Bouwverslag BB Samson II

Hallo mede knutselaars,

Ik ben weer, na een hele lange pauze, actief met modelbouw. De Rembertiturm moet nog steeds afgemaakt (lees gerenoveerd) worden, modelauto`s staan stof te happen.. Spullen zat, maar nu nog de tijd en motivatie!

Heb enkele dagen geleden een bouwpakket gekocht van Billing Boats, de Samson II. Dit is een fantasiemodel van een haven eehh.. sleper? Al met al een leuk modelletje dat redelijk handzaam is, geschikt is voor beginnende bouwers en ... goedkoop!

De set is compleet met beslag, motoren, assen en koppelingen. Echter heb ik vernomen van collega bouwers dat de schroefassen, schroeven en koppelingen gelijk de vuilnisbak in kunnen. Nou, daar zijn we dan ook gelijk mee begonnen. Met de dremel even de oude lijm verwijderd en vervolgens met een beetje degelijke tang en dito kracht de assen verwijderd. Deze waren veel te schuin verlijmd in de romp.

Dit was mijn eerste klusje. Nu is het zaak om nieuwe assen en koppelingen te halen. Dan kunnen deze verlijmd worden en de koppelingen met motoren worden gemonteerd. Heeft iemand nog voorkeur voor een bepaald type of merk schroefas? Ik wil wel een nippel zodat ik ze makkelijk kan smeren. Moet ik nog letten op bepaalde soort lagers?

Verder had ik een vraag over de bijgeleverde electromotoren. Deze zijn type 380 van Robbe. Ze draaien ruim 5000 toeren bij 6 Volt. Lijkt mij prima!?

En om een kort verhaal lang te maken zal ik zoveel mogelijk foto`s bijvoegen. Maar hier heb ik nog een beetje moeite mee. Ik doe mijn best.

Tot zover..

Hey

Leuk scheepje
Als ik zo vrij mag zijn , waar heb je hem gehaalt en hoe duur was deze ?

Mvg Bart

Hoi ;

Ome Robert,bent U niet vaar de vaargroep van Rotterdam?

Jullie zijn eens bij ons in Brugge komen varen enkele jaren geleden?

Grtz...

Marc

@Boemen
Het bootje heb ik van marktplaats gehaald voor 75 euro. Had effe niet gezien dat de verkoper in midden-Belgie woonde. Dus kwam er een paar tientjes bij voor transport. Maar dan heb je wel iets aparts. Heb het hele internet afgezocht, maar weinig tot geen foto`s of info te vinden over dit model.

@Marc
Eeuuhhh.. Ik ben eens op een blauwe maandag lid geweest van Modelclub eeehh... Vlaardingen? Maar dat is een tijd geleden. Ze varen wel eens als er wat te doen is in de stad. Verder ben ik een rustige bouwer/rijder/bewonderaar.

Ik heb komende dagen weinig tijd, maar wil bij Quartel de schroefassen halen en wat goede lijmsoorten. Dan kan ik in ieder geval de dekken, opbouw en assen lijmen. Dan ben ik weer een eind verder.

Groeten!

Robert

Hallo mede knutselaars,

Dit was mijn eerste klusje. Nu is het zaak om nieuwe assen en koppelingen te halen. Dan kunnen deze verlijmd worden en de koppelingen met motoren worden gemonteerd. Heeft iemand nog voorkeur voor een bepaald type of merk schroefas? Ik wil wel een nippel zodat ik ze makkelijk kan smeren. Moet ik nog letten op bepaalde soort lagers?

Er zijn ook watergesmeerde assen hoor
Geen vet nodig
mvg
Frederik

Knutselaars,

Helaas ben ik door drukte op het werk en een flinke griep niet in staat geweest om aan de Samson te werken.

Voordeel van een bouwverslag is wel dat je je "verplicht" voelt om door te werken of jullie minstens op de hoogte te houden. Dit is voor mij een mooie stok achter de deur!

Binnenkort bestel ik twee Graupner schroefassen en zal ik een keuze moeten maken wat betreft de motoren. De huidige 380 motoren lijken mij iets te klein. Maar een andere eigenaar heeft er twee 500 motoren in zitten en is hierdoor behoorlijk overpowered. Dus een gemiddelde lijkt mij handiger. Type 400 dus..

Graag uw mening hierover.

Vervolgens zal ik mij moeten verdiepen in de lijmsoorten voor hout op hout. Hier is al eerder een draadje over gemaakt.

Sorry voor het gebrek aan spannende verhalen en dito foto`s, maar ik zal het goed maken..

Robert

Ik vraag me af hoe groot het verschil tussen een 380 en een 400 motor?

Qua opbrengst, maar juist ook qua verschillen in afmeting, moeite met inbouwen, etc?

VrGr,

Theo

Theo,

Tussen een 380 en 400 zit er weinig verschil, zeker voor het inbouwen.
De originele 380 van BB zijn gulzig met het stroomverbruik.

Rudy

nieuw draadje Samson II ?

Hallo Robert,
Ik dacht even, dat is toevallig. Even geleden was er iemand anders op dit forum met een vraag over foto's van dit scheepje van Billing Boats.
Toen was er nog even een spraakverwarring over een andere Samson, ook van Billing Boats (die ik zelf namenlijk heb.) Het bleek toen om een heel ander model te gaan.

Laat die ander nou toevallig jezelf zijn. Zie een link naar je eigen draadje.

iemand-foto-s-van-de-samson-ii

veel bouwplezier.:eek:

mvg Paul

Laatst bewerkt door een moderator:
ik heb uit de erfenis van onze oude voorzitter een polar(zelfde romp en aandrijving) gekregen nog nieuw in doos.
met beslag en de hele meuk.
nou hoor ik hier dat de assen niet goed zijn.
zijn ze te kort (ik vindt ze aan de korte kant)
of zijn ze van slechte kwaliteit ?
verder heb ik nog nooit een bouwpakket gemaakt met een abs romp waar lijm je dat mee ?

Gr.Rob (MBVA)

Back