Bouwverslag Alinghi SUI-64

bedankt voor jullie snelle reacties.

Ik heb trouwens het foto album van Martin beken.
Ziet er super mooi uit die Areva en snap ook hoe je de kiel hebt gemonteerd.

Groetjes Nick
 
Nick,

Zoals ISOLA2 al gezegd heeft is het uitlijnen heel belangrijk. Niet alleen links-rechts, maar ook het uitrichten in de lengterichting is heel belangrijk. Dit met name door het gewicht (centre of gravity) van de bulb. Hiervoor zijn er wel truukjes.
Voordat je de 2 bulbdelen aan elkaar lijmt, kun je ze tijdelijk aan elkaar vast maken met een dusdanige ruimte dat je draadeind hier net tussen past. Twee passtukjes er tussen en het geheel tijdelijk vast tapen. Als laatste een grote sluitring en een moertje en je bulb zit tijdelijk vast. Als je wilt kun je hem, na het moertje iets losdraaien, naar voren/ achteren schuiven.
Op jouw tekening staat volgens mij wel de waterlijn aangegeven en zo mogelijk ook de afstand tussen de waterlijn en de bovenzijde boeg.
Nu is het een kwestie van meten. Ook hier heb ik een hulpmiddeltje (naar idee van Claudio D) voor gemaakt (zie tekening) Benodigdheden: flessekurk, sateprikker (lang), papiertje met schaalverdeling in cm's en wat lood om te zorgen dat je schaalverdeling (0cm punt) op de waterspiegel komt. Afwachten tot je een windstille dag hebt en je boot zo compleet mogelijk
in het water leggen. En dan is het meten, losdraaien, verschuiven, vast draaien, meten tot je het gewenste resultaat hebt.
Moraal van het verhaal, wacht nog even met het fixeren van je bulb tot de boot bijna klaar is.

full
full
full


Succes, als je verder vragen hebt , hoor ik het wel.

Martin
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Oke goed dat je het duidelijk maakt want ik had hem zo vastgelijmd.
Maare 2 bulp delen?
Die van mij is in 1 stuk gegoten.
En nu weet ik teminste ook wat centre of gravity is.
 
Nick,

COG is inderdaad het zwaartepunt van je bulb.
Ik heb destijds mijn bulb met behulp van de bulbcalculator gemaakt (Marko's bulb calculator). Hierbij twee helften gegoten, vandaar mijn mogelijke oplossing. ;)
Nu je een bulb uit 1 stuk hebt, moet je een manier vinden om de bulb tijdelijk aan je kiel te bevestigen t.b.v. de daadwerkelijke positiebepaling. Misschien hebben andere lezers hier een oplossing voor.:confused:
Misschien toch nog een tweede bulb maken?? Je huidige is zelfs in zijn grove vorm wat aan de lichte kant. Voor deze boten wordt een bulb van 2850 gram aanbevolen.

Martin
 
Laatst bewerkt:
zo dus:

full


En daarna de onderkant dichtkitten ;)

edit: en over de plaatsing;

Omdat de bulb je effectieve aspect ratio vergroot (je lift effect van je kiel, wat er voor zorgt dat je niet verlij't) is de plaatsing daarvan ook belangrijk. Ik zou je drukkingspunt (simpelgezegd en in de meeste gevallen kan je daar het dikste punt uit je profiel voor nemen) van je kielprofiel overeen laten komen met het profiel van je bulb. In de meeste gevallen ligt dat dus voor je zwaartepunt!

Het drukkingspunt van je kiel heb je ook nodig voor de plaatsing ervan, dus niet het midden aannemen!

Mooie boot, succes verder met de bouw!
groetjes Kars!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Nick is er ook achter gekomen dat het heel belangrijk is om de latjes pas te schuren/schaven.
Maar heb nu een David® schaaf dus het gaat nu een stuk sneller en makkelijker.

Gtoer,
Nick
 
Maar heb nu een David® schaaf dus het gaat nu een stuk sneller en makkelijker.

Heerlijke schaafjes, Nick.

Ga je de boeg uit een massief blok ertegen zetten? Zo ja, wees dan nu nog een beetje voorzichtig met schaven, en wacht met het laatste stukje tot de boeg ertegenaan zit. Dan kan je het pas echt mooi aan laten sluiten.

Groet,

Ad Bakker
 
Heerlijke schaafjes, Nick.

Ga je de boeg uit een massief blok ertegen zetten? Zo ja, wees dan nu nog een beetje voorzichtig met schaven, en wacht met het laatste stukje tot de boeg ertegenaan zit. Dan kan je het pas echt mooi aan laten sluiten.

Groet,

Ad Bakker

Zeker heerlijke schaafjes.
Heb er eerder ook een gehad maar die is een keer uitgeleend maar nooit terug gekomen.
Maar goed dat je over de neus begint.
Welk hout kan ik daar het beste voor gebruiken?
Kan er wel een blok eiken tegenaan lijmen maar dan wordt die neus zwaar :D
Maar dat blok wou ik er ook pas aan lijmen als de hele romp weer beplankt is.

Nick
 
Welk hout kan ik daar het beste voor gebruiken?
Kan er wel een blok eiken tegenaan lijmen maar dan wordt die neus zwaar :D
Maar dat blok wou ik er ook pas aan lijmen als de hele romp weer beplankt is.

Tja, sommigen gebruiken een blok balsa. Dat is licht, maar wel kwetsbaar. Nu schijn je dat wel goed te kunnen bewerken met G4, een Polyurethaanhars dat het in ieder geval aan het oppervlak keihard maakt. Maar dat is wel spul met een gebruiksaanwijzing. Daarvoor moet je misschien eens zoeken in het bouwverslagen gedeelte. Je zou het ook aan forumlid raf kunnen vragen, die heeft erg veel ervaring met dat spul.

Ja dat je wacht met het erop zetten tot de beplanking klaar is begrijp ik wel. Maar het echt definitief op maat schaven en schuren zou ik daarna doen. En dan is het waarschijnlijk ook beter om de hele romp in de G4 te zetten. Dus volgorde is volgens mij:

beplanken
blok balsa bijna op maat maken
blok balsa aan romp bevestigen
definitief op maat schaven/schuren
in G4 zetten
schuren

En ik geloof dat ze dat laatste zelfs een aantal malen herhalen. Even aan raf of een ander iemand met G4 ervaring vragen wanneer je de eventuele kieren tussen je beplanking en het kiertje bij de bevestiging van het boegblok moet dichtplamuren, voor of na de G4.

Groet, en succes,

Ad Bakker
 
Tja, sommigen gebruiken een blok balsa.
----------------------------------------

Groet, en succes,

Ad Bakker

Oke, maar ik ga mijn romp bekleden met een laag 160 gram glasvezel.
Is dat G4 dan nog nodig?

En natuurlijk schuren plamuren en dat een paar keert tot goed is.
Als laatste nog een keer spuitplamuur.

Polyurethaan is toch het zelfde?

Groetjes,
Nick
 
Laatst bewerkt:
Oke, maar ik ga mijn romp bekleden met een laag 160 gram glasvezel.
Is dat G4 dan nog nodig?

Ik ben daar niet ervaren in. Ik zou even in wat bouwverslagen of bouwtips varende modellen kijken/zoeken op dit punt. Ook dit zou je aan raf kunnen vragen.

Groet,

Ad Bakker
 
Ik heb al wat verslagen gelezen en sommigen gebruiken bootlak (zelfde als G4)
En sommigen gebruiken carbon of glasvezel.
Voor kleine booten heb ik ook gelezen dat ze alleen lak gebruiken.

Nick
 
waarom geen balsa ;) lekker makkelijk te bewerken, en zeker als je daarna nog met glasvezel eroverheen gaat :P

Ik kan niet vinden wat voor hout je hebt gebruikt voor de beplanking, mits balsa dan doe je er goed aan om die te verstevigen met een composiet. Anders zou je ook genoegen kunnen nemen met het lakken, het hoeft ook geen stormram te worden ;)

Hoe zwaarder namelijk je boot, hoe minder gewicht er in de bulb kan, hoe minder stabiel hij is ;)

een andere goed verkrijgbare polyurethaanhars is DD-lak, allemaal benamingen voor hetzelfde spul.

grt Kars
 
Laatst bewerkt:
Nick,

Je zou er voor kunnen kiezen om het laatste stukje van je boeg (plm 1cm) met een stukje hard-hout te doen. Dit is in ieder geval wat ik gedaan heb. Het geheel daarna, zoals in een vorige posting aangehaald, met glazvezeldoek gelamineerd.
En nee, het is inderdaad geen stormram, maar in de praktijk stoot je wel eens tegen iets aan.:(:onweer:
Martin
 
In het RC wedstrijd zeillen, doet men juist andersom een zachte rubber neus van 10 mm dit om je eigen en een ander schip niet te beschadigen :)
 
dd-lak is geen hars. PU hars wordt wel verkocht onder hechthars, of G4.
PU hars onder epoxy gebruiken maar de boot onnodig zwaar, en niet sterker.
160 grams weefsel is trouwens nog vrij zwaar. Als je 3 mm beplanking heb is 80 grams meer dan voldoende, beide zeiden, zonder spantjes. Die kun je later t.h.v. de kiel, en eventueel in het voor en achterschip weer terugplaatsen.

Na het glassen van de buitenkant kun je die plamuren, schuren en aflakken. omdraaien, spantjes er uitbreken, binnenkant glassen, en dan verder met de bouw.
Neus kun je meteen meenemen, is de sterkste oplossing.
 
Bedankt voor jullie antwoorden.

Ik heb al een doek van 160 gram glas en een doek van 80 gram maar dat is voor het dek.
Tevens heb ik ook 1 meter carbontape van 10 cm breed

Van de 16 spanten blijven er 5 zitten.
Maar ik denk dat ik de binnenkant gewoon licht in de blanke lak zet want de 160 geeft wel genoeg stevigheid denk ik.

Groet,
Nick

Edit:

@MartinL: Dat vind ik wel een goed idee.
@ISOLA2: Dat andere schip maakt ja niet uit.
Als je maar wint:p
 
Laatst bewerkt:
Twee uur geleden uit de werkplaats gekomen en heb mijn boot dicht en geschuurd.
Tevens ook een neus gegeven van balsa.

full


full


full


Morgen gaat ik hem lamineren met een laagje glasvezel.

Groet,
Nick
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top