Hierbij de update van afgelopen week.
En het is alweer Augustus. De tijd vliegt als je het naar het zin hebt.
De onderdelen welke klaar lagen aging en schilderwerk zijn allemaal behandeld. Niet alles is bedekt omdat er ook delen later verlijmd moeten worden. Het blanke hout geeft iets meer hechting.
Bekijk bijlage 625724
Daarna begonnen met de woelingen van de Fokke mast en Grote mast. Zoals te zien met 0.5 bruin.
Op de fokkemast zijn het 9 slagen en op de grote mast 13 slagen.
Bekijk bijlage 625725
De bovenkant van de woeling heb ik met een klein potlood streepje op de mast gezet. Daarna het eind en de lus even vast gezet met een knijper.
Heb je toch weer 2 handen vrij. Daarna de slagen gaan maken van boven naar onder. (Het kan ook van onder naar boven, maar dan moet je de lus andersom leggen. Na een paar slagen kunnen de knijpers eraf en heb je wat meer ruimte om het er strak omheen te slaan,
Na de laatste slag steken we het eindeinde van de slag door de lus en trekken aan de bovenzijde langzaam een het andere eind en zal de lus zich langzaam onder de slagen door trekken en zo doende strak staan. Let op: ik zelf zet voordat de lus onder de laatste slag getrokken wordt even een drupje lijm erop. Zo ook aan de boven zijden een drupje.
Bekijk bijlage 625726 Bekijk bijlage 625727
Als alle woelingen zijn opgedroogd, de uiteinden kort tegen de woeling aan afknippen of snijden. De eventuele lichte lijm plekjes even aantippen met wat bruine matte verf in de kleur van het draad.
Bekijk bijlage 625728
Zo dan nog even de losse onderdelen verdelen over wat bakjes. Dan weten we weer wat bij elkaar hoort.
Bekijk bijlage 625729
Momenteel is het erg vol op "kantoor" en dat is ook gelijk "de werf".
Er zal binnenkort een kleine interne verbouwing gaan plaats vinden zodat er een U-opstelling gaat ontstaan en alles netjes zijn plek gaat krijgen.
Voorlopig moet ik het met de huidige opstelling doen en staat het schip of op de tafel of de "side-table", maar niet meer op de werkplek. Te groot en te zwaar en lastig om nog te werken. (zie hieronder) Dus de tekentafel doet nu dienst als "werf".
Bekijk bijlage 625730
Wat gaan we aankomende week oppakken.
Het plaatsen van de zalingen op de masten. En dan ook de "kalven" of "kalveren" plaatsen. Voor hen die het niet weten, de vrije bezoeker, dat zijn de kwart ronde latten welke op de zaling wordt geplaats tegen de mast zodat er geen scherpe rand ontstaat waar het want overheen schuurt.
Foto volgt bij de volgende update.
De "Grootstengestag" loopt van de grotemast via een enkel blok aan de fokkemast naar beneden en wordt dan bevestigd aan de onderzijde van de Fokkemast met een "lus". Daarboven zit een enkel blok en wordt via een talie naar een dubbelblok geschoren naar de beting achter de Fokkemast belegd.
Dit stuk stag moet ik eerst deels maken want de lus moet eerst "onder" de Fokkemast geplaats worden want kan niet over de zalingen heen.
Daarna kan ik de 3 masten plaatsen en uitlijnen.
Een fijne bouwweek weer allemaal.