Bouwverslag 8ste Schnellboot Flottille, Italeri 1/35

Stabilit van Pattex
Dit bestaat uit een poeder en een verharder die je met elkaar moet mengen .
Deze wordt bruin van kleur maar erg hard
Hier heb ik de Boeg en de naad mee gevuld
Tevens heb ik hiermee de schroefassen mee vast gezet althans de schroefaskokers
grt Fred
 
ik twijfel of dat voldoende is, die lijm is erg hard, het plastic niet, bij een schok belasting kan het zo maar loskomen..... uhh en ik kan het weten. Bij een aanvaring met een niet nader te noemen object was mijn neus helemaal weg, enkel de glasvezel bleef wel heel. Al het plastic dat versmolten was met de glasvezel bleef zitten, waar lijm e.d. enkel was toegepast was los. De hele naad tot ver in het midden was los. Een haarlijntje weliswaar maar door de glasmat bleef alles binnen droog en zonder neus toch naar de kant gekomen. Wat ik ermee zeggen wil is dat het beter is iets te hebben dat beide zijdes overlapt en versmolten is met het plastic. Een schok belasting, hoe klein ook kan nare gevolgen hebben. Dit ligt ook aan het plastic van Italeri, met oudere bouwdozen en andere merken heb ik dat niet eerder gehad.

Op de foto is het zwarte de oude glasvezel, hier is al wat weggehaald om de nieuwe neus te maken.
de twee helften waren los van elkaar tot onder het stuurhuis. Waar de glasvezel goed was gehecht
was ook de grens van de breuk, de neus was enkel gevuld met losse lijm en dat was niet voldoende.


full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb aan de binnenkant van de boeg aan weerzijde twee dikke stukken plastig verlijmt met de boeg ,
Deze lopen geheel in elkaar over in de punt van de boot Denk dat de voorkant nu aan beide zijde ongeveer 5 mm dik is
mvg Fred
 
Hallo MB6400

Ik ben nieuw op dit forum.
Heb de S100 gekocht van Jan Huizenga
Van welke maand en jaartal is deze Modelbouw Actueel waar
de S100 in staat?
Groetjes
Karel
Hengelo

Karel, ik zie je bericht nu pas... Zoek ik vanavond wel even op.
Ik kan het wel voor je scannen; "Toevallig" ben ik de auteur.
Maar: in dit draadje staat veel meer info dan in het artikel, hoor. Bovendien is die recensie van mijn eerste model; ondertussen heb ik er drie gebouwd...:shock:
 
Wilde 3 x Graupner 400 speed kopen voor de S100. Las ook dat deze behoorlijk warm kunnen worden vooral in sluipvaart. Denk nu aan Brushless motoren. Wat zijn gelijkwaardige brushless motoren? En wat is het verschil tussen brushless binnen en buiten lopers. Voor mij een groot ? Welk type van deze motoren zijn geschikt voor de S 100?.
Ik begrijp dat er dan ook 3 vaart regelaars bij moeten. Maar hoe stuur ik die aan met mijn Spektrum 5 zender?

Groetjes
Karel

Leu oet Twenthe leuke Leu
 
Ah...verstandig! Je zal redelijk laag kv moeten hebben rond de 900, dat is met een lipo van 7,2 ongeveer 6500 rpm. Een buitenloper is dan de juiste keuze. iets zwaarder rond de 1100 à 1300 zou kunnen. Een speed 400 heeft 17.000 rpm onbelast, met lange assen en belast in het water haal je dat niet en de rest gaat in warmte op, bij brushles is dat stukken minder. In mijn Vosper heb ik drie kleintjes van 1500 KV en dat is vanwege de korte assen en kleine schroeven, zou overkill zijn op de S100. Let wel er bestaan ook kleine 900 kv brushless motoren maar die zijn te fragiel voor de S100. De motor moet wel solide in elkaar steken. Dus als je weet welke KV je wilt en de motor heeft bijna de afmetingen van een speed 400 (diameter ±gelijk en lengte ±2/3) zit je goed.

2 Brothers RC - Bussum

Bij een buitenloper draait het hele huis en is de kern van spoelen stil in het midden.
Bij een binnenloper zitten de spoelen stil in het huis en draait het midden. Voordeel van buitenlopers is dat de oppervlakte van magneten en spoelen groter is waardoor langzamer en met kracht rond gedraaid kan worden, een binnenloper is meer voor speed.

Aansluiten kan gewoon op 1 kanaal met drie regelaars. De accu of lipo sluit je aan op alle drie de regelaars en de stekkers naar de ontvanger samenvoegen tot 1. Let wel het is het beste om hooguit van 1 regelaar de BEC te gebruiken dus bij twee regelaars moet je de + (rode draad) niet doorverbinden. Beter is nog een aparte kleine accu los als ontvanger spanning gebruiken.

Je hebt een dx5, ik ook zie:
italeri-vosper-mtb-rc-2
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Regelaar en Motor

Vaart regelaar en Motoren

BRUSHLESS CONTROL 18SBEC BEC-Stecker Graupner 7232

Kan ik met deze regelaar de onderstaande motor aansturen?

Kv (rpm/v) 1120
Weight (g) 78
Max Current (A) 30
Max Voltage (V) 7,4-14,8
Power(W) 290
Shaft A (mm) 4
Length B (mm) 36
Diameter C (mm) 28
Shaft Length (mm) 13
Total Length E (mm) 49

Is dit een goede combinatie?

Mvg, Karel

Leu oet Twente leuke Leu
 
Veel te veel = 30A je hebt een regelaar van 18A. Bovendien is deze motor het beste blijkbaar op 3S tot 4S lipo (11,2 - 14,8 ) en dat is heel veel toeren en 290W is overkill.
en dat keer 3 = bijna een kilowatt aan vermogen.......

2 Brothers RC - Bussum

Deze bijvoorbeeld ± 74W x 3 = 225Watt maximaal en toeren genoeg.
 
Dummy dek

Once again: Very nice Balrog! Especially that Bofors 40mm gun on the aft deck... Keep up the good work, you're builing a masterpiece!

Zo, vandaag even zitten millimeterf*cken...
Ik wil een "dummy-achterdek" in de boot hebben; onder het achterdek een polyestyreen plaat met de nodige service-openingen.
Maar wel een die genoeg "vlees" aan de zijkanten heeft om daar vaseline op aan te brengen ter vergroting van de waterdichtheid.
Dat dummy-achterdek moet meteen het echte achterdek op z'n plaats en strak tegen de romp houden.
Volgen mij Paul, had jij ook zo'n constructie?

Op de foto van het dummydek zie je aan de achterzijde nog een spleet tussen dummydek en achterzijde van de romp; die wordt uiteraard nog afgedicht.

Enfin: eergister werden een aantal zakjes "Supermagnete" bezorgd.
Als eerste monteerde ik rechthoekige magneetjes, maar dat is een kl*reklus, omdat je exact rechthoekig moet snijden door het toch best dikke plastic.
Dus na drie rechthoekjes overgestapt op de ronde magneten.
Een stuk makkelijker:
Men bore een gaatje een fractie kleiner dan de diameter van het magneetje, en tegelijk door het dummy- en het "echte dek" zodat de openingen exact boven elkaar zitten. magneten in het dummydek lijmen; even kijken hoe het zit met de polariteit en dan de magneten in het echter lijmen. Een 1/10mm dikke Polystyreenplaat om de magneten onder het echter dek af te dekken...
Als je nu het dek erop legt, hoor je een mannelijk "kloenk!"
en het zit vast.
Afnemen is een kwestie van iets naar achteren schuiven en dan gaat de rest als een eitje...

Hier het dummydek met aan de achterzijde 5 magneten:
magneten2.jpg


Hier het "echte" dek. Uiteraard gaat daar nog een hoeveelheid putty overheen om de magneetjes af te dekken...
magneten1.jpg


Aan de zijkanten van het dek lijm ik om de 15 cm een stel magneetjes.
Lijkt me wel genoeg, denk ik?

Hallo Roel
Goed idee dat dummy dek. Wil ik ook gaan toepassen. Daarom een paar vragen.
Welk typenummer magneten heb je gebruikt? Wat is de diameter /dikte.

Kan op de foto's niet zien hoever je het dummy dek laat doorlopen.
Tot aan de originele opening of tot aan de zaagsnede bij de Kalotte.

Begrijp ik het goed dat je de zaagsnede achter de Kalotte vlak achter de trap houdertjes heb gelegd? Zeg maar links van van het vlonder of aan de andere kant van van het houten vlondertje tegen het luikje aan.
Zie bijgevoegde foto met een L en een R
Diverse foto's die je in het verleden gemaakt hebt zijn verwijderd of niet meer oproepbaar.

groetjes
karel

Leu oet Twente leuke leu
 
Laatst bewerkt:
Beneden deks

Hallo Maarten

Heb je advies opgevolgd. Heb nu 2 Fusion FS2829/13 930KV motoren voor de buitenassen Voor de middenas (schroef) wordt het een FS2829/10 1210KV
Heb 2 vaartregelaars Pulso DLC 30A die kunnen beiden voor en achteruit.
Wil ik ook kunnen gebruiken met parcours varen.

Verder nog een vaartregelaar van Pulso DLB 40A kan ook voor en achteruit.
Kon ze alle 3 geschikt kopen bij de Twente RC racing shop in Enschede
Ik wil alle drie vaart regelaars op 1 kanaal zetten zodat ik ze altijd kan bedienen.
Ben een beetje huiverig geworden van de stapstenen geschiedenis.

De middelste motor wil ik apart in en uit kunnen schakelen met een Turnigy 10 A aan en uit schakelaar. Zet ik tussen de 2e accu en de motor Kan ik ook mijn 5 kanaals zender blijven gebruiken. Maar misschien zijn er andere opties. Ik lees ze graag

Als krachtbron heb ik voor de buitenste motoren een 7,2V 5000MAh NIMH accu pakket.
Voor de middelste motor weet ik nog niet wat er voor komen gaat. Misschien iets van 3000Mah NIHM. Van het Lipo idee ben ik tijdelijk afgestapt.

Als schroefassen heb ik 3 Graupner 31 cm 6mm met 4 mm draad einde. was een behoorlijk geklooi om die in de schroefas behuizing te vijlen. Heb volgens het concept van ter Kiele de uiteinde van de binnen assen in de uit staanders laten lopen. De uit staanders heb ik iets verhoogt om een betere hoek voor de motoren te kunnen verkrijgen. Kan iemand mij eventueel in een Pb bericht uitleggen hoe ik foto's kan uploaden?
Groetjes
Karel

Leu oet Twente leuke leu
 
5 kanaals zender, toevallig een spektrum dx5? dan heb je namelijk 6 kanalen!

Even een truukje

Alle motoren zet je op kanaal 1 (bv linker knuppel)
Met kanaal 5 schakel je een twee polig relais
De ene pool schakelt de ESC signaal draad naar de midden motor uit
en de andere pool zet het ESC signaal van de rechter motor om
van de linker knuppel naar de rechter knuppel.

Let wel de failsafe moet zo zijn ingesteld zijn van de midden motor ESC dat deze niet draait bij verbroken signaal!

Dan heb je de controle over de twee buitenste motoren en kan je ook om je as draaien bv. Met het relais weer uit doe je alles met de linker knuppel.
 
Hallo Roel
Goed idee dat dummy dek. Wil ik ook gaan toepassen. Daarom een paar vragen.
Welk typenummer magneten heb je gebruikt? Wat is de diameter /dikte.
Diameter (van de ronde) 7mm, dikte 2mm.

Kan op de foto's niet zien hoever je het dummy dek laat doorlopen.
Tot aan de originele opening of tot aan de zaagsnede bij de Kalotte.
Iets verder dan de zaagsnede, om houvast te houden. Onder de machinekamerkap uiteraard wel een opening.

Begrijp ik het goed dat je de zaagsnede achter de Kalotte vlak achter de trap houdertjes heb gelegd? Zeg maar links van van het vlonder of aan de andere kant van van het houten vlondertje tegen het luikje aan.
Zie bijgevoegde foto met een L en een R
Links van de vlonder. De trapjes staan net op het vaste deel.

Diverse foto's die je in het verleden gemaakt hebt zijn verwijderd of niet meer oproepbaar.
Weet ik... Lang leve Imageshack... Not.

...De middelste motor wil ik apart in en uit kunnen schakelen met een Turnigy 10 A aan en uit schakelaar. Zet ik tussen de 2e accu en de motor Kan ik ook mijn 5 kanaals zender blijven gebruiken. Maar misschien zijn er andere opties. Ik lees ze graag
Minder goed plan, in mijn opinie. Tenzij dat je jezelf aanleert om de middenmotor bij te schakelen als de regelaar(s) op neutraal staan, maar dat vergt training. Als je zo'n motor meteen "vol gas' geeft, krijgt de schroef forse klappen. Dan zou ik een "aan/uit-schakelaar" met "soft start"prefereren.
Met een 5-kanaals zender kun je deze boot prima besturen:
Buitenste motoren: 2 regelaars met V-kabel op kanaal 3
Middenmotor: 1 regelaar op kanaal 1 of een soft start op kanaal 5
Roer (als je geen Lürssen-effect wilt inbouwen) kanaal 4
Dan heb je nog 2 kanalen over voor bijv verlichting.

Leu oet Twente leuke leu
Geldt ook voor Salland...;)
 
Wat roel zegt klopt, je moet de ESC nooit via de motor of accu kant uitschakelen maar altijd via de servo kabel = zorgen dat hij GEEN of een midden stand signaal krijgt.

En dat middendek inderdaad doorzagen NA de trappetjes met voor het loopvlak.
 
Back
Top