Bouwverslag ASK21 van de Firma ThermoFlügel

De ingebouwde sleepkoppeling servo, zo ver mogelijk naar voren.
De servo is met dubbelklevende plakband en een triplex plaatje bevestigd, zit muurvast.

Foto-RFLIBWXZ.jpg

De ingebouwde accu en (richtingroer)servo houder, van de sleepkoppeling is nu niets meer te zien.
De accu is een Kokam 5S 4000 mA 30C.

Foto-PXQJXIDB.jpg

hee wat leuk, de twee-eiige tweeling broer van mijn asw 28 ;)

het is eigenlijk zielig dat deze nog in de couveuse - lees bouwdoos - zit maar goed, daar zijn zo de redenen voor te noemen. Ik ga je draadje volgen.

Ik zie dat je de vleugels versterkt met glasmat. Waren dit al koolstof vezel versterkte vleugels?

hee wat leuk, de twee-eiige tweeling broer van mijn asw 28 ;)

het is eigenlijk zielig dat deze nog in de couveuse - lees bouwdoos - zit maar goed, daar zijn zo de redenen voor te noemen. Ik ga je draadje volgen.

Ik zie dat je de vleugels versterkt met glasmat. Waren dit al koolstof vezel versterkte vleugels?
Volgens mij zijn de vleugels niet met koolstof versterkt maar het toestel heeft een behoorlijk dik profiel dus nodig is het niet.
Hier in de buurt vliegt er een zonder KTW en hij doet er kunstvlucht mee, geen probleem, alleen is hij vrij licht, 4,5 kilo.
De glasmat op de vleugel is er alleen maar voor de afwerking, ik betwijfel of het enige sterkte brengt hoogstens verhoogt de glassmat de torsie-stijfheid enigszins.

Overigens heb ik de ASK21 enige dagen geleden eens volledig doorgerekend en ik kwam er achter dat ik een stabilo heb van maar 7,8 % van de vleugelinhoud.
Ik heb toen contact opgenomen met TF en mijn berekening aan hem voorgelegd, het blijkt dat hij mij het verkeerde stabilo heeft meegeven, dat van de ASW28, een nieuw is onderweg.

Groetjes uit een, eindelijk, zonnig Spanje,

Harry

Laatst bewerkt:
Inbouw van de hoogteroer servo.

Deze wordt, zoals heden ten dage gebruikelijk, in het kielvlak ingebouwd en wel zoveel als mogelijk horizontaal in plaats van verticaal.
Hierdoor hoop ik de krachten op het tandwiel-stelsel, bijvoorbeeld als gevolg van een harde landing, zoveel mogelijk te beperken.

Ik heb gebruik gemaakt van een servo-bevestiging die ik nog had liggen, maar die ik voor de Futaba 3140 servo wel heb moeten aanpassen.

De bevestiging in het kielvlak doe ik als volgt; de servo wordt met een zeer sterk dubbelzijdig plakband (Tesa Powerstrip) in het kielvlak geplakt waarbij de kielvlak zijde van het plakband zeer dun met 24 uurs epoxy wordt ingesmeerd.
Hierna wordt het servo-raam zeer spaarzaam met ingedikte epoxy in kielvlak gelijmd.
De servo zit dus alleen maar met de Tesa Powerstrip vast en wordt verder door het servo-raam stevig op z'n plaats gehouden.
Aangezien de servo zonder enige speling klemvast in het servoraam zit, is de kracht die op het plakband komt (voornamelijk horizontaal) minimaal.

Foto-4E36BJLV.jpg
Foto-R66X8KUD.jpg
Foto-DHLXF47D-1.jpg

Laatst bewerkt:
Een beetje een tegenvaller, 114 gaten van 5 millimeter rond en een gewichtsbesparing van maar 26,3 gram.
Omdat ik de canopy-opener via een draad onder de linker vleugel wil laten lopen komt de achterste canopy-sluiting komt uit het midden, dit om niet in conflict te raken met het KTW.

Foto-G376JLBI.jpg

GroteFoto-7PEJ7ZFK.jpg

De ASK21 vliegt.

Het verder afbouwen van de ASK was nauwelijks vermeldenswaardig omdat het volkomen gelijk is aan iedere andere zweefkist met een GFK romp en abachi/styropor vleugels.
Echter tijdens het programmeren van het KTW trad er een mechanisch defect op en moest e.e.a. eerst bij Themofluegel worden gerepareerd.

Door deze vertraging heb ik besloten om het toestel zonder KTW in te vliegen, hij is dan weliswaar een stuk lichter, ik denk zo'n 1100 a 1200 gram, maar voor een juiste afstelling is dit niet zo belangrijk.
Het gewicht als pure zweefkist is nu 4850 gram, dit geeft een vleugel-belasting van 61,2 gram per vierkante decimeter, aanvaardbaar denk ik.
Even doorgerekend kom ik dan bij ongeveer 76 gram per vierkante decimeter vleugel-belasting met KTW en dat is voor dit type toestellen erg laag.

De eerste start was achter een Piper Pawnee met een ZG 62 en verliep volledig probleemloos.
Na het ontkoppelen, op ongeveer 350 meter hoogte bleek er erg weinig respons op z'n rolroeren maar na een tandje of 6 'down trim' bleek het toestel prima te vliegen, het is een beetje een 'goeie lobbes' met tamelijk weinig dynamiek maar, dat zal wel anders worden als hij een stuk zwaarder is.

Een ding is echter erg merkwaardig en vermeldenswaardig.
Ik bereken het zwaartepunt met Winleangs4 http://home.arcor.de/d_meissner/Beschreibung_Laengs4.pdf en
Berechnung des Schwerpunktes of met Schwerpunkt52 (hiervan kan ik de link zo vlug niet vinden), steeds met een stabiliteit-factor van 8%, hierna ga ik meestal terug naar 6 % als mijn persoonlijke voorkeur.

Bij de ASK21 kloppen deze uitkomsten echter in het geheel niet en moet het zwaartepunt veel meer naar voren.
Bereken ik het zwaartepunt dan kom ik bij beide programma's uit op 84 tot 85 millimeter van de voorlijst maar in werkelijkheid moet hij op 75 a 76 millimeter liggen en dan nog heeft het toestel een lichte neiging tot 'unterschneiden' (het Nederlandse woord hiervoor ken ik niet)

Het is een typisch ASK21 probleem want in diverse Duitse forums wordt dit 'aangekaart' en niet alleen bij de ASK21 van TF.
Overigens is hij ingevlogen met een zwaartepunt op 78 millimeter, te ver naar achteren zoals blijkt.

Harry

GroteFoto-JTQZNOCM.jpg

Laatst bewerkt:
Hallo Harry,

Een geweldig mooie kist, nu je hem vastheb krijg je pas een goed idee van de afmeting van o.a de romp. De romp kijk heel fors en stevig.

groet Theo

Back