4. kurt

    kurt

    Lid geworden:
    19 dec 2003
    Berichten:
    1.379
    Locatie:
    Tielt-Winge Belgie
    met een goei 70cm spanwijdte waarvan je nog een stuk verliest door 2 rompen, en 2x 1000mA erin, denk ik dat het als een speer gaat vliegen, en enkel als een speer. Aan welk gewicht ga je zitten vliegklaar denk je? Ik zou inderdaad voorzien voor bungee launch zoals Dirk al zei.
     
  5. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.015
    Locatie:
    Moordrecht
    Ja, da's waar ook, ben ik ook al mee bezig. Ik heb een paar mooie tent-stokken gekocht. Makkelijk te demonteren ivm transport.
    Vlieggewicht hopelijk onder de 500 gram. Moet dus op zoek naar een elastiek met 2,5 kg trekkracht.
     
  6. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.015
    Locatie:
    Moordrecht


    :lol: :lol: :lol:
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  7. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.503
    Locatie:
    groningen
    Mooi werk! :p

    Gaan we die zien, 2 / 3 juni? :D


    jan.
     
  8. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.015
    Locatie:
    Moordrecht
    Sorry Jan. Wat is er waar op 2 /3 juni? Ik hoop 'm 5 mei al gereed te hebben, want dan kunnen we met z'n allen aan de appeltaart. (Volgens Ron van Sommeren)

    Ik heb inmiddels het ontwerp van mijn decals klaar:
    [​IMG]

    Deze ga ik printen op transparante zelfklevende A4'tjes, geschikt voor de inktjet. Nou heb ik mijn printer al een tijdje niet gebruikt, en je raad het al, slechte afdrukken. Zucht. Dan maar weer aan het schoonmaken gaan, en hopen dat 'ie het weer als vanouds gaat doen.

    De mallen schieten niet echt op. Ik heb in ieder geval 1 mal gereed. Deze is van balsa, en hiermee kan ik vrij eenvoudig vacuumvormen. Ik heb geprobeerd hiervan een contramal uit gips te maken. Dit lukte heel goed. Om hier echter weer materiaal in te gieten om een duplicaat te krijgen wil nog niet echt vlotten. Ik heb vanavond nog eens opnieuw een contramal gemaakt. Deze zal ik dit keer met autowax bewerken, alvorens het materiaal erin te gieten. (zowel teflonspray als vaseline hadden niet het gewenste lossende effect). Het blijft voor mij toch wel een soort sport om dit met huis- tuin- en keukenspullen voor elkaar te krijgen.

    [​IMG]

    Een depron mal werkt niet. Ik moet het PET-G dusdanig verwarmen dat het depron gaat vervormen. Ik moet dus mijn spinnermal van balsa gaan maken.

    Voorlopig zat te doen.

    Vincent
     
  9. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.503
    Locatie:
    groningen
    2 / 3 juni is het schaal treffen is Oss! :p


    jan.
     
  10. Bob Polhuis

    Bob Polhuis

    Lid geworden:
    22 okt 2006
    Berichten:
    450
    Locatie:
    Landsmeer
    Dat CAD-gebeuren moet ik toch ook eens rap onder de knie krijgen !! :| :evil:

    Ik ben er bij in Oss ! :D
     
  11. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Moin Vincent

    De Decals kan Ik ook voor je uitsnijden op Plotterfolie als je de Datei in EPS.AI.HPGL hebt. (vektorgrafik)

    En Elastik heb Ik ook liggen voor de Bungee die je wil maken.

    Mvg Johan
     
  12. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.015
    Locatie:
    Moordrecht
    @Jan: Aha. Vreemd dat dat niet gewoon in een sticky bovenaan het vliegende schaaldraadje staat? Klinkt leuk. Ik neem me voor hieraan deel te nemen!

    Niet doen, Bob. Het is gewoon te verslavend. Er komt dan altijd weer een bepaald moment, waarop je ineens echt moet gaan bouwen....
    De volgende plaatjes zijn al aardig gedateerd, maar geven wel aan wat er op dit moment met een eenvoudig en relatief goedkoop pakket als Rhino mogelijk is:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    @Johan: bedankt voor het genereuze aanbod! Stronteigenwijs als ik ben, ga ik uiteraard eerst zelf proberen de decals te maken. Dit gaat nooit goed, dus waarschijnlijk kom ik hier binnenkort op terug. :wink:

    Wat betreft het eleastiek is mijn interesse zeker gewekt. Ook dit aanbod zet ik echter nog even in de ijskast. Met een totaal gewicht van rond de 500 gram, en een static thrust van 800 gram, kan ik loodrecht opstijgen. Dan is een bungee dus nog even niet nodig. Denk ik. Toch?

    /einde twijfelmodus

    Vincent
     
  13. Ruben Jansen

    Ruben Jansen

    Lid geworden:
    21 dec 2006
    Berichten:
    668
    Heej dat ziet er mooi uit, mooi programma dat Rhino. Je krijgt nu echt een goed beeld van hoe het gaat worden. :D Lijkt me alleen wel lastig om mee te werken maar het is het wel waard als ik zo op dit forum rondblader.
     
  14. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.015
    Locatie:
    Moordrecht
    Ik werk er nu 9 jaar mee, en loop nog wekelijks tegen nieuwe handige functies en weetjes aan...

    Als je alle icoontjes laat weergeven, zie je je tekenblad niet eens meer...Daarom heb ik dan ook twee beeldschermen...
    Da's dan misschien wel een beetje overdreven, maar ik zou nu echt niet meer anders willen.
     
  15. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    26 augustus is ook goed hoor :)
     
  16. Han

    Han

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    4.361
    Locatie:
    Epe..HanDeBouwer en hobbyhok
    Even iets naar beneden scrollen.
    Dan vind je iets leuks.

    pond racer

    filmpje

    Groeten Han.
     
  17. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.015
    Locatie:
    Moordrecht
    Mooi Han! Bedankt!

    Echt snel is 'ie niet.
     
  18. Han

    Han

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    4.361
    Locatie:
    Epe..HanDeBouwer en hobbyhok
    Bovenste link even aangepast.

    Han.
     
  19. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    kicken, wat een prachtige kist en tja snelheid is relatief en ik denk dan ook dat die snelheid nu wel redelijk schaal is. Alhoewel 300 kilometer per uur toch wel lekker rap is voor zo een model.
     
  20. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.015
    Locatie:
    Moordrecht
    Hoor 'm nu voor het eerst met geluid... Wow!!! lekker snerpende props en gierende tips.

    Hebben jullie de docu Skybound al gezien, die ik op Youtube heb staan?

     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015

Deel Deze Pagina