Hierbij dus even het bouwverslag van m'n 2° boot.... de Alinghi SUi-64 (America's Cup)
Eerst even dit:
- Ja ik weet dat mijn VO70 Ericsson nog niet af is
- Ja de Ericsson ga ik ook nog verder afwerken
- Nee ik heb geen tijd teveel helaas
Ik hoop gewoon tegen de zomer 2 vaarklare boten te hebben
(een beetje wishfull thinking kan nooit kwaad)
En ik heb nu eenmaal graag wat afwisseling, vandaar dus een 2° boot.... ben ik wat uitgekeken op boot 1 doe ik even verder aan boot 2
Hier gaan we dan:
Ik ga deze keer niet de moeite doen om een hele plug/mal/romp te maken... de romp is ineens de romp dus, balsahout met een laagje glasvezel over, en hier en daar een spant ter versteviging.
Uitprinten van het plan en op plaat lijmen:
Alle spanten uitzagen en voorbereiden om op de bouwplaat te monteren:
Alle spanten staan op de bouwplaat. De "witte" spanten zijn tijdelijk, en worden achteraf gesloopt. De andere spanten zijn in het midden uitgezaagd en blijven permanent in de boot ter versteviging:
Latje per latje de romp opbouwen:
Hier het resultaat nadat alle latjes zijn aangebracht, zorgvuldig geschuurd, vervolgens 1 laagje 160grams glasvezel mat erop, plamuren en strak schuren:
Romp is van de bouwplaat gehaald, overtollige spanten zijn verwijderd, dus is dus het echte rompje zoals het zal blijven (uiteraard nog een dek erop en schilderen
)
En vanaf te andere kant gekeken:
Eerst even dit:
- Ja ik weet dat mijn VO70 Ericsson nog niet af is

- Ja de Ericsson ga ik ook nog verder afwerken
- Nee ik heb geen tijd teveel helaas
Ik hoop gewoon tegen de zomer 2 vaarklare boten te hebben

En ik heb nu eenmaal graag wat afwisseling, vandaar dus een 2° boot.... ben ik wat uitgekeken op boot 1 doe ik even verder aan boot 2

Hier gaan we dan:
Ik ga deze keer niet de moeite doen om een hele plug/mal/romp te maken... de romp is ineens de romp dus, balsahout met een laagje glasvezel over, en hier en daar een spant ter versteviging.
Uitprinten van het plan en op plaat lijmen:

Alle spanten uitzagen en voorbereiden om op de bouwplaat te monteren:

Alle spanten staan op de bouwplaat. De "witte" spanten zijn tijdelijk, en worden achteraf gesloopt. De andere spanten zijn in het midden uitgezaagd en blijven permanent in de boot ter versteviging:

Latje per latje de romp opbouwen:

Hier het resultaat nadat alle latjes zijn aangebracht, zorgvuldig geschuurd, vervolgens 1 laagje 160grams glasvezel mat erop, plamuren en strak schuren:

Romp is van de bouwplaat gehaald, overtollige spanten zijn verwijderd, dus is dus het echte rompje zoals het zal blijven (uiteraard nog een dek erop en schilderen

En vanaf te andere kant gekeken: