Bouwverslag Andrea Gail

• Topicstarter Topicstarter mega
  • Startdatum Startdatum
Bedankt voor jullie reactie op de schroef-as heren, ik zal nog eens kijken of ik hier iets aan kan doen.

Zijn er nog mensen die me met mijn andere twee vraagjes kunnen helpen?
Vraagjes:
1. Wat gebruiken jullie als ballast om het schip te verzwaren?
2. Wat is het handigst: eerst de dekken vastzetten en dan de romp verven, of eerst de romp verven en dan de dekken vastzetten?

Alvast bedankt!
Rinie

hoi mega

ik zelf gebruik voor balast lood

en zelf vind ik prettiger eerste de romp verven en dat pas de dekken
er op zetten maar dat verschild vaak

mvgr bart

mega zei:
Bedankt voor jullie reactie op de schroef-as heren, ik zal nog eens kijken of ik hier iets aan kan doen.

Zijn er nog mensen die me met mijn andere twee vraagjes kunnen helpen?
Vraagjes:
2. Wat is het handigst: eerst de dekken vastzetten en dan de romp verven, of eerst de romp verven en dan de dekken vastzetten?

Alvast bedankt!
Rinie

Hoi Rinie, als je wilt verzwaren en er hoeft niet veel gewicht in,
kan je loodhagel gebruiken, wat je vastlijmt op de juiste plaats met 2K-lijm.
Te verkrijgen bij elke sportviswinkel :wink:
Ook voor grotere stukken lood kan je daar natuurlijk terecht, alhoewel het
doseren voor de juiste balans dan wel wat moeilijker is.

. Wat gebruiken jullie als ballast om het schip te verzwaren

Zoveelmogelijk akkus
Daar heb je wat aan
mvg
Frederik :D :D

mega zei:
Zoals de voorgangers reeds melden: lood is het meest handige middel, maar je kunt het ook in accucapaciteit doen.
Dus probeer een zo groot mogelijke accu te plaatsen, scheelt je lood sjouwen :)

mega zei:
Als ik zo de foto's bekijk lijkt het mij beter om eerst het dek en verschansing te plaatsen en dan de romp pas te verven.
Je kunt dan nog flink lijm gebruiken om je dek er goed waterdicht in te lijmen, en de rand tussen dek en romp netjes af te werken.
Het zou zonde van je werk zijn als je later nog weer aan je gelakte romp moet gaan schuren o.i.d. om de overgang tussen dek en romp af te werken.

Bedankt voor de reacties heren!
Verven stellen we uit totdat het dek en de verschansing erop zit en ik ga binnenkort op jacht naar lood!

Groet, Rinie

mega

Waarom geen akku meer er in heb je meer vaartijd he :wink:
Lood krijg je ook niet meer bij een pakje boter hoor :oops:
mvg
Frederik :D

Ja dat kan hoor :!:
Als je de plussen van alle akkus maar bij
houd en dat geld ook voor de minnen he
dus +aan +
-aan - :roll:
Daar mee blijft de spanning gelijk.
Maar de (ah) verdubbelen elkaar .
Dus een akku van 6 Ah :roll:
Word dan 12Ah = twee maal 6 Ah
En 3 akku.s word dan 3X6 Ah is dan 18Ah
enz enz
mvg
Frederik :D

Het is weer de hoogste tijd voor een update van het bouwverslag van de Andrea.
De afgelopen weken heb ik twee dingen gedaan:
-de motorruimte afgerond, inclusief de eerste ballast toegevoegd. Ik heb al ruim 2 kilogram toegevoegd, maar er
moet waarschijnlijk nog wel 2 kilo extra worden toegevoegd om de Andrea op de juiste diepte te krijgen.
-na het afronden van de motorruimte heb ik het achterdek vastgezet moet 2C lijm waarna ik de dek verschansing
heb bevestigd.

Maar genoeg tekst, hier wat foto's.
Het achterdek:
achterdek1.jpg

achterdek2.jpg

De Andrea gezien vanaf haar deriere:
kont.jpg

Zoals op de foto's is te zien moest er in de verschansing een hoek worden gebogen.
Dit heb ik met wat water en een heet strijkijzer gedaan en dit ging verrassend eenvoudig.

Het zij-aanzicht is er dankzij de verschansing op vooruit gegaan:
zijkant.jpg

En zoals al eerder gemeld, de bereikbaarheid van de motorruimte houdt te wensen over:
motorruimte.jpg

De volgende stappen bestaan uit het schuren, plamuren en nogmaals schuren van de romp/verschansing.
Daarna worden er houten afwerk latjes langs de romp bevestigd en dan wordt het hoog tijd om de romp
van een eerste laagje verf te gaan voorzien.

Wordt weer vervolgd!
Groet, Rinie

Je roer uitslag gaat op deze manier niet goed komen :(
Door deze manier van opstellen zul je heel verschillende roeruitslagen krijgen naar bakboord en stuurboord.
Probeer om de roerstangen in neutraal zou haaks mogelijk op de roerhevels te krijgen, dan hou je naar beide kanten dezelfde uitslag.

Dus je hevel op het roer wat meer naar "voren" draaien en vast zetten, en op je servo ook het hoorntje wat verdraaien.
Probeer ook de "hartafstanden van roerhevel en servo hevel zo veel mogelijk gelijk te houden.

Bedankt voor de tip Adam!
Het roer zit nog niet vast, dus ik kan de hoek nog eenvoudig aanpassen.
De hartafstand van roerhevel en servo zijn al wel zo goed als gelijk.

Het toeval wil nu dat ik twee weken terug met hetzelfde model in m'n handen heb gestaan.
Maar voor ik het me ga aanschaffen ga ik eerst hier regelmatig eens een kijkje komen nemen en als het model aan m'n verwachtingen voldoet dan word dit (na lange tijd) m'n volgend projekt .

Ik blijf dus over je schouder meegluren. :wink:

Droop

Ben je hier nu ook al aan het meegluren Droop? :lol:

Rinie, als je de quicklink verbinding van de ene naar de andere kant van je roerhevel
verplaatst, hef je de roeruitslagafwijking al iets meer op :wink:

Voor de rest ziet het er goed verzorgd uit en volgens mij gaat het een
heel mooi model worden 8)

[off topic]
shipbuilder zei:
Ben je hier nu ook al aan het meegluren Droop? :lol:
Hoi Kees, blij je hier ook aan te treffen.
Wel, het wordt tijd dat ik m'n rc-vloot eens uitbreid (het is nu reeds een 3-tal jaren geleden dat ik de Warrior heb afgewerkt) en de Andrea vind ik een mooie aanvulling op m'n Maggie M.
Dus, nu volg ik dit topic op de voet. :wink: [/off topic]

Droop

[off topic]
robbedebop zei:
Hoi Droopy,

Jij maakt toch alleen Slipway modellen?

Wel gaaf hoor zoals jij ze bouwt.

Gr.Rob
Hoi Rob!

Sinds ik de film 'The Perfect Storm' heb gezien wil ik de Andrea bij m'n vloot hebben.
Helaas maakt Model Slipway dit model niet -ik zal dit toch eens aan Jackie (mrs White = eigenares van Mod. Slip.) als gouden tip moeten doorgeven :lol:- en ben ik uit pure noodzaak gedwongen om m'n toevlucht te nemen tot Billing Boats. [/off topic]

Droop

Droopy'ke

ik zal dit toch eens aan Jackie (mrs White = eigenares van Mod. Slip.) als gouden tip moeten doorgeven -

Volgens mij zit jij wel heeeeeeeeeeeeeeeel dicht bij het vuur he Droop :!:

Mvg Frederik :D

Jip en de rede dat je schoef zo schuin staat is dat je dit heb gedaan :?
Daarom heb ik nu een Robbe schroef as van 13 cm, terwijl het origineel 21 cm is
.
Dus gewoon ff naar de winkel en een langeren ass haalen 8) .
Of je moet je motor boven je as monteeren zo dat je ass kan zakken en dan kom je schoef ook beter tot zijn recht :?
Want ik heb het idee zo als het nu zit dat dit niet echt gaat bij draagen aan je vaar plezier straks :cry:

Ik blijf dus over je schouder meegluren.
Heel graag Droop! Ik heb met veel plezier jouw Maggie M. en Warrior bouwverslagen gelezen.
Van iemand die zulke schitterende modellen kan bouwen ontvang ik graag zo nu en dan een tip!
Bij mij was trouwens ook de Perfect Storm film de doorslaggevende reden om de Andrea te gaan bouwen.

groet, Rinie

Back