Sinds afgelopen zaterdag nog het e.e.a. gedaan.
Zaterdag op zondag heeft de epoxy t.b.v. hoogteroer montage uit kunnen harden.
Gisteren was deze uitgehard en toen heb ik het kielvlak geplakt, wederom met 24uurs epoxy.
De buis had ik al ingekort, want deze is standaard te lang.
Ondanks dat in de handleiding staat dat je er een vast aangegeven lengte vanaf moet zagen, heb ik daar niet voor gekozen.
Ik heb een stukje eraf gezaagd en daarna met permagrit schuurt totdat het kielvlak er strak in past.
Het risico vond ik te groot om maar een stuk er vanaf te zagen en dan er straks achter te komen dat de passing losjes is en je het weer moet gaan opvullen. Aan de bovenzijde van het pas stuk moest er ook een stuk uit gevijld worden, omdat daar plaats gemaakt moest worden voor de achterste montageschroef van het stabilo. Dit alles gedaan. De vleugel waterpas gelegd en vervolgens het kielvlak haaks in gelijmd. En toen weer drogen maar.
Vanavond was alles droog. En kon ik het nog eens controleren of ik het wel goed gedaan had.
Het stabilo zat iets scheef. Zat 1,5mm verschil tussen links en recht, als de vleugel waterpas lag. Ergens iets niet goed gemeten. Maar gelukkig was het een klein verschil. Met de schuurblok de bovenzijde van het houtenblokje wat op de buis zit iets afgeschuurd. Daarna nogmaals nagemeten. Het verschil zit nu binnen de 0,5mm. Dat geeft onderstaande plaatje.
Net zoals op de vleugel, zitten er op het stabilo ook 2 plastic bussen voor de schroeven.
Deze zijn van harte welkom bij het stabilo. Dit is van zacht balsa met 25 of 49grams glasmat.
Maar alles is zo zacht, dat je anders de schroeven door het balsa heen schroeft.
De plastic bussen met seconde lijm geplakt. En dan aan de onderzijde nog wat dunne seconde lijm rondom het busje laten lopen, zodat het goed verzadigd is en het hout wat stevigheid krijgt.
De plastic bussen zijn wat slecht te zien. Ze zijn wit. En het balsa met glasmat oogt ook behoorlijk wit.
De onderzijde van het stabilo. Hier is te zien dat het stabilo zweeft boven de buis.
Het is maar +/- 1cm tussen buis en stabilo.
Moet me nu verdiepen in de arthobby lak.
Nog nooit mee gewerkt en een zeer duidelijk stappenplan heb ik nog niet gevonden.
Als iemand wel een stappenplan heeft, dan ben ik nieuwsgierig. Zou het zonde vinden als de bouw hier fout zou lopen en het resultaat ermee verknoeit wordt.