Bouwverslag Align Trex 500E Pro

Hoi iedereen,

gisteravond nog even aan de slag gegaan en tail rotor in elkaar gestopt. Hier heb ik alle boutjes van loktite voorzien en de thrust bearing van vet voorzien. Nu heb ik wel mijn allereeste fout gemaakt ook :( Ik heb een beetje te enhousiast een boutje vast gespannen en ben er met mijn inbussleutel overgeslipt... het zit wel goed vast maar ik denk dat ik het nooit meer zal loskrijgen bij een eventueel latere reparatie.
Aangezien het hier over de tail rotor gaat wou ik alles wel goed vast zetten maar te vast is ook niet zo een goed idee blijkbaar :(
Voor de rest is alles bijzonder goed verlopen.
foto van het resultaat:
imag0153ak.jpg


Groeten,
Stefaan.
 
Hoi iedereen,

Nu heb ik wel mijn allereeste fout gemaakt ook :( Ik heb een beetje te enhousiast een boutje vast gespannen en ben er met mijn inbussleutel overgeslipt... het zit wel goed vast maar ik denk dat ik het nooit meer zal loskrijgen bij een eventueel latere reparatie.
Groeten,
Stefaan.

Ervaringen leren dat de Align Inbus sleutels hiervoor de beste oplossingen zijn om dit te voorkomen.
Sterkere boutjes helpen natuurlijk ook. (RC screws).

Dit zijn nu eenmaal dingen die men tegen komt bij het bouwen.
 
Als je nou een imbus sleutel pakt die je amper gebruikt.
Zo heb ik zo een gebogen dinkie liggen, als met mijn gewone imbus schroevendraaier doordraaid, pakt dat ding hem nog wel.

En zoals je zegt : Als het schroefje nu maar goed vast zit, heb je er ook geen last van.
Die loctite vergaat ook na een tijdje dacht ik zo, dat het niet meer zo sterk is!

Nog even over RC Screws, erg duur en kunnen alsnog doordraaien.
Een hobby king schroefje is voor 1 malig gebruik, met mazzel 2 keer, RC Screws zijn meer dan 20 maal bruikbaar.
Align schroefjes schijnen ook prut te zijn, blijkt maar weer.

Met andere woorden : geen loctite op prut schroefjes!
 
Rc Srews zijn duurder maar beter.
U kan ze gebruiken als je schroeven moet vervangen.
Zijn die van align meestal toch prut na een paar keer gebruiken.
Met een doosje doe je heel wat, of je moet elke week je Heli uit elkaar halen.
En vergeet ook de Align sleutels niet die passen gewoon beter.
 
Alle schroeven zijn bruikbaar, het zijn ofwel de schroevendraaiers, of het hand dat iets fout doet. Je doet er locktite aan, vast is gewoon vast. Het komt niet los.
 
Hoi iedereen,

nog even een update van de werken ;)
heb me deze week beziggehouden met het monteren van de staart, heb er voor gekozen om mijn betrouwbare futuba gy401 gyro te gebruiken in plaats van de bijgeleverde Align GP900 gyro (denk dat deze dan ook in de verkoop gaat). Voorlopig de motor gemonteerd omdat ik de ESC wou programeren en ik anders de piep geluiden moeilijk kon horen, met de motor op zijn plaats is dit wel heel duidelijk te horen.
imag0167e.jpg

Heb ook nog een vraagje, in de handleiding van de gyro staat geschreven dat je geen trim en sub-trim mag gebruiken. Ik heb de gyro afgesteld in rate mode maar kon er toch niet van uit sub trim te gebruiken om mijn servoarm 90° haaks te krijgen. Kan dit kwaad?
Ook vraag ik me af waar ik de esc ga plaatsen, in de handleiding staat om hem onder de lipo te plaatsen en dit geniet ook mijn voorkeur omdat alles dan mooi weg zit maar kan dit geen kwaad voor de koeling?

Mvg
Stefaan
 
Hoi iedereen,

nog even een update van de werken ;)
heb me deze week beziggehouden met het monteren van de staart, heb er voor gekozen om mijn betrouwbare futuba gy401 gyro te gebruiken in plaats van de bijgeleverde Align GP900 gyro (denk dat deze dan ook in de verkoop gaat). Voorlopig de motor gemonteerd omdat ik de ESC wou programeren en ik anders de piep geluiden moeilijk kon horen, met de motor op zijn plaats is dit wel heel duidelijk te horen.
imag0167e.jpg

Heb ook nog een vraagje, in de handleiding van de gyro staat geschreven dat je geen trim en sub-trim mag gebruiken. Ik heb de gyro afgesteld in rate mode maar kon er toch niet van uit sub trim te gebruiken om mijn servoarm 90° haaks te krijgen. Kan dit kwaad?
Ook vraag ik me af waar ik de esc ga plaatsen, in de handleiding staat om hem onder de lipo te plaatsen en dit geniet ook mijn voorkeur omdat alles dan mooi weg zit maar kan dit geen kwaad voor de koeling?

Mvg
Stefaan

de swash servo's mag je zeker trimmen alleen de staart servo niet.
de esc zou ikzelf toch op de zijkant monteren i.v.m koeling;)
 
Zou die Align gyro gewoon gebruiken.. zal sowieso beter werken dan een 401....;)

Servo zo afstellen dat als die in rate mode staat, je een hoorntje pakt die 90 graden is. bijv zoon ster hoorntje, kan je 1/6 draaien en dan zit die steeds beter op de as..
 
Hier ben ik terug met een update, vandaag lekker kunnen doorbouwen :D
Heb de main gear en motor pinion geplaatst en daarna de swashplate level gezet en servo armpjes allemaal 90° geplaatst, daarna de main rotor erop gemonteerd. Heb ook de ESC op de zijkant gemonteerd moet wel nog waar nodig de kabels voorzien van sleeves. Kon het ook niet laten de canopy er eens op te zetten voor de foto :cool:
imag0172n.jpg

imag0175sz.jpg

imag0173je.jpg

Twijfel toch nog steeds of ik de ESC niet onder de lipo zou plaatsen, staat zo in de handleiding beschreven en er is tevens een opening onderaan in de neus van de canopy om deze van koeling te voorzien...

De reden dat ik voor de GY401 gekozen heb is eigenlijk vrij simpel, deze is gemakkelijk in te stellen en voor de Align GP900 ESC heb ik trouwens een zender nodig met 7 kanalen en ik beschik over een DX6i.

GR.
Stefaan.
 
Hier ben ik terug met een update, vandaag lekker kunnen doorbouwen :D
Heb de main gear en motor pinion geplaatst en daarna de swashplate level gezet en servo armpjes allemaal 90° geplaatst, daarna de main rotor erop gemonteerd. Heb ook de ESC op de zijkant gemonteerd moet wel nog waar nodig de kabels voorzien van sleeves. Kon het ook niet laten de canopy er eens op te zetten voor de foto :cool:
imag0172n.jpg

imag0175sz.jpg

imag0173je.jpg

Twijfel toch nog steeds of ik de ESC niet onder de lipo zou plaatsen, staat zo in de handleiding beschreven en er is tevens een opening onderaan in de neus van de canopy om deze van koeling te voorzien...

De reden dat ik voor de GY401 gekozen heb is eigenlijk vrij simpel, deze is gemakkelijk in te stellen en voor de Align GP900 ESC heb ik trouwens een zender nodig met 7 kanalen en ik beschik over een DX6i.

GR.
Stefaan.

je kan de esc daarhangen maar daar zal hij niet zoveel koeling krijgen als aan de zijkant ,gewone weg door het roteren van de roterbladen word hij aan de zijkant beter gekoeld dan onder de kap daar komt de wind niet goed bij;)
ja en jammer dat je de GP900 niet kunt gebruiken:(
kwa instellen is de GP780 heel simpel en gemakkelijk zou mij verbazen als dit met de GP900 niet zou zijn.
 
Voor de GP900 heb je geen 7 kanalen nodig hoor.... 2 is voldoende, en dan heb je dus aan een 6 kanaals zender voldoende.
 
Voor de GP900 heb je geen 7 kanalen nodig hoor.... 2 is voldoende, en dan heb je dus aan een 6 kanaals zender voldoende.

nou ik las dit toevallig weet niet of het met een 6 kanaals zender gaat;)

I have just sorted same problem, I have GP900 on trex 500E pro and DX6i also 2 x DSMX sats.instruction book for trex 500 page 27) 1.THR 2.Ail 3.ELE 4.RUD 5.GOV 6.PIT 7.GAIN. DX6i is sending Gyro signal channel 5.GP900 is receiving GOV signal on channel 5. I do not think this set up can work with DX6i
I have connected AR6210 Receiver to GP900 now i have green light on status when i set DX6i above 50% Gyro. Best of luck, Mike
 
Het gaat wel, maar dan moet je een apparte ontvanger gebruiken, en niet 2 satelieten;) en dan gewoon de 2 draadjes in de ontvanger prikken, en de tailservo in de gp900. rest van de servos en esc gaan dan gewoon in de ontvanger.
 
probleem Align ESC

Hoi iedereen, mijn Trex is zo goed als klaar :D Moet juist nog de electronica op punt proberen krijgen ;)
Gr
Stefaan.
 
Laatst bewerkt:
Hoi iedereen, ik heb de heli nog maar enkele minuten in de lucht gehad om de gain van de gyro in te stellen en hij vloog al lekker strak :)
De reden waarom ik eigenlijk nog niet meer gevlogen heb is omdat ik al veel gelezen heb dat lipo's niet zo goed tegen de vriestemperaturen kunnen. Daarom wacht ik liever een beetje tot de temperaturen boven het vriespunt komen.

Gr,
Stefaan.
 
Back
Top