Bouwverslag 8ste Schnellboot Flottille, Italeri 1/35

Inderdaad.. bij het wakker worden ook! :D

Gisteren heb ik wat zitten klooien met de bemanning.

Alle lichaamsdeeltjes zijn nu mooi geschuurd en bijgesneden om tot de gewenste grootte te geraken, en in de primer gezet.

Ik merkte echter iets vreemds : Ik gebruik nu figuren uit twee kits, allebei 1/35 :

- Tamiya Wirbelwind flakvierling (oude kit), bruine plastic
- Tamiya German Panzer crew, ik denk ook al iets oudere kit, witte plastic

Er is echter iets vreemds aan de hand met de figuurtjes uit de twee kits. De mannetjes uit de tweede kit, de panzer bemanning, lijken kleiner en magerder dan die van de Wirbelwind. Ze zouden echter beide 1/35 moeten zijn, en zijn van hetzelfde merk!!

Weet iemand of er in de loop van de tijd wijzigingen zijn geweest in het ontwerp of de productie van deze figuurtjes? Het verschil valt écht op!

Zit nu op het werk, maar kan vanavond wel foto's posten als verduidelijking indien nodig.

Alvast bedankt alweer!
 
Hou op over schaal, ik kom tot de conclusie dat alle figuurtjes 1/35 in werkelijkheid 225 cm lang zijn, als ze kleiner zijn bij jouw is dat beter.
 
:rolling:groooote blonde germanen!

Is niet alleen de grootte die ertoe doet, vooral de dikte... maar dat zal wel aan de sauerkraut mit wurst, zwiebeln und kartoffelen ligggen zeker ;)

Nog 5 minuutjes werken.. dan naar de tandarrts :(
 
Het boek van Baart stond een lange tijd op Marktplaets voor 25 euri, tot voorkort zie ik...
Mooi boekie, niet zoveel over de snelboot zelf, wel over de oorlogssituatie, taktieken bunkers, verliezen etc met betrekking tot Nederland.
Kon het hier in Groningen ophalen.
 
Laatst bewerkt:
Een losse pagina staat op de uitgever site, toevallig met een lijst met S-boot nummers
voor Nederland. Dus om toch te zeuren over de juistheid van een model t.o.v. nummer etc etc etc etc De S-131 is een S38b.........!!
 
Tja... gelukkig hadden ze geen pennant nummers.
En ja, ik zag ook een plaatje van een Kalottenboot met camo.
Foto zal wel rond juni/juli 1944 gemaakt zijn.
(Dagoperaties tegen de logistieke vloot Engeland - Normandië)
 
We gaan het zien als het boek binnen is over een dag of wat!

Morgen man van makelaardij over de vloer en dan na de foto's voor verkoop....
Ja spuiten van de romp!!!!!!
Zo de boel in de primer!!!
Foto's volgen nog!

Was nummer S-123 nog beschikbaar???
 
swmbo vertrekt morgen, dus ik moet er om zes uur uit om mee te gaan naar schiphol. Bovendien ben ik voor de volgende 7 dagen de fotocamera kwijt, want die neemt ze mee. Dus.. de foto's.. Heb ook een schaalvergelijking genomen :

18mrt_004.jpg

merk dat ik de antennes heb gehangen...

18mrt_006.jpg


18mrt_007.jpg


Morgen na afzetten Tanya heb ik een mooi dagje Amsterdam, en dan tijd genoeg om te werken, en te varen. Ik hoop op goed weer!

Goeienacht alweer! :sleepy:
 
Vandaag eindelijk de M2 Snijplaten ontvangen,
meteen drie 2 mm RVS voorzien van schroefdraad.
Weer een punt van de lijst af

Kan iemand trouwens glijlagers draaien, ga nu welleswaar een drietal schroefkoekers verlengen, maar RVS kokers in 1 geheel zou nog mooier zijn.

Zo, nu zijn de boegdeuren aan de beurt,

dan kan ik daarna eindelijk beginnen met het spuiten van de romp zelf.
 
Kan iemand trouwens glijlagers draaien, ga nu welleswaar een drietal schroefaskokers verlengen, maar RVS kokers in 1 geheel zou nog mooier zijn.

Ga eens naar Henk Bunte, Modelbouwatelier in Apeldoorn.
Aardige vent, kan je waarschijnlijk wel helpen.

Modelbouw Atelier Apeldoorn - Het juiste adres voor modelbouwers van stoommachines, Live-steam locomotieven, stoomschepen en historische houten schepen

Ketelboetershoek 28, Industrieterrein Matenhoek (wijk 28)
7328 JE APELDOORN
Tel: 055 5334138
Fax: 055 5427752
Openingstijden : Di - Wo - Do - Vr: 09.00 - 17.00 Za: 10.00 - 16.00
(Parkeren kunt u bij ons op het terrein)

Hij is weliswaar stoomspecialist, maar ontwerpt en bouwt zijn eigen (kolengestookte) locomotieven.
En anders vraag eens aan Frederik van Gent, actief in het werkschepensegment van MBF.
 
@all,

Ik wil een begin gaan maken met het spuiten van mijn boot. Kan iemand mij vertellen welke ondergrond (grondverf) ik hier het beste voor kan gebruiken??

Lagopus
 
797249c282a6da8ab.jpg


797249c282a7cdf55.jpg


Zo als beloofd hier wat foto's van de boot in de primer.
Vandaag helaas niet veel nog kunnen doen door dat mijn boiler er na meer dan 10 jaar de geest heeft gegeven en mijn keuken bijna mijn nieuwe test meertje werd...

Hoop straks nog wat met waterproef schuurpapier aan de gang te kunnen en kleine oneffenheden weg te werken.

(Ik heb dus Motip primer gebruikt) ;-)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Jammer om te horen van de keuken Joris. Ik hoop dat het snel terug in orde komt! Hoewel.. Een testvaarplek binnenhuis heeft ook wel iets!

Ik gebruikte gewone primer van Gamma (de witte producten) Die kost nog minder dan motip, en werkt uitstekend! Alleen moet je hem wel in verschillende hele dunne lagen aanbrengen.

Naar Amsterdam gaan was niet goed voor mijn gestel! ik moét nu in mijn bed :sleepy:
 
Laatst bewerkt:
Gamma spul i.d.d. ook prima, had deze bus nog staan en dus makkelijk :-)

De romp nu ook rood gespoten maar ook dat ging niet helemaal als gepland gisteren.
Airbrush sputter sputter, zal wel iets verkeerd in gesteld hebben en dat moet is dus even uitzoeken.
 
Appelsientje? Goed laten drogen, en dan met waterproef zeer fijn schuurpapier opschuren. Sowieso goede basis voor tweede laag, doch als je netjes niet door schuurt krijg je een prachtige matte finish, en daardoor vaart je boot nog harder ook.
Met een licht schurend gummetje kan je de zaak nog meer in matte perfectie brengen. Om pijn in je polsen van te krijgen...

Ben je al uit je schoefassen?
Bij internetpostorderdozenschuiver Coenraad hebben/hadden ze (ooit) overlappende messing buis. Ook met 2 mm binnenmaat! die gebruik je als lager. 1 cm per lager is meer dan genoeg. Op dit niveau hoef je niet meer met lagerbrons te werken.
Je kan de kokers ook van allubuis maken. Verlijmen met secondelijm. Scheelt net weer wat grammetjes...
Verlijmen i.p.v. solderen? Komt de zaak iets makkelijker los voor onderhoud.
Soldeer 250 graad. Secondelijm 100 graad. Je kan er dan makkelijker bij.

Mijn schroefassen zijn 50/50 gelijmd en gesoldeerd, zodat ik altijd de kogellagers kan uitbouwen. (locaal verhitten met soldeerbout of microbrandertje) Zaakje houdt het al een dikke 6 jaar. Heel wat power-vaarten gemaakt.
Alluminium verlijmd verder ook uitstekend met epoxy. Beter dan welk ander metaal.

Ik zal straks de boot weer eens uitlaten. Vragen of vrouwlief eens even wil filmen. Op Lürsseneffektentenjagt! 7 Amp/uur is geladen. Vliegen doe ik morgen.
 
Laatst bewerkt:
Voor degene die aangeleverd hadden. De snijmaskers heb ik klaar, echter nog wat pelwerk, ze gaan denk ik maandag/dinsdag op de Post.
 
Nee, geen appelsientje maar hier en daar verf spetters door dat verf in de nuzzel ophoopte en dan mee "vloog" als het te veel werdt.
Moet even het een en ander afstellen aan druk en verf voor het juiste resultaat.
Nu nog hier en daar wat bij spuiten en dan de boel licht schuren.

Bedankt voor de tips e.d.

Ik weet even niet (meer) wat je bedoeld met de assen.
Ik heb er nu 3 assen van Graupner in zitten (M4)

Misschien nog even wat doen zo :-)
 
Back
Top