Bouwverslag ASK 13 van lenger

Ik heb een Grunau Baby gemaakt waar remkleppen inzitten. Deze kleppen heb ik zelf gemaakt. Kijk eens in dit draadje. daar kom je wat afbeeldingen tegen van de remkleppen. Als je er belanstelling voor hebt zal ik thuis eens meer foto's opzoeken en wat uitleg geven.

zien er zeer mooi uit,en ik heb zeker belangstelling, als je de tijd vind om eens foto's te nemen en wat uitleg te geven zou ik dit ten zeerste waarderen

PS: als je het niet erg vind, kun je mij ook eens wat meer vertellen hoe dat in zn werk gaat om hem met zijde te bespannen?

Groeten Olivier

remklap1schaal%20verkleind.jpg

De armen van de remkleppen zijn gemaakt van aluminium. De draaipunten van de remkleppen zijn van messingbuis welke in de armen zijn gelijmd. Dit geeft betere loopeigenschappen dan een onzuiver gat in het aluminium.

Het succes van het mechaniek hangt af van het zuiver op de plaats zitten van alle 6 de draaipunten. Daarnaast moet er voldoende kracht over te brengen zijn op het mechaniek. vooral in gesloten toestand is dat belangrijk. let dus op waar je het aangrijpingspunt van de bowdenkabel maakt.

De asjes zijn ook van messing. Zowel boven in de kleppen als in het midden van de armen.

Het is slim om het mechaniek eerst een uit te tekenen en vervolgens op een mal maken om de werking goed te krijgen voordat je in de vleugel gaat knoeien.

Dan het bespannen met zijde. Ik heb een combinatie van zijde met daarover papier. Dat zo ik nu niet meer zo doen. Dit papier hecht niet aan het zijde, wat ik wel wilde. Ik zou het nu alleen met zijde doen. Het zijde aanbrengen met spanlak. Laten drogen. Dan voorzichtig en dun met verdunde spanlak behandelen. Let op kromtrekken en het teveel aanbrengen van spanlak. Dan gaat er nutteloos veel aan de binnenkant aanhangen. Probeer het eerst op een proefstukje!

ik heb al wat vorderingen ge maakt maa rik heb nog geen foto's kunnen nemen, beetje weinig tijd tussen het leren door,
maar ik heb de sleepkoppeling ontvangen, maar ik heb daar enkele vraagjes over,
is hij zoals hier op de foto juist gemonteerd?
239062_BB_00_FB.EPS.jpg

dus de kant waar de lus uiteindelijk in moet is de onderkant op de foto?
en met welke servo stuur ik hem best aan?

Groeten Olivier

niemand die mij kan verder helpen met de sleepkoppeling?

en zijn er hier soms mensen die de remkleppen van een 1/1 ask 13 kunnen opmeten? en een schetsje van kan maken en mij opsturen?

het zou mij een groot plezier doen en een stk verder helpen

groeten Olivier

De onderkant is zonder twijfel de kant waar de sleeplus in moet.
Bedienen met een aparte servo in principe; misschien kan je overwegen (als je kanalen tekort komt of zo) om hem te bedienen met de hoogteroerservo, helemaal up is dan meteen ontkoppelen. Helemaal up zal je niet gauw gebruiken zolang je op sleep bent lijkt me...?
Bart

Olivier, ik denk dat je je vraag over 1:1 remkleppen even aan mijn plaatsgenoot Halmar moet stellen; die kan dat waarschijnlijk zo even voor je opmeten. Hij zal je vast even willen helpen.

@bdoets
ik bedoel hoe sterk moet de servo zijn :wink:
ik heb normaal wel kanalen genoeg
@jakkie takkie
bedankt
za hem eens een pb sturen

[quote="vjeteik bedoel hoe sterk moet de servo zijn :wink: [/quote]

Oh sorry.... daar heb ik geen enkele expertise in...
Maar, kijkend naar de constructie van die sleephaak kan er nooit veel kracht nodig zijn om dat te bedienen. De sleepkabel wordt maar een heel klein stukje aangetrokken voor hij vrij komt, misschien is zo'n micro servo al sterk genoeg, maar een standaard servo zeker.

Bart

deze haken moet je zeker niet bedienen met een micro servo. hoewel hij in je handen heel licht loopt, kan de kracht die nodig is om hem te bedienen als de sleepkabel flink op spanning is redelijk hoog op lopen. het is helaas niet geheel ondenkbaar dat je een keer heeeel slecht achter het sleepvliegtuig zit, je hankt aan zijn staard ofzo, en dan wil je ook nog kunnen ontkoppelen. bij mijn haak ben ik er vanuit gegaan dat als het gewicht van het vliegtuig zelf er aan hangt, je nogsteeds moet kunnen ontkoppelen. er zijn al wat draadjes geweest over dit onderwerp, die moet je wel kunnen vinden.

Groeten Halmar

Halmar zei:
deze haken moet je zeker niet bedienen met een micro servo. hoewel hij in je handen heel licht loopt, kan de kracht die nodig is om hem te bedienen als de sleepkabel flink op spanning is redelijk hoog op lopen. het is helaas niet geheel ondenkbaar dat je een keer heeeel slecht achter het sleepvliegtuig zit, je hankt aan zijn staard ofzo, en dan wil je ook nog kunnen ontkoppelen. bij mijn haak ben ik er vanuit gegaan dat als het gewicht van het vliegtuig zelf er aan hangt, je nogsteeds moet kunnen ontkoppelen. er zijn al wat draadjes geweest over dit onderwerp, die moet je wel kunnen vinden.
Groeten Halmar

Lijkt me een goed uitgangspunt, om het hele toestelgewicht te nemen. Het is waar dat als de lijn in een hoek getrokken wordt, het mechaniek ongetwijfeld veel zwaarder zal gaan.
Bart

interesant draadje
ik kan dit weekend geen foto's nemen aangezien mn broer weg is met het fototoestel maar ik heb nog een vraagje over de sleepkoppeling
hoe zet ik hem het best vast in de romp? gewoon lijmen met epoxy? en best eerst wat ruw schuren op voorhand,

Groeten Olivier

ik heb de sleepkoppeling er gewoon ingelijmd en al getest, doet zijn werk meer dan behoorlij, ik ben tevreden :D
nu kan ik eindelijk de neus afwerken

de neus krijgt stillaan vorm.
maar ik ben beginnen nadenken over de plaatsing van de servo's voor hoogte- en richtingsroer, nu zit er al een plaatje in de romp waar de servo's in moeten maar dit zicht achter het zwaartepunt, dit lijkt mij niet echt ideaal om later het zwaartepunt nog goed te krijgen als hij af is.
maar nu, waar plaats ik de servo's het best?

groeten Olivier

eindelijk weer een update :)
ik heb eerst iets afgewerkt dat hier al lang op een maiden lag te wachten vandaar de weinige update's
normal_tn_DSC07253.JPG

en nu de ask

normal_tn_DSC07254.JPG

de staart die krijgt eindelijk vorm

normal_tn_DSC07255.JPG

de neus nog niet volledig in vorm geschuurd

normal_tn_DSC07256.JPG

de sleepkoppeling

normal_tn_DSC07258.JPG

de schaats wat beter in vorm gechuurd

normal_tn_DSC07259.JPG

ook heb ik alle nodige info gekregen van Halmar om de remkleppen te beginnen uittekene
nogmaals hartelijk bedankt halmar :wink:

vjete zei:
de sleep wat beter in vorm gechuurd
boedoel je met 'sleep' het stuk dat onder uit de romp steekt, voor het wiel? bij mijn weten is dit de schaats. :wink:
ziet er verder goed uit :yes:

Groeten Halmar

we zijn eindelijk weer verdergegaan met de ASk
de schaats is verder afgewerkt en is nu mooi schaal met het wiel erin

tn_DSC07521.JPG

stabilo bijna klaar. oet enkel nog onder een grotere hoek kunnen bewegen, maar daar word aan gewerkt
en de spleet word nog opgevuld maar dat is voor later

tn_DSC07523.JPG

en dan ziet hij er zo uit

tn_DSC07524.JPG

deze vond ik ook wel mooi, je ziet mooi de sleepkoppeling zitten

tn_DSC07525.JPG

nu de remkleppen.
ik ga een dezer dagen triplex halen en dan beginnen we er eindelijk aan.
maar welke dikte neem ik best? 2mm?
het plan van de vleugel word ook zo gou mogelijk gekopieerd en dan kunnen we daar ook eindelijk mee beginnen. maar eerst de remkleppen

ik ben aan het twijfenen waar ik de servo's zal steken:
waar ze nu voorzien zij, tussen de vleugels
of meer voorin de cocpit?

graag ook wat critische reacties

Groeten Olivier

Back