Bouwverslag ASK 13 van lenger

Nadat ik de ASK van Jakkie Takkie heb overgekocht had ik belooft hier een bouwverslag van op het forum te zetten.
In de doos zat des een deels gebouwde romp en heeeel veel plankjes en latjes van alle formaten.
na wat zoeken ook de ribben voor de vleugels en stabilo gevonden.
alles ziet er zeer goed uit op een paar minpuntjes na.
zo is de neus niet symetrische, de canopy iets te hoog naar mijn mening en is de slof niet volledig juist.

Ik zal de ASK op mijn gemak bouwen, er zit geen haast bij en nu zal het vooral traag beginnen aangezien ik volgende week examens heb.
hier alvast enkele foto's hoe ik hem aantrof na hem uit de doos te hebben gehaald.

de asymetrische neus
tn_DSC06967%7E0.JPG

hier ben ik nog niet helemaal uit of hij nu goed is of niet, daar ga ik later mijn werk van maken
tn_DSC06968%7E0.JPG

de neus, niet mooi in vorm geschuurt
tn_DSC06970.JPG

tn_DSC06975.JPG

het richtingsroer
tn_DSC06977%7E0.JPG

kielvlak
tn_DSC06978%7E0.JPG

deze foutjes maken het voor mij net iets leuker om hem te maken.

ik ben al reeds begonnen met het uitsnijden van de neus en het schuren van het kielvlak en het richtingsroer.

ik zal toch proberen bijna iedere avond een update te posten van de werken.
straks al de eerste update met foto's van de neus

advies en hulp is altijd welkom :wink:

Zo Vjete, ook een leuk projectje om te knutselen?

Wat wil je met het neusje gaan doen, electro of puur zwever? Zo te zien is er rekening gehouden met een motortje (wat ik zef zonde zou vinden op een schaal kistje).
Als je er een pure zwever van wilt maken dan zou ik de neus verwijderen en opnieuw een blok balsa tegenaan duwen (als je een sleepkoppeling in de neus wilt hebben dan is dat lekker makkelijk monteren)

Dit moet hem worden volgens mij
ASK13-Holz-Beck_4.jpg

En hier nog een mooi foto-tje van de onderkant van de echte :D
gliders8.jpg

Eric

dit moet hem idd ongeveer gaan worden.
over de neus. ik maak hem zo schaal mogelijk dus ZEKER geen motor. de neus is zojuist ontdaan van al het balsa an nu blijkt dat het voorenste spant niet recht zit. ik bedenk iets om hem weer recht te krijgen maar ik zie geen ander mogelijkheid dan hem los te maken en opnieuw in te lijmen.
ik probeer er foto's van te maken en dan post ik die straks

alvast bedankt voor de leuke reacties

hier ben ik dan met al de eerste aanpassingen

de neus deels ontdaan van het balsa
tn_DSC06979.JPG

het vorenste spant dat scheef staat
tn_DSC06983.JPG

bekleding verwijderd om dan spant opnieuw recht in te lijmen
tn_DSC06984.JPG

Ik ben nu aan het denken voor de sleepkopeling en de zwaartepuntskoppeling.
maak ik best zelf een sleepkoppeling?
en de zwaartepuntskoppeling, maak ik best een mechanisme of gewoon een haak?

groeten Olivier

Bij de zwaartepuntshaak heb ik nog nooit een ontkoppelmechanisme gezien. Gewoon een rechte haak gebruiken. Zolang er spanning op de kabel staat blijft hij in de 'hoek' zitten, als de spanning wegvalt glijdt de ring vanzelf van de haak, evt met wat hulp van de kist (licht aanduiken en dan licht optrekken).
Sleepkoppelingen weet ik niets van, bij ons wordt niet gesleept.

Sleepkoppeling is te koop voor 5,45 bij conrad. Daar kan je het volgens mij niet zelf voor maken:
239062_BB_00_FB.EPS.gif

bedankt, zal deze vanavond eens bestellen :)
ik ben ook al op zoek naar remkleppen. als iemand een goede site weet. mss bij conrad? zal deze namiddag eens zoeken

groeten Olivier

dat vind ik wel weer leuk, een 13 :)
misschien heb je voor de vorm van de neus hier nog wat aan, of wat dacht je van het kleurenschema :wink:

gallteuge20.jpg

voor meer foto's van deze kijk je op www.zweven.nl

Groeten Halmar

Laatst bewerkt:
bedankt, met deze foto ben ik wel iets. kan oa zien waar ik de sleepkoppeling moet steken en waar de scharnieren zitten van de canopy.

als iemanad een 1/1 ASK 13 bezit of 1 staan heeft in de club mag hij mij altijd wat detailfoto's doorsturen.

er is al een nieuw spant in de neus gelijmd en ik ben begonnen met het stabilo. vanavond foto's :wink:

groeten Olivier

op vliegveld teuge hebben we er twee staan, die twee op de foto :wink: we vliegen eigenlijk elke zaterdag, zondag en dinsdag middag, dus je kan altijd komen kijken. anders moet je maar zeggen waar je foto's van wil. wie weet kan ik er wel heel veel maken 8)

Groeten Halmar

zo weer wat gedaan vandaag

ten eerste mijn profesionele drukpers
tn_DSC06987.JPG

en daar komt dan dit vanonder
tn_DSC06988.JPG

een spant die verstevigt is met 2 laagjes 1mm balsa, om toch een klein beetje stijfheid te krijgen want het oorspronkelijke stelde niets voor.
dit word morgen zondag ingelijmd

hoogteroer in wording
tn_DSC06991.JPG

nieuw spantje( juist spant) recht ingelijmd
tn_DSC06995.JPG

ik heb ondertussen nog wat foto's gekregen van Fotor. daar kan ik al wat mee verder ivm plaatsing van de lierkoppeling en instrumentenpaneel.

maar ik ben nog hopeloos op zoek naar een site waar ze dubbele (boven EN onder) remkleppen verkopen.
als ik deze niet vind zal ik waarschijnlijk 2 setjes kopen en 1 ondersteboven, dus naar beneden monteren.

sleepkoppeling en nog enkele andere kleine zaken zijn al onder weg :)

volgende update word zondag

groeten Olivier

ja maar hoe.
ik heb niet zodanig veel middelen om er zelf te maken.
als iemand site's weet waar dit mooi word uitgelegt mag die ze altijd posten

groeten Olivier

ik kan je zo niet precies vertellen hoe je ze moet gaan maken, maar ik kan wel een idee geven hoe ze in het echt werken.

remkleppen.JPG

ik heb even een schets gemaakt hoe de construktie er uit ziet. je ziet twee witte lijnen. dit zijn de assen waar de remklephevel omheen draaien. boven en onder zit een plaat van de remklep. de horizontale as die opzij steekt is de stuurstang. door tegen deze stang te duwen zal de remklep hevel gaan draaien, door deze draaibeweging zal de bovenste plaat naar beneden gaan bewegen, en de onderste naar boven. als je er nu een vleugel bij maakt worden ze de vleugel in getrokken.
ik denk dat je een dergelijke construktie wel van messing buis in elkaar kan solderen. maar er zijn vast meer mensen met oltimers waar dubbele kleppen in zitten, wellicht zijn daarbij ook wel mensen met ervaring.
(bij de echte zit de bovenste plaat voor de hevels, en de achterste acheter de hevels. wat ik nu getekend heb is hopelijk iets duidlijker)

Groeten Halmar

bedankt voor de mooie uitleeg maar ik weet goed hoe remkleppen in elkaar zitten (ook 1:1 zwever :D )
maar het is gewoon het probleem hoe ik ze moet maken.

straks wat updates van de neus, hij word al een stuk meer schaal nu :)

en dan hier de beloofde update van de neus :)

nieuwe blok balsa
tn_DSC07012.JPG

nieuwe beplanking
tn_DSC07016.JPG

neus deels in vorm geschuurt, de onderse lijn moet nog wat juister geschuurt worden
tn_DSC07021.JPG

tn_DSC07022.JPG

en ik zou fotor nog eens willen bedanken want hij heeft mij enkele toch wel nuttige foto's doorgestuurd :wink:

als ik de sleepkoppeling heb kan ik verder met de bovenkant van de neus.
het volgende word waarschijnlijk het stabilo

mensen die nog info hebben over remkleppen (hoe ze te maken of waar dubbele te koop) mogen dit hier altijd posten

en nogmaals bedankt aan al diegene die mij al wat verder geholpen hebben

Groeten Olivier

Ik denk dat het toch het makkelijkste zal zijn om zelf Schempp-Hirth remkleppen te maken. Ik heb ze nog nooit te koop gezien (Nou ben ik ook geen echte modelbouwer dus ik kan het mis hebben)

Ik zie trouwens dat je de neus mooi rond hebt gemaakt. Ziet er goed uit, maar bij het echte ding zit precies in de punt een mooi groot rond gat waar de sleepkoppeling in zit. (Tost koppeling, bij alle kisten die ik ken)

Het is een leuk model, succes ermee iig. Maar geef mij maar een echte. Niets beter dan met oud-hout onder je achterwerk op 1000 m hoogte te hangen :wink:

Geen dank voor de foto's. Graag gedaan.

Ziet er goed tot zover! Goed dat jij de kist gekregen hebt, ik denk niet dat ik het zo mooi gemaakt zou hebben.

neus is ondertussen al wat bijgescheurd. de koppeling komt in het deel die ik nu nog moet maken. dan is het volkomen schaal als ik de foto's goed bekijk.
@fotor
niet te veel lovende kritiek, hij is nog niet af :wink:
volgende updates zullen wat trager komen ik begin weldra met mn examens en zal dus wat minder kunnen bouwen

ik hou jullie op de hoogte

Groeten Olivier

Back