Bouwverslag Align trex 450 Pro V2

Discussie in 'bouwverslagen' gestart door Arjantjuhhh, 27 jan 2013.

  1. Anko

    Anko

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    4.996
    Locatie:
    Hoorn (NH)
    Hoe heb jij dan de achterste servo erin gekregen? aan de buitenkant gemonteerd? en de voorste met de armpjes in n rare hoek of?

    Ik schroef de achterste altijd aan de binnenkant, steekt ie niet zo ver uit en die andere 2 krijg ik er echt niet in als de hoorns erop zitten hoor:confused:
     
  2. Arjantjuhhh

    Arjantjuhhh

    Lid geworden:
    2 mei 2009
    Berichten:
    228
    Locatie:
    Dedemsvaart
    Jawel, de voorste krijg je er zonder problemen in met de hoorns erop.
    hoorntje staat netjes 0 uitgelijnt op de servo,nu druk je voorzichtig met je vinger het hoorntje iets naar beneden en hoppa je legt de servo zo tegen de aluminium lagerblokken aan en vastschroeven maar,hoorntje druk je nu netjes weer 0.
    En wat betreft de achterste (Elevator) servo?
    Die heb ik zoals Align aangeeft in hun bouwbeschrijving vanaf de buitenkant gemonteerd,stel als je een servo stript en je moet f snel een andere eropzetten,2 schroefjes los en nieuwe erop.
    Maar als je de servo vanaf de binnenkant monteerd,dan komt het linkje naar de swashplate toch niet in het middel van het frame te liggen?
    Of monteer je het kogeltje op de hoorn aan de achterkant?
    Dan komt hij beter uit, zit ie niet zo scheef.........
    Hier een foto van de servo`s erin:

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  3. asjen

    asjen

    Lid geworden:
    25 jan 2004
    Berichten:
    37
    Locatie:
    Zwolle
    ik heb ook in het verleden heli's gebouwd
    en als laatste de apperatuur er in gezet
    en met hulp van en tuimelschijfblok alles afgesteld op nul graden pitch
    werkte feilloos
    dus het vooraf of achteraf inzetten van de servo's
    bepaal je zelf of je werkt echt strikt volgens het boekje
    het instructie boekje is niet altijd leidend
    door bouw ervaring op te doen kom je der zelf wel achter
     
  4. Arjantjuhhh

    Arjantjuhhh

    Lid geworden:
    2 mei 2009
    Berichten:
    228
    Locatie:
    Dedemsvaart
    Ja,en ik heb in het verleden ook al een keer een trex 450 pro (2010) gebouwd.
    En heb net zoals ik nu heb gedaan de servo`s eringezet tijdens de bouw.
    Maar maakt niet uit,iedereen bouwt zoals hijzelf het beste vind ;)
    Maar Asjen.... bij deze heli ben je genootzaakt om tijdens de bouw de servo`s te monteren.
    Je hebt zo weinig ruimte, en hou je aan de bouwbeschrijving.
     
  5. asjen

    asjen

    Lid geworden:
    25 jan 2004
    Berichten:
    37
    Locatie:
    Zwolle
    dat zei ik al in de regel
    of je werkt strikt volgens het boekje
    tegenwoordig is het raadzaam om volgens het boekje te werken
    maar dat zal niet alleen bij align zijn
    zag ook nog andere verslagen
    en die bouwden ook volgens het boekje
    de nieuwe technieken en bouwwijze kom je er vaak niet meer onderuit en in princiepe
    kun je haast niks meer verkeert bouwen lijkt mij
    tis af en toe een beetje puzzelen
    maar uiteindelijk moet de heli zo van uit de bouwbeschrijving kunnen vliegen toch?????
     
  6. gevaho

    gevaho

    Lid geworden:
    4 jan 2009
    Berichten:
    1.546
    Locatie:
    Den Bosch
    Ik liet altijd een kant van het frame eraf, netjes kabels sleeven alles weg werken, esc onder de battery tray en dan frame deel terug zetten.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    MAar er zijn altijd meerdere wegen die naar Rome leiden dus ieder zijn eigen manier, het resultaat telt zeg ik altijd maar !
     
  7. Waxweazle

    Waxweazle

    Lid geworden:
    28 mrt 2012
    Berichten:
    343
    Locatie:
    Hoofddorp
    Leuk verslag! Ik heb mijn 450 gebouwd met de filmpjes van finless bob, heel duidelijk en gaat wat dieper in op de punten die de handleiding laat liggen.
    En als complete beginner waren die van grote waarde :)
     
  8. raptor

    raptor

    Lid geworden:
    18 feb 2008
    Berichten:
    15
    Locatie:
    zwolle
    ziet er goed uit arjan, zondag vliegen met hem ?
     
  9. JoopB

    JoopB

    Lid geworden:
    10 jan 2013
    Berichten:
    2.181
    Locatie:
    Zwolle
    Alles los laten en pas vast draaien met de hoofdas erin. Zo staat het ook in de handleiding en dan gaat het helemaal goed komen;)

    Ziet er inderdaad mooi uit maar het levert extra stress op voor de bekabeling en stekkers. Je ziet op de foto, en bijna bij alle sleevs, dat er extra krachten op de kabels komen te staan.

    Hoop er inderdaad ook bij te kunnen zijn als je je maiden gaat maken.
     
  10. Arjantjuhhh

    Arjantjuhhh

    Lid geworden:
    2 mei 2009
    Berichten:
    228
    Locatie:
    Dedemsvaart
    Frame + Kop

    Heb gisteravond de servo`s in de trex gebouwd zoals ik in een vorige post ook al schreef.
    En heb gisteravond de staart compleet gebouwd volgens de handleiding.
    Verder niets op aan te merken, wat wel belangrijk is dat je ook de tailunit moet loctiten.
    Bij mij waren net als de rotorkop alle schroefjes er een paar slagen ingedraaid,dus het bekende busje blauwe loctite erbijpakken en loctiten maar.
    Op de torque tube (de as die door de staartbuis loopt voor de aandrijving voor de tailunit) het kogelagertje gelijmt met secondenlijm.
    Wat wel belangrijk is dat je het midden van de torque tube opmeet en het kogellagertje 10/15mm uit het midden (naar de kant van de tailboom mount) vastlijmt,nu is het even wachten dat dat kogellagertje vastgelijmt zit en nu schuif je het rubbertje......ahummm:confused::confused: sorry dames.....:D:D op het kogellagertje.
    Wat ikzelf dan doe (heb ik bij al mijn heli`s gedaan) is een spuitbus siliconenspary pakken en een klein dotje in de staartbuis spuiten.
    Dit doe ik om een de staartbuis een beetje vettig binnenin te krijgen en zodoende schuif je de torque tube met lagertje en rubber zo in de staartbuis.
    Ik weet dat vet in de staartbuis uit den boze is, maar dit doe ik al jaren bij al mijn heli`s en monteren van de torque tube wordt hierdoor wel een stuk makkelijker.
    Verder heb ik geen problemen tegengekomen bij het monteren van de complete staart.
    Heb de staart gisteravond op de heli gemonteerd en het begint nu echt een op een wentelwiek te lijken:

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  11. Arjantjuhhh

    Arjantjuhhh

    Lid geworden:
    2 mei 2009
    Berichten:
    228
    Locatie:
    Dedemsvaart
    Heb vanavond eerst even een foto van de complete staart gemaakt.
    Ziet er toch keurig uit:

    [​IMG]

    Heb vanavond verder de motor en regelaar (ESC) in de heli gemonteerd.
    Zorg er wel voor dat je pinion (motortandwiel) bovenkant ervan gelijk staat met main gear (hoofdtandwiel).
    Staat duidelijk in de handleiding aangegeven.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  12. Arjantjuhhh

    Arjantjuhhh

    Lid geworden:
    2 mei 2009
    Berichten:
    228
    Locatie:
    Dedemsvaart
    Vanavond ook een foto gemaakt nadat ik de motor net had gemonteerd en heb afgesteld (geeft pinion minimale speling op maingear).

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  13. Arjantjuhhh

    Arjantjuhhh

    Lid geworden:
    2 mei 2009
    Berichten:
    228
    Locatie:
    Dedemsvaart
    En zoals ik ook al in vorige post schreef, heb vanavond de regelaar (ESC) ingebouwd,zit zoals in de bouwbeschrijving staat aangegeven onder de battery mount.

    Zo staat ie er nu bij:

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  14. gevaho

    gevaho

    Lid geworden:
    4 jan 2009
    Berichten:
    1.546
    Locatie:
    Den Bosch
    Knap dat jij dat vanaf een foto kan zien :turn-l:
     
  15. Anko

    Anko

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    4.996
    Locatie:
    Hoorn (NH)
    Tja, tis wel zo... In de industrie wordt t ook nooit gebruikt... Zijn of losse kabels vast in stekkers met trekontlasting of gebundelde kabels die vast zitten in 1 centrale plug.

    Beter is om dan iig wat cm over te houden zodat t flexibel blijft bij de stekkers.

    T staat wel netter.. Maar ik ben zelf meer van de methode van tapeje erom en twrappen.
     
  16. asjen

    asjen

    Lid geworden:
    25 jan 2004
    Berichten:
    37
    Locatie:
    Zwolle
    als men inderdaad dit vaker toepast zou ik aan bijde kanten een ongeveer 1cm vrij laten zodat de kabel
    vrij kan bewegen
     
  17. JoopB

    JoopB

    Lid geworden:
    10 jan 2013
    Berichten:
    2.181
    Locatie:
    Zwolle
    Iedereen kan toch op jouw foto's zien dat het er keurig uit ziet :D

    @Arjan: Mooi werk tot op heden. Je neemt er lekker je tijd voor en dat geeft altijd een beter resultaat dan dat je de heli in 1 nacht in elkaar klapt :morning:
     
  18. gevaho

    gevaho

    Lid geworden:
    4 jan 2009
    Berichten:
    1.546
    Locatie:
    Den Bosch
    Heb je ook gelijk in, je moet rekening houden met spanning op de kabels, het lijkt idd of het wat strak zit op mijn fotos maar is niet zo.

    Ik laat meestal wat kabel aan de kant van de stekkers en servo sleeve vrij hier voor. Dit was ook een heli van 2 jaar terug hhahahaha, al doende leert men ;)
     
  19. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.949
    Locatie:
    Rotterdam
    ik heb ook alles met sleeves erin zitten, heb er nog nooit problemen mee gehad.

    Is de staartboom van de pro trouwens origineel gepint of niet?
    schijnt wel een puntje te blijven dat het spul origineel zonder pin best makkelijk wil draaien..
     
  20. Arjantjuhhh

    Arjantjuhhh

    Lid geworden:
    2 mei 2009
    Berichten:
    228
    Locatie:
    Dedemsvaart
    Ik ben ook geen voorstander van kabels sleeven.
    Ik weet,het oog wil ook wat maar precies wat anko ook zeg, in de industrie wordt het ook nooit gebruikt.
    Ik koop weleens gebruikte heli`s of servo`s van anderen,alle kabeltjes zijn dan netjes gesleevt.
    Maar als ik dan zie hoeveel spanning er op de kabels staan:eek::eek::eek:
    Dus haal alle sleevs eraf, en trek de kabeltjes aan binnenkant frame (zie je ze toch niet).
    En precies wat Anko ook zegt ik ben ook iemand van tapeje erom en twrappen.
    Ben nu net thuis uit het werk, straks nog ff eten maken en bouwen maar weer.
    En niet vergeten foto`s te maken,jullie willen toch ook mijn vorderingen zien???

    Bouw/vlieggroeten:

    Arjan
     

Deel Deze Pagina