Bouwverslag 41% Pitts Beast met MOKI 215

Wat een mooi verslag. Zal een spoedig komen kijken bij je of kunnen we hem binnenkort al op t veld bewonderen als je ermee gaat vliegen?

mvg

Wat een mooi verslag. Zal een spoedig komen kijken bij je of kunnen we hem binnenkort al op t veld bewonderen als je ermee gaat vliegen?

mvg

Kom maar kijken de Koffie staat klaar en zodra het wat warmer wordt buiten dan gaat het beest mee naar het veld.

De aansturing van het staartwiel is zo goed als klaar, moet een paar strakkere veren halen om een goede werking te krijgen.

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Nu is het tijd om in de Weatronic software te duiken om de zaak in te regelen. Ik programmeer de ontvangers zo dat alle basisfuncties voor alle vliegtuigen hetzelfde zijn ingesteld dus zitten alle toestel gerelateerde instellingen in de ontvanger en het enige wat ik met de zender doe is trimmen en evt vluchtfase instellingen.

Dit is het status scherm voor de zender. Hier kan je verschillende instellingen doen vb land instellingen modulatie accu waarschuwing enz.
full

Dit is het status scherm voor de ontvanger. Hier kan je instellingen doen voor de ontvanger.

full

In dit scherm kan je alle kanalen vrij indelen zoals je zelf wil. Wel is het handig als je daar even een plannetje voor maakt en dit consequent voor alle vliegtuigen in de zelfde volgorde doet.
De benamingen mag je ook zelf verzinnen standaard staat daar servo1 servo2 enz.

Verder zitten hieronder op het scherm een aantal knoppen waar je oa in het scherm kan komen om de servospanning voor de verschillende servogroepen in te stellen.

full

In het bovenstaande scherm zie je dat AA BB CC DD de aileron servo's zijn en ja het zijn er acht. AA zijn twee servo's waarvan lichtgroen master is en donkergroen slave, hetzelfde voor BB, CC en DD

EE is voor rudder ook met master en slave.

Verder heb ik ingesteld welke servo's op welke spanning moeten werken.

Kanaal negen en tien bedienen de ailerons als remkleppen. (experiment)

full

Hier de instellingen voor de Masterservo, rechts van de grafiek kan je oa de servoweg instellen en de max stroom per servo begrenzen om te voorkomen dat door kortsluiting de accu platgetrokken wordt danwel de printbanen van de apperatuur wegsmelten.

full

Dit is de slave servo en die ondersteunt de master zonder hem tegen te werken.

full

Hier kan je de servospanning van alle servo's in een overzicht zien.

full

Hieronder een logbestand waar je van de gehele vlucht de vluchtdata, gps-coördinaten, servo spanning en stroom ontvangst en zendkwaliteit uitslagen van de servo's enz enz enz uit kan lezen. Dit wordt opgeslagen op een sd-kaart in de zender en in de ontvanger.

full

Weatronic schakelaar

full

Alle stekkerverbindingen zijn multiplex

full

Om alles goed af te stellen moet ik de pitts helemaal opbouwen en dan beginnen met de verspanning afstellen en dan de uitslagen van de roeren.

De verspanning

Stabilo

full

full

Om alles makkelijk en snel los te kunnen maken heb ik de verspanning van het stabilo met gaffels en pennen met veerclips bevestigd.
full

Hieronder zie je de verspanning van het hele stabilo.
full

Volgens mij is de piloot er klaar voor, nog een paar klussen en dan mag het mooi weer worden.

full

Nu eerst even het stabilo verwijderd om in de staart te kunnen komen.
full

Kleine klus, de zelfgemaakte alu beugel mooi afwerken (om scheurvorming te voorkomen) polijsten en goed bevestigen met twee maal M3 ipv twee servoschroefjes.

full

Is een stuk kleiner zonder Stab

full

Kan overal wel goed bij.

full

mooi toestel, en een nog mooiere motor ;)
Het lijkt erop dat we een moki treffen kunnen gaan houden in het zuiden, een 250 in Weert en een 180 in Panningen (en nog een 215 hier ;) )

Bedankt

Moeten we zeker doen, ben ook heel benieuwd naar jouw Beechcraft Model 17 Staggerwing. Ook een mooi stuk werk.

Als je de sdervo,s nou aan de binnekant monteerd en dan aan de buitenkant een afdekplaatje er op zodat je aleenm de serco hevol nog aan de buitenkant hebd zou dan een heel stuk mooier staan

Dit model verdient dat erg mooi gebouwd

Als je de sdervo,s nou aan de binnekant monteerd en dan aan de buitenkant een afdekplaatje er op zodat je aleenm de serco hevol nog aan de buitenkant hebd zou dan een heel stuk mooier staan

Dit model verdient dat erg mooi gebouwd

Je hebt helemaal gelijk, dat is zeker mooier. Helaas moest ik concessies doen om gewichtsredenen. Bij modellen van deze omvang leg je alles op de weegschaal om er voor te zorgen dat het model onder de 25Kg blijft en dat valt niet mee met een dubbeldekker van deze omvang. vier afdekplaatjes 8 servosteuntjes 16 extra schroefjes tel maar 20gr per servo extra. Maar als er nog gewicht in de staart moet ga ik dat alsnog doen.

ik had daar een veel eenvoudigere oplosing voor
gewoon een sukje 4 mm nijlon plaat met m2 gaatjes op de plek lijmen waar normal de servo op het hout licht
dan de servo aan de binnekant tegen het hout zetten
en van buitenaf met m2 verzonken schroefjes vast zetten met een drupje locktite
zit net zo vast als normaal maar dan wel verzonken
en goedkoop
en vrijwel geen exstra gewicht

je model verdient het
het is echt een plaatje

niks klinkt mooier dan een radiaal

Heb de romp even in een stand gebracht zoals we hem op het veld liever niet zien maar om de inslagmoeren te plaatsen is het wel makkelijk.

full

full

En ook de rand uit de Cowl gehaald om minder werveling te krijgen in de motorkap.

full

Als je de servo's nou aan de binnenkant monteert en dan aan de buitenkant een afdekplaatje er op zodat je aleen de servo hevel nog aan de buitenkant heb zou dan een heel stuk mooier staan

Inderdaad heel erg jammer gelijk geen schaal model meer.:(

ik had daar een veel eenvoudigere oplosing voor
gewoon een sukje 4 mm nijlon plaat met m2 gaatjes op de plek lijmen waar normal de servo op het hout licht
dan de servo aan de binnekant tegen het hout zetten
en van buitenaf met m2 verzonken schroefjes vast zetten met een drupje locktite
zit net zo vast als normaal maar dan wel verzonken
en goedkoop
en vrijwel geen exstra gewicht

je model verdient het
het is echt een plaatje

niks klinkt mooier dan een radiaal

Bedankt voor de tip en het compliment, ik moet nu langzaam maar zeker het exacte zwaartepunt gaan vastleggen en als het even kan verander ik de servo-inbouw achter. Denk dat ik haar eerst vlieg en daarna volgen er nog wat verbeteringen.

Back