De ASK21 vliegt.
Het verder afbouwen van de ASK was nauwelijks vermeldenswaardig omdat het volkomen gelijk is aan iedere andere zweefkist met een GFK romp en abachi/styropor vleugels.
Echter tijdens het programmeren van het KTW trad er een mechanisch defect op en moest e.e.a. eerst bij Themofluegel worden gerepareerd.
Door deze vertraging heb ik besloten om het toestel zonder KTW in te vliegen, hij is dan weliswaar een stuk lichter, ik denk zo'n 1100 a 1200 gram, maar voor een juiste afstelling is dit niet zo belangrijk.
Het gewicht als pure zweefkist is nu 4850 gram, dit geeft een vleugel-belasting van 61,2 gram per vierkante decimeter, aanvaardbaar denk ik.
Even doorgerekend kom ik dan bij ongeveer 76 gram per vierkante decimeter vleugel-belasting met KTW en dat is voor dit type toestellen erg laag.
De eerste start was achter een Piper Pawnee met een ZG 62 en verliep volledig probleemloos.
Na het ontkoppelen, op ongeveer 350 meter hoogte bleek er erg weinig respons op z'n rolroeren maar na een tandje
of 6 'down trim' bleek het toestel prima te vliegen, het is een beetje een 'goeie lobbes' met tamelijk weinig dynamiek maar, dat zal wel anders worden als hij een stuk zwaarder is.
Een ding is echter erg merkwaardig en vermeldenswaardig.
Ik bereken het zwaartepunt met
Winleangs4 http://home.arcor.de/d_meissner/Beschreibung_Laengs4.pdf en
Berechnung des Schwerpunktes of met
Schwerpunkt52 (hiervan kan ik de link zo vlug niet vinden), steeds met een stabiliteit-factor van 8%, hierna ga ik meestal terug naar 6 % als mijn persoonlijke voorkeur.
Bij de ASK21 kloppen deze uitkomsten echter in het geheel niet en moet het zwaartepunt veel meer naar voren.
Bereken ik het zwaartepunt dan kom ik bij beide programma's uit op 84 tot 85 millimeter van de voorlijst maar in werkelijkheid moet hij op 75 a 76 millimeter liggen en dan nog heeft het toestel een lichte neiging tot 'unterschneiden' (het Nederlandse woord hiervoor ken ik niet)
Het is een typisch ASK21 probleem want in diverse Duitse forums wordt dit 'aangekaart' en niet alleen bij de ASK21 van TF.
Overigens is hij ingevlogen met een zwaartepunt op 78 millimeter, te ver naar achteren zoals blijkt.
Harry