Bouwverslag Aerofly van Aeronaut

Heren,

Ik doe weer eens een poging tot een bouwverslag.
Het betreft de Aerofly van Aeronaut.
Ik heb dit model gekregen van Jan-Hein. Alleen daarom al moet het natuurlijk gebouwd worden!.........;)

Het model is tegenwoordig nog te koop onder de naam Aeromaster.
Höllein verkoopt hem:

Der Himmlische Höllein - The heavenly Hoellein

Hier een filmpje van een Aeromaster. Zo te zien een snel ding.....

First flight of AeroMaster by Aero-naut on Vimeo

En een artikel uit Aufind van 2006:

http://www.modell-aviator.de/content/redaktion/0606_aeromaster/

Het leuke van dit model vind ik:

* De leeftijd. Weer een Vintage erbij.
* De duwprop. Nog nooit gehad/gebouwd. Dymond motortje, 240 Watt
* Werken met balsa. Gewoon leuk in de winter.

Ik ga hem origineel bouwen. Alleen komen er een paar uit HK gekochte remkleppen in de vleugels.
Hieronder een paar foto's van de bouwdoos. Alles kompleet en in goede staat.
Jan-Hein.................we gaan los!

IMG_1948_1.jpg

IMG_1951_4.jpg

IMG_1952_5.jpg

Hi Kees,

Ik heb er ook eentje liggen, gebouwd door Chris van Rhijn ( Columbia).

Ik heb er ongeveer 15 min mee gevlogen toen hij uit de lucht werd gevlogen door een duitser op de WaKu.
Vliegt geweldig en daarom heb ik hem ook gerepareerd voor volgend jaar op de WaKu.

Veel bouwplezier.:sleepy:

Kees,

Daarvan kan ik beter geen foto van maken,,:rolleyes:
Dat ding is zo lelijk dat hij tegelijk daardoor ook weer iets heeft.

Nee ff zonder dolle, dat ding ziet er echt niet uit, als hij volgende keer weer uit de lucht gevlogen wordt is het einde oefening voor hem.

Weet trouwens niet hoe hij nou vliegt,, moet ik nog uitproberen.

Gr T:mrgreen:

Het begin............

......is er!
De eerste spanten staan. Passen en meten is weten!
Dor de vorm van het model is het een leuke uitdaging deze romp netjes te bouwen.
Wordt vervolgd........;)

beginaerofly.jpg

Kees,

Ik vond nog een test uit een oude FMT. Daar staan nog wat tips en ervaringen in.
Die is naar je onderweg en hoop dat je er wat aan hebt.

Succes met de bouw !!

JH

FMT.......

is geland Jan-Hein.
Morgen een dagje vrij, even lezen en misschien weer wat bouwen.
Dank! Erg leuk!!!

de romp..............

ruwbouw aan onder en zijkanten klaar.
Morgen de bovenkant en het kielvlak erop.
Dan heel veel schuren!!!!!!

aeroflyrompruwbouw.jpg

Kerst.............

vakantie en dus weer wat geplakt, geschuurd en geknipt.............;)

aerofly2-1.jpg

aerofly1-1.jpg

Hij is mooi omdat hij zo lelijk is!.....;)

Inderdaad een apart ding, heeft wel iets van een haai, Haaiefly dus . .

Ziet er verder (natuurlijk) weer strak uit Kees.

Prettige dagen nog.

Jacob

Volgende......

klus wordt de motor monteren op eigenbouw motorschot, de regelaar, ontvanger een plek geven.
Dan de Kapsluiting bovenop maken en de stuurkabels erin solderen.
Ik twijfel over het wiel. Kan erin, zit erbij, maar weegt weer grammen..................

Vraag:
Bespannen kan ik deze romp niet. Dat wordt dus lakken.
Hoe doe je dit op balsa?
Gewone grondverf en dan lakken, of eerst een porienvuller erop???
Graag advies!

Kees,

Mijn laatste lakervaring was met het rompje voor de Beta. Het volgende heb ik gedaan:
1. Spanlak met talkpoeder, schuren, wordt ie lekker zacht van
2. 2 lagen PU lak met een roller, gewoon van de bouwmarkt, wordt ie lekker glad van
3. spuiten met witte acryl, ook van de bouwmarkt, wordt ie mooi van

Helemaal strak wordt ie niet met deze werkwijze, nerfjes zijn nog wel licht zichtbaar, moet je meerdere keren spanlakken en meerdere lagen
PU aanbrengen.

Na het spuiten was ik erg blij dat ik niet was gaan folien, dit heeft toch wel iets meer en is gewoon mooier om te zien, althand, vind ik . . .

Doe er je voordeel mee, er zullen vast meer reacties komen!

Jacob

Ik twijfel over het wiel. Kan erin, zit erbij, maar weegt weer grammen..................

Zelf zou ik het wiel er gewoon onder zetten. Weegt wel wat meer, maar niet erg veel. Bij de landing vangt het wieltje de kist wat op en het ziet er niet minder mooi uit. Je hebt al veel gewicht bespaard door een BL motor met LiPo te gebruiken.

Vraag:
Bespannen kan ik deze romp niet. Dat wordt dus lakken.
Hoe doe je dit op balsa?
Gewone grondverf en dan lakken, of eerst een porienvuller erop???
Graag advies!

Tja, wat is wijs ? Met Oracover bespannen kan met wat extra moeite. Lakken zoals Jacob beschrijft kan ook heel goed en van een beetje afstand zie je oneffenheden helemaal niet meer. Lakken met G4 kan ook al.

Bekleden met bespanpapier (wit) en spanlak gaat ook prima. Schuren en lakken en je hebt een bijkans onverwoestbaar geheel.
Veel succes met de bouw.

Ik ben trouwens benieuwd hoe dat gaat met de duwmotor en de prop. Kun je een passende prop daarvoor gebruiken?

Groeten, JH

afwerking

Kees,

Je moet op een of andere manier zien te bereiken dat het balsahout wat harder wordt, maar toch licht blijft.

Ik zou beginnen met cellulose lak met daarin wat talkpoeder (2 lagen)om de poriën van het balsa te dichten en balsa hout wordt hier ook "harder" van. Tussendoor licht schuren want je zult merken dat het hout ruw wordt door alle vezeltjes die rechtop gaan staan.

Hierna kun je een grondlaag aanbrengen en uiteindelijk gaan aflakken (= minste werk en minst duurzaam), of zoals al genoemd bekleden met bespanpapier (met cellulose lak !!) en gronden en aflakken (= meer werk maar duurzamer) of bekleden met 25 grams glasmat (opbrengen met G4 polyurethaanlak) gronden en aflakken (= meer werk maar het duurzaamst).

Vroeger was er ook bepanpapier in verschillende kleuren, deze kleuren gecombineerd gaf met een afweking met blanke lak ook een mooi effect.

Het wiel geeft natuurlijk bescherming voor de romp onderzijde, maar zit ook vaak in de weg bij het weggooien van het model plus ook nog extra gewicht, ik liet het mooi achterwege.

Kun je...........

gewone witte grondverf ( geschikt voor hout/metaal ) over de celluloselak aanbrengen Karel? Hecht dat wel?
Dank!

Kees,

Ff een reactie op de vraag van Jan Hein.
Zoals je ziet op de foto's een versie die 44% is vergroot en heeft 2 wielen. Is gebouwd door Chris van Rhijn
Deze kan op eigen kracht van de grond af starten.
Ik zal Chris eens vragen wat er voor een motor in zit.

Wordt vervolgd.

By the way puik werk Kees

full

full

Gr Ton

Zelf zou ik het wiel er gewoon onder zetten. Weegt wel wat meer, maar niet erg veel. Bij de landing vangt het wieltje de kist wat op en het ziet er niet minder mooi uit. Je hebt al veel gewicht bespaard door een BL motor met LiPo te gebruiken.

Tja, wat is wijs ? Met Oracover bespannen kan met wat extra moeite. Lakken zoals Jacob beschrijft kan ook heel goed en van een beetje afstand zie je oneffenheden helemaal niet meer. Lakken met G4 kan ook al.

Bekleden met bespanpapier (wit) en spanlak gaat ook prima. Schuren en lakken en je hebt een bijkans onverwoestbaar geheel.
Veel succes met de bouw.

Ik ben trouwens benieuwd hoe dat gaat met de duwmotor en de prop. Kun je een passende prop daarvoor gebruiken?

Groeten, JH

Laatst bewerkt door een moderator:
Back