Bouwverslag Bell P-39 Airacobra 1:9 schaal

Dag iedereen,

Ik weet dat sommigen graag zouden hebben dat ik eerst mijn 1/6 deHavilland Comet afwerk, maar ik was hem even beu en ik ben dan maar iets eenvoudigers beginnen bouwen. Het antwoord op u vraag: Ja, de Comet moet nog dit jaar vliegen ;)

Anyway, een Cobra dus. Op RCGroups startte in december weer een wedstrijd en ik heb mij even snel ingeschreven. Ik had een bijna gereed P-39 ontwerp en dat ben ik dan maar verder beginnen uitwerken.

Schaal 1:9

Span: 1156mm
Lengte: 1027mm
4 kanalen
Motor: Turnigy 35-36 1300kv
Schroef: aeronaut glass-e 8x5
Batterij: 3s1p 2500mAh of 3700mAh lipo.
Snelheidsregelaar: Turnigy 40A plush
Servo's:
2x Hitec HS-81 voor het hoogte en richtingsroer
2x Hitec HS-55 voor de rolroeren

Enkele Rhino screenshots

Airacobra 01.jpg

Airacobra 02.jpg

Airacobra 03.jpg

Wanneer ik in Rhino de surfaces van het 3D model aan het controleren was, kreeg ik ineens een chroom cobra. Best wel stoer.

chrome.jpg

Om er zeker van te zijn dat alle stukken pasten, heb ik deze ook eens virtueel in elkaar gestoken. De donkerbruine stukken zijn uit triplex gemaakt, de lichtbruine uit balsa.

p-39 design4.jpg

p-39 design5.jpg

En dan ben ik beginnen bouwen.

De benodigdheden

PC010359.JPG

Een plan, met veel fouten in de titelhoek :s

PC010360.JPG

Hout om te beplanken

PC010361.JPG

Bier voor de bouwer, niet onbelangrijk :)

PC010362.JPG

Bouw van de vleugel:

Eerst worden de stukken van de beplanking gemaakt. Op 2 van die stukken wordt met een potlood afgetekend waar alle ribben en liggers gaan komen. Daarna worden de ribben en liggers daar ook opgekleefd. De twee helften worden dan samengevoegd. De servodraaden worden door de ribben gestoken en dan kan de vleugel dicht. Eerst de beplanking droog passen! Onder de tippen werd een spie balsa gestoken terwijl de bovenste beplanking erop werd geplakt. Dit om wash out te krijgen in de vleugel. Wanneer de vleugel beplankt is konden de randen worden bijgesneden. Daarna werden de aanvalsboord en de tippen aan de vleugel toegevoegd. Na alles te hebben geschuurd werd de dowel vooraan in de vleugel gemonteerd en werden de rolroeren uitgesneden.
Heel de vleugel bestaat bijna uit balsa. De beplanking van de vleugel is 1.5mm dik. De spanten zijn 2mm dik en de ligger is 3mm dik. Enkel de verbindingstukken van de liggers zijn uit triplex. Deze is 0.8mm dik.

PC010363.JPG

PC150410.JPG

PC150411.JPG

PC150412.JPG

P1120544.JPG

De staartvlakken zijn volledig gemaakt van 5mm balsa.

P1130539.JPG

P1130541.JPG

Bouw van de romp:
De romp bestaat uit een triplexen doosframe waar de voorste rompspanten rond passen. In dit frame komen de batterij en de servo's.
Daarnaast zijn er enkele langsliggers die de spanten verbinden. De boven en onderliggers werden mee gelazerd, de zijliggers zijn 5x2mm. Het frame, de rompspanten en de boven en onder liggers zijn allemaal uit 1.5mm triplex gelaserd. De romp werd helemaal beplankt met balsa van 2.5mm dikte.

PC190411.JPG

PC190412.JPG

PC190413.JPG

PC190414.JPG

PC190415.JPG

PC190416.JPG

P1120545.JPG

P1130542.JPG

P1190549.JPG

P1190550.JPG

P1190551.JPG

P1190552.JPG

Van een Duitser die ook op RCgroups actief is heb een pilootje bekomen. Hier zit het al even klaar in zijn toekomstig vliegtuig :)

P3310938.JPG

Onder in de vleugel zijn 2 'finger holes' om het model te lanceren. De Airacobra heeft genoeg vleugeloppervlak om lanceerbaar te zijn denk ik. Geen gesukkel met bungees (hopelijk)

P3310940.JPG

Dan werden de overgangen van vleugel naar romp gemaakt. Onder de romp werden 2 dunne triplexplaten geplakt. Daar werden dan een balsa contour en achterstuk aan geplakt. Dan werden er grote dikke balsa blokken aan toegevoegd. Nadien werd alles in vorm geschuurd en geplamuurd met binnenhuis plamuur. Ik gebruik deze plamuur graag omdat hij heel gemakkelijk schuurt (gemakkelijker als balsa soms) en omdat hij heel gemakkelijk te gebruiken is. Hij weegt wel redelijk veel. Dus niet teveel van gebruikten!

P4090937.JPG

P4090943.JPG

Cobra-002.jpg

Cobra-004.jpg

Cobra-006.jpg

Het lijkt veel, maar het is maar een redelijk dunne film plamuur en het merendeel gaat er toch van weggeschuurd worden.

Cobra-007.jpg

Zover zit ik nu. Ik ben aan het wachten tot de plamuur droog is, en ik dacht dat jullie misschien wel geinteresseerd waren in een draadje :) Als de plamuur droog is moet alles fijn geschuurd worden. Daarna komt er glasmat op het model. 25g/m² met G4 hars.

Ik zit nog wel met een probleem als ik begin te schilderen. Er zijn wel een paar kleurenschemas die ik mooi vind.

Duxford P-39, stijlvol!

p-39q.jpg

Air-A-Cutie, vrouwelijk naakt :D

P-39_Air-A-Cutie-00.jpg

RAF camouflage met USAAF markeringen, 1942

p39paint.gif

Hier is mijn RCGroups thread Scratch-Build-Off 3 - 1/9 scale P-39 Airacobra - RC Groups

En hier is het wedstrijd thread SCRATCH-BUILD-OFF 3: Contest Thread and News Updates - RC Groups

Er zijn al een paar echte pareltjes gemaakt of under construction.

Hier zijn de beste/coolste tot hier toe (volgens mij):
Wedel williams 44; gewoon mooi :)
Scratch-Build-Off 3 Wedell-Williams Model 44 - RC Groups

Avro Bison
lelijk karaktervol vliegtuig dat uitzonderlijk mooi gemaakt is
Scratch-Build-Off 3: Avro 555 Bison - RC Groups

Dornier 335
Kleine (minder dan 1m span) pfeil met intrekbaar pneumatisch landingstel en flaps. Push pull met 2e motor in het midden van het vliegtuig en schroef via een verlengde carbon! as achteraan.
Scratch Build Off 3 - Dornier Do 335 Pfeil - RC Groups

Dewoitine D510
De voorloper van mijn Dewoitine, en heel netjes gemaakt
Scratch-Build-Off 3: Dewoitine 510 - RC Groups

Hansa Brandenburg W29
Cool watervliegtuig, helemaal in isemo
Scratch Build Off 3 : Hansa-Brandenburg W.29 - RC Groups

Die Wedell Williams en die Bison zitten wel in mijn categorie ... :?

Groeten

Tom

Laatst bewerkt:
Tom wat fijn om weer wat van je te vernemen! Hopelijk heb je nu wat meer vrij van school zodat je kan bouwen! Ziet er goed uit!
Ik stem op RAF camouflage met US markings.

Hey Gary

School is iets minder druk. Nog 2 maanden doorbijten en dan zijn we er hopelijk vanaf :)
Hier kan je de tot hier toe laatste presentatie van mijn eindwerk zien
http://users.telenet.be/tommodels/VANHAARENtom_systeempres.ppt

Ik begin ook meer en meer te neigen naar een RAF camo met USAF markeringen als schildering. Ik heb op hyperscale nog een heel mooie gevonden.

Bell P-400 by Randy Lutz (Eduard 1/48)

Kan iemand mij uitleggen waarom sommige Airacobras MK I van de RAF 6 uitlaten aan elke kant hebben en andere 12 per kant?

In dit filmpje kan je het oa zien
K4ppL1hsNuI[/media] - Bell Airacobra Mk 1 for the RAF (P-39/P400)

De RAF moest die Cobra's dan uiteindelijk niet hebben en de USAAF nam die over en noemde die P-400(Waarom trouwens? ze hadden al 2 namen?). Deze werden dan in RAF kleuren maar met Amerikaanse nationale insignes naar de Pacific gestuurd. Waren die P-400's dan ook een mix van vliegtuigen met 6 en 12 uitlaten per kant?
De meeste info die ik erover kon vinden tot hier toe is redelijk onduidelijk.
En ik heb nog steeds geen foto's van toen gezien van P-400's, behalve dan een redelijk wazige op de site van het 67FS
http://67tfs.org/P400.html

Tom

Laatst bewerkt door een moderator:
Hey Tom, ik wist niet dat je ook van zeilen hield?! Je opleiding lijkt mij heel leuk maar ik snap waarom je geen tijd hebt voor modelbouw, je moet al je tijd steken in het oplossen van die praktische vraagstukken.. Gaat je werkstuk ook daadwerkelijk worden gebouwd? En gaat ie ook echt in produktie worden genomen?
Ik zou zeggen dat als je gewoon zo doorgaat dat je wel zal slagen voor je eindproject of is er nog een kans dat jet het niet redt?
Ik vind het iig heel knap en leuk bedacht!

Ow ik heb een vraagje: maak je je vleugels volgens de "vliegtuig tutorial" of heb je een andere manier ervoor?

Laatst bewerkt:
@ j.weel
Lijntekeningen zoals die op een plan kan je tracen. Overtekenen van een scan bijvoorbeeld. Dat is helemaal niet moeilijk. Maar het is zeer tijdrovend en oersaai.

@ Gary
Ik had eerst 3 projecten ingediend met vliegtuigen. Maar geen van die drie mocht ik doen. De docenten snapten niet helemaal waar ik naartoe wou en vroegen zich af waarom zulke dingen al niet bestonden...
En tot hier toe gaat mijn boot/koffer niet gemaakt worden. Ik heb zelfs geen promotor gevonden. Niemand was er in geinteresseerd.
En ik heb veel te lang zitten sukkelen met een goeie rompvorm te tekenen. Als ik die op tijd had af had gehad had ik een werkend prototype kunnen maken. Nu zal het bij mock ups blijven. Misschien dat ik het na mijn opleiding nog wel eens maak. Gewoon voor de leut. En om te bewijzen dat het een tof product zou zijn geweest :)

Vleugels volgens de vliegtuig tutorial? Wat bedoel je daar mee?

@jvbemmel
3D model is helemaal van scratch getekend op basis van deze tekeningen ???????
Zelf lijntjes tekenen en er vlakken doorgooien tot het op een Airacobra lijkt :D

Ik heb daarnet de roerhoorntjes in alle roeren geplakt. Daarna ben ik begonnen met de vleugel, staartvlakken en roeren met glasmat van 25g/m² te bekleden. De mat wordt op het hout geplakt met G4 hars van vosschemie.

Grtz

Tom

Ja je moet geluk hebben dat er iemand is die er wat in ziet.. Misschien moet je met een prototype data/prestaties meten, leuke video maken en daarmee langs watersportbeurzen/evenementen gaan? Gaat wel tijd in zitten natuurlijk.. Het is iig een leuk concept, ik weet niet hoe betaalbaar die zou worden? En ik weet niet of Belgen net zo gek zijn van water als Nederlanders? Hier is de markt iig groot.
Maar maakt het niet uit of er een werkend prototype komt voor school?

Ik bedoelde of je je vleugels maakt volgens deze tutorial Rhino Tutorial

En is het erg als een surface niet naadloos aansluit op een curve? Gaat daar veel tijd in zitten om goed te krijgen?

Laatst bewerkt:
Yep dat zal ongeveer volgens die tutorial gebeurd zijn. Dat is nu eenmaal de eenvoudigste manier als de vleugel niet te ingewikkeld is.

Hier is de halve tutorial die ik voor mijn Comet heb gemaakt. Die was wel wat ingewikkelder.
Build Off II - 1/6 Scale de Havilland DH. 88 Comet - Design - RC Groups

Als het bootje gemaakt zou worden zou het ineens voor de Europese markt moeten zijn denk ik. Om uit de kosten te geraken voor mallen en matrijzen. De Belgische markt lijkt mij zeker te klein. Prijs zou ergens tussen de 2200 en 2500 euro liggen, mits afschrijving van mallen op een redelijke reeksgrootte.
Nee, voor de thesis maakt het niet uit of er een werkend prototype is of niet. Je moet de jury alleen kunnen overtuigen dat het werkt. En dat is met een proto wel gemakkelijker dan enkel digitaal :)

Mooie uitleg met foto's op dat forum, ik ga er eens voor zitten morgen.

Een vraagje, wat en hoe met de tekening die je overtrek. Ik heb het de laatste keer ([79132] verslag-bouwtekening-zaunkonig-maken-met-rhinoceros)gedaan als "background" maar het probleem is de verschaling, bij het importeren van de bitmap moet je met de muis een grote aangeven , is er een manier om niet te verschalen maar importeren in op bijv 100% laten?

bedankt,
Cor

Laatst bewerkt door een moderator:
Niet dat ik direct weet Cor
Misschien in de nieuwe Rhino 4

Wat je misschien zou kunnen doen is de tekening meten. En wanneer je die dan in Rhino ingeeft, als eerste punt 0,0 kiezen, en dan als 2 punt de coordinaat ingeven die overeenkomt met de grootte van de tekening. (voor een A4 bvb 297,210)

Ik neem de tekening meestal op een willikeurige schaal over. Dan meet ik hoe groot ik alles heb overgetekend en schaal ik de lijntekening. Dus net voor ik aan de eigenlijke 3D begin.

Tom

Tom, de P400 was de exportversie, die had bijvoorbeeld niet het T9 kanon..
Misschien dat het een optie is om hem Russische markeringen te geven..?
Engeland gaf ze bijna allemaal terug aan de US na evaluatie waarop die ze bij de Russen dumpten. In Engeland en de US was de Cobra een beetje een lelijk eendje (door de US +-2000) terwijl hij bij de Russen meer dan welkom was(4000+).
A.I. Pokryshkin met 40+ kills met de Cobra werd na de oorlog promoties onthouden omdat hij een voorliefde zou hebben voor niet-Russische vliegtuigen..

HA1701.gif

Laatst bewerkt:
Hoi iedereen

Het is nogal lang geleden dat ik hier nog gepost heb.
Op school vond men mijn eindwerk toch niet zo goed en ze hebben dan maar beslist om mij in 2e zit nog eens terug te laten komen. In 2e zit was ik er dan wel door en nu ben ik afgestudeerd! :)

Dat is ondertussen allemaal achter de rug, en ik ben weer aan het bouwen geslagen.

De Airacobra wordt eerst afgewert, daarna de Comet en enkele restauraties/opknapbeurten van zwevers.

On topic dan;
Het laatste dat ik heb laten zien was wat plamuur op de romp. Ondertussen is de romp en vleugel helemaal opgeschuurd en met glasmat bekleed. Spijtig genoeg heb ik niet de tijd genomen om het allemaal deftig te doen en zitten er enkele foutjes in. Maar ja, te laat! Dit is ergens in Mei gebeurt en toen dacht ik dat ik nog een kans maakte voor die wedstrijd. Niet dus :)

Anyway. Na alles met glasmat bekleed te hebben werden de onderdelen met spuitplamuur gespoten om nog onvolmaaktheden weg te werken. Dit is wanneer ik gezien heb dat er nog fouten inzaten. De ergste heb ik dan nog weggewerkt, de minder erge of diegene waarvoor ik door het glas had moeten schuren heb ik gelaten.

Na de spuitplamuur werden de staartvlakken gemonteerd. Eerst werd alles droog gepast om een foute instelhoek zoals bij de Macchi in het begin te vermijden. Daarna werden de stabilo en staart met epoxy op de romp gekleefd. De roeren werden bevestigd met scharnieren die ik zelf gemaakt heb van scheurweefstel. Het scheurweefsel wordt doordrenkt met dunne cyano lijm. Wanneer de lijm droog is kan men het scheurweefsel gemakkelijk knippen tot scharniertjes. Deze worden dan gebruikt zoals viltscharnieren.

Voor ik dan aan het schilderen kon beginnen moest de luchthapper achter de cockpit gemaakt worden en op de romp gezet worden. De luchthapper werd geschuurd en gezaagd uit een blokje styro. Daarna werd dit blokje uitgeholt en bekleed met glasmat van 45g/m². De luchtinlaat werd dan met epoxy op de romp gekleefd. De fillet tussen de romp en de inlaat werd met autoplamuur gemaakt, die ik met mijn vingers aangestreken heb.

Uiteindelijk heb ik toch voor het kleurenschema van Air-A-Cutie gekozen. De pin up vooraan op het vliegtuig ga ik proberen te Airbrushen, maar ik weet niet of dit met mijn beperkte airbrushskills gaat lukken. We zien wel. So far is de camo gedaan, het blauwe van de nationale emblemen en het zwart voor aan te duiden waar de piloot mag stappen.

P9141715.JPG

P9141716.JPG

P9141717.JPG

P9141718.JPG

P9151711.JPG

P9151712.JPG

P9151713.JPG

Grtz

Tom

De Airacobra wordt eerst afgewert, daarna de Comet en enkele restauraties/opknapbeurten van zwevers.

Wanneer komt die Me109(F/G) dan of je He100 :-D

Leuk om te zien dat die Airacobra af gaat komen.
Jammer genoeg niet op tijd voor de wedstrijd (?)
Volgend jaar met een nieuw type dan of niet?

Nog gefeliciteerd met afstuderen!

Sja die wedstrijd, er zullen er nog wel komen zeker. Kan ik misschien eindelijk nog eens op tijd eindigen!
En ik ben contenter met mijn diploma ;)

De Heinkel zal voor in de lente zijn denk ik.

Kleine setback met de Cobra. Ik was speciaal airbrush maskeerfilm gaan halen en goeie afplaktape om al het wit te spuiten. Na alle afplakschablonen voorzichtig te hebben uitgeknipt en aangebracht op het model, heb ik alles nog eens aangestreken met een doek.
Daarna wit erop, en wanneer ik de afplaktape en folie wegnam, bleek dat er op veel plaatsen verf onder was gelopen. Ik begrijp er niets van. Nu was ik speciaal voor die toepassing materiaal gaan halen en nu werkt het niet. Ik heb al véél betere resultaten gekregen met goedkope gemene papiertape.
Vandaag heb ik dus 2 uur met een fijn penseeltje alles aan het bijschilderen geweest. Het resultaat is niet supergoed maar aanvaardbaar.
Alleen, daar gaat mijn plan dus om die pin up te proberen airbrushen. Hoe kan ik dat nu doen als alle verf onder mijn masks loopt... :(

Hier zijn wat voor en na foto's

Iemand een idee wat ik fout doe?

P9171711.JPG

P9171712.JPG

P9171713.JPG

P9171717.JPG

P9171718.JPG

P9171720.JPG

P9171721.JPG

Tom

Back