Bouwverslag balsa sportkistje electro - span: ong 85 cm

Blij dat je zelf weer operationeel bent.
Ik zelf ga zaterdag op vakantie, dus zal niet zoveel reageren.
Maar dat doe ik achteraf wel weer...

b

Ha die Bram,

gaat de goede kant op :) Ik knap weer aardig op, morgen (vrijdag) ontslag en naar huis :)

Fijne vakantie gewenst ook voor je vrouw en kinderen. gaan Thijs & gezin (matthijs) ook mee ?

Ga je met de Phase3 foamies beginnen ? Fotoo's !!!!

Grtz,
Menno

Ha die Bram,

gaat de goede kant op :) Ik knap weer aardig op, morgen (vrijdag) ontslag en naar huis :)

Fijne vakantie gewenst ook voor je vrouw en kinderen. gaan Thijs & gezin (matthijs) ook mee ?

Ga je met de Phase3 foamies beginnen ? Fotoo's !!!!

Grtz,
Menno

Fijn dat je weer naar huis kunt. Kan er weer gebouwd worden ;)
Ik vrees dat ik Thijs daar niet kan ontlopen, maar dat betekent dat ik voldoende vliegtuigen zal zien vliegen.
De Foamies gaan mee. Ik bouw er slechts één, de andere is reserve. De boel moet ook weer mee terug :? Heb immers mijn robbe firefly ook bij me...

Ik ga aan de birddog beginnen heb mooie houten plank met daarop een plaat van 1mm ijzer. Aantal super magneetjes en ik kan los...

Foto's maak je borst maar nat over een paar weken :mrgreen:

Spreek je en hou je taai.

b

helaas zal er van dit toestel toch geen filmpje meer gaan volgen.

aangezien hij dinsdag avond niet overleefd heeft. Een clubgenoot was even de controle over kwijt zodat hij met een flinke klap tegen de grond gepleurt is.

ik had 2 opties gaan rouwen en niks doen of gewoon thuis aan komen en opnieuw beginnen met de stukken die ik nog overhad.

eerst was ik met goede moed weer begonnen met een nieuwe romp te bouwen maar dan kom je toch tot de conclusi dat als je de vorige keer iets van de tekening afgeweken bent dat de overige stukken ook niet meer passend zijn. wijze les dus voor mij ( haha).
Na het toch nog te geprobeerd te hebben het in elkaar te zetten merk je dat het toestel toch wel heel scheef gaat worden. dus optie 2 komt dan in werking en dat is dat ik hem maar helemaal gesloopt hebt.
als ik weer zin in krijg ga ik hem helemaal overnieuw bouwen met hier en daar een kleine afwijking van de tekening.

een voordeel winter project word nu toch echt zomer project.

zie p40 dynaflite

Hee Marcel,

jammer dat je aero gesneuveld is, het was een mooi kistje :)

Nou ja, je hebt plezier gehad aan het bouwen en aan het vliegen zullen we maar denken. We zien de eventuele nieuwe versie wel weer in dit topic versie verschijnen ok ?

Grtz,
Menno

dat zal zeer zeker weer hier gepost worden en wie weet nog wel sneller dan ik zelf zou denken. een goede regendag en hij zal wel weer voor 50 % gebouwd zijn hahaha.

Das zeker jammer Marcel,
Zag er goed uit man.
Nou ja in ieergeval heb je ook weer wat op het oog om te bouwen en zoals ik al las ideeen genoeg om de aero te verbeteren. We zien de nieuwe pics weer tegemoed.

Zie voetnoot ;)

Bouwfoto's

Ik moest nog steeds een canopy maken en ben er eindelijk uit. Na 2 mallen in balsa gemaakt te hebben en ongeveer zo'n 10 probeersels ben ik er eindelijk uit welk soort PET fles te gebruiken en hoelang deze te verwarmen in de oven.

IMG_5062.jpg

IMG_5063.jpg

IMG_5064.jpg

IMG_5067.jpg

Eindelijk een goede canopy.

IMG_5743.jpg

Hier kunnen we iets mee. Ik hoop de kist te kunnen maidenen voor 15 aug, een filmpje volgt asap.

IMG_5746.jpg

Welke PET fles dan?

Goofer,

Omdat ik zelf ook redelijk ver ben en op dit moment een mal aan het maken ben voor de cockpit kap ben ik erg nieuwsgierig welke PET fles je gebruikt en wat de temperatuur van de oven is die je gebruikt.

Jacob

zo te zien een Spa Blauw flesje. Die heb ik ook een paar keer gebruikt.
Trouwens, in plaats van de oven kun je ook met een verfstripper werken. Dat gaat sneller en je ziet direct waar het wel of niet goed gaat. En ik werk met een mal van MDF, is ook makkelijk te schuren en wat harder dan balsa. Je moet enkel wat plankjes MDF op elkaar lijmen tot je de juiste dikte hebt.

De witte kap is van een fles frisdrank van de Aldi. Die hebben veel merkloze frisdrank in geheel gladde flessen. Spa Blauw heeft er een ribbeltje in zitten (kun je bij die van mij en die van Goofer nog een beetje zien)

[47021] opknap-verslag-graupner-cirrus-film-eerste-vlucht-pagina-3-a

070928cirrus002vc4.jpg

Laatst bewerkt door een moderator:
Mijn sportkistje

Het is gelukt! Met de PET-fles methode en de föhn van mijn vrouw ging het het de tweede keer goed, een mooi transparant kapje voor op de 'sportkist'.

De voortgang zit er vandaag goed in dankzij de regen. Aansturing hoogte en richtingroer moet nog, motorisering komt dichtbij, daarna in de folie en na de laatste kleine puntjes kan ie de lucht in. Ik houd jullie op de hoogte:

SV105333.JPG

Groet,

Jacob Bos

Goofer,

Omdat ik zelf ook redelijk ver ben en op dit moment een mal aan het maken ben voor de cockpit kap ben ik erg nieuwsgierig welke PET fles je gebruikt en wat de temperatuur van de oven is die je gebruikt.

Jacob

Jacob, ik heb inderdaad een blauw Spa flesje gebruikt van een halve liter dacht ik. Een kwartiertje afbakken op 230 graden (combi-oven, warme lucht) en klaar is kees. Nadeel van het Spa flesje is het ongelijke oppervlakte van de canopy. De misbaksels die ik probeerde zijn Chaudfontaine flesjes maar het plastic was iets te dik. Ook de hele blauwe flesjes van de Lidl heb ik geprobeerd, lukte ook, zelfs met de haardroger maar het blauw paste niet zo goed bij de rest van het kistje. Suc6 ermee.

Weer wat verder

Heb vandaag weer wat voortgang geboekt, besturing is klaar, vleugel, hoogte en richting in de Oracover gezet, romp rug ook al. Gewicht op dit moment zonder motor en accu is 380 gram! Nu wachten op de bestelde motor!

Voor het idee, dit zijn de kleuren deze zomer . . .

sport_boven.jpg

Dit is de onderzijde, in spiegelbeeld dus:
sport_onder.jpg

Groet,
Jacob

Laatst bewerkt:
Hee Jacob,

dat ziet er strak uit hoor :) Ik wist niet dat modelvliegen ook al modegevoelig was ;)

Ik kan het op de foto niet goed zien, maar ik neem aan dat je ter hoogte van het onderstel wel een triplex versteviging hebt gemaakt ? Als je onderstel alleen in balsa vast zit vrees ik ...

Welke motorisering komt er op ?

Grtz,
Menno

Die Motor is wel wat zwaar voor dit toestel.
Weegt 116 gram. is bijna 1/4 van het totaal gewicht.
Bij de revieuw's is te lezen dat hij wordt gebruikt op toestellen van 1800 gram.
Een brushless motor van rond de 50 gram en 1000 kv is meer dan voldoende voor dit sportkistje.
Succes met de bouw verder. ziet er goed uit.

Groet Arthur.

RCEFlyer: ja hoor, dat onderstel is verstevigd in multiplex. De bodemplaat is verder ook nog weer verstevigd met wat extra 1 mm triplex aan de zijwanden. De motor kun je aanklikken in de post

Anierop: je hebt helemaal gelijk, en dit is ook precies wat ik wilde, heb de hele kist her en der van wat extra balsa voorzien vanwege de motorisering: ben een fan van Top Gear en al helemaal van Jeremy Clarkson: POWERRR . . . :D

ff serieus: lijkt me gewoon echt gaaf om veel over te hebben en recht omhoog te blijven gaan. Zodra hij vliegt horen jullie het!

een goede 20c 3s 1800 moet ene heel eind komen ;) Volgas heb je alleen omhoog en kort nodig, anders kun je weer gaan bouwen :)

Back