Bouwverslag 8ste Schnellboot Flottille, Italeri 1/35

hahaha... Boos? Daggutnie... Ik zou het zonde vinden als het niet (goed) werkt.
Ik heb ook over zo'n systeem nagedacht, maar vond de " elektronische" oplossing met een V-mixer makkelijker te realiseren en flexibeler... Ik denk overigens dat, als je de kwiklinks op de servo dichter naar het draaipunt zet en/of die op de roeren iets verder van de assen, dat je al behoorlijk op weg bent. En als je een zender hebt met instelbare uitslag, kun je simpelweg de uitslag van de voorste servo beperken. En wanneer dan het middenroer te weinig uitslag zou hebben, kun je de kwiklink die het middenroer aanstuurt op de servo verder uit het midden verplaatsen...

hahaha... Boos? Daggutnie... Ik zou het zonde vinden als het niet (goed) werkt.
Ik heb ook over zo'n systeem nagedacht, maar vond de " elektronische" oplossing met een V-mixer makkelijker te realiseren en flexibeler... Ik denk overigens dat, als je de kwiklinks op de servo dichter naar het draaipunt zet en/of die op de roeren iets verder van de assen, dat je al behoorlijk op weg bent. En als je een zender hebt met instelbare uitslag, kun je simpelweg de uitslag van de voorste servo beperken. En wanneer dan het middenroer te weinig uitslag zou hebben, kun je de kwiklink die het middenroer aanstuurt op de servo verder uit het midden verplaatsen...

Bedankt voor de informatie. Ik heb nog eens in een oude aktetas gekeken en kwam daar een gradenboog tegen. Volgens mij zit ik nu ongeveer op 25 graden Lurssen effect .Mocht dat niet zo zijn omdat ik de boog verkeerd heb afgelezen wil dan iemand mij een foto sturen hoe het dan wel moet. Voor mijn gevoel staan ze nog iets te ver naar buiten. Kan helaas met de trim niet bijstellen omdat ik een wip schakelaar gebruik. (aan/uit.)
Het hoofdroer heeft nu een prima uitslag waarbij ik ook nog kan bijstellen met
de trim. Trouwens op mijn Spektrum 5 zit ook een mix schakelaar kan ik daar nog iets mee qua aansturing BB roeren?
Hoop toch werkelijk dat ik na een dag moeizaam vogelen nu verder kan gaan met de afbouw. Dat wordt dan het onderdek met magneetsluiting.

Leu Oet Twente Leuke Leu

full

full

Laatst bewerkt door een moderator:
In het eggie werden ze eerst op ±30 graden gezet om het effect te starten en als de snelheid er was terug naar ±15 graden om het te behouden. Met vergrote roeren en het feit dat het een schaalmodel is, zou ik het zo maken dat je het nog kunt aanpassen als je een testvaart gemaakt hebt. Gezien de grote van je roeren verwacht ik eerder 15 dan 25 graden voor het effect.

In het eggie werden ze eerst op ±30 graden gezet om het effect te starten en als de snelheid er was terug naar ±15 graden om het te behouden. Met vergrote roeren en het feit dat het een schaalmodel is, zou ik het zo maken dat je het nog kunt aanpassen als je een testvaart gemaakt hebt. Gezien de grote van je roeren verwacht ik eerder 15 dan 25 graden voor het effect.

Ik kan met de servo afstelling niets meer doen. Of ik moet de BB roeren aan de achterkant korter maken of ik moet nog een extra hevel overbrenging maken.
Kan ook nog overwegen om een ander kanaal op de zender te gebruiken die ik wel trimmen kan. Heb nog even op jouw site gekeken. Welke soort (rode) drijfstangetjes voor de roer bediening gebruik je eigenlijk? Ik moet zeggen dat jouw oplossing voor mij te hoog gegrepen is. krijg ik denk ik niet voor elkaar.

Leu Oet Twente Leuke Leu

Je neemt messing schroef oogjes (dacht van Billing Boats) die soldeer je in messing buisjes (zachtsoldeer). De schroefdraad is lang genoeg om ± 1 à 1,5 mm te verschuiven, daardoor kun je met een soldeerbout kleine correcties uitvoeren als een staafje te kort of te lang is.

In feite is mijn principe eenvoudig, de roer servo zit aan de middelste en die vervolgens aan de boeg kant naar de Lurssen roeren. Op het moment dat je die verbinding knikt naar voren verkort je de hevel en gaan de roeren naar buiten en draaien nog steeds mee met het hoofd roer. Enige lastige is om er voor te zorgen dat niks elkaar raakt en
dat je voor zowel links als rechts een trek beweging wilt van de servo, vandaar een tandwiel oplossing. Op youtube staat een video daarvan.

fabrikant?

Mijne heren, aangezien jullie de schnellboot experts zijn, kunnen jullie me misschien vertellen wie de fabrikant was van dit schnellboot s-10 model?

full

Ik ben deze wat aan het opknappen samen met deze:

full

Deze is bijna klaar alleen is het jammer dat de boegvorm niet helemaal klopt en ik de vaardigheden mis om deze te corrigeren :(

hey,

ikdenk dat dit een zelfbouw is, heb hem zelf nog niet gezien als bouwpakket, anders hed ik hem wel gekocht waarschijnlijk:D

de andere heeft idd een ander boegmodel, dit zal waarschijnlijk ook een zelfbouw zijn;)

de s-100 is duidelijk zelfbouw, ik heb hem/haar als half wrak gekocht en weer zo goed en kwaad als ik kan opgebouwd :)

de s-10 is toch wel een pakket geweest, oud ook.

Afhankelijk van de lengte kan het S-10 model van Schaffer Modellbau zijn.
Zat vroeger in Trier, Duitsland.

Zo ook de tweede model, S-142 met de kallote brug. Het model kwam ook als als S-80 met ongepantserde brug.
Lengte S-80 en S-142: 117 cm
Lengte S-10: 107,8 cm

Dan gaat het hier om polyester of epoxy rompen.

Gaat het om houtbouw-romp, S-100 klasse, dan hoogst waarschijnlijk op tekening van SMB gebouwd?
Had je als kit en als tekening. S-142. (rond 1960/70)Tekening is te bestellen bij VTH-Verlag.

Hasse Modellbau heeft een S-142 met een lengte van iets onder de 1,5 meter.
Hasse bestaat nog. Hasse heeft een deel overgenomen. Maar ook zelf ontwikkeld.
Het befaamde Schaffer is niet meer.
Soms zie je de modellen nog wel eens op ebay verschijnen. Blijven geliefd en gekoesterd in Duitsland.

Hier nog een Schaffer S-10
http://www.smc-noris.de/s10.htm

Nu kijk even heel, heel goed naar de S-10... het lijkt wel de Schütze van Robbe, netjes versneden?
De mogelijke houtbouw glimt in de NATO kleuren van de Bundesmarine.

Prachtige modellen in handen. Ben benieuwd!

Gr Bas

Laatst bewerkt:
de s-10 is 117 cm lang met een kunststof romp, de s-100 is 155 cm lang en heeft een houten romp en een boegvorm die niet klopt (wat best storend is) van de zijkant valt het niet zo op maar van boven wel. voor de rest is het wel een tof bakbeest :)
Ik ben er wel achter gekomen dat er zo'n 30 jaar geleden hele mooie bouwpaketten waren van s-10's , jammer dat ze die bijna niet meer maken :)

Wellicht niet te veel aan doen? Doorsmeerbeurt en check en dan maar flink varen?
Vol proppen met rookeffecten en tromgeroffel? Mooi voor vaarshows... of is dat niet meer van deze tijd? Als jongeling regelmatig bij de waterpartij in Den Haag te vinden.
Vaarshows waren magneten. Nog steeds als ik langs rij, het Hubertus afsjees... kijk ik even... helaas geen bootje meer... Eens Hagenees, altijd Hagenees.

De Italeri S-100 is een topper. En Hasse? Die produceert nog.
Prijskaarje. Jazeker... maar dan heb je echt een indrukwekkend groot model.

neuh, gewoon leuQ varen :) bootje wel een beetje opleuken, alle schades repareren enzo.
Ik denk trouwens dat je gelijk hebt dat het een schutze romp is, ik heb even gekeken & vergeleken.
en trouwens wat andere modellen van een s10 in dit formaat.
je kan lullen wat je wilt maar deze s10 is dan toch heel aardig gedaan , anyway ik ben er best wel blij mee :)

mijn 2 cm, vierlings flak & torpedo's zijn binnen :)
full

full

mooi spul van battlecrafts voor de wat grotere schnellbooten

Dummy dek en meer

full
full
full

Ik laat de roeren maar even voor wat ze waard zijn. Ga wel eerst een proefvaart maken als ik zover ben. Dan zie ik wel of het werkt. Wil toch een andere zender aanschaffen mijn Spektrum 5 heb ik te koop staan. Wil eventueel een FlySky FS-TH 9X kopen. Kan ik voorlopig prima mee vooruit denk ik. Moet ik natuurlijk nog wel leren om knoppen te rammen.
Heb me bezig gehouden met het dummy dek. Ik denk dat ik op het achterschip iets van 4 magneten plaats en dan om de 10/15 cm naar voren richting Kalotte. Wil nog even uitproberen of ik kan volstaan met 1 magneet en dan aan de dummy kant een metalen ringetje. De magneten lijken me sterk genoeg om te houden. Zag te laat dat ik de zaagsnede bij de Kalotte aan de verkeerde kant van de originele bevestiging had gelegd. Nou ja dat fixen we ook wel weer.

Specificaties

Tempo!
Wat zijn de specs van de 3 brushless motoren?
Merk, rpm per volt (Kv)?
Hoeveel cellen? etc?

Voor de 2 buiten schroefen 2 Fusion FS2829/13 930KV
Voor de midden schroef een Fusion FS2829/10 1210KV
Voor meer info even googelen.
Accu pakket 7,2 V 5000MAh NIMH voor de buiten motoren.
Accupakket 7,2 V 3000MaH NIMH voor de hoofdmotor.

2 vaartregelaars Pulso DLC 30A
1 vaartregelaar Pulso DLB 40A
Alle 3 kunnen ze voor en achteruit draaien omdat ik ook club wedstrijden wil gaan varen. De regelaars komen uit het RC Auto gebeuren.

Als schroeven ga ik waarschijnlijk Raboesch schroeven gebruiken
R162 13 en R162 14 uit de D serie

Als test schroeven heb ik nu 3 bladige 30 MM Links en Rechts draaiende schroeven van Graupner liggen. Voor de hoofdmotor een 30 MM speed schroef.

Hmmm... dank voor de weetjes! Loop wel even na via Google.

Speedschroefje? Echte schepen hadden de stalen schroeven een diameter van zowat een meter... en een spoed van 1,6. Draaiden in de ultieme versie met een rpm van 1.000 in het water! Was wel even wat boeken uitpellen voor ik dat wist...
Graupner (mits dat nog gered wordt...) heeft speedschroeven met die spoed? Zit je nog schaal ook!

Dat betekende met 1 van de 3 grote diesels gestart... er direct al gang in het schip zat...
er voor delicaat manoeuvreren er een hulpdiesel werd gebruikt, die een van de schroeven aandreef...
Als je de boekjes zo leest werd er nogal eens oeps-oh-pardonschade gevaren onderling... is wat!

Back