Bouwverslag Batavia 1628 door Clemens

Na het begin van de boegspriet, kwam ik er achter dat het misschien wel handig zou zijn om eerst al het rondhout maar eens op de juiste plekken te plaatsen op de bouwtekening alvorens ik "te dikke" delen ga schaven en schuren.
20250511_001.jpg

Alle onderdelen voorzien van een labeltje. En op de locatie plaatsen op de tekening.
En wel van dikste naar de dunste. De vlaggenstokken.
Na een klein uurtje was alles op zijn plek en ge-labeled. Ook een paar al op de juiste lengte gezaagd.
20250511_002.jpg

Zo, dan weer verder met de boegspriet. Schaven en schuren.
Inkeping inzagen en de eerste onderdelen plaatsen.
(Allemaal nog "dry-fit" in goed Nederlands ;) )
20250511_003.jpg

De boegsprietmars voorzien van 2de latjes laag bovenzijde, rond geschuurd, de langs- en dwarszalingen ingekeept en geplakt tegen de onderkant.
De ribben geplaats en nadat de reling van de mars eerst een uurtje in warm water had gelegen en rond een kokertje was gespannen op ongeveer de maat van de mars.
Begonnen met iedere keer maar 1 of 2 ribben lijmen (houtlijm) en klemmen. Na 30 minuten weer 1. En zo gaan we rond totdat ze allemaal vast zitten.
20250511_004.jpg
20250511_005.jpg

Aankomende week ga ik proberen of de houten onderdelen van de boegspriet in elkaar kunnen worden gezet.
Uiteraard eerst nog de onderdelen in de beits en in de verf zetten.

Fijne bouwweek voor iedereen. :cool:

De afgelopen week alle onderdelen van de boegspriet gemaakt en waar mogelijk al in elkaar gezet.
Veel schuren en schaven.
De boegspriet knie zowel gelijmd als met 2 nagels bevestigd. Ook in de onderkant van de blinde steng zit een spijkertje. Deze valt later in de bovenkant van de boegspriet. Lijmen alleen lijkt me wat weinig houvast.
Ook de boegsprietmars geverfd. Net als de 2 ezelshoofden.
20250518_001.jpg

Alles wat klaar was, afgevinkt. Misschien zie je wat over het hoofd. Er zitten zoveel kleine onderdelen in de boegspriet.
De gaatjes voor de puttingijzers eerst in de mars geboord alvorens het werd geverfd en gelijmd.
20250518_002.jpg

Ook een "test" woeling gemaakt op een stukje restant. Deze is met 6 windingen.
20250518_003.jpg

De volgende stappen is om de onderdelen in de beits te zetten voor wat "aging". ( in goed Nederlands ;) )
Daarna gaan de woelingen erop.
Wel wil ik het boegspriet want er eerst opzetten alvorens de hele boegspriet te plaatsen op het schip.
Lijkt me makkelijker als de boegspriet in een beweegbare houder staat in plaats van op het schip. Allemaal erg teer.
Maar toch moet het stevig zijn. Er komen later nog wel wat krachten op. Hoeveel???? Geen idee.
Iemand de cijfers met welke kracht de boegspriet naar achteren wordt getrokken door de diverse stagen?

Goede bouwweek en tot de volgende update.

Je bedoeld met je vraag of er tijdens het tuigen van jou model er veel krachten op de boegspriet komen?
De boegspriet wordt ook nog vast gezet met de sjorringen. Met de stagen zou ik niet teveel of te hard spannen. Je boegspriet is echt wel stijf genoeg. Wel bestaat er eerder het gevaar dat je de hele fokkemast wat naar voren zou trekken. Dus alles een beetje met beleid tijdens het tuigen.

Je bedoeld met je vraag of er tijdens het tuigen van jou model er veel krachten op de boegspriet komen?
De boegspriet wordt ook nog vast gezet met de sjorringen. Met de stagen zou ik niet teveel of te hard spannen. Je boegspriet is echt wel stijf genoeg. Wel bestaat er eerder het gevaar dat je de hele fokkemast wat naar voren zou trekken. Dus alles een beetje met beleid tijdens het tuigen.
Dank Hans. Ik was even de sjorringen vergeten. Top. Ik zal voorzichtig zijn. ;)

Een update van afgelopen week.
Dit is niet allemaal gelopen zoals gepland. Ik zal dat verder op verklaren.

Het schilder werk is naar wens. Ik ben zeer tevreden met de "verkleuring".
20250525_001.jpg

Daarna de 3 woelingen op de boegspriet aangebracht.
20250525_002.jpg

Nadat de lijm was gedroogd, zijn de uiteinden eraf geknipt.

Daarna waren de jufferblokken met de putting "ijzers" aan de beurt.
Het begon goed.
20250525_003.jpg
20250525_004.jpg

Allen het druppeltje seconden lijm veranderde de lichtgekleurde bindingen een iets "onbestendigs". De ene een hard blokje plastic en andere werden een soort pluisje. ???? Ook een andere kleur binding geprobeerd, maar hetzelfde resultaat.
Dus alles eraf.

Het worden echte puttingijzers. Nu nog blank, maar worden zwart.
20250525_005.jpg

Ik kan er ook wel wat kracht op zetten.
Aankomende week proberen om het boegsprietwant te monteren.
Inmiddels ook testen gedaan met een andere seconden lijm. Een iets beter resultaat, maar ik vind het nog wel een beetje link.
De tijd zal het leren.

Fijne bouwweek allemaal.

Mooi gelukt die verkleuring! Dit is lastig om te maken die stropjes om de "puttingwantjes". Toch komen deze bindseltjes heel regelmatig terug tijdens het tuigen. Mogelijk had 1 bindseltje genoeg geweest. Zelf breng ik de secondelijm aan met een cocktailprikker waarbij ik alleen de uiteinde verstijf met lijm. Het touwtje knip ik dan af met de kleinste nagelknipper die we in huis hebben.
Hoe dan ook je hebt het opgelost met puttingijzers. De tijd gaat het leren en oefening baart kunst he.

Mooi gelukt die verkleuring! Dit is lastig om te maken die stropjes om de "puttingwantjes". Toch komen deze bindseltjes heel regelmatig terug tijdens het tuigen. Mogelijk had 1 bindseltje genoeg geweest. Zelf breng ik de secondelijm aan met een cocktailprikker waarbij ik alleen de uiteinde verstijf met lijm. Het touwtje knip ik dan af met de kleinste nagelknipper die we in huis hebben.
Hoe dan ook je hebt het opgelost met puttingijzers. De tijd gaat het leren en oefening baart kunst he.
Hoi Hans,
Ik heb nog wat testjes gedaan gisteren. Ook ik gebruik een dun eindje van heel dun draad om de lijm te plaatsen. Gaat goed.
Maar,..
De seconden lijm welke ik eerst gebruikte bij het touwtje, vrat letterlijk het polyester draad op.
Een andere, ik heb wel 3 soorten ;) , gaat beter. Zelfs de test met doorzichtige houtlijm gaf goed resultaat. Er staan ook geen kilo's kracht op.
Ben vanmorgen begonnen met het plaatsen van het want(tje). En de eerste talierepen aan de voorste juffer blokken.
Jeetje, wat klein. :eek: Ik voel me net een chirurg met die 2 pincetten en dan "hechtingen" plaatsen. :)
Binnenkort de foto's.

Hoi Hans,
Ik heb nog wat testjes gedaan gisteren. Ook ik gebruik een dun eindje van heel dun draad om de lijm te plaatsen. Gaat goed.
Maar,..
De seconden lijm welke ik eerst gebruikte bij het touwtje, vrat letterlijk het polyester draad op.
Een andere, ik heb wel 3 soorten ;) , gaat beter. Zelfs de test met doorzichtige houtlijm gaf goed resultaat. Er staan ook geen kilo's kracht op.
Ben vanmorgen begonnen met het plaatsen van het want(tje). En de eerste talierepen aan de voorste juffer blokken.
Jeetje, wat klein. :eek: Ik voel me net een chirurg met die 2 pincetten en dan "hechtingen" plaatsen. :)
Binnenkort de foto's.
Mooi Clemens. Ik ga een lang weekend vrij tegemoet en ben dan van plan met de boegspriet te beginnen. Lijkt me een leuk project namelijk. Handig om alvast te zien te lezen wat ik kan verwachten. Jouwe ziet er goed uit iig

Nooit problemen met polyester garen of touw. Ik gebruik de goedkoopste secondelijm die ik kan vinden (dun vloeibaar van de Action, 3 tubetjes voor 79 cent. ) Een beetje met een naald aanbrengen op de knoop, vinger erlangs om de glans weg te halen en het zit onzichtbaar. Polyester pluist niet, houd zijn vorm en rot niet.

Nooit problemen met polyester garen of touw. Ik gebruik de goedkoopste secondelijm die ik kan vinden (dun vloeibaar van de Action, 3 tubetjes voor 79 cent. ) Een beetje met een naald aanbrengen op de knoop, vinger erlangs om de glans weg te halen en het zit onzichtbaar. Polyester pluist niet, houd zijn vorm en rot niet.
We hebben hier geen "action". :( Staat er ook een merk op Stephan? Misschien dat ik er dan naar kan gaan zoeken.
Met mijn lijm hoef ik er niet langs te gaan met mijn vingers. Zit gelijk vast. :D Daarna is net of je aan het vervellen bent.
Waarom kan ik een naald nou niet zelf bedenken. I.p.v. mijn stukje ijzerdraad. :mad:
Dank voor je info.

Is een blauw wit tubetje. Merk? Geen idee. Ze liggen bij de kantoorafdeling. Met de 2 of soms met 3 in een pakje.
Neem een naainaald, zaag het oogje doormidden zodat een vorkje ontstaat. Een kleine naald met klein oog doseert het fijnste. Steek de naald in een rondhout(als handvat) en je hebt het perfecte tooltje om lijm te doseren. De capillaire werking van het "vorkje" zorgt dat de lijm opgenomen word. Met een aansteker verwijder je lijmresten op de naald. Vlammetje erop en de lijm verbrand in zijn geheel. Dan even langs een doekje en hij is weer schoon. Ik doe een drupje lijm op een plastic schaaltje en daar dip ik de naald in. Zo gebruik je een minimale hoeveelheid lijm om touwtjes te sealen. Je hebt maar net genoeg nodig om een gedeelte van de knoop te doordrenken. Teveel lijm is lelijk. Het druppeltje blijft een tijdje vloeibaar op het schaaltje. Ik kan met een drupje soms een uur vooruit.
Ik heb zo 3 verschillende maten van naalden gemaakt, de kleinste voor touwtjes en de andere voor andere te lijmen dingetjes.

Is een blauw wit tubetje. Merk? Geen idee. Ze liggen bij de kantoorafdeling. Met de 2 of soms met 3 in een pakje.
Neem een naainaald, zaag het oogje doormidden zodat een vorkje ontstaat. Een kleine naald met klein oog doseert het fijnste. Steek de naald in een rondhout(als handvat) en je hebt het perfecte tooltje om lijm te doseren. De capillaire werking van het "vorkje" zorgt dat de lijm opgenomen word. Met een aansteker verwijder je lijmresten op de naald. Vlammetje erop en de lijm verbrand in zijn geheel. Dan even langs een doekje en hij is weer schoon. Ik doe een drupje lijm op een plastic schaaltje en daar dip ik de naald in. Zo gebruik je een minimale hoeveelheid lijm om touwtjes te sealen. Je hebt maar net genoeg nodig om een gedeelte van de knoop te doordrenken. Teveel lijm is lelijk. Het druppeltje blijft een tijdje vloeibaar op het schaaltje. Ik kan met een drupje soms een uur vooruit.
Ik heb zo 3 verschillende maten van naalden gemaakt, de kleinste voor touwtjes en de andere voor andere te lijmen dingetjes.
Ik zal eens even Googlen en zien of ik iets vergelijkbaars kan vinden op het eiland. Thanks.

Back