Bouwverslag 8ste Schnellboot Flottille, Italeri 1/35

Dat ziet er zeer goed uit Roel. Ik zit te watertanden om zelf ook het water op te gaan met mijn S-bootje.

In verband met het water binnenin : Heb je al die extra schroefjes geplaatst bij de achtersteven? Ik heb ze tussen de dieptebomrails zitten, en merk dat het echt wel helpt om de 'tochtkier' ,die anders aan de achterkant zit, te dichten. Misschien vandaar het water?

Bij mijn vaartproeven merkte ik ook dat de draaicirkel aan de grote kant is, hoewel ik denk dat ik het op minder dan 3 meter doe, omdat ik drie niet-schaal roeren heb gemonteerd.

Ziet er in ieder geval zo mooi uit op het water! Ik merkte bij de mijne ook dat ze een heel mooi vaarbeeldgevenmet een mooie boeg en hekgolf!

Vandaag heb ik niets kunnen doen. Ik ben de hele dag op familiebezoek geweest. Ook vanavond ga ik lekker niets doen, ik heb namelijk besloten om morgen maar weer eens te gaan werken :(

Morgenavond dus nieuwe vooruitgang, en hopelijk ook nieuwe foto's. Voor Maarten F post ik morgen in ieder geval foto's van die balletjes voor de mijnen.

Tot morgen alweer!

Groetjes,
Maarten C

Hoe veel bouwers zijn er nu van de S-100???
Ben de tel even kwijt nu.

ff telluh en de mij bekende stand van zaken:
Bas: correctie: Nog in onderdelen; verblijfplaats: in doos

Joris: op de werf,

Maarten C: aan de afbouwkade, proefvaart gemaakt, bezig met boot kuisen na vaart in riviertje "De Schijn". Werfdirectie is ziek thuis.

Maarten F: aan de afbouwkade, elektronicamonteur aan het werk met spaghetti ;)

Arjan: aan de afbouwkade, bezig met superdetailing. Boot blijft in de bunker

Roel: aan de afbouwkade, geschutsmonteurs zijn bezig

Lagopus: In de ververvingsfase

Frans: Boot is onderweg, zal (waarschijnlijk??) in de bunker blijven.

Hermor (Kees): aan de (1:72) afbouwkade

In verband met het water binnenin : Heb je al die extra schroefjes geplaatst bij de achtersteven? Ik heb ze tussen de dieptebomrails zitten, en merk dat het echt wel helpt om de 'tochtkier' ,die anders aan de achterkant zit, te dichten. Misschien vandaar het water?
Maarten: schroefjes zijn geplaatst, maar ik had de "tochtstrip" nog niet afgewerkt met vaseline.

Laatst bewerkt:
Nog snel ff eentje terwijl SWMBO in de zonnebank aan het braden is...

@Roel, Je stand van zaken ziet er zeker goed uit! Lijkt mij inderdaad een waarheidsgetrouw beeld van de vorderingen in het draadje. Leuk om al die S-bootje op een rij te zien staan.

Trouwens, alle info die we hier al bij mekaar hebben is echt wel waardevol voor toekomstige S-boot bouwers. Is er geen manier om dit op een meer duurzame manier te bewaren, zodat alles niet verloren gaat als iedereen hier klaar en op het water is, en het draadje doodloopt, of rekenen we op toekomstige schnellbootkapteins om het verder te zetten?

@ allen : Gaan we hier overigens voor een flotielje? Ik bedoel, weet iedereen al welke S-nummers en van welke flotieljes we aan het maken zijn, of gaat iedereen zomaar die uit de kit overnemen?

Zoals gezegd ga ik voor een boot van het tweede flotielje (Oostende, lekker patriottisch) en waarschijnlijk wordt het de S103 of S107, maar mijn voorkeur gaat uit naar de S103.
Het flotieljeembleem wordt een 'ace of spades' of schoppenhaas in het Vlaams. Omdat van S103 geen kapitein bekend was in beide naslagwerken, ga ik zelf een logo verzinnen ;)

@Frans : De rc inbouw is echt niet zo moeilijk of duur hoor. Het is nu de moment om het te doen, terwijl je nog in de beginfase van de bouw zit. Je vindt alle info in dit draadje. Zelfs als je de rc heel simpel houdt, en bekijkt als een leuke extra functie, bereik je al aardige resultaten zonder (veel) aan schaalaccuratesse te moeten inboeten. Je kan hem dan nog altijd in een diorama leggen, en hem bij goed weer mee op wandel nemen ;)
Qua tijdsduur is het slechts een weekje extra werk, en je gaat er plezier van hebben later. Ik beveel het jullie warm aan! :pim:

Nu snel gaan slapen, morgen gaat de werfdirectie terug aan aan het werk :( Tenminste, als ik daar zin in heb morgenvroeg...

Groetjes en slaapwel :sleepy:

Maarten Cautereels

Als we eens een lijstje maken als wat Roel heeft.
Daar dan nummers in zetten dan kunnen we misschien tot een leuke "reeks" komen.
Anders ga ik voor een van de nummers uit de doos.
Zeker om dat het om Rotterdam nummers gaat vind ik dit wel leuk maar sta open voor andere nummers om mee te werken aan de "vloot reeks".

Ik begreep uit roel z'n lijstje dat we 5 italerie S-100 RC bootjes hebben dus?
(varende modellen)
Gaat leuk worden de 16de!!!

Ik ga sowieso voor een boot van het 8e flottielje.
Waarschijnlijk wel met een fantasienummer, maar met 't volgende embleem:

8eflottila.jpg

Goedemorgen, Joris.

Het boek "S-BOOTE, German E-Boats in action" is een goede bron.
Linkje staat ergens in het draadje.
Dit zijn 2 bladzijden er uit:

bblz158bu2.jpg

bblz163bi9.jpg

Met op de onderste pagina de situatie in februari 1945.

@ Roel,

Je S100 Ziet er goed uit op het water, ligt inderdaad mooi op de juiste diepte. ook mooie plaatjes trouwens! Het ziet er naar uit dat er behoorlijk wat snelheid inzit.

Die beschildering, is dat ook origineel of heb je je eigen fantasie een beetje gebruikt? Het is lastig om behoorlijke kleurenplaatje ste vinden van dit bootje en met name met afwijkende beschildering.

Mijn babyS100 ligt id aan de afbouwkade, heeft gisteren even in bad gelegen, en ligt nog steeds iets te diep, en als jij het dan al hebt over water aan boord dan moet ik zien hoe die van mij het houdt. Hoop toch binnenkort een plaatje/filmpje te schieten van een varende babys100..;)

@allemaal, succes met de bouw verder, misschien inderdaad leuk een keer af te spreken voor een dagje Svaren en kroamschudden (ivm de geboorte van een baby;))

Kees(hermor) S100-1/72

Hoi Roel,

Dit is inderdaad de overzichtlijst februari 1945 in E-boats 1939-1945.

Ik heb echter nog een andere, uit hetzelfde boekje, enkele pagina's eerder, waar de toestand in 1942 staat, en toen was s103 nog in Oostende.

Verwarrend die verschillende flotieljesamenstellingen....

Groetjes,
Maarten C

Roel,

Ik zat ook te denken aan 8e, mooi insigne. Enig idee wat ze op de achterkant hadden??
Nummers maken volgens mij niet uit, ik zie nergens nummer/letters deze gingen eraf in oorlogstijd, alleen de trainings boten hadden volgens mij letters......jouw mening!!

Ik ga proberen een snijmasker te laten plotten op mijn werk op spuitfolie, hopelijk is het niet te priegelig om te plotten??!! als het lukt belangstelling?? Vandaar ook mijn vraag voor de achterzijde, kan ik dat gelijk meenemen.

Mocht het niet lukken ga ik voor de kit decals!

Roel,

Ik zat ook te denken aan 8e, mooi insigne. Enig idee wat ze op de achterkant hadden??
Nummers maken volgens mij niet uit, ik zie nergens nummer/letters deze gingen eraf in oorlogstijd, alleen de trainings boten hadden volgens mij letters......jouw mening!!

Volgens mij correct. Letters/nummers op de boten waren alleen voor de oorlog aanwezig, in de oorlog alleen voor trainingsdoeleinden en na de oorlog zie je ze weer verschijnen op oorlogsbuit.

Ik ga proberen een snijmasker te laten plotten op mijn werk op spuitfolie, hopelijk is het niet te priegelig om te plotten??!! als het lukt belangstelling?? Vandaar ook mijn vraag voor de achterzijde, kan ik dat gelijk meenemen.

:yes::yes::yes: Méér dan belangstelling zelfs... Achterzijde weet ik niet.
Ik duik nog eens even in de literatuur.

Heej jongens... dat springende hert.... welk fietsenmerk is dat toch ook al weer.... Gaze...

Whow.. @Roel... Bouwvorderingen... model op stapel?... 2x hmmmm...helaas nog in de inloopkast... kiel in twee maagdelijke bouwhelften....
Zit te denken aan 3x GWS reductiekasten 1 : 3. Die zijn licht gebouwd.
(Vergelijk bierreclame). Dus het borrelt immer nog.

Gazelle.......mmmm hoe zouden die duitsers daar aangekomen zijn???

By-ze-way heb een hele zaterdag en zondag besteed aan mijn mechanische Lurssen effect systeem. Nu naast een draadjes spaghetti ook een messing stangetjes en oogjes spinneweb..........maar het werkt! Ga vanavond foto's maken! Ik kan nu middels 1 extra servo ongeacht de roerstand het effect aan en uitzetten en bijregelen indien nodig. Of het bij mij zal werken.........geen idee maar wel een uitdaging...... Meneer lurssen wordt bedankt!!!

Mijn motroren ga ik deze week vervangen en dan is het binnenwerk definitief klaar.
alleen de kalotte en het voorstuk, en het is proefvaartijd! (denk een week of 3)

Het lag natuurlijk voor de hand, hé... Een Flotille in Nederland, daar moést natuurlijk wel een embleem voor komen wat iets met klompjes, molentje of... fietsen had.;)

Ehhh... Maarten:
Ga je die "Spaghetti-en-spinne(n)web-S-boot" op den duur aan de Italianen verkopen? Ik ben heel benieuwd hoe jij het Lürssen-probleem heb getackled!

En ondertussen heb ik op m'n Flexdag weer wat puntjes op de I gezet...
Ik heb de Zwilling 20mm en de 37mm eerst in de (Acryl) "Gun Metal" gezet.
Vervolgens matte vernis (op oliebasis) er overheen gekwast.
Daarna, waar nodig, (Acryl) "Schnellbootweiss" erop gezet.
En toen met een kwastje met Acrylverdunner de slijtage aangebracht, en waar nodig een randje Smoke gegeven.
Geen roest op het geschut, dan wordt Herr Korvettenkapitän een beetje onvoorspelbaar .. :agrue: :onweer: :shock: :help: :snipersmile:

De Zwilling 20mm geweatherd:
23020906hf3.jpg

"Mijn schild ende betrouwen..."
23020904vq3.jpg

Andere kant:
23020907uw5.jpg

Verhoging achterdek met vlotten en kisten:
23020903li6.jpg

De Kalotte iets meer geweatherd. Een papieren zakdoekje met zwaar verdunde Tamiya "Smoke" over de hoeken gewreven, daarna onmiddellijk met een schoon doekje opgewreven.
23020901mt9.jpg

Voorschip:
23020902sm5.jpg

Ook heb ik nu het achterdek er semi-permanent opgeschroefd.
Op de ABS-randen in de romp een laag Vaseline gesmeerd, en toen het dek erop.
Ook de torpedo's van een laag vaseline voorzien. De buizen zijn dan ook waterafstotend aan de binnenzijde. En nee, ik wens géén schuine opmerkingen hierover! (ik ken jullie langer dan vandaag...:showass:)

Roel,

een tip voor weatheren.......ga zelf of subtiel organiseer de SWMBO naar de DA drogist
en haal voor 2 euri 10 oogschaduw padjes (soort platten wattestaafjes, maar dan met vilt) die zij perfect voor dry bruschen met bv bijna opgedroogde verf e.d..........bij nader inzien ga zelf maar de DA.....krijg je geen vragen enzo!

Foto's vanavond, denk tussen 22.00 en 23.00 uur.

Spagetti wordt gelijdelijk minder naar mate er meer af is.... Morgen doe ik een snij plot test met het logo van de 8th gazelle....oude fiets opa nog niet terug embleem.

Mooi gedaan, maar wat me opviel een gave beschildering, zijn kleuren en patroon authentiek ?

Hallo Walter.

Antwoord: Nee. Het wit is een benadering van "Schnellbootweiss", de blauwe vlekken zijn fantasie. Het grijsgroene dek is wederom een benadering van datgeen wat ik gezien heb op de diverse foto's. Moeilijk om kleuren in te schatten, want de (zeldzame) kleurenfoto's van Schnellboote laten diverse tinten groen/grijs zien.
Deze schepen (Schnellboote van de S-100 klasse) hebben nauwelijks met camouflagemotief gevaren. Er is één zwart/wit foto bekend van een S-100 klasse met camouflagemotief, en dan alleen nog maar van de brug: een soort Mickey Mouse bol-achtige tekening over het Schnellbootweiss. Deze boot is ingezet vlak na 06-06-44 om een (dag-)aanval te doen op de schepen met voorraden die van Engeland richting Normandië voeren.

Mooi werk Roel!
Ben ook bezig met zelfde geschut!

Mooi boek zeg!!! Nu nog even een leuk adresje vinden en bestellen maar!
Nog bij Quartel langs geweest maar mijn bestelde as was nog niet binnen.

Bouw ze heren!

Back