Bouwverslag Baby Bootlegger 1924 speedboot

De notre dame is bijna klaar en het blijft regenen dus ik ga beginnen aan een baby bootlegger.

babybootlegger_2.jpg

Ik zat eerst te denken aan een riva aquarama maar las her en der dat die toch wel heel moeilijk te maken zijn (goed varend dan). Bovendien moet je de bouwplannen kopen (tegen een redelijk dikke prijs).

Waarom de bootlegger? Plannen zijn gratis op inet te vinden (Free Model Boat/ Hydroplane Plans) en ik kan eens gaan kijken hoe een boot mooi te beplanken/strippen.

Gaat geen snel draadje worden, donderdag weer beginnen met werk en het ding moet "display"-waardig zijn (en kunnen varen natuurlijk).

Morgen eens kijken naar wat ik allemaal nodig ga hebben, mahonie houten strips in ieder geval voor de beplanking.

Je zoekt ze wel uit..... allemaal "plaatjes" van boten.
Hier alvast een lekker-maker met benzine motor (ik sta er ook nog ergens tussen) Meeting Marl 2006-01-15
Prop klein houden (diameter) en de as zeker niet te steil uit de romp laten komen. Is een smal rompje die snel wil gaan "bow-riden" (zoeken van de boeg op het water). Houd de neus dus hoog qua trim.

Je zoekt ze wel uit..... allemaal "plaatjes" van boten.
Hier alvast een lekker-maker met benzine motor (ik sta er ook nog ergens tussen) Meeting Marl 2006-01-15
Prop klein houden (diameter) en de as zeker niet te steil uit de romp laten komen. Is een smal rompje die snel wil gaan "bow-riden" (zoeken van de boeg op het water). Houd de neus dus hoog qua trim.

Ik ga heel blij zijn als de mijne op die van jou gaat lijken. Echt heel mooi. Hoe heb je die beplanking zo gekregen? Ik dacht zelf aan een balsa ondergrond, daar de strips 1 of 1,5mm dik (mahonie) op lijmen, afschuren en in de lak zetten ongeveer? Maak me dan alleen een beetje zorgen over de rondingen, voorzichtig schuren in ieder geval.

Maak hem wel de helft kleiner zo ongeveer (electro).

Ik wou dat het de mijne was...... ken wel de bouwer.
Fineren is vooral een kwestie van heel veel geduld en precies werken.
Een beetje oefening kan geen kwaad bijv. op de hydroplane die je gebouwd hebt. De latjes kun je vastlijmen met secondenlijm maar het is wel vreselijk oppassen met het "doorslaan" van de lijm chemicalien onder de lak. Daar heb ik al wat voorbeelden van gezien. Een goede kontaktlijm of 5 min epoxy is dan een betere keuze. Dan afwerken met een goede (liefts 2 comp) lak.

Inderdaad een heel mooi exemplaar! Wel spijtig van die pop! :schrik:
Ben benieuwd wat je ervan maakt maar als ik je Notre Dame zie maak ik me geen zorgen.:thumbsup:

Frédéric

Back