Bouwverslag 8ste Schnellboot Flottille, Italeri 1/35

Roel, heb je/ zou je foto's kunnen plaatsen van de losse delen van je dek?
Dus hoe en waar heb je alles vast zitten. Mijn vraag is een beetje in het kader van o.a. de draden van af de brug naar voor en achter...

Ik heb de zaag erin gezet vlak achter de voorste schroefgaten van het achterdek. Van daaruit naar voren zit alles vast.
dekintween2gx0.jpg

Hier zie je het dek gesplitst, met ook het voorste deel van de machinekamerkap vast. Die kap is direct vóór het eerste houten rooster in tweeën gezaagd.
dekintweennt4.jpg

En ja... bedrading: ik heb 't heel simpel gehouden: drie motoren, Lürssen-effect en voor de rest geen andere toeters of bellen behalve een rookgenerator. Puffin heeft zijn boot uitgerust met allerlei "special effects", maar volgens mij heeft hij zijn achterdek helemaal vastzitten...:confused:
Wellicht even op zijn site kijken hoe hij een en ander heeft zitten?

797249b2d71df192f.jpg

797249b2d71fb35aa.jpg

Hier weer wat plaatjes van de bouw .
Foto hier boven van de servo's die de torpedoluiken bedienen.

Laatst bewerkt door een moderator:
Roel bedankt, hoe heb jij het midden deel waar o.a. het geschut op staat, vast gezet?

Onder de voorrand van het losse (achterste) deel heb ik wat ABS lipjes gelijmd. Die schuiven onder het vaste (voorste) deel.
Door de klemming achterop zit het geheel dusdanig vast dat er geen riciso is dat de "machinekamerkap" overboord gaat. Eventueel zou je kunnen overwegen om achterin ergens de handel te zekeren met een messing pennetje o.i.d.

@ Mustang64...
Vergeet niet de roerkoningen bovenin te stutten. Zie oplossing Roel verder terug in de draad.
Het Styreenplastic is niet bijzonder sterk. Ook al heb je er kwistig geepoxeerd.
De roertjes werken als een hefboom. De bodem als scharnier. Een tik thuis of tijdens de vaart... en de zaak komt los. Breng dus meer verband aan.
Verder ziet het er goed uit.
Gr Bas

Zo, vandaag een mooie slag gedaan.

SWMBO wilde eens lekker wandelen langs het strand aan de noordzee (ligt niet echt om de hoek, maar goed)

1 en 1 opgeteld, hmmm Waarom niet via Alkmaar (Muco Modelbouw) en er even naar binnen wippen of er nog 1:35 Schnellboot op de plank ligt ;)

Enfin, vandaag twee gelukkige mensen (het vrouwtje is lekker uitgewaaid, en ik kan weer een werf opstarten :cool:) totnutoe zien allen onderdelen er goed uit, geen gebroken onderdelen

Motoren meteen meegenomen, alleen ik wist de maten voor de schroefassen niet meer, zal hier van de week weer achteraan moeten.

Btw, mooie run Roel, ik Matroos Paul meld zich voor de volgende filmsessie, mits zijn werk het toelaat door de weeks, anders op een zaterdag.

Groeten Paul

@ Mustang64...
Vergeet niet de roerkoningen bovenin te stutten. Zie oplossing Roel verder terug in de draad.
Het Styreenplastic is niet bijzonder sterk. Ook al heb je er kwistig geepoxeerd.
De roertjes werken als een hefboom. De bodem als scharnier. Een tik thuis of tijdens de vaart... en de zaak komt los. Breng dus meer verband aan.
Verder ziet het er goed uit.
Gr Bas

Bas, bedankt voor je advies, maar dat was ik al van plan, alleen nog geen tijd gehad :-)
Gisteren met metaallijm de boel vast gezet van onderen en eerst dat laten drogen.
Het lijkt meer dan het is om dat er nog een deel van orginele roerbevestiging onder zit...
(alle grijze sporen zijn metaallijm van Bison)
Ik heb speciaal deze lijm gekozen om dat het beter tegen vocht kan dan Stabilit expres.

@ Paul, van harte!!!

Ik maakte me al niet bezorgd bij al dat grondig geknutsel!

Ik heb hier nog wat 3M Araldite liggen. Dat moet eens een keer op. Ook mooi sterk. Watervast voor eeuwig. Als je het eenmaal verlijmd hebt op plastic...ABS... dan moet je het loshakken, dremelen of heet gestookt mes. Vreemd spul. Is voor het S-Bootje bestemd... als ik daar eens een keer tijd voor ga krijgen... ipv al dat geforum...

Laatst bewerkt:
Rare vraag:

Ik heb de deuren van de brug open gezet, zodat je wat meer kan zien van het detail van de torpedo buizen e.d. als de kalotte erop zit. Zijn er meer die dit hebben gedaan.....gewoon benieuwd.

Trouwens gezien het schaal conflict, kost het de bemaning een doosje paracetamolletjes per dag......of te wel het is niet ai ai herr kaleun, maar ai...au herr kaleun! als ze de brug willen betreden / verlaten.

Maarehhhh laten we nou effe wel wezen... moeten we nu medelijden met de bemanningen van die tijd hebben?... We mogen alleen al blij zijn dat ze daarom aan de valium of morfine zaten... paracetamol had de oorlog alleen maar verlengd... Benne mooie bootjes.. maar foute boel... dus... lekker kogelkoppen die handel... jawohl! Rare jongens die Germanen

"Kaleun" werd later ook wel afgekort als "kleun".
Vervolgens werd dit weer uitgebreid naar "miskleun", met name als betrokkene wat minder sympathiek overkwam.
In deze moderne tijden, waarin ook de vrouw bij de marine kan gaan, heet een vrouwelijke Kapitän-Leutnant uiteraard "Miss Kleun".
Zeer zeker als haar anatomie aanleiding geeft voor nadere bestudering...
Geheel vrijblijvend uiteraard.

En potverdikkeme: WAAROM denken gullie dat Italeri er van die mooie geëtste helmhoudertjes bij levert? En vier helmen, type "Fritz, mk I"?
Nou, nou, nou???

Omdat ze die op hun kop moeten hebben als ze buitengaats gaan.
Discipline mannen, discipline!

(en ook hier is met een scalpel, vijl en schuurpapier één deur open gezet...)

Heb hier zo'n helm liggen, moet die op als we gaan varen??? :-)

Da's denk ik geen goed plan!!!!
Ik ga nog eens de boeken in en kijken wat de heren dragen op de foto's.

Als Roel in z'n bui is als hierboven, zou ik 'm opzetten........! Kan geen kwaad.

Hallo iedereen!

Bijmij zijn de deurtjes naar de brug dicht. Ik had hier hiet aan gedacht toen ik in dat stadium van de bouw zat :(

Mooie filmpjes Roel! Ik woud dat ik kon varen. Het blijft hier maar slecht weer en regen!

Bas heeft gelijk.. foute boel.. op Engelse forum referen ze hier soms naar als 'the dark side' van modelbouwen.. Wel grappig eigenlijk. Ik zou dus de helm maar thuislaten, net zoals ik mijn matrozenmutsje. Jammer eigenlijk.

Vandaag hoop ik eindelijk nog een iets te doen aan mijn s-je. gisteren is dat er niet meer van gekomen. Toen ik terugkwam van de modelbouwboer meldde SWMBO dat zij het opprijs zou stellen dat ik meeging om te gaan winkelen voor schoenen :hammer: Daarna restaurantje, filmpje cafeetje... Laat thuis, dus niets meer kunnne bouwen.

Vandaag vlief ik voor de laatste keer aan de reddingsbootjes. Ik heb mooie plankjes, dus het bodempje moét er vandag in! Daarom dit dringend vraagje. De lattenbodem, lagen die planken in de lengetrichting of in de breedte?

Alvast bedankt alweer voor de hulp!

Groetjes,
Maarten C

Breedte... Reden: Zo'n dinghy/Schlauchboot/rubberboot is in de lengte vrij flexibel. Als je over de golven stuitert met zo'n dingen, kan het wel eens zijn dat de 'kop' een halve meter hoger zit dan de 'kont'.
Plankjes in de lengte zouden dan breken...

Back