Bouwverslag Batavia

Beste allen, dank voor jullie reacties. Ik heb uiteindelijk ervoor gekozen het galjoen vast te klemmen, een van de onderste slooiknieen daar tegenaan te houden. Hierdoor kon ik vrij precies de juiste plek van het onderste berghout bepalen

...en nu de juiste positie op de spiegel bepalen van het onderste berghout. Als ik de streepjes op de spanten volg kom ik uit zoals op de foto (1). Dat wijkt echter behoorlijk af t.ov. de replica ( foto 2). Op foto van ander model (Danny Mulders) kom ik een bijna vergelijkbare positie tegen (foto 3)
1000033916 (1).jpg
1000033916 (1).jpg
1000033913 (1).jpg
1000033909.jpg

Welk type/merk lijm adviseren jullie voor het onderling verlijmen van plankjes op de romp?
Tot op heden (tm aanbrengen eerste plank op de romp) heb ik voor het lijmen UHU Hart gebruikt

Welk type/merk lijm adviseren jullie voor het onderling verlijmen van plankjes op de romp?
Tot op heden (tm aanbrengen eerste plank op de romp) heb ik voor het lijmen UHU Hart gebruikt
ik gebruik bison d3 houtlijm. prima spul, na drogen nagenoeg onzichtbaar, bij fouten mbv warme lucht zijn de verlijmde delen weer uit elkaar te halen.

Gewone witte houtlijm van pattex.
En als het fout loopt, wat isopropyl alcohol er op en de lijm wordt terug soepel.
Ik weet niet of een andere soort alcohol (ethanol of zo) hetzelfde resultaat oplevert

Netjes.

Het verlijmen van de punt gaat normaal gezien gemakkelijker gaan als je er achter een stukje plank verlijmd.
Dit is later ook steviger als je gaat schuren.

Ik heb er destijds voor gekozen om de huidgang (plank) die eindigde te laten teruglopen in de huidgang er onder maar ook die erboven. Zie foto hieronder. Verder nog een mooie foto bijgevoegd van hoe in werkelijkheid een "stompe" boeg beplankt wordt. Dit alles slechts ter info.. Jouw manier ziet er ook prima uit en wordt in die tijd ook toegepast (Wel vooral op Britse schepen volgens mij).

DFD4F1A2-1401-43F4-9862-BDFF99754079.jpeg

Afbeelding2.png

Back