De bouw is begonnen
Ik heb de kerstvakantie een beetje nuttig besteed (tussen al het gefeest door).
In deze post de vleugels. Die zijn af en gelakt. De lak moet een aantal dagen uitharden, en hoe langer ze daarvoor de tijd hebben, hoe beter het is.
Allereerst de koorden van de tippen en de daarbij hordend koorden van de middenpanelen van flinterdun glasmat voorzien. Voornamelijk om de schuimkern te sealen en voor de later op te brengen lak te beschermen.
Daarna moeten de CFK pennen in de tippen gelijmd worden. In principe kan je ze ook gewoon los laten, ze passen erg precies en qua speling maakt het vastlijmen niets uit. Alleen heb je natuurlijk wel 4 losse onderdelen die je kwijt kan raken als je ze niet vastplakt.
Ik heb voor de zekerheid de middenpanelen ook op de pennen geschoven tijdens het lijmen om er zeker van te zijn dat de CFK pennen precies uitgelijnd zullen zijn. Ook schilderstape om de pennen om te voorkomen dat er epoxy op de pen komt.
De steekverbinding past perfect:
Hierna was de roemruchte verbinding van de middenpanelen aan de beurt. Ik heb een deel gewoon plat op een vlak bureau geplakt met tape, en een stuk bakpapier onder de wortel waar de lijmverbinding gaat komen. De koorden moesten nog op twee plaatsen uitgehold worden om plaats te maken voor twee hardhouten klosjes, die elk 15mm de vleugel in steken (per kant). Hier komen later de schroefgaten doorheen om de vleugels op de romp te schroeven. Eerst de hele boel droog passen en zorgen dat het tweede middendeel onder de juiste hoek (arcsinus (100/1500) = 3,8 graden) tegen het eerste middendeel aan past en dat de juiste ophoging paraat ligt om tijdens het lijmen het tweede paneel onder die hoek te ondersteunen.
Dan de hele boel goed van epoxy voorzien (natuurlijk wel eerst de randen van de koorde intapen met schilderstape om te voorkomen dat er epoxy op het fineer komt) en de boel goed uit laten harden. In feite zit de vleugel op dit moment gewoon "koud aanelkaar" gelijmd, en is het beter om hem niet van de ondergrond op te tillen. Als de epoxy is uitgehard, het schilderstape aan de bovenzijde verwijderen en twee nieuwe stroken plakken die gecentreerd 55 mm uitelkaar liggen.
Er gaan dan twee lagen GFK mat tegelijk op Eerst een 35mm brede mat "zwaar" weefsel en daaroverheen een laag "Medium" weefsel. Dat "medium kon ik niet in de kit vinden, maar ik had zelf nog een mooi stukje liggen.

Om het te verlijmen gewoon de vleugel tussen de twee stroken schilderstape goed insmeren met 20 minuten epoxy (30 zou voor het mooi nog beter zijn, maar de handleiding zegt 20 minuten epoxy) en dan gewoon de matten erop leggen. Daarna met keukenpapier de matten aandeppen zodat ze verzadigen met epoxy. De overtollige epoxy wordt automatisch door het keukenpapier geabsorbeerd.
Ook deze verbinding weer goed uit laten harden (ik heb het gewoon een nacht laten liggen) en daarna kun je de vleugel van het werkblad nemen.
Dan omdraaien en zorgen dat de vleugel in het midden is ondersteund. Wederom met schilderstape een strook afzetten (ik heb de onderzijde iets anders gedaan dan de bovenkant, de tweede glasmat is aan deze kant 80mm ipv 50mm breed), in dit geval 85mm. Wederom hetzelfde lijmproces, ik heb hiervan een fotootje geschoten:
Ook deze verbinding weer ruimschoots de tijd gegeven om helemaal uit te harden, en de resulterende verbinding is inderdaar verrassend sterk.
Ik zie ook nu war er in feite gebeurt: de hele huid wordt in feite met elkaar verbonden tussen de twee panelen. De CFK/hout ligger ligt gewoon kops tegen elkaar en wordt op deze manier alleen op druk belast, wat hij prima aankan.
En voilà, een hele vleugel. Het is toch wel een behoorlijke lap:
Daarna de vleugel voorzien van drie lagen cellulose lak (met vuller, komt van Art Hobby). Stinkt als een bunzing. Niet helemaal perfect qua kleur, maar wel mooi glad: