Bouwverslag 8ste Schnellboot Flottille, Italeri 1/35

Vrienden van de Schnellie.
Heb even een tijdje niets kunnen doen i.m. operatie weer aan m,n rug,mar nu eindelijk het probleem van de assen opgelost.De heer Dave Abbot ( de schrijver van het artikel in Modelboats)was zo vriendelijk om me een foto op te sturen,hoe hij het had gedaan.
Nu mijn vraag. Ik moet de assen natuurlijk goed vastzetten en lees dat de meeste van jullie die ingieten met polyester hars.Gewoon die autoreparatiesetje gebruiken.of iets anders????
Aytosetjes heb je ook nog een stukje glasmat bij,maar,tips zijn welkom.
Heb m,n roeren ook klaar en zal eens wat foto's maken en proberen die nu eens redelijk op de site te krijgen. Alle tips zijn welkom,maar niet te moeilijk graag,want ik moet het doen met anderhalve hand. Harry. Alias maj.Kootstranovski.b.d.

@ roel: Erg mooi gedaan die camo! Helaas moet je met de proefvaart nog even wachten totdat het water weer vloeibaar geworden is. Mijn bouwactiviteiten schieten niet echt op, zit nog steeds te modderen met de schoefassen en de schroeven. (ben opzoek naar twee rechtsdraaiende en een linksdraaiende speedschroef) Ik zit ook een beetje te wachten op de ombouwset om er een S38 van te maken. Zag net trouwens in een boek dat de S38 types op het achterschip een 40mm Bofors kanon hadden, groot ding. Iemand een idee hoe ik daar aan kan komen, zelf maken is lastig, je moet dan een voorbeeld of tekening hebben? Of kan ik de opstelling (1 maal 37mm en 1 maal 20mm) van de S100 houden en alleen het stuurhuis vervangen?

Ik hoop van de zomer toch iets te hebben om mee te varen.:p

Groeten en verder veel bouwplezier, ik volg de vorderingen op de voet,

Erwin

ps: vergeet niet je vliegbrevet te halen, gezien de motoren die er in zitten!;)
Erwin. vergeten de link te plaatsen. Hier is ie. kijk maar eens. je krijgt de hele ctalogis in pdf.
http://www.shgmodels.com/acatalog/

Vrienden.
Zoals gezegd heb ik de SHG schroefassen er in gekregen. Moet nu aan de binnenkant nog wel aardig wat opvulle,maar dat komt wel goed.Wacht nog op wat tips van jullie met wat voor soort spul het beste resultaat is te krijgen.
Dit is misschien iets voor Erwin!! Heb nu nog twee schroefassen van dertig centmtr en twee erg mooie koppelingen. Dit zijn de maten.
Buitenas,4.8mm------binnenas,2.4mm met 2mm schroefdraad voor de schroef.
Mocht er iemand zijn die hier in geinteresseerd zij,stuur maar een berichtje en we worden het vast wel eens. Ik hoop dat
full
ik een foto op de site krijg,kun iedereen zelf oordelen. Vaar ze en goedenacht.
full

Laatst bewerkt door een moderator:
Voor de versteviging heb ik epoxy laminaat gebruikt met een dunne glasvezel mat.
merk Wilson Epoxy laminaat 2K. Ondanks dat je de romp van binnen vet vrij maakt en grof opschuurt kan het laminaat makkelijk los laten. Ik leg dus eerst de mat er in en met een kwastje met thinner laat ik de mat in het plastic smelten, daarna pas de epoxy. Doe rustig aan met de thinner moet het plastic licht smelten en niet door en door week maken. Het voordeel van laminaat is dat de verwerkings tijd iets langer is dan reparatie epoxy uit de gamma. Duurt ongeveer 24 uur voordat het echt hard is en is te verwerken in 30 minuten. Heel groot voordeel is dat de warmte ontwikkeling laag is. Hoe sneller de droogtijd hoe meer hitte en dat wil je niet met plastic. Op de meest kwetsbare plekken hek ik tot 3 lagen liggen. Als je de fijne vezel gebruikt kun je dat met epoxy lijm van Bison (rood) ook gebruiken voor zaken die zeer goed vast moet komen te zitten, zo kun je bv schotten of motor steunen goed vast zetten.

Je hebt vrije assen dus om te voorkomen dat het achterschip kan vervormen en dus de assen laat aanlopen zou ik ribben van hout of alu mee lijmen in de lengte richting tussen roeren en de motoren.

@Harry, een tip:
je middelste schroefaskoker is buiten de romp een behoorlijk stuk niet ondersteund. Maak hiervoor een steun, dicht tegen de schroef aan!
Ik heb dezelfde constructie bij de middelste schroefaskoker en mijn middenschroef vibreert. Niet veel, ongeveer een millimeter, maar op den duur zou dat je lagers kunnen ruïneren. Ik ga die steunen in ieder geval nog onder mijn S-??? zetten. Waarschijnlijk met ABS-plaat, mooi gestroomlijnd geschuurd, zodat het er hetzelfde uitziet als bij de buitenste schroefaskokers.
Voor de rest: ziet mooi uit met die "blote" assen!

Roel en Maarten.
Bedankt voor jullie tips.Zal er zeker gebruik van maken.
Roel wat de assen betreft, die krijgen denk ik niet zoveel op hun donder als in jullie boten.
Er komen drie/380 motoren in en via een schakeling wordt de derde(middelste) motor ingeschakeld als m,n stick op de zender op2/3 van zijn vermogen staat.Met andere woorden het wordt geen snelheidsmonster. Is ook niet de bedoeling omdat het me om het bouwen en superdetaillering gaat.Vaar er misschien drie vier keer per jaar mee. Altans dat is de bedoeling.Kwam een mooie duitse site tgen,waar ieman een standmodel bouwt en heel ver gaat in z,n detaillering. Neem eens een kijkje.
Heren hartelijk dank dat jullie maar weer de moeite hebben genomen om op m,n bericht te reageren. Gr,Harry.
Build the Bismarck and Other Models or Partworks - Robert's 1:35 Schnellboot

Hallo Paul,
Welk rompje zie ik voor mij? Schaffer? of MicroGlass.
Verder prachtig messingwerk. Geen Staukeil?
De strut voor de middelste as is niet geheel schaal. Bewuste keuze?
Gr Bas

Hoi Bas,

Dat rompje heb ik een hele tijd geleden voor mijn verjaardag gekregen, wat ik nog wel weet is dat het een engels rompje is.

Wat betreft de schaalnauwkeurigheid, die doe ik vaak ietwat geweld aan want het moet ook heel stevig zijn en een stootje kunnen hebben, maar het model is wel volgens tekening.

Dit is een type S-10 romp waarin wel een Staukeil zit maar nog niet zo prominent aanwezig.

mvg,

Paul

Ik heb intussen zelf schroefassen gemaakt (@Harry: dank voor het aanbod) met de methode die door Roel een tijd geleden is beschreven. Is aardig gelukt, maar ik weet niet precies wat ik met de ondersteuningen aanmoet. De ondersteuningen nabij de schroeven heb ik opgeboord en daar passen de assen door heen. De constructie lijkt mij, nu het geplaatst is, echter wat fragiel. Heeft iemand de originelen steunen uit de doos gebruikt?

De roeren heb ik met een klein boortje uitgeboord en daarin de restanten van de messing schroefas (2mm) gelijmd. Aan de bovenzijde draad getapt en met boutjes de armen (roerkoning?) voor de servobesturing vastgezet. Nu het erin zit denk ik ook weer: vrij fragiel. Dus ook iemand 2mm roerassen gebruikt?

Verder ga ik de elektromotoren laten inlopen in gedestilleerd water! De motoren lopen na zo ingelopen te zijn veel lichter en gebruiken minder stroom. Water is een smeermiddel en voert het eerste slijpsel van de koolborstels snel af Wellicht ook iets voor jullie? Tip kreeg ik via een RC vlieger.

Groeten,

Erwin

Ik vond de originele roeren en steunen ook te fragiel, heb ze dus vervangen door messing. Als je de askokers door getrokken hebt tot de steunen kun je die wel houden. De middelste is dan lastig, heeft geen functie, een extra steun onder de askoker is dan wel nodig. De roeren lopen het meeste risico als je iets raakt, bovendien zelf maken en iets groter maken dan origineel zou beter en sterker zijn. Met name de middelste die doet al het stuurwerk.

Ik heb intussen zelf schroefassen gemaakt (@Harry: dank voor het aanbod) met de methode die door Roel een tijd geleden is beschreven. Is aardig gelukt, maar ik weet niet precies wat ik met de ondersteuningen aanmoet. De ondersteuningen nabij de schroeven heb ik opgeboord en daar passen de assen door heen. De constructie lijkt mij, nu het geplaatst is, echter wat fragiel. Heeft iemand de originelen steunen uit de doos gebruikt?

Ja... Ik onder andere. Met die fragiliteit valt het wel meer hoor. Voor de zekerheid heb ik (per steun) op het lijmvlak tussen de steunen en de romp twee 1mm gaatjes door en door geboord en daar twee messing pennetjes in gelijmd.

Erwin zei:
De roeren heb ik met een klein boortje uitgeboord en daarin de restanten van de messing schroefas (2mm) gelijmd. Aan de bovenzijde draad getapt en met boutjes de armen (roerkoning?) voor de servobesturing vastgezet. Nu het erin zit denk ik ook weer: vrij fragiel. Dus ook iemand 2mm roerassen gebruikt?

Ik niet; ik heb kant-en-klare Grauper roeren gebruikt.

Erwin zei:
Verder ga ik de elektromotoren laten inlopen in gedestilleerd water! De motoren lopen na zo ingelopen te zijn veel lichter en gebruiken minder stroom. Water is een smeermiddel en voert het eerste slijpsel van de koolborstels snel af Wellicht ook iets voor jullie? Tip kreeg ik via een RC vlieger.

Doe ik al een aantal jaren... Destijds ook beschreven in de recensie van de Happy Hunter in de MbA. Beginnen op 1,2V en langzaam opvoeren naar 3,6.
Een schreepsschroefje er aan koppelen en je kan slagroom kloppen... Moeders' ook weer blij.;)

Ik heb over dat in laten lopen meer gehoord i.d.d.

Zelf vind ik het een raar idee om motoren in water te doen maar het kan dus.
Heeft iemand een goede uitleg over hoe je het het beste kan doen???

Ik zit nogsteeds met een giga stroomverbruik en sinds ik bezig ben om de midden motor te vervangen en ook tegen het as "probleem" aanliep even de moed soort van verloren om door te gaan met de S.
Kijk een beetje tegen het slopen van de assen op.
Het zal wel vlinke schade gaan geven om dat die dingen met veel metaal lijm vast zitten in de romp.
Optie zou zijn om een nieuwe boot te gaan bouwen maar met twee huizen en een stapel rekeningen voor mijn nieuwe "thuis haven" is het niet iets waar we op dit moment butget voor hebben zo te zeggen...
Misschien maar eens de schouders er onder en voorzichtig assen gaan "trekken" en zelfbouw uit proberen met de info van ons S-topic hier.

Wordt vervolgd...

Hoi Joris,

Dat onderwater inlopen werkt prima, doe ik ook meestal. Je neemt een bakje water waar de motor geheel ondergedompeld in kan. Dat hoeft geen gedestileerd water te zijn, gewoon uit de kraan vullen. Dan zet je zoveel stroom op de motor dat deze met een laag toerental gaat draaien. Ik pak daar meestal een houder met twee penlight batterijen voor, of je kunt hem ook op de regelaar aansluiten en dan met de zender langzaam vooruit geven. Je laat hem dan zo een 15-20 minuten onderwater draaien. Daarna is het water zwart van de afgeslepen koolborstels en liggen die mooi tegen de collector aan waarbij die collector meteen ook mooi ingeslepen is. Dan de motor buiten het water volgas draaien om hem een beetje droog te draaien, en daarna zoveelmogelijk droogblazen. Een luchtpistool met perslucht gaat het beste, maar zelf flink blazen doet het ook. Dan de motor even op de verwarming goed laten drogen en een klein druppeltje naaimachineolie op de lagers doen. Klaar! Dit scheelt je in opgenomen stroom, de motor levert iets meer vermogen en loopt mooier.

Truc om schroefassen uit de romp te halen: met een zware soldeerbout de askoker warmstoken. Gewoon de stift erin steken en warmstoken. Op een gegeven moment wordt de lijm zo warm dat die loslaat, en dan kun je de asbuis zo uit de romp trekken. Vaak is opnieuw schilderen dan niet eens nodig!

Laatst bewerkt:
Top Lex! Duidelijk!

Ook i.d.d. een goed plan wat de assen betreft! Niet aan gedacht!
Scheelt een hoop werk!!!
Ik ga het proberen, meer dan daar later over met foto's misschien!

full

Vrienden.
Er is weer een leuke discussie gaande momenteel.Ik dacht eerst het bloed wat dood nu iedereen van de oorspronkelijke bouwers inmiddels hun boot klaar hebben.Maar er komen toch steeds weer nieuwe builders bij en ook gaan veel mensen er nog een bouwen met het voordeel van de kennis opgedaan tijdens de eerste. Over roeren gesproken,ik heb ze gemaakt van de set die compllet met al het andere uit Engl komen. Ik heb ze iets groter gehouden en het ziet er goed uit.Nu nog van binnen aan de gang en als dat klaar is komen er wel weer plaatjes.Ik heb eindelijk in de gaten hoe dat moet. Op de vorige pagina staat een foto van de assen en de roeren. Ook heb ik de twee etch sets van Eduard en de kanonlopen van R.Schatton. Wat een mooi spul. Zodra we dus weer wat verder zijn? komen de plaatjes. Zoals ze in Duitsland zeggen, Wünsche euch immer ein handbreite wasser unter
dem kiel. Vindt dit wel een leuke wens en dat voor Duitsers. Gr,Harry

Laatst bewerkt door een moderator:
Back