Bouwverslag ARF Turboraven van Simprop

Iedere keer dat ik naar de modelbouwzaak ging voor wat frutsels liep ik rondjes te draaien om deze doos. Wel, niet, wel, niet, er staat thuis nog het één en ander te wachten op afbouwen enz. Sinds ik begonnen ben met modelvliegen heeft deze kist een bepaalde aantrekkingskracht op me. Een paar maanden geleden wilde ik de knoop doorhakken en hadden ze het model niet meer:evil:. Gisteren ging ik voor wat folie en kwam met een grote doos buiten (en een rolletje folie), hij stond weer in de schappen:).
Nu kon ik het niet laten.

Aangezien ik (wel mijn wens) zijn grote broer voorlopig niet kan aanschaffen of ik moet de lotto winnen gaan we het hier maar eens mee doen.
Foto-8AJOFXE3.jpg

De Turbo Raven van Simprop.

Meteen alles uitgepakt en gecontroleerd en het ziet er allemaal prima uit. Wat me wel al opviel is dat dit model "lijkt" op de echte maar hij staat bijvoorbeeld minder hoog op zijn poten en zijn neus klopt ook niet helemaal. Verder viel me op dat de roeruitslagen behoorlijk groot gemaakt kunnen worden.

Foto-HHQEXPRQ.jpg

Spanwijdte is net geen 1,5 meter. De algehele indruk van de kwaliteit is erg goed.

Foto-PCHYWFLZ.jpg

Nu komt natuurlijk de hamvraag......4 takt of electro:confused: (kan allebei)

Ik zit nog in tweestrijd, ik heb nog niet zo heel veel met electro maar een goede bekende en medeclublid Yannic die hier mee bezig is bouwverslag-gbmodels-yak55m die zweert bij electro. Verder wil ik kijken of ik hem wat schaler kan maken, zonder dat dat al te veel aan zijn vliegeigenschappen doet die wel goed schijnen te zijn (naar horen zeggen).
ik moet er nog eens een nachtje over slapen.

Nog veel te doen, servo's betsellen enz en het zal nog wel even duren dat dit ding het luchtruim kiest. Ligt er aan hoeveel tijd en zin ik s'avonds heb maar mezelf kennende zal dat toch wel niet zo lang zijn:mrgreen:

Marc

Laatst bewerkt door een moderator:
Dat ziet er goed uit. Ik zelf zou hem electro uit voeren maar dat is een persoonlijke keuze.
En wat die grotere betrefd, niet mee doen met de lotto dan spaar je hem van zelf bij elkaar! :rolleyes:

Ik stem voor 4takt ;). Al dat electrogeweld is nergens voor nodig. Leuke kist! Staat een review in de FMT van vorige maand als ik me niet vergis

Ik stem voor 4takt ;). Al dat electrogeweld is nergens voor nodig. Leuke kist! Staat een review in de FMT van vorige maand als ik me niet vergis

Een geluk dat we op ons veld (nog) niet druk hoeven te maken over het aantal db's mits het een beetje binnen de perken blijft. We liggen redelijk afgezonderd op een paar boerderijen na. Zelfs de koeien kijken niet meer op of om, die zijn wel wat gewend:mrgreen:.

Van de andere kant een kist terug in de auto leggen zonder eerst alles schoon te maken heeft ook wel wat.

Mocht ik gaan voor een 4 takt, hoeveel cc's moet ik aan denken om er een beetje de gang in te houden?

Laatst bewerkt:
Zelfde bij ons, ook niks in de buurt dus geen geluidslimieten, erg luxe :).

Enige beperkende factor zijn de oren van mijn clubgenoten, hahaha.

En ja, electro heeft ook wat, daarom vlieg ik ook nog electro. Maar grotere kisten al snel brandstof, heeft toch wat vind ik.

Voor de motor kijk hier eens: Der Himmlische Höllein - Der himmlische Höllein

Mocht ik gaan voor een 4 takt, hoeveel cc's moet ik aan denken om er een beetje de gang in te houden?

Hoi

dit is wat de leverancier van de kit adviseert:

• 6.5-8.5ccm (2 Takt) max. 10ccm
  • 11.5ccm (4 Takt) max. 15ccm
  • Elektro ab 600W Eingangsleistung
Grtz,
Menno

Haha, geen probleem toch. Beter 3 keer een antwoord als helemaal geen antwoord ;). Wilde niet zeuren, wordt hier al genoeg gedaan ;).

Hey Mark,

Ben benieuwd wanneer ik je met deze aanwinst op het veld ga zien :)
Leuke kist.

Electro klinkt meer als een turboprop he maar dat zij ik al :P

Ga je draadje volgen,

Groeten Yannic.

Yannic, ik vrees toch dat het 4 takt gaat worden:). Na lang beraad en nagedacht te hebben vind ik het gewoon mooier. Maar ach, zo ver is het nog niet.

Heb er deze week het één en ander aan gedaan en ik moet zeggen dat deze kit echt strak in elkaar zit. Zo strak zelfs dat als je de vleugels monteerd over de vleugelbuis je ze er bijna niet meer af krijgt, dus daar moet ik nog eens naar kijken. Verder worden de servo's zodanig in de vleugel gemonteerd dat je ze helemaal niet meer ziet zitten, alleen het stangetje naar de aeleron, echt mooi gedaan. Wel een ongelofelijk gefriemel om het er in te krijgen maar het resultaat is er wel naar.

Foto's komen zo spoedig mogelijk.

Marc

Ik heb er weinig aan gedaan deze week......vroeg weg, laat thuis maar hier wat foto's van de vorderingen: (ik woon in een appartement en heb weinig plaats dus maar in de woonkamer:rolleyes:)

Foto-NRVVUY4M.jpg

De scharniertjes zitten op hun plek, stabilo en rudder ingeplakt met epoxy. Stom foutje van mezelf, ik had zijn staartwieltje eerst moeten monteren en dan pas plakken. Maar goed, ik ben er een van het type "eerst doen, dan pas lezen" maar het ging nog goed:mrgreen:.

Foto-WEBCGVVJ.jpg

Landingsgestel geplaatst en hier is goed te zien dat ie veel te laag op zijn poten staat ten opzichte van het origineel. Ik denk dat ik dit nog ga aanpassen, weet alleen niet of dit zijn vliegeigenschappen veranderd...

Foto-3RHAFKRO.jpg

Servo's in de vleugels gemonteerd. Die zitten helemaal in het binnenste en zijn indien de vleugels op de kist zitten niet meer te zien. Erg mooi systeem vind ik zelf. Het zijn Graupner C5077, serk genoeg dacht ik en die komen waarschijnlijk ook aan het rudder en hoogteroer. Ik heb ook nog wat MG Cirrus servo's liggen, dat is ook een optie.

Foto-XDU4RFFZ.jpg

Deels in elkaar gezet om eens te kijken hoe hij er globaal uitziet. Zoals al vermeld in mijn vorige post gaat het monteren van de vleugels over de vleugelbuis erg stroef. Je moet teveel kracht zetten bij het in- en uit elkaar halen. Wat zou ik hiervoor kunnen gebruiken dat dat wat soepeler gaat?

Foto-JZPH3FTG.jpg

Met zijn neus er op. Ik vind het toch wel een mooie kist om te zien:-D.
Er komt in elk geval een 4-takt op, zo ver ben ik al.

Marc

Laatst bewerkt:
Ziet er goed uit zover. En de vleugels vaak vaak stroef in het begin. Heb ik ook mijn mijn kisten, wordt vanzelf wat losser. Niks in gaan smeren in mijn ogen (tenzij anderen wat tips hebben). Mooi systeem trouwens van die vleugel servo's!

info nodig

Ik ben het internet aan het afstruinen op zoek naar een motor voor de Raven. Nu ben ik altijd wel in voor iets nieuws of "anders" dan de gangbare motoren. Zo vlieg ik al een jaar naar volle tevredenheid met een Calmato met wankelmotor. Supermotortje is dit!. Jammer dat er daar niet eentje van een CC of 15 is want dan ging ik voor zoiets.

Nu kwam ik per toeval op dit motortje: RCV90-SP

Ik kende het niet maar ik vind het wel interessant. Wie kent deze motoren en kan me er iets zinnigs over vertellen zoals de betrouwbaarheid enz.
Ik denk dat het ongeveer hetzelfde principe als de wankelmotor is?
De turboraven zal met motor net onder de 3 kilo blijven schat ik zo, dus hoeveel CC zou voldoende zijn?

Reden is dat ik niet of nauwelijks in de motorkap hoef te snijden, motor past daar mooi in volgens mij, plus dat weer eens iets anders is....

Marc

Wat een mooie motor! Over betrouwbaarheid etc durf ik niks te zeggen.

Bij 3 kg neem ik al een .60 2takt minstens dus dan een 15cc 4 takt zal prima zijn. Ligt er alleen aan wat je wilt doen met die kist. Alleen kleine acro minder cc, moet ie ook pull-out uit een hoover hebben, dan meer cc. Beetje simpel uitgelegd maar je weet dat wel.

Mark,

Je vind toch altijd weer een interessant linkje ergens wat ik nog niet kende :P
Ik heb nog nooit wat van die motoren gehoord maar ze zien er mooi uit dat is zeker.

De vorderingen gaan goed zo te zien en het is inderdaad een heel leuke kist.
Ben benieuwd wanneer ik je ermee zie op het veld.
Verder denk ik dat je met 15CC 4takt al behoorlijk wat power hebt voor die maat.
Wat natuurlijk wel bij het model past !

Groeten Yannic.

Net thuis van een ritje naar Hobby-in waar een RCV motor lag. Had contact gehad met de vorige eigenaar maar (waarschijnlijk mijn eigen vergissing én niet goed gelezen:sleepy:) het ging hier om de 20 cc versie en die weegt zonder uitlaat al een kilo. Véél te zwaar voor de Raven in elk geval.

Ik heb wel een Saito 15 cc met tuning pipe meegenomen. Pijp komt onder de body te zitten waardoor de smerigheid wel mee zal vallen na het vliegen. Aangezien de vleugels via een buis gemonteerd worden tegen de romp hoef ik die ook niet los te halen.

Vanavond maar eens gaan passen en meten en aan de hobby, foto's volgen uiteraard:mrgreen:.

Marc

Gisteravond meteen begonnen. Allereerst een laadbus met led-indicator gemonteerd. Heb het idee dat men bij Simprop heeft gedacht dat dit toestel vooral op electro dient te worden gevlogen want er is nergens een plek gecreëerd om een aan/uit knop te plaatsen:rolleyes:.
Foto-YU377NIK.jpg

Daarna begonnen met het plaatsen van de Saito FA-91. Deze komt door zijn bouw waarschijnlijk nét iets te ver met de prop voor de kap om het echt perfect te laten passen zo op het eerste oog. Dat heeft met de bouw van de motor te maken, ik kan hem niet ver genoeg tegen het schot plaatsen.

Foto-N4THADQG.jpg

Foto-3K6WWGSC.jpg

Meteen de aansluiting voor de gas-servo gemaakt en een grotere tank geplaatst. Er zit een 200 cc tankje bij geleverd maar nu een 300 cc zodat er wat meer vliegtijd in zit.

Verder heb ik een ongelofelijk lui varken van een hond die weet dat zijn baas toch geen tijd voor hem heeft als hij aan het sleutelen is:mrgreen::mrgreen:
Foto-FFSSFMCQ.jpg

Things to do:

* kap passend maken
* electronica aansluiten
* uitlaat passend maken en plaatsen
* tanknippel monteren
* decals plakken
* wielkappen monteren
en waarschijnlijk nog een aantal frutsels.

Meteen een vraag over de Saito:
Ik ben niet gewend aan 4-takt motoren. Er zitten 2 nippels aan namelijk eentje aan de carburateur (gaat naar de tank neem ik aan) en eentje achter de behuizing. Moet daar een slangetje aan naar buiten zodat hij zijn overvloedige brandstof kwijt kan?

Marc

Ik ga meteen een stukje verder en heb wat advies nodig:

Mijn idee zoals in het aanvangsstukje in dit verhaal is om de kist wat schaler te maken. Ik ga dus niet de grote uitlaat gebruiken maar wil in principe 2 uitlaten maken die aan de zijkanten uitkomen (mits ik het onder de kap gefrommeld krijg) zoals de echte Turboraven dat heeft:

renoa18_l.JPG

Dat betekent dat ik iets chroomkleurigs moet gaan zoeken (buis, bij voorkeur plastic ivm gewicht) dat ik op de motorkap kan bevestigen wat op uitlaten lijkt plus ik moet buisjes gaan fabribriceren die óf aan beide kanten uitkomen óf minimaal 1 buis met dempertje wat daar dan uit komt.

Wie heeft een idee welk materiaal ik daar het beste voor kan gebruiken wat goed buigzaam is en zich goed laat solderen. Het buigen gaat me wel lukken, daar ben ik niet zo bang voor, schroefdraad draaien kan ik ook en ik heb ook het materiaal voor om te solderen.

Zoals op de foto te zien is van de echte heb ik al gezorgd voor een zwarte prop met witte tips en een rode neuskegel.

Laatst bewerkt:
chroomkleur kan je altijd spuiten er bestaan zoon spuitbussen wel iets duurder
let wel op het droogt zeer traag je moet in vele zeer dunne lagen spuiten
anders pak je het vast en staan je vingers er in ik heb dat meegemaakt

Back