Hallo collega bouwers,
Naast de Noord-Holland heb ik ook al zo'n 3 jaar de Zeus in aanbouw. Dit schip nadert met rasse schreden zijn voltooiing maar om andere bouwers en geinteresseerden op weg te helpen en te motiveren zal ik hier een klein verslag van proberen te plaatsen.
Dit schip is wat je in vroegere tijden een behoorlijke zeesleper zou noemen, alhoewel de trekkracht van 101 ton tegenwoordig weinig voorsteld wordt ze toch op een veelvoud aan klussen ingezet. Dit komt ook doordat het schip is gebouwd in de hoogste ijsklasse van DNV, Ice 1A super. Dit betekent dat het schip is verstevigd met ijsspanten en schroeven en roeren een stootje kunnen hebben. Ook is de boeg bijzonder geschikt om zwaar pakijs te breken en wordt er in de winter zelfs een constructie op het achterdek gelast die escorterende schepen kan opvangen in geval van een aanvaring.
Door dit speciale ontwerp werd mijn aandacht voor dit schip gewekt en ook de mogelijkheid om aan boord een set tekeningen te krijgen en veel foto's te maken speelden mee bij de keuze van dit model.
Het schip ligt namelijk regelmatig in IJmuiden of Den Helder en de bemanning vind het geweldig om op de hoogte gehouden worden van de voortgang van het model. Dit vind ik erg belangrijk om een model exact na te kunnen bouwen en het motiveert ook enorm op de momenten dat je even een bouwdipje hebt.
Hoofdgegevens
Bouwjaar: 1995
Bouwwerf: Simek, Flekkefjord, Noorwegen
Waterverplaatsing: 1800 ton
Lengte (o.a.): 45,10 m
Breedte (o.a.): 14,00 m
Holte (hoofddek): 8,2 m
Diepgang (schroef): 7,47 m
Machinevermogen: 7.370 pk (2x CAT)
Voor een model 1:50 geeft dit:
Gewicht: 14,8 kg
Lengte: 90,2 cm
Breedte: 28,0 cm
Diepgang: 14,9 cm
Na vele jaren is er wel het een en ander verbouwd aan de Zeus. Hier vers van de werf op proefvaart in 1995.
En hier zoals ze nu is anno 2016.
Ik bouw haar zoals ik het mooi vind. Niet alle verbouwingen van de laatste jaren vind ik mooi. Met een beetje hulp is de info vaak wel te vinden maar ik bouw haar in de basis vanaf tekeningen van de werf af. Als je dus het schip voorbij hebt zien komen en denkt dat er op het model iets afwijkt is kan dit best kloppen.
Ik zal vanaf het allereerste begin de bouw proberen te beschrijven, zij het wel met gedateerde handelingen en beslissingen die enerzijds later niet blijken te werken, anderzijds misschien helemaal niet meer zo gedaan zullen worden. Deze 'leer' momentjes zal ik ook zeker weten gaan melden.
Voor nu veel leesplezier!
Gr.
Pim
Naast de Noord-Holland heb ik ook al zo'n 3 jaar de Zeus in aanbouw. Dit schip nadert met rasse schreden zijn voltooiing maar om andere bouwers en geinteresseerden op weg te helpen en te motiveren zal ik hier een klein verslag van proberen te plaatsen.
Dit schip is wat je in vroegere tijden een behoorlijke zeesleper zou noemen, alhoewel de trekkracht van 101 ton tegenwoordig weinig voorsteld wordt ze toch op een veelvoud aan klussen ingezet. Dit komt ook doordat het schip is gebouwd in de hoogste ijsklasse van DNV, Ice 1A super. Dit betekent dat het schip is verstevigd met ijsspanten en schroeven en roeren een stootje kunnen hebben. Ook is de boeg bijzonder geschikt om zwaar pakijs te breken en wordt er in de winter zelfs een constructie op het achterdek gelast die escorterende schepen kan opvangen in geval van een aanvaring.
Door dit speciale ontwerp werd mijn aandacht voor dit schip gewekt en ook de mogelijkheid om aan boord een set tekeningen te krijgen en veel foto's te maken speelden mee bij de keuze van dit model.
Het schip ligt namelijk regelmatig in IJmuiden of Den Helder en de bemanning vind het geweldig om op de hoogte gehouden worden van de voortgang van het model. Dit vind ik erg belangrijk om een model exact na te kunnen bouwen en het motiveert ook enorm op de momenten dat je even een bouwdipje hebt.
Hoofdgegevens
Bouwjaar: 1995
Bouwwerf: Simek, Flekkefjord, Noorwegen
Waterverplaatsing: 1800 ton
Lengte (o.a.): 45,10 m
Breedte (o.a.): 14,00 m
Holte (hoofddek): 8,2 m
Diepgang (schroef): 7,47 m
Machinevermogen: 7.370 pk (2x CAT)
Voor een model 1:50 geeft dit:
Gewicht: 14,8 kg
Lengte: 90,2 cm
Breedte: 28,0 cm
Diepgang: 14,9 cm
Na vele jaren is er wel het een en ander verbouwd aan de Zeus. Hier vers van de werf op proefvaart in 1995.
En hier zoals ze nu is anno 2016.
Ik bouw haar zoals ik het mooi vind. Niet alle verbouwingen van de laatste jaren vind ik mooi. Met een beetje hulp is de info vaak wel te vinden maar ik bouw haar in de basis vanaf tekeningen van de werf af. Als je dus het schip voorbij hebt zien komen en denkt dat er op het model iets afwijkt is kan dit best kloppen.
Ik zal vanaf het allereerste begin de bouw proberen te beschrijven, zij het wel met gedateerde handelingen en beslissingen die enerzijds later niet blijken te werken, anderzijds misschien helemaal niet meer zo gedaan zullen worden. Deze 'leer' momentjes zal ik ook zeker weten gaan melden.
Voor nu veel leesplezier!
Gr.
Pim