bouwverslag: AirForce -Airboat-

eej allemaal,

Vandaag is een pakketje binnen gekomen met daarin de EDF en wat stekkertjes:). Over ~een week komt de ESC binnen. Ik heb bij de gamma een aluminiumbuis gehaalt waar de EDF inkomt, hij word vastgemaakt met boutjes denkik. En aan de achterkant van de buis word het roer ingemaakt. Ik kreeg bij de EDF een soort ring die ik er aan de voorkant op kan zetten:confused:. Weet iemand wat die ring doet? Ik heb er foto's van. En ik vroeg me af waarom de dingen die zegmaar de motor aan het omhulsen vastmaken met een tegengestelde richting van hoe de fanbladen staan(mischien beetje raar uitgelegt:P)

IMG_0545.jpg

De EDF en die ring.

IMG_0546.jpg

Achterkant EDF.

IMG_0551.jpg

EDF met ring erop

IMG_0552.jpg

EDF zonder ring erop

IMG_0553.jpg

EDF in de aluminiumbuis. Hij moet nog wel op lengte worden gezaagt.

IMG_0555.jpg

IMG_0556.jpg

Stekkertjes.

Laatst bewerkt:
ik denk dat die "motorsteunen" zo staan om de luchtstroom naar achteren te sturen en zo te voorkomen dat door de draaiende beweging van de luchtstroom de kracht naar opzij zou gaan volgens mij zitten er in de waterjets ook zo'n stator die de waterstroom naar achteren buigt denk dat dit ong hetzelfde moet gaan werken. en die losse ring zal daar dan extra aan meewerken als een straalbuis en het ziet er ook wel afgewerkt uit, Maar als iemand een betere uitleg of ander idee heeft ?

groetjes, Paul

Ik heb eventjes een schet gemaakt hoe de EDF aan me boot word vastgemaakt. Hoe ik het roer maak weet ik nog niet helemaal zeker. De buis die om de EDF zit is van aluminium, de ringen daaromheen zijn van PVCbuis. En die beugeltjes ook van PVCbuis.

EDF.jpg

EDF2.jpg

EDF3.jpg

"Exploded view"

Wat vinden jullie ervan?

m.v.g. Alex

hoi ,

ziet er zeer netjes uit:p Maar ik zou persoonlijk twee of drie luchtroeren als ik het goed zeg gebruiken omdat je dan wat makkelijker kan sturen denk ik hoor.

tim

Ik heb een het luchtroer wat beter uitgewerkt. Hier een foto:
airboatEDF.jpg

De "as" van het roer is een metalenlattje, die door een rond gat draait. Aan dat metalenlattje komt een het roer gemoert/gebout. Het roer steek aan de voorkant iets uit zodat het makkelijker te sturen word, omdat daar lucht tegenaan knalt waardoor dat compenseert met de lucht die tegen de achterkant knalt. Aan de bout aan de onderkant van het roer worden metalenstaafje(ofzo) naar de servo gemaakt om te sturen. Ik heb het roer vrij groot gemaakt zodat ik er maar één hoeft te gebruiken. Als het dan niet lekker stuurt kan ik hem er altijd nog afschroeven en een grotere of meerdere aanvast maken.

Hoi ,

Ik zou het persoonlijk zo doen omdat je dan meer bladen hebt waar het langstroomt en als je dan nog niet goed stuurt kan je er grotere bladen onderzetten. Ik vind het persoonlijk niet zo mooi hoe jij het bedoeld.

tim

Hallo allemaal, ik ben erachter gekomen dat mijn ontwerp van het luchtroer troep is. Mischien kan ik het aan de hand van paar fototjes duidelijk maken.
airboatEDF2.jpg

Project1.jpg

Project2.jpg

Omdat het punt waar ik hem wou draaien verder weg zat dan de as krijgt hij een beweging van linksnaarrechts inplaats van een draaiende zegmaar. Ik hoop dat jullie het snappen. Ik ben bezig met een nieuw ontwerp die beter word :-D

Inderdaad, je bent achter je eigen vergissing gekomen. Goed denkwerk.

Eventueel zou je het roer naar onderen door kunnen laten lopen en het ook in het water laten steken.
Dan kun je beter sturen (Tegen water is het nu eenmaal beter afzetten dan tegen lucht)

Wim

ja daar zat ik ook aan de denken wim, alleen dan moet ik het waterdicht maken en dat lijkt me nogal moeilijk. Daarom heb ik ook voor een airboat gekozen, dan zit ik niet met die schroef enzo :P.

Ik heb een bakje voor me servo gemaakt die aan de romp word gelijmt. Niet heel geweldig maar vond het toch 2 foto's waard:P

IMG_0571.jpg

met servo

IMG_0570.jpg

zonder servo

Alexander

Wanneer je idee 1 en idee 2 met elkaar combineert kun je sturen (je servo werkt naar behoren) EN je roer kan in het water hangen.

Wim

ooh zo, ja dat kan ik idd wel doen. Ik denk dat ik hem eerst zonder waterroer test, als hij dan niet lekker stuurt kan ik er altijd een andere aanvast maken, daarom ga ik hem ook vast zetten met boutjes. Waarom ik niet eerst een lucht+waterroer maak, omdat ik eerst ga proberen om er een beetje mee te driften, als dat niet lekker stuurt ga ik in het water. Zie ook:RC Airboat Drift Part III voor wat airboat drift's.

wow
nice bootje, gaat hard
mss ga ik er ooit ook wel een maken

me ESC is binnen gekomen:D. Alleen ik zit al gelijk met een vraag. De drie draadjes die naar me motor gaan, hoe weet ik welke ik aan welke moet verbinden?

Foto's:

IMG_0573.jpg

IMG_0572.jpg

Me kat is ook blij met de ESC :mrgreen:

IMG_0574.jpg

Hier het probleem met de draadjes.

Hoi Alexander,

staat er zowel bij de motor als bij de motoraansluitingen van de regelaar iets op van A,B en C? Dan zou het simpel moeten zijn: A=A, etc.

Als er op de regelaar niets staat van A, B, C dan wordt het moeilijk, maar voor de motor aansluitingen kon ik een ander voorbeeld vinden waarbij geel=A, rood=B, en zwart=C. In jouw geval, als je niet kunt vinden wat A etc. is, dan zou je kunnen proberen geel=A,rood=B en blauw=C.

Ik kan niet bij de link van het totale ding van fan en motor vinden wat de aansluitingen zijn of wat voor type motor het is, net zomin als in de handleiding van de regelaar.
Dus als het er niet op staat dan kun je proberen via de support van dealextreme aan de gegevens te komen van de motor aansluitingen.

VrGr,

Theo

Back