Bouwverslag Alinghi SUI-64

Hierbij dus even het bouwverslag van m'n 2° boot.... de Alinghi SUi-64 (America's Cup)

Eerst even dit:
- Ja ik weet dat mijn VO70 Ericsson nog niet af is ;)
- Ja de Ericsson ga ik ook nog verder afwerken
- Nee ik heb geen tijd teveel helaas
Ik hoop gewoon tegen de zomer 2 vaarklare boten te hebben ;) (een beetje wishfull thinking kan nooit kwaad)
En ik heb nu eenmaal graag wat afwisseling, vandaar dus een 2° boot.... ben ik wat uitgekeken op boot 1 doe ik even verder aan boot 2 ;)

Hier gaan we dan:

Ik ga deze keer niet de moeite doen om een hele plug/mal/romp te maken... de romp is ineens de romp dus, balsahout met een laagje glasvezel over, en hier en daar een spant ter versteviging.

Uitprinten van het plan en op plaat lijmen:
romp01.jpg

Alle spanten uitzagen en voorbereiden om op de bouwplaat te monteren:
romp02.jpg

Alle spanten staan op de bouwplaat. De "witte" spanten zijn tijdelijk, en worden achteraf gesloopt. De andere spanten zijn in het midden uitgezaagd en blijven permanent in de boot ter versteviging:
romp03.jpg

Latje per latje de romp opbouwen:
romp04.jpg

Hier het resultaat nadat alle latjes zijn aangebracht, zorgvuldig geschuurd, vervolgens 1 laagje 160grams glasvezel mat erop, plamuren en strak schuren:
romp05.jpg

Romp is van de bouwplaat gehaald, overtollige spanten zijn verwijderd, dus is dus het echte rompje zoals het zal blijven (uiteraard nog een dek erop en schilderen ;) )
romp06.jpg

En vanaf te andere kant gekeken:
romp07.jpg

que?

Momenteel 410 gram (rompje zoals op laatste foto)

Lengte is trouwens 120 cm

Ik had 2 vragen:

1. Hoelang ben je bezig geweest om de romp te maken?
2. De balsahout latjes, hoe zorg je ervoor dat die precies passend zijn? (schuren, schaven, snijden...), en hoe breed zijn de latjes die je neemt (of snij je zelf uit plankjes?)?

Zoals je wel merkt, een beginneling...

Heeft iemand nog goeie tips? Of handige websites?!

1) een avondje of 5-6 schat ik. Het is wel niet mijn eerste rompje, dus dit is sterk afhankelijk van jou eigen tempo, en hoe nauwkeurig je wil werken.

2) Ik ben begonnen met balsa latjes van 10x3mm. Ik heb er enkele gekocht in de winkel, maar je kan de net zo goed snijden uit balsa plankjes.

Om ze passend te krijgen.... tja da's een kwestie van passen, aftekenen, snijden en bijschuren....

Hoe je dat juist doet is een lang verhaal, maar je kan oa volgende sites even bekijken:
Planking the hull, running the planks (Part One) :: Articles/Shop Notes :: Ship Modeling Forum
Building the Baltimore Clipper Schooner "Harvey": Planking the Hull
Building the Lively-page6-Planking the Hull

In essentie komt het erop neer, dat een scheepsromp het dikste is in het midden ongeveer, en spits toeloopt naar voor en achter. De latjes moeten dus in het midden hun volle dikte houden, maar de voor en achterkanten moeten dus verdunt worden...

Tijd trouwens voor een kleine update van de werken.

Kielkast is gebouwd, gemaakt uit 4mm triplex dat past binnen de gleuven die ik vooraf voorzien had in de middelste 2 schotten:
kielkast01.jpg

Langs de onderkant gezien. Het binnenwerk van de kielkast heb ik met PVC plaat bekleed (de witte rand) om het hout te beschermen tegen water. Verf of vernis had misschien ook gewerkt, maar ik had schrik dat het regelmatig monteren/demonteren van de kiel hier na verloop genoeg krassen in zou maken zodat het hout bloot zou komen. Vandaar dus PVC:
kielkast02.jpg

Verder heb ik ook het roer af:
roer.jpg

En de nodige electronica ingebouwd... 1 standaard servo voor het roer, een hitec zeilwinch voor de zeilen:
electro01.jpg

electro02.jpg

Ik werk met een gesloten lus op mijn zeilwinch, en om ervoor te zorgen dat deze op een constante spanning blijft, heb ik voorin het katrolletje op een soort van verend beugeltje gemonteerd:
electro03.jpg

Nu begonnen aan het passend maken van de kuipvloer:
kuip01.jpg

Tekeningen

Hoe kom je trouwens aan de tekeningen voor deze boot?
Is er een site waar je die kan downloaden?

Dat ziet er heel strak uit.
Ik heb de tekeningen een tijd geleden ook gedownload en van plan om, als ik tijd heb, ook dit schip te bouwen.
De America cup yachts zijn echt stoeren boten!
Succes verder met het bouwen en hoop dat je je bouwverslag snel weer update.

Groeten

windkracht

tot welke windkracht verwacht je met deze boot (en tuig zoals getekend) te kunnen varen?

en denk je dat deze sneller is dan een volvo open boot (bij gelijke lengte)?

Ik zit er dus aan te denken om ook te beginnen met bouwen. de alinghi vindt ik mooier, maar de romp lijkt me enigzins moeilijker te maken.:confused:

aangezien ik er 0 ervaring in heb, dacht ik, misschien heeft iemand hier een andere of betere kijk op...?

waarom maak ik het mezelf toch altijd moeilijk...

Ik heb de mal nog liggen, ik denk dat ik na de exames maar eens een bootje maak :)

groetjes, Thomas

Weer eens even wat voortgang plaatsen:

De kuipvloer verder afgewerkt, kuipranden gemonteerd, opening voorzien voor montage van het roer:
kuip02.jpg

Detail van de techniek, achteraf (hopelijk) vrij goed toegankelijk door de opening. Het "rondje" bovenaan is voor de bevestiging van de kiel, in deze opening kan ik de kiel met 1 bout vastzetten.
kuip03.jpg

Deel van het beslag gemonteerd: (3 beugeltjes om de verstaging en fok op de monteren, 1 rond busje is de mastvoet, het andere de dekdoorvoer)
dek01.jpg

Zelfde stuk langs onderen gezien: het geheel verstevigd met een laagje carbon mat, het houdertje met het katrolletje is de onderkant van de dekdoorvoer.
dek02.jpg

Het dek volledig gemonteerd. Duidelijk te zien zijn de opening waar de kiel vastgezet wordt met een moertje, de dekdoorvoer waar reeds de fokkeschoot uitkomt (de andere voor het grootzeil moet ik nog monteren) en alle toegangsluiken.
dek03.jpg

Ondertussen ook al het roer en de kiel gemaakt, dus even een zijaanzicht met deze gemonteerd:
boot01.jpg

Ondertussen staat de romp in een grondlaag, dus de volgende dagen plaats ik nog enkele foto's van de geschilderde romp!

Mast is een carbon buis van 10 mm

Vermits een carbon buis hol is, gaat ze over dit alu busje, niet in dat klein gaatje in het midden ;) (dat diende voor het boutje langs onder voor de montage op het dek)

Hoe dik is de mast? 2mm? ;)

Mooie boot!! (zelf ook gelijk even de plans gedownload)

Weekje verder.... tijd voor een stand van zaken. Ben dus een hele week met verf aan de slag geweest. Het resultaat:

boot02.jpg

boot03.jpg

Stickers volgen normaal nog voor de logo's en namen...

Nu ga ik verder werken aan de loodbulb, de afwerking van de kiel en het roer, en daarna het tuigage...

Hoi Speedy Gonzales,

Ziet er strak uit!! Welke volgorde gebruik jij als jij een model in de verf zet?

Keep up the good word ;-) !!

Gr Remco

Back