bouwverslag Atlanta

Hallo

Ik zal me eerst eens even in het kort voorstellen. Ik ben Tom, 28 jaar en kom uit limburg. Ik heb me tot nu toe altijd bezig gehouden met een 1:8 rc car met verbrandingsmotor. Dat het de laatste tijd wat vaker slechter weer is ben ik op het idee gekomen om eens een boot uit hout te bouwen.

Zo gezegt, zo begonnen. Ik heb besloten een jacht te gaan bouwen, de atlanta. Het is een jacht van 80cm lang, 18 cm breed en hij heeft een diepgang van 6cm.

full


Zaterdag naar de bouwmarkt geweest en hout gehaald voor de spanten en de kiel. Heb de spanten van de tekening overgenomen en heb de met lijm op het hout geplakt. Daarna heb ik een paar uurtjes gezaagd en geschuurd en de spanten waren klaar. Ik had er beter iets meer de tijd voor kunnen nemen, dan was alles in 1x goed geweest. Ook heb ik spanten met een decopeerzaag uitgezaagt en te dicht bij de lijn. Gelukkig is het toch nog goed gekomen.

full


Zondag ben ik begonnen met de spanten op de helling te plaatsen, het resultaat mag er volgens mij wel wezen :-)

full


Ik maak me alleen wat zorgen over het beplanken van de romp, ik ga er maar eens even goed over na denken hoe dat ik de kop in de juiste vorm krijg.

full


De volgende keer hoop ik de spiegel en de achterkant onder klaar te hebben, deze moeten worden gemaakt van 20mm multiplex. Dit betekend een hoop schuur en vijl werk om de rondingen te kunnen realiseren

ik ga ook maar eens langzaam nadenken over de schroefas en de motor. Dat het me eerste boot is wat ik bouw vraag ik me af hoelang de schroefas moet zijn en waar ik precies rekening mee moet houden?

Ik hoop dat ik via dit forum wat hulp bij de bouw kan krijgen

alvast bedankt!

mvg Tom
 
Laatst bewerkt door een moderator:
zat eigenlijk juist hetzelfde te denken , gaat anders wel snel te veel gaan wegen
bootje is slechts 80 cm op 18cm

mvg
 
hallo,

Maar als ik balsa gebruik dan moet ik laminineren, dan heb ik heen andere keuze of zie ik dat verkeerd? Ik heb er ook al over zitten denken om inplaats van 20mm dunnere plaat te gebruiken en eerst een geraamte van multiplex te maken waar ik later een plank op lijm. De opbouw moet volgens tekening ook gemaakt worden van 20mm multiplex.

Ik ga er ook nog maar eens goed over nadenken.

mvg tom
 
Laatst bewerkt:
20 mm multiplex :confused: je bedoeld zeker 2 mm ? met 20 mm multyplex kan je een 1/1 yacht bouwen van 10 m :wink:
 
volgens de beschrijving die bij de tekening zit kan men 20 mm multiplex nemen, hier moeten dan de dek rondingen aangebracht worden. Ik ga een andere manier bedenken, ik vond het namelijk ook al vrij dik en bewerkelijk.
 
ook multiplex moet waterdicht gemaakt worden, anders gaat het delamineren.... ik zou gewoon balsa nemen en romp dun beplanken en dan matje er over.

@ISOLA2: hij bedoelt 20 mm ivm voorkant en achterkant, dat moet je helemaal afronden, zijn alleen maar vulstukjes omdat daar anders de beplanking wel heel moeilijk wordt en niet sterk.
 
ik ga ook maar eens langzaam nadenken over de schroefas en de motor. Dat het me eerste boot is wat ik bouw vraag ik me af hoelang de schroefas moet zijn en waar ik precies rekening mee moet houden? mvg Tom
Hallo Tom,

Staat er op je bouwtekening een schroefas ingetekend?
Als dat zo is zou ik me daar globaal aan houden.
Ik zou de schroefaskoker inbouwen vóór je aan het beplanken gaat, je kunt nu nog mooi overal bij.

Het wordt een jacht en geen speedboot (neem ik aan), dus de ashoek mag best aan de steile kant zijn, echter een lange as met een vlakke ashoek vaart mooier, zeker als je een sterke aandrijving kiest.

Een Ø36 mm vijfpool Iragashi (o.a.Conrad) is al voldoende om je model op rompsnelheid te krijgen, een mooie 30-35 mm Raboesh messing prop eronder en klaar ben je.

Als je een standaard schroefas neemt met glijlagers aan weerskanten, neem dan de moeite om er een smeerpijpje op te solderen, dan kun je de schroefas smeren zonder dat je de as uit de boot hoeft te nemen.
Als de as onder de waterlijn uitkomt, is dit vet zelfs noodzakelijk om de boel waterdicht te houden.

Een watergesmeerde as zou ik boven de waterlijn laten uitkomen ter voorkoming van lekkage.

Zorg voor een 100% uitlijning tussen motor en schroefas, een universele koppeling neemt wel laterale speling op, maar dat kost stroom en maakt onnodig lawaai.

Groeten, Jan.
 
Hallo Tom,

Deze motor:
Igarashi elektromotor "SP3657-50" 12 V - Universele elektromotoren - Conrad Electronic

Zou je met deze regelaar kunnen regelen, mits je de schroef niet te groot neemt en je een koellichaam aan de fets schroeft:
http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=190040

Als je het in elkaar solderen leuk vindt, dan is er ook nog deze, met méér vermogen én BEC (geen aparte ontvangeraccu nodig):
Modellbau-Regler.de Shop - Bausatz "Volksregler" Typ 2 Mit 1 Amp BEC

Lijkt je het zelf solderen niks, dan kun je een willekeurige regelaar met vóór en achteruit nemen, de motor in kwestie trekt niet overdreven veel stroom.

Zoiets zal ook werken: Carbon-series snelheidsregelaar microcar - Regelaars voor auto's - Conrad Electronic
Je bent dan alleen beperkt in je maximale voltage (7,2V).

Groeten, Jan.
 
Hallo,

Solderen is niks voor mij geloof ik, ik heb het nog nooit gedaan. De eerste regelaar die je voorgeslagen hebt ziet er goed uit, alleen mis ik hier nog de kabels en dergelijke. Dat ik nog niet weet wat voor accu ik kan plaatsen, een 7,2 volt of een 12 volt kan ik denk ik beter kiezen voor een regelaar tot 12 volt. Dan heb ik altijd wat speelruimte. De regelaar kan ik ook altijd nog later bestellen, het belangrijkste is eerst de motor,koppeling en schoefas.

Van het weekend heb ik weer wat aan de boot gedaan, jammer genoeg heb ik wat fouten gemaakt waardoor ik nu een paar stappen terug moet. Ik heb de boeg uit balsa al opmaat gemaakt gehad, niet rekening gehouden met de beplanking. Omdat de boeg een vrij scherpe hoek heeft was het makkelijker geweest als ik de romp eerst beplankt had en dan eerst het blokje opmaat gemaakt had. dit geld ook voor de spiegel,deze had ik ook al van een ronding voorzien maar het was beter geweest als ik had gewacht tot beplankt was. Dan kan men namelijk alles in 1x schuren, dan word het resultaat beter.
 
Hallo Tom,

Een schroefaskoker zou ik er in zetten vóór je mey het beplanken begint, nú kun je er nog goed bij en kun je een dubbeling op de kiel zetten waar de schroefaskoker er doorheen gaat.

Als regelaar komt ook de THOR 15HC Vaar-Rijregelaar 15A vooruit/stop/achteruit in aanmerking, een héél stuk kleiner en lichter dan de conrad regelaar, een stuk fijngevoeliger (ik heb beide regelaars) en hoger belastbaar.
Verkrijgbaar bij o.a. RC-Point Beugen:
RC-Point & 2ehandsRC Webshop en Modelbouwwinkel Beugen
Chris kan je ook adviseren over de te plaatsen schroefaskoker en roer.

Groeten, Jan.
 
Back
Top