Bouwverslag / Beginnersverslag Raptor 50 V2 Titan

Discussie in 'bouwverslagen' gestart door MacDuijster, 21 feb 2011.

  1. MacDuijster

    MacDuijster

    Lid geworden:
    8 feb 2011
    Berichten:
    36
    Locatie:
    Lienden
    Hallo mede (wannabe) helipiloten, ik heb als complete leek een Bouwkit gekocht van een Thunder Tiger Raptor 50 V2 Titan. Middels dit topic wil ik een zeer uitgebreid bouwverslag maken en tevens een wellicht voor mede-beginners interessant verslag van mijn eerste schreden in deze boeiende hobby. Ik hoop op deze wijze een mooi en boeiend verslag te maken van de bouw van mijn eerste heli, de kosten ervan en de do's en don'ts van een wannabe helipiloot. Ik hoop veel lees plezier...

    Overzicht kosten

    - kit (Raptor 50 V2 Titan 4853-k11) €235,-
    incl. carbon bladen
    (let op gekocht op bekende verkoopsite)
    (2de hands dus maar wel nieuw in doos)
    besparing t.o.v. nieuw: €160,- (incl de bladen!)

    - Gyro (Futaba GY401) € 75,-
    (let op gekocht op bekende verkoopsite)
    2de hands dus maar wel nieuw in doos)
    besparing t.o.v. nieuw: €50,-

    - Servo (staart) Futaba S9254 €50,-
    (let op gekocht op dit forum)
    2de hands dus, 1 keer gebruikt maar wel z.g.a.n)
    besparing t.o.v. nieuw: €37.50

    - Servo's (swash)3x Futaba S9252 €100,- (3st)
    (let op gekocht op dit forum)
    2de hands dus. wel z.g.a.n.
    besparing t.o.v. nieuw: €150,-

    - Servo (Gas) Futaba S3152 €29,50
    nieuw

    - Bal-Link Tool €17.50
    nieuw

    - OS Gloeiplug No8 (2x) (p/st: €8,50) €19,-
    nieuw

    - Align Pitchmeter voor 300-700mm Main-Blades €19,95
    nieuw

    - Uitlaatrubber (bochtje voor uiteinde) (2x) €7.20
    nieuw

    - Lexaanschaar €4,95
    nieuw

    - Futaba T8FG (zender) & R6008HS (ontvanger) set. €409,-
    nieuw

    - Startkist compleet (Powerpannel, starter, elec brandstofpomp, 12v accu, etc, etc.) €90,-
    tweedehands z.g.a.n.
    besparing t.o.v. nieuw: €60,-

    - Gereedschap kistje (heli) 'Carson' + Trainingskruis "FreakWare" €45,-
    tweedehands z.g.a.n.
    besparing t.o.v. nieuw: €45,-

    - Phoenix simulator 3.0 €70,-
    tweedehands z.g.a.n
    besparing t.o.v. nieuw: €25,-

    ----------------------------------------------------------------------
    Totaal (and counting!) €1150,25
    totaal besparing t.o.v. nieuw:€427.50 (and counting!)
     
    Laatst bewerkt: 29 apr 2011
  2. corsairk

    corsairk

    Lid geworden:
    22 jul 2009
    Berichten:
    558
    Locatie:
    Kinrooi - België
    Ik zou zeggen, suc6 ermee !!
    Een raptor50 als eerste heli en als leek compleet zelf bouwen is niet niks. Hopelijk heb je hulp van helipiloten zoniet wordt het toch een hele opgave hoor. Ik wil je als tip zeker meegeven de bouwhandleiding heel nauwkeurig te volgen en als men schrijft om iets te borgen, moet je dat ook ZEKER borgen. Een raptor50 die onder het vliegen uit elkaar valt is een moordwapen !!!

    Groeten,
    Ron
     
  3. Anko

    Anko

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    4.996
    Locatie:
    Hoorn (NH)
    Hiermee alleen ben je er nog niet.. je hebt ook nog een set servo's nodig 50 euro per stuk(ongeveer). uitlaat, motor.. ontvanger, zender. let hierop. want het kan zeer snel. zeer duur worden. en dan kan ik het alleen maar aanraden om m samen met een ervaren piloot te bouwen, af te stellen en te vliegen.
     
  4. bartjuuuhhh

    bartjuuuhhh

    Lid geworden:
    25 sep 2006
    Berichten:
    1.131
    Locatie:
    Kampen
    Door de MCCPM aansturing heb je niet perse de duurste servos nodig, op de pitch wordt wel een sterke aangeraden, maar wat Anko zegt, je hebt nog flink wat spul nodig....

    staat geloof ik nog een mooie starter in het tekoop gedeelte,....Veel succes met bouwen!
     
  5. Anko

    Anko

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    4.996
    Locatie:
    Hoorn (NH)
    Weetik. maar de goedkoopste servo's die er zijn die ik toevertrouw aan een heli zitten ongeveer rond die prijs(remember, je hebt ook nog een gasservo+tailservo nodig)
     
  6. MacDuijster

    MacDuijster

    Lid geworden:
    8 feb 2011
    Berichten:
    36
    Locatie:
    Lienden
    @ Anko, :D dat wist ik gelukkig wel hoor dat ik nog zeer veel dingen nodig heb. De 'lijst' uit de eerste post is wat ik tot nu toe gekocht heb en als ik weer wat heb gekocht pas ik hem telkens aan om zo een mooi overzicht van de kosten te krijgen (ik denk best handig voor iemand die ook net begint met heli-vliegen)
    De motor en de uitlaat zitten trouwens al wel standaard bij deze kit (4853-K11)

    Hulp van ervaren piloten ga ik absoluut vragen bij het bouwen, afstellen en vliegen van deze heli. Ik heb links en rechts gelukkig al diversen contacten opgedaan.... Erg belangrijk!!

    Ik ben niet de zoveelste die zonder na te denken in het Heli-vliegen is gedoken. Ik erken absoluut de complexiteit van zowel het bouwen als het vliegen van Heli's ik onderschat het ook zeker niet!

    en dan nu.....

    De aller eerste stap: DE BOUWPLAATS IS INGERICHT.

    Voldoende ruimte: check
    Voldoende licht: check
    onderdelen netjes uitgestald:check
    Loctite, C.A. Lijm, gereedschap: check, check,check.

    Ben nu eerste begonnen met het lezen en bestuderen van de manual.

    Een paar foto's van mijn werkplaatsje

    Dit gaat hem worden!
    ;[​IMG]
    De zolderkamer annex werkplaats.
    [​IMG]
    Alle onderdelen netjes op een rij.
    [​IMG]
    Vandaag ook een Futaba GY401 Gyro gekocht.
    [​IMG]
     
  7. Roop

    Roop

    Lid geworden:
    3 jul 2009
    Berichten:
    273
    Locatie:
    Nieuwerkerk aan den IJssel
  8. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.496
    Locatie:
    Heerenveen
    Succes met de bouw. Daar ga je zeker veel plezier aan beleven! Maar pas op: het is een verslavende hobby ;)
     
  9. steloe

    steloe

    Lid geworden:
    30 mrt 2008
    Berichten:
    216
    Locatie:
    Ardooie (West-Vlaanderen)
    Amaai, goed georganiseerd , proper !:p
    Ik was minder geduldig , in dezelfde tijd dat jij alles hebt goedgelegd zat er bij mij al eel halve heli in elkaar .;)
    Succes ermee!

    Waarom de keuze voor een Raptor Titan . Prijs ?
     
  10. hubris

    hubris

    Lid geworden:
    8 mei 2007
    Berichten:
    607
    Locatie:
    Nijmegen
    Succes met bouwen! Ik ga je draadje zeker volgen, wellicht kan ik er weer iets van leren :)
     
  11. MacDuijster

    MacDuijster

    Lid geworden:
    8 feb 2011
    Berichten:
    36
    Locatie:
    Lienden
    Zo eindelijk het eerste avondje kunnen bouwen.

    Zoals al eerder gezegd in dit topic is de site van Michael Prewitt http://www.raptortechnique.com een absolute aanrader voor de Raptor bouwer/vlieger zowel beginner als gevorderd. Ik heb de handleiding uitgeprint die hij heeft gemaakt voor de Raptor 30/50 en dat is absoluut een goede aanvulling op de handleiding van Thunder Tiger.

    Begonnen met de twee frame helften en gelijk de 'modificaties' gedaan die Michael aangeeft op z'n site. (de lager houders van het koppelingshuis iets afschuren zodat deze lagers nog vaster geklemd worden daardoor heb je nog minder speling op de koppelingshuis en even de scherpe randjes aan het frame waar de nitro-tank tussen komt weggeschuurd)

    Alle schroefjes netjes geborgd met C.A. Lijm en de boutjes die in de metalen afstandhoudertjes zitten geborgd met Loctite. Starter-as geplaatst, servo/accu mount erop en de rollers voor de riemaandrijving geplaatst.

    Zal vanavond de foto's posten en hopelijk weer wat verder bouwen.
     
  12. MacDuijster

    MacDuijster

    Lid geworden:
    8 feb 2011
    Berichten:
    36
    Locatie:
    Lienden
    @Steloe, De keuze voor de Raptor komt inderdaad hoofdzakelijk voort uit de gunstige prijs.

    Daarbij komt dat het voor zover ik heb gehoord een degelijke heli is waarvan de onderdelen goed verkrijgbaar en relatief goedkoop zijn.

    en... Ik vind hem ook gewoon mooi!

    Groeten

    Marco
     
  13. MacDuijster

    MacDuijster

    Lid geworden:
    8 feb 2011
    Berichten:
    36
    Locatie:
    Lienden
    Hierbij de beloofde foto's...

    De eerste stap, 2 frame helften, spacers, lagers en koppeling plaatsen en dan d.m.v. een dertigtal schroefjes aan elkaar verbinden.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Het resultaat van een uurtje schroeven........

    [​IMG]

    Verder met de opbouw van de hoofd-as, Swashplate en Koppeling

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]


    [​IMG]

    Het gaat niet snel maar dat hoeft ook niet!

    Het valt me wel absoluut mee tot nu toe. Met de diverse handleidingen, tips en tric's en andere informatie die op intenet te vinden is en heel secuur kijken en bouwen moet het te doen zijn om deze heli foutloos te bouwen. Alleen met de bijgeleverde handleiding zou mij dat zo wie zo niet lukken!
     
  14. heligek

    heligek

    Lid geworden:
    17 feb 2008
    Berichten:
    1.390
    Locatie:
    dordrecht
    he marco leuk verslag en een hele fijne heli de raptor
    1 opmerking kan dat ik het niet goed zien maar mis ik de inliner in je kopeling

    gr.john
     
  15. MacDuijster

    MacDuijster

    Lid geworden:
    8 feb 2011
    Berichten:
    36
    Locatie:
    Lienden
    Hoi John,

    Je bedoeld de 'voering' in de koppeling? Die zit erin hoor, is inderdaad op de foto slecht te zien. Hij zat standaard al gemonteerd in het bouwpakket, gelijmd en wel.

    Grtz, Marco
     
  16. MacDuijster

    MacDuijster

    Lid geworden:
    8 feb 2011
    Berichten:
    36
    Locatie:
    Lienden
    Vandaag weer tijd gehad om een paar uurtjes te bouwen.
    Best een gepriegel maar de 'kop' is nu klaar. Wat een prachtig stukje techniek is dat zeg. Echt fasinerend om te bouwen! en erg goed ook om te begrijpen hoe het werkt en in elkaar zit.
    Met het landingsgestel eronder begint het al een heel klein beetje op een helicopter te lijken :yahoo:
    Vandaag ook een mooie Tail-Servo weten te bemachtigen voor een mooie prijs (Futaba S9254) dus al met al een hele goede dag!!
    Hieronder een paar foto's van de laatste vorderingen.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  17. bartjuuuhhh

    bartjuuuhhh

    Lid geworden:
    25 sep 2006
    Berichten:
    1.131
    Locatie:
    Kampen
    Gaat lekker hoor, gewoon rustig aan en voor je t weet staat ie klaar voor de maiden,....

    Let er even goed op dat je de koppeling echt GOED vast zet op de motor as, heb hier zelf echt problemen mee gehad, tijdens de eerste keren starten kwam ie steeds los, je kan er een soort tool voor maken, google dat maar eens.

    En de tail pully, vond dat zelf erg onduidelijk in de manual staan, maar ik had m verkeerd waardoor de as op en neer kon, check dat dus ff goed, hier zit hij dus NIET goed,....

    [​IMG]
     
  18. Anko

    Anko

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    4.996
    Locatie:
    Hoorn (NH)
    Let erop dat de thrustbearings in de bladegrips goed ingevet moeten worden!

    (ik zie nergens een potje/tube vet liggen..)
     
  19. MacDuijster

    MacDuijster

    Lid geworden:
    8 feb 2011
    Berichten:
    36
    Locatie:
    Lienden
    @Bart, goede tips! ga ik zeker op letten. Ik zag inderdaad op raptortechnique.com een handleiding over hoe je zo'n koppelingstool zelf kunt maken, ga ik dus zeker doen!

    @Anko. Oei, das dan misschien wel een punt. Ik heb de lagers in gespoten met siliconen maar niet met echt vet. Is dat voldoende of even demonteren en invetten?
     
  20. wipo

    wipo

    Lid geworden:
    11 aug 2006
    Berichten:
    278
    Locatie:
    annen
    Borging stift van tandriem wieltje op as van staartrotor

    Tip van Raptor vlieger
    Ik heb een keer een crash gehad doordat het imbus boutje dat de stift door het aandrijf wieltje van de staart rotor moet borgen was losgelopen en de stift naar buiten kwam en zo het kunststof huis van de staart rotor beschadigde.
    Met een dun slijp schijfje van dremel maak ik voorzichtig een plat kantje op de stift waar het imbus boutje dan tegenaan gedraaid wordt.
    Vervolgens nog een tweede imbus als extra borg en voila een betrouwbare borg van het aandrijf wieltje is daar.
    Leuk artikel en ik volg het met belangstelling!
    Succes met de bouw.
     

Deel Deze Pagina