Bouwverslag 8ste Schnellboot Flottille, Italeri 1/35

In mijn S100 maak ik gebruik van Fixogum van marabu

De hele dekrand is zo waterdicht, maar kan in geval van nood zonder al te veel kracht weer los
 
Spatwater dicht

In mijn S100 maak ik gebruik van Fixogum van marabu

De hele dekrand is zo waterdicht, maar kan in geval van nood zonder al te veel kracht weer los

Is ook een oplossing. Kun je dan die verlijming ook verticaal los maken?
Ik bedoel dus schuivend. Door de magneetjes moet ik het boven dek schuivend los maken van het onderdek.

Wil vandaag proberen om een proefvaart te maken. Moet alleen nog iets bedenken om het voordek tijdelijk waterdicht te maken. Dat is nog niet verlijmd. Wacht op een in te bouwen servo. Afplakken met plakband lijkt me geen goed idee, ik ben bang dat er dan lak meekomt bij het los maken.
Denk dat ik huishoudfolie ga gebruiken en vast maken met een paar elastieken of tyrips. Laat vandaag nog weten of het hoofddek / onderdek met antislip matje spatwaterdicht blijft. Hoop dat het lukt. Zou een stuk gemakkelijker werken.
_________________________________________________________________
Leu oet Twente Leuke Leu
Volharding 1 klaar, S100 op de werf en stiekum al bezig met de voorbereiding
van een landingsboot klasse 520 Barbe 1:35 of 1:32
 
Proefvaart gemaakt. Alles bleef mooi droog met het anti slip matje. Ik heb nog wel een paar van de originele bouwdoos schroefjes gebruikt om alles goed te laten klemmen.
Had wel verwacht dat ie iets sneller zou gaan. Ik heb er tijdelijke Links en Rechts (tegen elkaar in) draaiende Graupner 3 bladige 30 mm schroeven onder zitten. Nr. 2308.30. Uiteindelijk moet dat Raboesch worden maar of deze een meerwaarde hebben weet ik niet. Ben even het type nr. kwijt. Moet ergens in dit draadje staan.
Maar waar het om ging was of het dek spatwater dicht is. Dat is het dus met een antislip matje.
__________________________________________________________________________
Leu oet Twente Leuke Leu
Volharding 1 klaar, S100 op de werf en stiekem al bezig met de voorbereiding
van een landingsboot klasse 520 Barbe 1:35 of 1:32
 
Had wel verwacht dat ie iets sneller zou gaan. Ik heb er tijdelijke Links en Rechts (tegen elkaar in) draaiende Graupner 3 bladige 30 mm schroeven onder zitten. Nr. 2308.30.
Hallo Arkonide,

Die Graupner propjes hebben maar weinig spoed, wil je meer snelheid, probeer dan eens twee 2318.31 (verkrijgbaar in L&R draaiend), dat schiet aanzienlijk beter op.

Ook de Raboesch props hebben een (iets) hoger spoed, omdat het messing is heb je geen last van flex onder last.
Bij de Raboesch props kun je ook de bladen nog nabewerken, zodat er een (beter) profiel in de bladen komt, dat verhoogt het rendement ook nog eens.
Je moet de props dan wel (opnieuw) balanceren.

Groeten, Jan.
 
schroeven

Die Graupner propjes hebben maar weinig spoed, wil je meer snelheid, probeer dan eens twee 2318.31 (verkrijgbaar in L&R draaiend), dat schiet aanzienlijk beter op.

Hallo Jan
Bedankt voor de tip maar ik wil wel graag minimaal 2 stuks (l&R) 3 bladige schroeven hebben. Komt het dichts in de buurt van het origineel.
Heb je misschien een tip welke ik dan het beste kan gebruiken?
Ik denk wel dat ik de 2318.31 R ga gebruiken als middelste schroef. Om een extra boost te hebben indien nodig. Zo nauw hoeft het ook niet te luisteren.
Groetjes
Karel
 
De originele props van de schnellboot hadden een spoed van om en nabij 1,6 x de diameter.
"Die deutschen Schnellboote 1914-1945, Harald Fock,
ISBN: 9783782208024, 3782208021

Je zou eens kunnen kijken bij de Prop Shop. Prachtig arsenaal aan schroeven.
Het origineel had overigens stalen schroeven. (Brons was te duur voor dit doel)
Propshop heeft ook stalen (RVS) schroeven :-)

Gr Bas
 
Waarschijnlijk de laatste patrouille van S139 in 2013...

Nét uit de bunker:
full


Volle kracht op alleen de middenmotor (Speed 500)

full


Buitenste motoren op halve kracht erbij...

full


... bochtje om de aanval in te zetten...

full


En vol gas op alle drie de motoren!

full


En met vol gas terug naar de haven:

full


Filmpje van het geheel:
b3x27G4plw4[/media] S139 on the prowl again. - YouTube

De boegschutter had het moeilijk... Kouwe poten! "Ich liebe die Mediterranee!" was zijn commentaar na terugkomst.
Watje...
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Kleur reddingsvlotten

Ik zoek de kleuren van de reddingsvlotten van de S100
De bouwtekening zegt grijs !
Maar kom verschillende kleuren tegen van bruin tot groenachtig
Tip
 
Het was oorlog in die tijd... Verschillende leveranciers, niet altijd de "VorschrifmaBige" verf op de werf of op het ondersteuningsschip, of soms zelfs helemaal geen werf ter beschikking...

Dan was het een kwestie van "Doe er maar een kleur op die enigszins in de buurt van het voorschrift is, als het ding maar een beetje beschermd is!"

Bruin, groen, ik heb ze op diverse plaatjes in "de boeken" ook wel "Schnellbootweiss" gezien.
 
Patrouillerapport 28-02.

13:00. Met bemanning op de werf gearriveerd. Boot geïnspecteerd na groot onderhoud. Die Leute op de werf hebben weer liggen maffen. Vergeten de buitenste schroefassen te smeren. Middenmotor: helemaal verroest aan de buitenzijde. Werfbaas uitgekafferd en voorgedragen voor een enkeltje oostfront.
Zelf maar aan het werk gegaan: 2 assen getrokken en de buitenste schroefaskokers gesmeerd. Daarna ssen weer geplaatst. Werfbaas in hoogst eigen persoon de middenmotor laten sauber machen met z'n eigen tandenborstel. Machinist met pistool in de aanslag als "motivator" ernaast. Die zijn voorlopig geen vrienden meer!

15:02 uitgevaren; die Tommy's warten nicht!
Het laatste roest maar verwijderd door flink gas te geven op de middenmotor. De combinatie van WD-40, hitte en trillingen deed het goed.
Etwas "verzenkt"? Nee, dat niet, maar het moreel van een stel (overduidelijk Engelse) eenden behoorlijk ondermijnd. Die gaan voorlopig niet meer zo rustig uit varen!

Teruggekomen om 17:31U. Werf leeg, op een briefje na: "Suchen Sie es lecker selbst aus mit deine S139, Herr Kaleu!"

full


full


full


yDDm2ZVP6ls[/media] S139 goes hunting - YouTube
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top