Kareltje
verslagschrijvers
Hallo modelbouwers,
Na het lezen van enkele verslagen op dit forum zijn mijn handen weer gaan jeuken. Ik heb op de helling een stoomschip liggen, de Muimota, maar dat zal nog enige tijd duren voor dit schip te water gaat.
Als tweede project heb ik een schip dat alweer 20 jaar geleden op de markt is gebracht.
Het was het jaar 1994 dat op de beurs in Neurenberg een primeur op het gebied van modelschepen werd gepresenteerd. De firma Graupner kwam met de Azimut Atlantic Challenger.
Het model is gebaseerd op een schip wat in de jaren ‘80 gebouwd werd voor een record poging voor de snelste oversteek van de Atlantische Oceaan. Dit record stond op naam van een stoomschip ‘De United States” en had de overtocht in 82 uur en 40 minuten gemaakt.
De record poging vond plaats in 1988, maar werd na circa 1500 mijl door slecht weer onderbroken.
Het jaar erna, in 1989, werd het record echter door een ander schip, de Gentry Eagle, verbeterd en dat record heeft de Azimut Atlantic Challeger niet meer verbeterd.
Voor de geïnteresseerden, Roel van Essen heeft hierover een uitgebreid stuk geschreven in het Hobby Bulletin in het jaar 1995. Is een leuk stuk om eens door te lezen. Via onderstaande link is dit te lezen.
Kit - Reviews
Onderstaand foto’s van het schip en gegevens van het model.
Azimut Atlantic Challenger
Schaal 1:20 met jet-aandrijving
Ambities voor dit project:
Het schip is een oude dame. Maar ik vind het nog steeds een fantastisch model.
Omdat ik de 820 speed motoren nog had liggen, heb ik besloten de twee ook maar in te bouwen. Mijn ambitie voor de snelheid ligt rond de 40 km/uur.
De besturing wil ik met een 2 kanaals-zender realiseren. Hierbij maak ik gebruik van een micro-processor die de functies vooruit en achteruit koppeld aan de snelheid. Hierdoor kan ik de snelheid en de functie vooruit – achteruit met 1 kanaal regelen.
Om het schip enigszins te moderniseren, wil ik de zogenaamde telemetrie voor temperatuur, accuspanning, toerental en snelheid inbouwen. Gaande weg in het project wil ik hier mijn kennis in opdoen.
Ik heb het schip een jaar geleden overgenomen en hoop van de zomer de eerste vaartest te maken.
Stappenplan (per maand
):
01 inbouw van de jetaandrijving
02 inbouw van de motoren
03 inbouw van de stuurinrichting
04 inbouw van de accubakken
05 afbouw van de romp en het dek
06 inbouw kajuit
07 opbouw dekhuis en achterbrug
08 inbouw van de telemetrie
09 verlichting
10 afbouw schip
De eerste foto's van de kit:
Foto van de bouwdoos met zender en elektronica
Foto van enkele onderdelen uit de bouwdoos om een idee te geven waaruit de bouwdoos is samengesteld.
Na het lezen van enkele verslagen op dit forum zijn mijn handen weer gaan jeuken. Ik heb op de helling een stoomschip liggen, de Muimota, maar dat zal nog enige tijd duren voor dit schip te water gaat.
Als tweede project heb ik een schip dat alweer 20 jaar geleden op de markt is gebracht.
Het was het jaar 1994 dat op de beurs in Neurenberg een primeur op het gebied van modelschepen werd gepresenteerd. De firma Graupner kwam met de Azimut Atlantic Challenger.
Het model is gebaseerd op een schip wat in de jaren ‘80 gebouwd werd voor een record poging voor de snelste oversteek van de Atlantische Oceaan. Dit record stond op naam van een stoomschip ‘De United States” en had de overtocht in 82 uur en 40 minuten gemaakt.
De record poging vond plaats in 1988, maar werd na circa 1500 mijl door slecht weer onderbroken.
Het jaar erna, in 1989, werd het record echter door een ander schip, de Gentry Eagle, verbeterd en dat record heeft de Azimut Atlantic Challeger niet meer verbeterd.
Voor de geïnteresseerden, Roel van Essen heeft hierover een uitgebreid stuk geschreven in het Hobby Bulletin in het jaar 1995. Is een leuk stuk om eens door te lezen. Via onderstaande link is dit te lezen.
Kit - Reviews
Onderstaand foto’s van het schip en gegevens van het model.
Azimut Atlantic Challenger
Schaal 1:20 met jet-aandrijving



Ambities voor dit project:
Het schip is een oude dame. Maar ik vind het nog steeds een fantastisch model.
Omdat ik de 820 speed motoren nog had liggen, heb ik besloten de twee ook maar in te bouwen. Mijn ambitie voor de snelheid ligt rond de 40 km/uur.
De besturing wil ik met een 2 kanaals-zender realiseren. Hierbij maak ik gebruik van een micro-processor die de functies vooruit en achteruit koppeld aan de snelheid. Hierdoor kan ik de snelheid en de functie vooruit – achteruit met 1 kanaal regelen.
Om het schip enigszins te moderniseren, wil ik de zogenaamde telemetrie voor temperatuur, accuspanning, toerental en snelheid inbouwen. Gaande weg in het project wil ik hier mijn kennis in opdoen.
Ik heb het schip een jaar geleden overgenomen en hoop van de zomer de eerste vaartest te maken.
Stappenplan (per maand

01 inbouw van de jetaandrijving
02 inbouw van de motoren
03 inbouw van de stuurinrichting
04 inbouw van de accubakken
05 afbouw van de romp en het dek
06 inbouw kajuit
07 opbouw dekhuis en achterbrug
08 inbouw van de telemetrie
09 verlichting
10 afbouw schip
De eerste foto's van de kit:

Foto van de bouwdoos met zender en elektronica

Foto van enkele onderdelen uit de bouwdoos om een idee te geven waaruit de bouwdoos is samengesteld.
Laatst bewerkt: