Bouwverslag ARF Turboraven van Simprop

chroomkleur kan je altijd spuiten er bestaan zoon spuitbussen wel iets duurder
let wel op het droogt zeer traag je moet in vele zeer dunne lagen spuiten
anders pak je het vast en staan je vingers er in ik heb dat meegemaakt

Dat is het nadeel van dat spul, je mag er nooit meer aankomen als je het mooi wil houden. Wordt al snel grijzig......

Ik ben planner/chauffeur van beroep en kom vaker op bouwplaatsen waar men nog wel eens wat ijzer/buizen resten als afval heeft. Dat bracht me op een idee. Ook wat gevonden maar veel te zwaar, ik wil het zo licht mogelijk hebben.

Op de terugweg naar huis eens bij de Gamma naar binnen gegaan, wie weet had ik daar iets voor een paar euro om die chromen uitlaten zelf te maken. Ik liep langs het rek met gordijnrails en jawel hoor......een mooie buis van een cm of 2 doorsnee in het chroom voor 7 euro:mrgreen:.
Thuis gekomen meteen gaan meten en knutselen. Chromen buis warm gestookt en geprobeerd er aan 2 kanten een ronding in te krijgen. Meteen in het midden een aansluiting gemaakt voor de flexibele buis die naar de motor gaat.

Het is maar een idee, heb nog 1,5 meter buis om het te perfectioneren maar ik denk dat het wel gaat lukken. Met het verwarmen van de buis kreeg die meteen een mooie goudgele kleur;)..
Ben alleen eens benieuwd wat dat met de geluidsproductie gaat doen, er zit dus geen demper meer op.....ik hoop dat het meevalt.

Foto's komen er aan.

Marc

Nou, of het gaat werken ik weet het niet......maar proberen ga ik het in elk geval;). Na diverse pogingen en pijpjes te hebben gemaakt, verhit en gebogen heb ik dan einedlijk eentje die er veelbelovend uitziet.
Let even niet op de ty-wraps, dit is puur om het spul op zijn plek te houden om te kijken of het goed vast te zetten is. Ik denk zelfs met de kap er op zie je er niets meer van op de uitlaatjes na.

Foto-MVWM43SP.jpg

Foto-PUETBC6Q.jpg

Wat denken jullie?

Marc

Het ziet er wel grappig uit Marc ;)

Maar denk je niet dat je compressieverlies gaat krijgen. Of teveel gewicht voor zodat het CG verkloot wordt? Teveel gewicht is niet goed voor een kist, hoe lichter hoe beter.

Maar ik bewonder je uitvindingrijkheid :)

Oei oei oei mark dat gaan we weer horen op lvc hoor :P

Ik denk dat het echt een klere herrie gaat maken maar het ziet er wel mooi uit :D

Oei oei oei mark dat gaan we weer horen op lvc hoor :P

Ik denk dat het echt een klere herrie gaat maken maar het ziet er wel mooi uit :D

We zullen wel zien (en horen denk ik:mrgreen:) Yannic. Volgens een aantal clubleden waar ik vorige week mee sprak zou het wel een mee kunnen vallen met het compressie verlies. Wat het geluid betreft....tsja, het is een experiment en meer kabaal als de DL55 van Herbert kan ie niet maken heheh.

Hij is in elk geval af. Voor het stikkeren de gehele kist moeten strijken want de folie liet op veel plaatsen los, vond ik eigenlijk wel een beetje tegen vallen van het merk Simprop. Was nog een heel karwei om de stikkers goed passend op de kist te krijgen maar ik moet zeggen het resultaat is er wel naar. Ik heb de kap in lengterichting moeten delen om de uitlaten er goed door te krijgen en daarna iets moeten verzinnen om het weer mooi op elkaar aan te laten sluiten. Door de stikkers van de ravenkop zie je dat al bijna niet meer. Ik vind hem mooi geworden, zeker met die uitlaten er op. Het zwaartepunt zit volgens mij aardig in de buurt van wat het moet zijn, ondanks de iets zwaardere voorkant.

Indien het komend weekend redelijk weer is en ik het voor elkaar krijg mijn volgevreten pens langs de tafel te krijgen neem ik hem eens mee naar het veld. Al is het maar om eens de motor te testen.....

Foto's zal ik snel plaatsen.

Marc

Laatst bewerkt:
leuk wat je aan het doen bent ,dit is nu leuk modelbouwen niet alleen hout,lijm,folie en epoxi maar ook gewoon een custom uitlaat en een leuke ook voor het model wat je hebt gekozen.
zelf ben ik nu ook bezig om zelf cannisters te maken met een vooruitlaat en een smoke nippel (eigenlijk afgekeken van krumscheid ) maar goed.
ik bouw deze uitlaten uit een massief aluminium cilinder welke ik aan 2 kanten uitfrees waardoor een 2 kamer demper wordt gevormd.
dan boor ik de gaten voor de uitlaatpijp die tot achterin komt en de gaten in het schotje waar de uitlaatgassen terug naar voren komen ,dan de uitlaatpijp aan de voorzijde buigen ,smoke nippel erin en dan 2 deksels op de kopse kanten lassen.
dit kost me € 20,- aan materiaal en een beetje tijd.
je betaald er normaal 100 à 120 eurie voor.
ook kan ik de ``potjes `` welke voor de OS 160 fx en de g26 van graupner worden verkocht probleemloos zelf maken volgens dit zelfde concept.
maar ik dwaal af ,ik ben benieuw of je het voor elkaar krijgt om het allemaal onder de motorkap te krijgen en als het klaar is ben ik wel benieuw naar de ``sound`` die het produceert.
succes ermee.
mvg eric
:thumbsup::thumbsup::thumbsup:

Laatst bewerkt door een moderator:
Is dat siliconenslang tussen de uitlaatbocht en de flexslang?
En zo ja, is die gewapend?
Ongewapende brand binnen de kortste keren weg, gewapende houdt het iets langer vol. Wat wil helpen om over de naad tussen bocht en flexslang een dun stukje aluminium of messingplaat te buiten, zodat de hete uitlaatgassen niet direct in contact komen met de siliconenslang.
Optimale oplossing is werken met aansluitstukjes van MACS, waar de flexslang in een aluminium adapter wordt geschroef, die weer direct op je bocht geschroefd kan worden, geen siliconenslang meer nodig, probleem opgelost.

De nippel uit het carter, daar komt overtollige olie uit. Hier kun je eventueel een siliconenslangetje aan hangen naar buiten de kap, scheelt weer vette rommel onder de kap. Slangetje moet niet een al te kleine diameter hebben, zodat de olie gemakkelijk weg kan.

Succes met je project, leuk idee zo!

Groet,
Gerben

@Gerben,

Dat van het carterslangetje was ik ondertussen al achter en dat komt mooi onder de kap uit dus daar heb ik geen last van. De aansluiting tussen de bocht en de flexibele slang is inderdaad een stukje siliconenslang, dat zal waarschijnlijk wel weg branden alhoewel het vrij grote hitte kan hebben maar de slang zit dermate vast op de bocht dat ik daar weinig moeilijkheden verwacht. Het was trouwens nog een heel geprul om het drukventieletje daar op gezet te krijgen net in die bocht......vond mijn boor niet zo prettig.

@ultimate, tsja ik vind het altijd leuk om met wat "andere" dingen bezig te zijn. Jammer dat de RCV motor waar ik ben voor gaan kijken te zwaar was en een nieuwe durfde ik eigenlijk niet aan omdat er geen importeurs in nederland van zijn. Dan zit je weer met de garantie te klooien enz.
Dan had ik wel iets aparts gehad;).

Ik hoop hem komend weekend eens te starten en ben dan benieuwd naar de sound. Ik zal eens kijken of ik er een filmpje van kan maken.

Zoals beloofd wat beeldmateriaal zoals hij er nu bij staat:

Zijn ingewanden:
Foto-VXVOQ4OP.jpg

Kaal:
Foto-SGRJR4TJ.jpg

Foto-HWCRWPQA.jpg

En met de stikkers:
Foto-6DWQSOQO.jpg

Foto-COMHWFZV.jpg

Foto-LHERJ6IA.jpg

Foto-QDLUAZBF.jpg

Ik zal in het weekend eens wat duidelijkere foto's maken als ie buiten staat. Komt zo binnen op tafel toch niet helemaal tot zijn recht.

Marc

Nice! Mooie kist man! Zijn grote broer staat hier ook al lang op de verlanglijst....:(...zal ook nog wel ff blijven:)

Moooi hoor Mark :D

Mijn yak is ook vliegklaar nu.......
Wanneer heb jij je maiden ?
kunnen we ze allebij op een dag invliegen :D

Groeten Yannic.

Mooie kist!

Zonde dat ie over pak-m-beet 50 vluchten er versleten uit zal zien vanwege je keuze voor een brandstofmotor.. volgende keer toch maar electro pakken ;)

Met een beetje putzen na het vliegen haal je makkelijk 500 vluchten .

Electro fanatiker zoals Hezik putzen niet graag .:mrgreen:

Bij ons op de club vliegen piloten al jaren met dezelfde 4T kisten en die vliegen die 50 vluchten in 4 weken . :cool:

De pilatus is een mooie kist en vliegt ook goed .

Mvg johan

leuk geworden ( was wel piellen denk ik )
filmpje met geluid lijkt me een leuke ervaring.
mvg eric

Mooie kist!

Zonde dat ie over pak-m-beet 50 vluchten er versleten uit zal zien vanwege je keuze voor een brandstofmotor.. volgende keer toch maar electro pakken ;)

Ach dat valt wel mee, ik haat dat spul in mijn auto dus hij is altijd goed schoon voor dat ie weer naar huis mag:mrgreen:.

Even de kerstdagen afwachten en is het zondag redelijk en het veld sneeuuwvrij dan eens kijken wat er mogelijk is.

Filmpje!!

2de kerstdag, prachtig weer hier in het zuiden en de verveling had toegeslagen:mrgreen:.

Daarom maar eens de Saito van de Raven met zijn uitlaatjes aan een eerste test onderworpen. De boel naar beneden gesleept, brandstof er in en eens kijken wat ie deed....

Dat viel in het geheel niet tegen qua geluidsproductie. Ik denk dat het marginaal meer is dan met een standaard uitlaatje. Het filmpje is maar kort maar geeft in elk geval een idee van de bedoeling. Hij bleef maar een paar seconden draaien en sloeg daarna af om niet meer aan de praat te krijgen omdat mijn gloeiaccu en startaccu leeg waren:rolleyes:.

Verder had ik het idee dat hij weinig brandstof kreeg maar kon dat slecht zien omdat de kappen er nog op zitten. Die ga ik nu eerst er af halen, accu's hangen aan de lader en dan vanmiddag of morgen een 2de poging wagen.

Ik heb geen ervaring met 4-takts maar wie kan me vertellen hoe ver de sproeiernaald open moet staan? Ik had hem vrij ver open staan om hem aan de praat te krijgen.

Mocht dit allemaal niet baten dan deze week even een standaard uitlaatje halen om het eens uit te proberen.

Marc

[media=youtube]tE9_JkMdohM[/media]

Laatst bewerkt door een moderator:
Ziet er goed uit Marc! Ook met de pijpjes.

En met Johan eens, vlieg zelf met 6 brandstofkisten en die gaan langer als 50 vluchten mee hoor, gewoon goed poetsen. Ben je wel een kwartier kwijt maar dan is ie schoon, geen rommel in de auto en lang plezier :)

Back