Bouwverslag bb - de zwarte zee

Heren,

Hartstikke goed, jullie hulp wordt zeer op prijs gesteld.

Aankomend weekend staat het inbouwen van de motor op het programma. Helaas kan ik nergens meer de Allu steun van Robbe meer vinden.

Qua accu's denk ik aan 2x ~5000-6000 mah LiPo accus, en een ~1500 mah LiPo in me zender (Flysky fs-t6) inbouwen. Dan is alles hetzelfde en kan ik toe met 1 mooie (ont)lader en klaar voor de toekomst
 
Als je de steun niet kan vinden anders zelf iets maken. Bij de speedboten staat ergens een mooie (ik meen dat ie van Roy van de Sande is ) komt neer op twee staanders met daartussen plaatje aluminium met hoeklijntjes vast gezet. Alles een beetje voorzien van slobgaten zodat er wat te verstellen valt.

Ik hoop dat dit een beetje duidelijk is, ik kan hem nu ook even niet zo snel vinden.

Edit: nog steeds niet gevonden wat ik bedoelde maar het lijkt hier op: klikhttp://www.google.nl/imgres?imgurl=...d=0CEcQMygjMCNqFQoTCO2rpu6y98cCFcGu2wodsR4KYw
 
Laatst bewerkt:
Je kunt ook beide delen van een strook aluminium maken. 2x haaks omzetten en dan met de "benen" omhoog voor het onderstuk. Het gedeelte waar de motor in komt met de benen naar achteren of voor, net wat beter uitkomt. Een aantal motorsteunen heb ik gemaakt van een paar T-stukken alu profiel. Zonodig maak je een wigvormige "stoel" waar je de motorsteun op vastzet. In alle gevallen wel oppassen dat je de koelsleuven in de motor niet afdicht. Heeft mij een (sloop)motor gekost. Maar al doende leert men. Succes verder. Gr. Klaas.
 
Zender modificatie

Vandaag een 2500 mah LiPo in me zender ingebouwd. Was al even geleden dat ik moest solderen, dus het was even zoeken naar de juiste temperatuur. Maar al met al werkt me Flysky fs-t6 nu op LiPo.

 
Laatst bewerkt:
Montage Hak & eerste spant
Vandaag een mooie dag om na veel passen en meten met de schroefas de hak van de Zwarte Zee en het eerste spant te monteren.


Montage van de hak, overgebleven Stabilit gebruikt om de randen op te vullen.


Montage van de eerste spant, eerste boot dus i.p.v. een gat voor de schoefas een sleuf gemaakt.

Motersteun
Van de week plannen gemaakt om houten constructie te maken zoals eerder gelinkt. Vond ergens nog een stukje schroot metaal, mooie L-vorm. Deze ga ik op maat maken en dan heb ik een Robbe motorsteun look-a-like. Met een tang ben ik van plan de juiste hoek te verkrijgen.
Deze L vorm ga ik bevestigen op een stukje hout met schroeven, zodoende kan ik gemakkelijk de steun verwijderen incl. motor indien nodig.

Accu's
De afgelopen 2 weken zijn me 2*5800 mah 3s Lipo's binnengekomen, lader gekocht in Den Bosch en zelf de afgelopen avonden de laadkabels gesoldeerd (Banaan stekker + snoer + 5.5mm Bullit connector).

Servo
Voor de servo ben ik nog zoekende, er is zoveel keus dat ik nog niet weet hoeveel trek vermogen etc. ik nodig heb.
 
Een standaard servo is sterk genoeg en 45 graden roeruitslag wel voldoende. Het is een roer zonder balansdeel, waarbij altijd een deel van het schroefwater buiten het roer om gaat. Deze roerconstructie geeft al varend het meeste effect. En wat is er op tegen om een paar keer te moeten steken om rond te komen? Zeeslepers van die generatie zijn schepen die hun werk op ruim water deden. Succes verder. Gr. Klaas.
 
Grondverf opbouw
De eerste laag van de opbouw van het weekend in de grondverf gezet, opgeschuurd met korrel 400 en toen gisteren de tweede laag grond verf aangebracht. Twee probleemgebieden vereisen meer schuurwerk.

Indien de probleemgebieden verholpen zijn zal ik de laag weer opschuren met korrel 400 en de eerste laag witte verf opbrengen. Ik verwacht dat er ook weer 2 lagen nodig zijn om het volledig dekkend te krijgen.

Het resultaat tot zover:



Regelaar
Het enige stukje elektronica wat nog mist voor de besturing is een regelaar. Ik ben gegaan voor een Graupner Navy V30R.
 
Hoi Jos,

Ik (wij) zijn net "klaar" met de bouw van de Zwarte Zee IV van BB.
Hebben er ca. een jaar over gedaan.
Ze moet alleen nog fine-getuned worden qua ballast en er moeten nog plimsolls op.
Gevaren hebben we al en dat ging super, behalve manouvreren bij achteruitvaren ging wat moeilijk met dat kleine roerblad.
Ik woon vlak bij Utrecht (5km), als je zin hebt om een keer te komen kijken en erover te bomen hoor ik dat graag.
Je bent welkom.

Groet,

Freeben
 
Montage Spanten
Vandaag rustig de 2 laatste spanten gemonteerd, had de sleuven voor de balken iets teveel geschuurd. Niets wat een beetje Stabilit niet kan opvullen.


Elektronica
Van de week een accu, ontvanger en servo aan de regelaar aangesloten (Graupner Navy V30R) en het geheel deed keurig functioneren.
 
Laatst bewerkt:
Inbouwen motorsteun
De motorsteun is nagenoeg af en gereed voor inbouwen in de boot. De steun komt tegen de tweede spant (geteld vanaf de achterkant), de steun is geïnspireerd op dit Voorbeeld.
Bij het inbouwen maakt de voet van de steun uiteraard niet volledig contact met de styreen/abs? romp. De achterkant staat tegen de 2de spant, daarom kwam ik op het idee om het gat op te vullen met epoxy.

Na een internetspeurtocht begrijp ik dat epoxy de romp niet oplost, wat is jullie ervaring met epoxy en welk merk/type zouden jullie gebruiken (/gebruiken jullie)?

Zo ligt de steun in de boot (nog niet gelijmd):
183440-d9d3710a7d1cb6a72da0d84425e6ac8e.jpg
 
Laatst bewerkt:
Inbouwen Schroefas
Na het inbouwen van de motorsteun was het gemakkelijk om nu de schroefas in de boot te lijmen. De as gekoppeld aan de motor zorgt voor de juist uitlijning:


Accu houder
Hetgeen de meeste ruimte in gaat nemen in de boot zijn de 2x 5,8mah LiPo accu's. Voor deze 2 accu's van 4mm triplex een houder gemaakt:


Inbouwen elektronica
Richting de voorsteven van de boot wil ik de elektronica (regelaar,ontvanger en schakelboordje voor verlichting) gaan inbouwen, ik ben er nog niet helemaal over uit hoe ik dit het beste kan aanpakken. Tips zijn welkom
 
Na een periode van weinig updates hier dan toch een samenvatting waar ik de laatste tijd aan gewerkt heb.

Proefpassen dekken
In de volgende afbeelding zijn de dekken zichtbaar. Het achterdek zal vastgelijmd worden, het voorste dek zal door middel van magneten op zijn plaats worden gehouden.


Spuiten Romp
Na heel wat uurtjes schuren de romp in de grondverf gespoten met Motip Primer Grijs. Na de eerste lagen grondverf zijn er nog een aantal aandachtsgebieden welke nog bijgewerkt moeten worden.
 
Als je de door Krinck aanbevolen motor er in hebt zitten, is een 3S lipo nogal aan de "stevige" kant. Ik heb even de specificaties opgezocht bij Krick:

Lastdrehzahl bei Spannung 11.500 U/min bei 8,4 V
Spannungsbereich 2,4 V - 12,0 V
Leerlaufstrom 1,0 A
Strom bei max. Wirkungsgrad 8,0 A
Blockierstromaufnahme 45,0 A

11.500 toeren op 8,4V is al rap, als je er 11,1V aan hangt denk ik dat je een Speedsleper krijgt. Met het bijbehorende verbruik, warmte-ontwikkeling enz.
Als je gaat proefvaren, zorg er dan voor dat je hééél rustig met je gasknuppel tekeer gaat. En overweeg om de uitslag van je regelaar op je zender (elektronisch) te beperken. De ZZ is een rank schip, wat behoorlijk geballast moet worden. Stuw die ballast dan ook zover mogelijk onderin.
Als je echt snel gaat varen met dit model, loop je kans dat het model sneller gaat varen dan de rompvorm aankan, en dan ligt ze op haar kant, zie je wat luchtbellen en hoor je blub...

Het is een sleper. Dat houdt in: relatief laag toerental van de motor en een goede, efficiënte schroef.
De standaard schroeven van Krick staan niet bekend om hun efficiëntie. Ik zou er een mooie driebladsschroef van Raboesch onder zetten.
 
Mag ik ook een opmerking plaatsen?
Ik zelf ga voor gloeilampjes omdat bij de orginele Zwarte Zee ook geen led verlichting was die tijd. En ik ben van de oude stempel hahaha
Ben zelf bezig de LOGI aan het restaureren maar ga ook gloeilampjes gebruiken voor de navigatie verlichting en de rest wordt led.
De LOGI is geweest van Hans Materman en krijg bij mij de naam ATLA waarop ik kort gevaren heb in 1962.
Groetjes Ton ATLA
 
Back
Top