Bouwverslag Alinghi SUI-64

Ja, maat het gaat toch alleen om de vorm, en de latjes moeten aan elkaar verlijmd worden, niet aan de spanten die er toch uit moeten.

Je verlijmd de balsa latjes op elkaar en niet aan de spanten.
Om te zorgen dat de balsa latjes niet aan de spanten gelijmd worden plak ik cello/inpak tape op de spanten, hier plakt echt niets op.

Op de 4° foto van mijn allereerste bericht in deze topic, kan je vrij duidelijk zien, dat de spanten die niet definitief vastgelijmd worden, voorzien zijn van een stukje papiertape.

Verder worden inderdaad de zijkanten van de balsa stripjes goed aan elkaar gelijmd, alsook de balsa strips aan de definitieve spanten, maar voor de tijdelijke spanten wordt niet echt gelijmd. De tape dient om te voorkomen dat de lijm die tussen de balsa latjes uitloopt, niet gelijk toch aan het spantje blijven vastzitten...

Ik heb dit topic eens goed doorgelezen en een hoop info opgedaan ! Klasse gebouwd, maakt me enthousiast.

Hoewel ik me alleen bezig houd met het varen met powerboats, heb ik al heel lang de wens een mooi statisch model te bouwen voor in de huiskamer.

De tekeningen zijn inmiddels geplot en alles is me zo goed als duidelijk.

Waar ik even niet uitkom is de mast- en gieklengte, op de tekening spreken ze over 162 - 170 cm(Die 8 cm zit hem denk ik in de hoeveelheid mast onder het dek)

Alleen als ik de tekening nameet (deze is schaal 1 : 1) dan kom ik aan een mastlengte van 130 cm. Ditzelfde geld voor de giek, op tekening gemeten 30 cm, in de legenda 40 cm ?

Misschien wil je me wat duidelijkheid geven ....

Alvast bedankt,

M@rk

Dag M@rk,

Ik ga er even van uit dat jij over dezelfde plannen beschikt als ik, namelijk die van Renato Chiesa.

De mastlengte is inderdaad 170 cm ("Altezza Albero") en die 162cm is de lengte voor het grootzeil (Lunghezza Inferible = Lengte Voorlijk)
De giek moet inderdaad 40 cm zijn.

Verder denk ik dat er een foutje in je plots is geslopen. Het zit namelijk zo: de plannen van deze boot beslaan 7 pagina's.
5 van deze pagina's, zijn getekend op een papierformaat van 55,51" x 33,47" (141cm x 85cm)
2 pagina's zijn echter getekend op papierformaat 71,38" x 33,47" (181cm x 85cm). Deze 2 pagina's zijn pagina 3 en 4, die waar de mast en giek getekend zijn, en die waar het grootzeil getekend zijn.

Mijn vermoeden is dat jou plotter, deze 2 pagina's ook op een lengte van 141cm heeft geplot, en deze dus verkleind zijn. Dat zou betekenen, dat deze 2 pagina's op ongeveer 78% van de werkelijke grootte geplot zijn, en kijk.... 78% van 170cm = 132cm en voor de giek 78% van 40 cm = 31cm.....

Zou dat het probleem kunnen zijn??

Dat klopt helemaal !! Bij mij zijn alle pagina's even groot geplot.

Ik vond het ookal zo vreemd dat er zo'n verschil in de tekening zou zitten.

Is me nu 100% duidelijk en ik kan er mee aan de gang.

Hartelijk dank ..

M@rk

Prachtig model zeg... schitterend. Heb helaas toen Alinghi zo begon te kloten met de rechtzaken tegen Oracle en zo de acc een knauw gaf al de Alinghi spullen in de kast gepleurt, wat een deceptie van dat team zeg... schande. Weekendtas, pet, shirts etc...

Gelukkig doet de Sui-64 denken aan mooiere tijden... :)

Back