Bouwverslag Amsterdam (Artesania Latina)

Hallo iedereen.

Ik ben Sam, ben al een hele tijd aanwezig op het forum maar ben al een tijd niet meer actief geweest.
Dit omdat ik mijn laatste jaar middelbare school doe, en daar moet je een eindwerk maken.
Het grootste deel van de 'hobby' tijd ging dan naar de praktische en theoretische uitwerking van mijn GIP (GeIntegreerde Proef).

Maar, nu is mijn eindwerk afgewerkt en heb ik terug tijd voor de hobby.

Ik heb ooit al eens een bouwverslag gestart, maar omdat de bouw al bijna meer als een jaar stilligt maak ik maar een nieuw 'topic'.

Ik ben nu terug begonnen met de opbouw, omdat dit veel kleine klusjes zijn die je tussendoor kan doen.
Want ik heb met mijn studies niet veel tijd. (ik heb namelijk examens tot 23 juni)
Maar af en toe heb ik s'avonds wel eens een kwartiertje of half uurtje tijd om wat te doen.

Een afbeelding zegt meer als duizend woorden, dit is de bouw van de opbouw tot nu toe.
normal_img_1049%20klein.JPG

normal_opbouw%20zijkant%20verdiep1%2B2.JPG

spa%20%20%20boot%20aanstormen.JPG

Dat heb ik al gedaan aan de opbouw, voor de lange 'stop'.

Na veel plamuren, schuren, plamuren, schuren, grondverf, schuren, ... schuren ben ik tot dit resultaat gekomen.
DSC_2492.jpg

DSC_2494.jpg

Natuurlijk moet er nog enkele zaken geplamuurd en geschuurd worden :p

Dit heb ik vanavond nog gedaan. Voor de verschansing komt er een soort 'sierlijst' die 2 scherpe buigingen maakt.
Ik heb eerst een houten latje een half uur laten weken in water en dan heb ik het met klemmen rond de verschansing gebogen. De zwarte tape die je ziet heb ik geplakt om te voorkomen dat er vocht in het andere hout trekt.
DSC_2491.jpg

En na drie kwartier drogen heb ik het er tegengeplakt.
DSC_2498.jpg

Zo, dat is het tot nu toe.
Binnenkort begin ik terug met de romp en dan zal ik ook nog een verslagje daarover plaatsen als ik nog eens tijd heb.

Ik heb nog een vraagje over plamuur.
Welke raden julie aan?
Want nu gebruik ik fijnplamuur van de bouwmarkt, ben ik redelijk tevreden over.
Maar af en toe springt er een stuk los tijdens het schuren, en dan kan je terug opnieuw beginnen :(

Of zijn daar bepaalde technieken voor?

Mvg. Sam

Laatst bewerkt:
Dit verslag ga ik aandachtig volgen , ik ben zelf ook al een tijd bezig met de bouw van de "Amsterdam".
Zit ongeveer net zover als bovenstaande foto`s , ben op het moment met andere dingen bezig, maar in de winter ga ik zeker weer verder.
Succes met de bouw en het vervolg van het bouwverslag. :thumbsup:

hoi samw
dat ziet er mooi strak uit,een goed idee om eerst tape te plakken voordat je de natte lat buigt!!ik heb nog een nieuwe bouwdoos van de amsterdam in de berging liggen en als al mijn projecten af zijn wil ik daar eens aan beginnen vandaar mijn interesse voor je bouwverslag!!ik ga het zeker volgen succes ermee!! walter

@ Sam,

Het ziet er al keurig uit tot nu toe.
Met het buigen van de latjes door ze in het water te weken is een oud maar nog steeds een goed idee,en ik lees het niet veel hier in het forum,goed doordacht.
Met het oog op het plamuren,het kan zijn dat het afbrokkelt omdat de ondergrond te nat of te vet is,de porien dicht zitten en het plamuur niet goed hechten kan.
Of misschien te dik erop gezet,ik voor mijn deel plamuur liever 1 keer meer en zet de lagen dunner erop,laat het plamuur goed doordrogen tussen het schuren van de lagen.
Probeer het maar uit,een van deze oorzaken is het met zekerheid.

Grtz,John

Ok, bedankt voor de tips.

Maar, dat veel plamuren in dunne lagen, gebruik je dan spuitplamuur?
Ik doe in spleten meestal een dikke klodder, en schuur die dan weg.
Maar vind het moeilijk om de rondingen vooraan mooi vlak te krijgen.
Ik schilder dan enkele lagen grondverf en schuur die weg, maar altijd schuur ik wel een beetje te diep en dan liggen de poriën in het hout weer bloot :(

Ik zou binnenkort willen beginnen met spuiten (grondverf), maar dat gaat niet makkelijk zijn tussen de verschansing en de brug. Ik wil proberen om met een airbrush licht verdunde grondverf er tussen te spuiten. Zijn hier trukjes of zo voor? Of heb ik gewoon veel te vroeg de brug er op gelijmd?

Mvg. Sam

Kleine update.

Ik heb tussen het studeren nog enkele minuten kunnen vrijmaken om de stukken waar de navigatieverlichting in komt uit te zagen.
Dit heb ik gedaan met een dremel met cirkelzaagje en een mesje.
Daarna natuurlijk de 'kisten' waar de verlichting inkomt ook al geplakt.
DSC_2499.jpg

Ook ben ik begonnen aan de platforms die boven de schouwen en de brug komen, deze staan er maar los op.
DSC_2501.jpg

Bij een proefvaart met de kale romp heb ik ondervonden dat de draaicirkel nogal groot is, dus ben ik maar begonnen met de bouw van een beckeroer, moet nog afgewerkt worden.
DSC_2505.jpg

Maarja, de zusterschepen van de amsterdam die nu nog varen voor het Franse leger hebben een draaibare straalbuis. Nu heb ik enkele dagen geleden een foto van een draaibare straalbuis met beckeroer gezien en ben aan het overwegen om dat te bouwen.

Stoer he :)
DSC_2507.jpg

Rudieke van het forum heeft me aangeraden om alles met g4 te behandelen.
Dit ga ik zeker doen als ik terug tijd heb.

Mvg. Sam

Ik heb veel werk gehad met de "schoorstenen," het licht buigen van de latjes viel op zich wel mee, maar het hele handeltje mooi strak krijgen heeft me menig uurtje schuur en plamuurwerk gekost.
In de schouwen heb ik messing buisjes verwerkt voor evt. verlichting in te bouwen. ;)

Sja, die schouwen, daar ben ik nog met bezig.

Ben een beetje te gretig geweest met ze rond te schuren en ik heb ze al heel dun geschuurd.
Telkens als ik nu probeer ze glad te schuren barst er wel ergens een latje in de lengte door. En dan kan je weer opnieuw beginnen met plamuren/schilderen. :(

Maar, g4 zal dit probleem waarschijnlijk oplossen. :p

Spijtig dat ik dit (supper)middel niet eerder heb ontdekt.

En als dat niet werkt leg ik er wel een laagje glasvlies met epoxy over.

Maarja, als je geduld hebt komt alles wel in orde :)

Ik wil er ook nog messing buisjes in doen om de waterkanonnen werkend te maken.
Kan ik ook best nog doen voor ik de schouwen op de opbouw plak.

Laatst bewerkt:
amsterdam

in het duitstalige magazine "modellwerft" van deze maand staat er een verslag met mooie foto's van deze kit.
deze bouwer heeft gekozen voor de franse marine versie en heeft als aandrijving het aandrijfset van de happy hunter geplaatst.
mooi verslag met enkele prima tips.
dit draadje ga ik wel volgen(misschien voor later)

geert

Hey Geert57,

Bedankt voor de tip, zal eens kijken of ik er één kan bemachtigen.

Kleine update, heel weinig gedaan.
Maar het bouwtempo zal na volgende week wel wat omhoog gaan.

De reddingssloepen in hun 2e laag g4, nu nog slissen, een laag grondverf, en dan in kleur spuiten.
Als testobjecten om g4 eens te proberen.
DSC_0004.jpg

Mvg. Sam (die nog tot dinsdag moet blokken :()

Laatst bewerkt:
Nee, ik ben met dingen bezig die heel veel tijd in beslag nemen en waar je niet veel voruitgang in ziet.

En ook een aantal fouten weg aan het werken. (zoals een roerkoning die niet waterpas in de romp was gelijmd en terug uit moest worden geboord)

En die staaf die de flap van het beckeroer moet bewegen wil maar niet vast blijven plakken, heb hem al 3 keer met epoxy (2 componenten) vastgelijmd en hij blijft maar loskomen.
Ga maar eens speciale epoxy voor metaal halen.

Maarja, ik ga nog niets alles vertellen :p

Voor die zware lijmklussen gebruik ik Stablit Express das erg sterke 2k lijm.
Tenminste hier zit alles nog muurvast :mrgreen:

Hoi,

Waarom wil je de beckerroer vastlijmen??? Daar zijn ze niet voor gemaakt hoor:rolleyes: Maar ik gebruik stabalit express voor het lijmen van motorspanten,roerkoningen enz. Het is perfect spul en is in notime hard. Probeer het is op je roer te doen, dat moet wel blijven houden hoor.

tim

Hoi,

Waarom wil je de beckerroer vastlijmen??? Daar zijn ze niet voor gemaakt hoor:rolleyes: Maar ik gebruik stabalit express voor het lijmen van motorspanten,roerkoningen enz. Het is perfect spul en is in notime hard. Probeer het is op je roer te doen, dat moet wel blijven houden hoor.

tim

Dat weet ik ook wel hoor. Lol :p

Ik heb het beckeroer niet gekocht, het is dus geen robbe of marx model.

Ik heb deze met de hand uit aluminium gevijld en ik moet een messing staaf aan de aluminium flap van het roer plakken om deze te kunnen bewegen.

Hier is een foto van de vorige poging om de staaf er op te plakken.
DSC_0010.jpg

Korte update:

Niet veel gedaan.
Wegens een ongeluk in de familie en werk had ik s'avonds vaak niet meer zin om verder te bouwen.

Maar wat gebeurt is, is gebeurt, we moeten verder.
Dus komt het bouwtempo gelukkig toch een beetje terug omhoog.

Ik heb de roerkoning niet recht in de romp gekleefd.
Grove fout, dus heb ik die maar terug uitgeboord.
Met de kolomboor natuurlijk.
DSC_0014.jpg

En klaar. Nu gelukkig een recht gat.
DSC_0015.jpg

Voor het beckeroer moet er een extra gat in het roergedeelte.
heb dit er dus maar afgezaagd, hier komt een nieuw stuk op geschikt voor het beckeroer.
DSC_0017.jpg

Ondertussen sta ik al wat verder maar moet er nog foto's van nemen.

Ben de laatste tijd een beetje bezig geweest met het beckeroer.
En het is zo goed als af. Stabilit lijkt de verbinding tussen de messing staaf en het aluminium roerblad goed te houden.

Ook de houten delen op de romp in de G4 gezet om te kunnen testen in een bad.

Ik had nog een elektromotor liggen die geschikt leek.
Maar ik heb hem getest, en hij wordt gloeiend heet.
Ik heb dus een zwaardere motor nodig, en was aan het denken aan de 900bb torque.
Is hier ook een variant van op conrad? Ik overweeg de torpedo 800, maar deze lijkt ook wat klein (als je hem vergelijkt me de 900bb).
Er komt een 65mm 4 blads messing schroef op.
DSC_0018.jpg

En nog enkele afbeeldingen van het beckeroer.
DSC_0066.jpg

In kleur gespoten.
DSC_0109.jpg

DSC_0113.jpg

DSC_0111.jpg

Back