Bouwverslag 8ste Schnellboot Flottille, Italeri 1/35

Roel: ik zie dat de van Lürressen werf wieder in betrieb ist?

Welke schroeven ga je gebruiken??

Balrog: keep on going, very nice!!!!!!!!!

Hoi Roel

Het is jammer dat ik nog geen foto;s kan plaatsen .
Maar ik heb de buitenste 2 schroefassen vervaardigdt van de as rond 3 mm
Dan van twee bestaande schroefassen met een buiten diameter van 7 mm met bronzenbusje de uiteinden gebruikt ongeveer 1.5 cm lang ,
deze weer over 2 messingbuisje heen geschoven en klaar .
Ze zitten ondertussen al in mn boot en lopen best soepel .
De buitenste 2 hebben ook speciale uithouders op het eind .
Ik ben nu met de roeren bezig (puzzeltje)
heb 1 Graupner roer aangepast rest volgt
grt Fred

@Maarten:
Ja, "Van Lürssen" is weer alive and kicking.
Schroeven ben ik nog niet uit. Schroefassen worden voorzien van M3 draad. Dan kan ik de Raboesch-schroeven gebruiken (erg mooi!) maar eventueel ook Graupner speedschroeven (voor de nodige "puf")
Een en ander hangt af van de verbruikstesten tijdens de maiden.

@Fred:
Da's ook een manier... Ik houdt het simpeler, zoals je las.
In de schroefasuithouder bij de roeren zit nu ook een messing glijlagerbus. Daarvoor moest de kunststof uithouder een héél klein beetje uitgevijld worden; misschien dat er 0,2mm materiaal uit is gehaald.
Gisteravond laat de schroefaskokers + uithouder statisch op verlies getest:
Eerste test:
Het verschil tussen de "losse" motor en de motor met schroefas in koker + uithouder was 0,3 ampere.
Daarna een beetje Brasso op de lagers gedruppeld en de motor weer laten lopen.
Resultaat: glanzende einden van de schroefassen en na 5 minuten (rustig)draaien een verlies van 0,2 Ampere.
Vervolgens de assen en lagers schoongemaakt en vaseline in de askoker gedrukt en weer laten draaien;
Eerst een verlies van 0,4A, na vijf minuten (en wat vetspetters op m'n werkblad) terug op 0,2 A.

Vervolgens ook bezig geweest met de roeren.
De "Lürssenruder" wilde ik iets verder naar voren zetten, om zo meer ruimte te hebben voor de aansturing.
Ik heb nieuwe gaten geboord, 7mm verder naar voren en iets meer naar buiten.
Voordeel: meer ruimte voor de roerhoorns inwendig en een grotere efficiëntie voor de Lürssenruder. (meer roerwerking)
Of het Lürssen-effekt nu ook nog optreedt, moeten we zien, anders heb ik twee extra remkleppen achterin voor het geval we eens hard op het "ho-ijzer" moeten. In de buurt van een stapsteen bijvoorbeeld...8O

En voor degenen die alleen foto's gelooft:

4,8V onbelast:
48vonbelast.jpg

4,8V belast:
48vbelast.jpg

7,2V onbelast:
72vonbelast.jpg

7,2V belast:
72vbelast.jpg

dus als ik het goed begrijp
450mA bij 4,8V onbelast
750mA bij 4,8V belast
600mA bij 7.2V onbelast
800mA bij 7.2V belast

nu is dat natuurlijk niet een supernauwkeurige meter, kan ook niet goed in het sprigeltje kijken, maar i get the picture ;)

btw aan mijn zijde liggen alle bouw activiteiten stil, bass vindt het nodig dat ik weer eens wat cursussen ga volgen, als het een beetje meezit eind februari 2011 weer klaar om te starten met bouwen.

Hmm.... Ben niet zo'n fan van "Spaghettiboten". Liever een MTB gezien, maar ja, je kan niet alles hebben. Italeri blijft natuurlijk wel Italiaans.

And now something comepletely different...

Vanavond een probleempje ontdekt: ik had de eindlagers bij de schroeven alvast op het stuk met de "Staukeil" gelijmd. Vervolgens de assen er in gezet om te kijken tot hoever ik sleuven in de romp moest slijpen voor de assen. Eén verkeerde beweging en een van de eindlagers aan diggelen. Mopperdemopper.... Hoe dát nu weer op te lossen???:confused:
Uiteindelijk een stuk messing buis op de juiste lengte afgezaagd, er een plat stuk messing aangesoldeerd om als "uithouder" te dienen. Een sleuf in de "Staukeil" waar het platte stuk messing in komt, en klaar.
Nou, da's niet zo bijzonder, kan je zeggen, maar dit heeft één groot voordeel:
Je kan de assen onder een iets steilere hoek de romp binnen leiden, zodat je assen niet zo lang hoeven te zijn en je motoren dus verder naar achteren kunnen. Even gekeken: als je de assen iets verder omhoog zet, kunnen je motoren bijna 5 cm verder naar achteren. Dat is winst. Zou het qua performance uitmaken? Ik denk nauwelijks. Foto's komen morgen; 't is nu wat aan de late kant...

Beste Allemaal,

Vandaag maar eens gaan varen met het S-je. Helaas weinig tijd gehad om hem verder af re bouwen. Nu bezig met de torpedo's en het geschut. Ik heb ook de antenne verlengd om een rustiger vaargedrag te krijgen. Op grotere afstand van de zender is de boot erg onrustig qua snelheid en qua stuurgedrag. Ik gebruik speed 400 motoren en die zijn toch af fabriek ontstoord? Of heb ik last van de snelheidsregelaar? In ieder geval werkt de verlengde antenne niet.... :-( Mijn zender is erg oud: 27 mHz, AM, Robbe economic uit 1980. Tijd om wat moderners aan te schaffen?

In mijn volgende post de foto's die ik genomen heb.

Groeten,
Erwin

En nog een paar foto's, @Roel, " Hoe neem jij van die mooie foto's?" Ik kom steeds twee handen te kort.

P1000722.jpg

P1000724.jpg

P1000725.jpg

Voor wie het gezien heeft: Ik heb een gele knipperende led op het achterdek gezet, leuk voor in de schemer!

P1000740.jpg

Groeten uit Arnhem,

Erwin

Niks mis met die foto's, Erwin!
Mooi dat "jouw" schutkleur goed werkt in deze omstandigheden!

En ja, de Speed 400 is fabrieksmatig ontstoord.
En nee, een antenne verlengen helpt niet. Ik weet niet exact hoe het zit, maar de lengte van de antenne is afgestemd op de frequentieband die de zender uitzendt.
De 27 mHz is overigens de "afvalbak" qua frequenties; alle rotzooi vind je daar. Als je eens wat munten over hebt, zou je kunnen overwegen om een simpele 4 kanaals 2,4 gHz installatie aan te schaffen.
Geen frequentie-gelazer meer, en beduidend minder storing dan de 27 mHz.

Ik had foto's beloofd...

De uithouders en de schroeven:
Uiteindelijk wijzen de schroeven 2mm meer naar beneden dan bij de oorspronkelijke uithouders. De reden ligt in de BL-motoren, die een fundatie hebben die wat groter in diameter is dan de standaard Speed 400.
Ik kan ermee leven... Schroeven: Raboesch.
schroeven2.jpg

Te zien is wel dat de schroefassen wat "happen" vertonen; dit komt door het inspannen in een tang om de schroefdraad er op te draaien. Wordt nog gepolijst. Bovendien: ik heb juist de assen op dit punt beetgepakt omdat ik daar niets met lagers van doen heb.
Nog net te zien is de middelste as: Dat is een 2mm fabrieksasje van Graupner. M'n eigengemaakte schroefaskokers werden te dik om netjes in de kiel te verwerken.

schroeven3.jpg

Hier 't spul naast elkaar. Eén nadeel: de uithouders van Italeri zijn mooi gestroomlijnd; bij mij zie je dat de naaf van de schroef breder is dan de uithouders. Eens kijken of ik daar iets op kan verzinnen. Dit zou wel eens snelheid kunnen kosten.:(

roerkokers.jpg

De binnenzijde: ja, ietwat rommelig door de epoxy... Maar onder de witte epoxy te zien zijn de messing pennen die aan de binnenzijde van de romp de uithouders op hun plaats houden.
Ook de kiel zit ondertussen vol met epoxy (gemengd met Microballoons om gewicht te besparen), morgen het gebakje eens vol water zetten voor een waterdichtheidsproef.

Hoi Edwin,

Zelf gebruik ik de Robbe / Futaba F14 op 40 MHZ. Dient al 5 jaar perfect :P . Is ook al een paar jaar oud en word masaal voor lagere prijzen verkocht op marktplaats of ebay, 40 euro heb ik wel eens gezien.

Groeten Abe

P.S : Roel, waar koop je die raboesch schroeven? Heb zelf ook wel interesse, misschien heb jij wat over?

Laatst bewerkt:
Ik had foto's beloofd...
Hier 't spul naast elkaar. Eén nadeel: de uithouders van Italeri zijn mooi gestroomlijnd; bij mij zie je dat de naaf van de schroef breder is dan de uithouders. Eens kijken of ik daar iets op kan verzinnen. Dit zou wel eens snelheid kunnen kosten.:(
.

Je zou natuurlijk een buis er overheen kunnen schuiven die korter is dan het huidige lager op de "uitstaander".
(deze buis dan in de lengte doorzagen, anders krijg je deze niet over de "uithouder")

Dan kun je daarna met bv putty het verschil in dikte taps weg kunnen werken, krijg je weer een "stroomlijn"

Ik heb al in de "rommeldoos" zitten kijken... Heb nog een stuk ABS-buis liggen wat er exact overheen past. Schuin afschuren en voila... Stroomlijn!

Hallo Jungs,

Roel wie immer schöne Bilder von Deinem Boot.

Das mit dem Spagetti Boot sehe ich ähnlich, ich suche ja eher einen richtigen gegner fr mein S100 und da kommt mir so eine Guiness Damfer alà MTB grad recht, ich warte. Und schau mir auch erst mal im Kitmaker Forum an, wie das MTB von der Detailierung ist.

Alternativ kann man ja auch versuchen sein S100 in eine S10 zu transformieren. Das mit den Rohren auf dem Vordeck. Auch wenn das dann vom Rumf her kürzer ist als das S100 aber das hätte dann ähnlich wie bei Balrog einen Charakter von MODELLBAU, im Sinne von nachbauen.

Find ich schön, gibt es eben auch nicht so oft in 1/35.

Bis denne

Christian

Hallo :yes:
My next conversion the S-100 to S-25 just looking for another cheap s-100, Italeri

Length of hull S-25 is as page the same S-100

Sorry for my poor English translator assisted

Laatst bewerkt:
Back