Dag iedereen,
Ik weet dat sommigen graag zouden hebben dat ik eerst mijn 1/6 deHavilland Comet afwerk, maar ik was hem even beu en ik ben dan maar iets eenvoudigers beginnen bouwen. Het antwoord op u vraag: Ja, de Comet moet nog dit jaar vliegen
Anyway, een Cobra dus. Op RCGroups startte in december weer een wedstrijd en ik heb mij even snel ingeschreven. Ik had een bijna gereed P-39 ontwerp en dat ben ik dan maar verder beginnen uitwerken.
Schaal 1:9
Span: 1156mm
Lengte: 1027mm
4 kanalen
Motor: Turnigy 35-36 1300kv
Schroef: aeronaut glass-e 8x5
Batterij: 3s1p 2500mAh of 3700mAh lipo.
Snelheidsregelaar: Turnigy 40A plush
Servo's:
2x Hitec HS-81 voor het hoogte en richtingsroer
2x Hitec HS-55 voor de rolroeren
Enkele Rhino screenshots
Wanneer ik in Rhino de surfaces van het 3D model aan het controleren was, kreeg ik ineens een chroom cobra. Best wel stoer.
Om er zeker van te zijn dat alle stukken pasten, heb ik deze ook eens virtueel in elkaar gestoken. De donkerbruine stukken zijn uit triplex gemaakt, de lichtbruine uit balsa.
En dan ben ik beginnen bouwen.
De benodigdheden
Een plan, met veel fouten in de titelhoek :s
Hout om te beplanken
Bier voor de bouwer, niet onbelangrijk
Bouw van de vleugel:
Eerst worden de stukken van de beplanking gemaakt. Op 2 van die stukken wordt met een potlood afgetekend waar alle ribben en liggers gaan komen. Daarna worden de ribben en liggers daar ook opgekleefd. De twee helften worden dan samengevoegd. De servodraaden worden door de ribben gestoken en dan kan de vleugel dicht. Eerst de beplanking droog passen! Onder de tippen werd een spie balsa gestoken terwijl de bovenste beplanking erop werd geplakt. Dit om wash out te krijgen in de vleugel. Wanneer de vleugel beplankt is konden de randen worden bijgesneden. Daarna werden de aanvalsboord en de tippen aan de vleugel toegevoegd. Na alles te hebben geschuurd werd de dowel vooraan in de vleugel gemonteerd en werden de rolroeren uitgesneden.
Heel de vleugel bestaat bijna uit balsa. De beplanking van de vleugel is 1.5mm dik. De spanten zijn 2mm dik en de ligger is 3mm dik. Enkel de verbindingstukken van de liggers zijn uit triplex. Deze is 0.8mm dik.
De staartvlakken zijn volledig gemaakt van 5mm balsa.
Bouw van de romp:
De romp bestaat uit een triplexen doosframe waar de voorste rompspanten rond passen. In dit frame komen de batterij en de servo's.
Daarnaast zijn er enkele langsliggers die de spanten verbinden. De boven en onderliggers werden mee gelazerd, de zijliggers zijn 5x2mm. Het frame, de rompspanten en de boven en onder liggers zijn allemaal uit 1.5mm triplex gelaserd. De romp werd helemaal beplankt met balsa van 2.5mm dikte.
Van een Duitser die ook op RCgroups actief is heb een pilootje bekomen. Hier zit het al even klaar in zijn toekomstig vliegtuig
Onder in de vleugel zijn 2 'finger holes' om het model te lanceren. De Airacobra heeft genoeg vleugeloppervlak om lanceerbaar te zijn denk ik. Geen gesukkel met bungees (hopelijk)
Dan werden de overgangen van vleugel naar romp gemaakt. Onder de romp werden 2 dunne triplexplaten geplakt. Daar werden dan een balsa contour en achterstuk aan geplakt. Dan werden er grote dikke balsa blokken aan toegevoegd. Nadien werd alles in vorm geschuurd en geplamuurd met binnenhuis plamuur. Ik gebruik deze plamuur graag omdat hij heel gemakkelijk schuurt (gemakkelijker als balsa soms) en omdat hij heel gemakkelijk te gebruiken is. Hij weegt wel redelijk veel. Dus niet teveel van gebruikten!
Het lijkt veel, maar het is maar een redelijk dunne film plamuur en het merendeel gaat er toch van weggeschuurd worden.
Zover zit ik nu. Ik ben aan het wachten tot de plamuur droog is, en ik dacht dat jullie misschien wel geinteresseerd waren in een draadje
Als de plamuur droog is moet alles fijn geschuurd worden. Daarna komt er glasmat op het model. 25g/m² met G4 hars.
Ik zit nog wel met een probleem als ik begin te schilderen. Er zijn wel een paar kleurenschemas die ik mooi vind.
Duxford P-39, stijlvol!
Air-A-Cutie, vrouwelijk naakt
RAF camouflage met USAAF markeringen, 1942
Hier is mijn RCGroups thread Scratch-Build-Off 3 - 1/9 scale P-39 Airacobra - RC Groups
En hier is het wedstrijd thread SCRATCH-BUILD-OFF 3: Contest Thread and News Updates - RC Groups
Er zijn al een paar echte pareltjes gemaakt of under construction.
Hier zijn de beste/coolste tot hier toe (volgens mij):
Wedel williams 44; gewoon mooi
Scratch-Build-Off 3 Wedell-Williams Model 44 - RC Groups
Avro Bison
lelijk karaktervol vliegtuig dat uitzonderlijk mooi gemaakt is
Scratch-Build-Off 3: Avro 555 Bison - RC Groups
Dornier 335
Kleine (minder dan 1m span) pfeil met intrekbaar pneumatisch landingstel en flaps. Push pull met 2e motor in het midden van het vliegtuig en schroef via een verlengde carbon! as achteraan.
Scratch Build Off 3 - Dornier Do 335 Pfeil - RC Groups
Dewoitine D510
De voorloper van mijn Dewoitine, en heel netjes gemaakt
Scratch-Build-Off 3: Dewoitine 510 - RC Groups
Hansa Brandenburg W29
Cool watervliegtuig, helemaal in isemo
Scratch Build Off 3 : Hansa-Brandenburg W.29 - RC Groups
Die Wedell Williams en die Bison zitten wel in mijn categorie ... :?
Groeten
Tom
Ik weet dat sommigen graag zouden hebben dat ik eerst mijn 1/6 deHavilland Comet afwerk, maar ik was hem even beu en ik ben dan maar iets eenvoudigers beginnen bouwen. Het antwoord op u vraag: Ja, de Comet moet nog dit jaar vliegen

Anyway, een Cobra dus. Op RCGroups startte in december weer een wedstrijd en ik heb mij even snel ingeschreven. Ik had een bijna gereed P-39 ontwerp en dat ben ik dan maar verder beginnen uitwerken.
Schaal 1:9
Span: 1156mm
Lengte: 1027mm
4 kanalen
Motor: Turnigy 35-36 1300kv
Schroef: aeronaut glass-e 8x5
Batterij: 3s1p 2500mAh of 3700mAh lipo.
Snelheidsregelaar: Turnigy 40A plush
Servo's:
2x Hitec HS-81 voor het hoogte en richtingsroer
2x Hitec HS-55 voor de rolroeren
Enkele Rhino screenshots



Wanneer ik in Rhino de surfaces van het 3D model aan het controleren was, kreeg ik ineens een chroom cobra. Best wel stoer.

Om er zeker van te zijn dat alle stukken pasten, heb ik deze ook eens virtueel in elkaar gestoken. De donkerbruine stukken zijn uit triplex gemaakt, de lichtbruine uit balsa.


En dan ben ik beginnen bouwen.
De benodigdheden
Een plan, met veel fouten in de titelhoek :s
Hout om te beplanken
Bier voor de bouwer, niet onbelangrijk

Bouw van de vleugel:
Eerst worden de stukken van de beplanking gemaakt. Op 2 van die stukken wordt met een potlood afgetekend waar alle ribben en liggers gaan komen. Daarna worden de ribben en liggers daar ook opgekleefd. De twee helften worden dan samengevoegd. De servodraaden worden door de ribben gestoken en dan kan de vleugel dicht. Eerst de beplanking droog passen! Onder de tippen werd een spie balsa gestoken terwijl de bovenste beplanking erop werd geplakt. Dit om wash out te krijgen in de vleugel. Wanneer de vleugel beplankt is konden de randen worden bijgesneden. Daarna werden de aanvalsboord en de tippen aan de vleugel toegevoegd. Na alles te hebben geschuurd werd de dowel vooraan in de vleugel gemonteerd en werden de rolroeren uitgesneden.
Heel de vleugel bestaat bijna uit balsa. De beplanking van de vleugel is 1.5mm dik. De spanten zijn 2mm dik en de ligger is 3mm dik. Enkel de verbindingstukken van de liggers zijn uit triplex. Deze is 0.8mm dik.
De staartvlakken zijn volledig gemaakt van 5mm balsa.
Bouw van de romp:
De romp bestaat uit een triplexen doosframe waar de voorste rompspanten rond passen. In dit frame komen de batterij en de servo's.
Daarnaast zijn er enkele langsliggers die de spanten verbinden. De boven en onderliggers werden mee gelazerd, de zijliggers zijn 5x2mm. Het frame, de rompspanten en de boven en onder liggers zijn allemaal uit 1.5mm triplex gelaserd. De romp werd helemaal beplankt met balsa van 2.5mm dikte.
Van een Duitser die ook op RCgroups actief is heb een pilootje bekomen. Hier zit het al even klaar in zijn toekomstig vliegtuig

Onder in de vleugel zijn 2 'finger holes' om het model te lanceren. De Airacobra heeft genoeg vleugeloppervlak om lanceerbaar te zijn denk ik. Geen gesukkel met bungees (hopelijk)
Dan werden de overgangen van vleugel naar romp gemaakt. Onder de romp werden 2 dunne triplexplaten geplakt. Daar werden dan een balsa contour en achterstuk aan geplakt. Dan werden er grote dikke balsa blokken aan toegevoegd. Nadien werd alles in vorm geschuurd en geplamuurd met binnenhuis plamuur. Ik gebruik deze plamuur graag omdat hij heel gemakkelijk schuurt (gemakkelijker als balsa soms) en omdat hij heel gemakkelijk te gebruiken is. Hij weegt wel redelijk veel. Dus niet teveel van gebruikten!



Het lijkt veel, maar het is maar een redelijk dunne film plamuur en het merendeel gaat er toch van weggeschuurd worden.

Zover zit ik nu. Ik ben aan het wachten tot de plamuur droog is, en ik dacht dat jullie misschien wel geinteresseerd waren in een draadje

Ik zit nog wel met een probleem als ik begin te schilderen. Er zijn wel een paar kleurenschemas die ik mooi vind.
Duxford P-39, stijlvol!

Air-A-Cutie, vrouwelijk naakt


RAF camouflage met USAAF markeringen, 1942

Hier is mijn RCGroups thread Scratch-Build-Off 3 - 1/9 scale P-39 Airacobra - RC Groups
En hier is het wedstrijd thread SCRATCH-BUILD-OFF 3: Contest Thread and News Updates - RC Groups
Er zijn al een paar echte pareltjes gemaakt of under construction.
Hier zijn de beste/coolste tot hier toe (volgens mij):
Wedel williams 44; gewoon mooi

Scratch-Build-Off 3 Wedell-Williams Model 44 - RC Groups
Avro Bison
lelijk karaktervol vliegtuig dat uitzonderlijk mooi gemaakt is
Scratch-Build-Off 3: Avro 555 Bison - RC Groups
Dornier 335
Kleine (minder dan 1m span) pfeil met intrekbaar pneumatisch landingstel en flaps. Push pull met 2e motor in het midden van het vliegtuig en schroef via een verlengde carbon! as achteraan.
Scratch Build Off 3 - Dornier Do 335 Pfeil - RC Groups
Dewoitine D510
De voorloper van mijn Dewoitine, en heel netjes gemaakt
Scratch-Build-Off 3: Dewoitine 510 - RC Groups
Hansa Brandenburg W29
Cool watervliegtuig, helemaal in isemo
Scratch Build Off 3 : Hansa-Brandenburg W.29 - RC Groups
Die Wedell Williams en die Bison zitten wel in mijn categorie ... :?
Groeten
Tom
Laatst bewerkt: