Bouwverslag "Big Scale" TREX 800E

Welke romp vinden jullie dat ik zou moeten kiezen?

• Total voters
    18
  • Poll closed .
Stap #1: Introductie

Hallo iedereen,

Ik heb me al lange tijd hier niet gemeld op dit gedeelte van het forum. Ik volg zo af en toe wel de huidige bouwprojecten :D. Wat me opvalt is dat er niet echt veel nieuwe bouwprojecten bij zijn gekomen. Ik weet natuurlijk wel dat er volop gebouwd wordt in het land, maar dat mensen simpelweg de tijd of de zin niet er voor hebben om een draadje te plaatsen. Ik hoor soms ook tussen deze groep mensen :D. Lui...............

Maar ok........ik heb nu inmiddels al verschillende bouwprojecten achter de rug, waar ik genoeg van kon proeven, oefenen, leren en ervaringen krijgen.

Ik heb inmiddels een nieuw en uitdagend idee en dacht.......deze moeten wel even bij de "Schaalhelikopters" neerzetten.

Al lange tijd heb ik de kriebels om eens een echte "Big Scale" heli te bouwen, maar telkens komt er weer wat tussen of veranderen de bouwplannen en er komt maar nooit een begin. Ik denk dat de meesten wel begrijpen wat ik bedoel. Vandaag heb ik de knoop doorgehakt en wil ik graag deze bouw met jullie delen!

Ik heb een TREX 700E V1. Deze ga ik geheel omtoveren in een TREX800E en deze bouwen in een schaal romp met een lengte van tussen de 1680 en 1800mm. Ik ben er nog niet helemaal uit welk model het precies gaat worden, maar ik heb wel een aantal modellen op het oog waar deze TREX 800E mechniek mogelijk in zou kunnen passen.

In ieder geval gaat dit project erg uitdagend worden.

Ik ben al een poosje op internet bezig met info te verschaffen die belangrijk kunnen zijn voor wat ik wil gaan doen. Wat is er alemaal te koop en natuurlijk welke modificaties moet ik gaan verrichten.

Maar vandaag begin ik alvast met de TREX 700 te introduceren aan jullie :cool:.

full

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Stap #2: Conversion Trex 700E to TREX 800E

Voor de ombouw zijn de volgende parts besteld:

1. ALIGN 800 Upgrade Tail Assembly (H80001)

full

2. Viper-X "Custom Made" 810mm Metal Blades (2 sets)

full

dit ga ik tussen alle drukte door ook proberen te volgen....

succes in ieder geval met de bouw van jou nieuwe uitdaging!

mvg Xavier

Antwoord

Hoi iedereen,

Bedankt voor de eerste reacties. Ik zie op dit moment dat deze draad al 108 is bekeken in een paar uur sinds de eerste post. Dat betekent dat ik aan iets ben begonnen waar iedereen het eind resultaat van wil zien!!! Shit.....daar gaat mijn kostbare tijd hahaha :D.

Maar ok, om jullie alvast een antwoord te kunnen geven op jullie eerste reacties, begin ik met zeggen; "Jaaaaa, het wordt zeker een interessant en leuk project!" Ik zal jullie beloven dat ik niet halverwege de bouw ga afhakken met dit draadje!!! (Zijn sommigen al gewend van mij :D.)

Voordat ik hieraan ben begonnen, ben ik nu al zo ongeveer 2 tot 3 maanden bezig met serieuze research op internet (GOOGLE is my best friend!) met wat er allemaal wel en niet mogelijk is. Wat zijn alle nieuwe leuke "scale goodies" die je kunt verkrijgen om een vette schaalheli 800-900 te kunnen bouwen met een Trex 800E als mechaniek. En het allerbelangrijkste wat zijn de afmetingen van de romp die ik zou willen bouwen!

Het idee om ooit eens een 800 size heli te gaan bouwen onstond sinds vorig jaar. Ik heb via een forum in USA Dennis van www.dennisrc.com leren kennen.
Toen bestond de upgrade kit van Align 800 nog niet. Dennis is denk ik de eerste bouwer die ooit een Vario schaalheli heeft gebouwd met een TREX 700E mechaniek met toendertijd heel wat aanpassingen, om het staartgedeelte passend te kunnen krijgen. Voor degenen die deze website nog niet kennen, zou ik maar zeggen.....neem eens een kijkje. Petje af voor deze man zijn werkzaamheden!!!

Ik weet dat iedereen zit te wachten welke romp het uiteindelijk zal gaan worden, welke kleurenschema, modificaties, setup etc.etc. Sommige dingen heb ik al in mijn hoofd zitten en sommige spullen heb ik ook al klaar liggen, maar ik weet dat tijdens de bouw steeds meer nieuwe ideen te voorschijn komen. Vandaar dit draadje, want met behulp van jullie tips en en adviezen gaan we iets moois bouwen!

Alvast bedankt,

Helifreak 007

Laatst bewerkt:
Stap #3: Keuze Schaalromp

Wat betreft de keuze welke schaalromp ik ga bouwen met deze TREX 800E ben ik nog niet helemaal uit.

Mijn eerste keus valt eerlijk gezegd wel voor een Vario romp. Waarom??? Simpelweg, omdat de kwaliteit en sterkte van deze rompen gewoon top of the line zijn.

Je hebt namelijk nu ook ook rompen in 800-900 size clase van Smartmodel die momenteel volop geproduceerd worden. Wat betreft deze rompen van Smartmodel moet ik eerlijk zeggen dat Kin van Smartmodel leuke en vernieuwde rompen op de markt brengt, alleen ben ik niet echt te spreken over de kwaliteit en prijs van deze rompen.

Om maar eens een paar voorbeelden te noemen, Smartmodel heeft momenteel in de 800-900 size clase de Bluethunder en Gazelle op de markt. Deze worden o.a. door RCAerodyne in USA of Scaleflying in Duitsland geleverd. De Bluethunder en Gazelle worden geleverd met een fenestron. Deze werkt op een apparte brushless motor en een apparte ESC geleverd bij aankoop. Het zijn rompen die al tegen de €900 - €1000 kosten, waarbij er nu al problemen zijn met de fenestron, die toch niet helemaal optimaal schijnt te werken. Verder is de kwaliteit van de rompen van Smartmodel gewoon cheap voor de hoge prijs!!! Aan de ene kant begrijp ik wel waarom de prijs zo hoog is. Deze rompen zijn pas op de markt, worden nog niet in grote aantallen verkocht en dat bepaald dan weer de prijs bla bla bla.....jullie kennen dit verhaal denk ik wel.

Als ik terug kijk naar wat Vario levert, jaaaaa...... dan kan ik alleen maar positieve dingen opnoemen. Tevens, krijg je bij Vario ALLES om je schaalromp gewoon "Full Scale" te kunnen bouwen. En geloof me, qua projectkosten kom je ook lager uit als je alles gewoon bij Vario besteld ipv van een romp made in China en verder bewerken met allerlei Vario schaal accesoires.

Ik heb niks tegen chinezen, maar dit is wel de keiharde realiteit. Chinezen kunnen alles (na)maken wat je maar wilt, maar kwaliteit verschil zul je ALTIJD hebben!!!!

Toch heeft Kin van Smartmodel iets heeeeeeeeel moois op komst, die ergens in Juni-Juli 2012 in kleine getallen geleverd gaat worden. Het betreft de Bell 429 die hij nu een prototypa van heeft gemaakt voor Bell Helicopters. Deze gaan ze gebruiken voor een of andere beurs of show van Bell helicopters. Maar Kin heeft aangekondigd dat hij ze gaat produceren voor de verkoop. Het is wel een gaaf ding zeg.

Ik moet ook wel toegeven dat de foto's die ik van deze Bell 429 heb gezien, dat het mij wel opvalt dat de kwaliteit en afwerking uit de mal wel iets beter uitzien dan wat ik van gewend ben. materiaal ziet er iets sterker uit en iets dikker gemaakt.

Maar ik durf te wedden dat deze romp om en nabij de €1200,- unpainted en €1400,- painted zal kosten ruw geschat. Dat is mijn gevoel, als ik al kijk wat je neerteld voor een Bluethunder of Gazelle in 900 size clase.

Voor €500 - €850 heb ik bij Vario een schaalromp met kwaliteit! Dus dat is geen lastige keuze om te maken.

Verder is het zo dat mijn grote vriend Albertino Doomen van RC Heliparts nu ook het Vario Dealersship voor NL heeft overgenomen. Dit betekent snelle levering van Vario parts. Ik heb dit project dan ook uitbundig met hem besproken. Hij als "bekende Vario goeroe" al heeft me uitgelegd dat dit idee best wel te doen is en dat het zeker uitdagend is, maar ik ga wel een beetje tegen de regels van Vario vliegers in ......"Als je aan een Vario begint, dan moet het eigenlijk ook wel kompleet Vario zijn hee hahahahaha :D"

Maar ok, het lijkt me wel interresant om dan zo'n 3D beest als mechaniek te kunnen gebruiken in zo'n Big Scale Vario schaalromp.

Ik kan nu al zeggen, dat ik weet dat ik wat aanpassingen moet gaan verrichten aan het mechaniek, want qua motor moeten we zeker gaan denken aan een Scorpion 5035 series of Hacker Tornado 50-12. En die gaat zeker niet passen in het mechaniek daar is ie net iets te smal voor. Maar daar zal ik later weer op terug komen ;).

Eerst hier de mogelijke potentiele schaalrompen volgorde:

Op #1 Big Jetranger III (1004) 1700mmomdat deze romp zonder al te veel aanpassingen gebouwd kan worden met de TREX 800.

full

Op #2. Bell 412 (4120) 1660mm Bij deze romp wordt het wel wat moeilijker, omdat de staarthoogte wat lager zit en moet er verlagingstuk met kopelleling van 45 graden voor de heckrotor aan mijn mechaniek gemonteerd worden.Er zijn wat onderdelen te koop waarmee ik dit project wel waar kan maken, daar kom ik nog later op terug.

full

Op #3 Bell 429 900-size Smartmodel comming soon!

full

full

full

full

full

De 429 ziet er mooi uit...en exclusief..:-)
In ieder geval een te volgen draadje, zeker de ombouw van de t rex is interessant..als mijn kiowa ooit afgeraakt ben ik al verder aan't denken, en kwam ook bij smartmodel uit...hmmm, we zien wel..

greets,

Didier

Ik vind de Bell 429 wel wat aparts (niet wat iedereen al heeft) maar helemaal niet mooi. Ikzelf ben gek van de NL Bell 412 die me een paar keer over het hoofd scheerde toen ik op Vlieland was. Die zou ik dus "groot" bouwen.

Bell-412_2006-06_LEEUW_004_800.jpg

De bell 429 en dan in een exclusief zakelijk schema..

Een Jetranger is en blijft mooi maar is typisch eentje van 13 in een dozijn, net als een WV Golf. Weer eentje in de massa... De AB412 SP is ook een mooie optie zoals Marco al aangaf!

( 3 jaar op vlb Leeuwarden gezeten en tweety ontelbare keren voorbij zien vladderen en enkele keren 's nachts de kamer verlichtte met de schijnwerper ) Een van de vlieger vertelde me toen:

AB: Agusta Bell

4: voor de 4 main blades.
1: enkele overbrenging.
2: 2 motorig.

SP: special product.

Als ik het mij goed herinner..

Project afgeblazen!

Hallo iedereen,

Hier ben ik dan weer met wat nieuws omtrent dit draadje.

Ik ben momenteel volop bezig met mijn andere project Century Bell 222 90 size met mijn streched TREX 600-700 CF/ESP waar ik ook wat meer nieuws zal uitbrengen over de stand van zaken.

Ok......, maar terugkomend op dit project moet ik eerlijk zeggen dat ik enorm zit te twijfelen of ik dit project wel ga voortzetten. Ik zal even uitleggen waarom!

De bedoeling is dat ik zodra de Bell 222 af is, dat ik aansluitend aan een 2de project kon beginnen. En gezien ik al een leegstaand TREX 700E en sommige electronica heb staan, was het idee ontstaan om deze ook te gaan stretchen naar 800 en er wat moois omheen bouwen. Vandaar ik jullie ook om jullie mening heb gevraagd.

Ten eerste..... ben ik erg blij dat jullie de Bell 429 tot nu toe als favoriet hebben aangewezen. Voor de bouw met een TREX 800E mechaniek zeker de ideale romp, omdat hij (hopelijk) kant en klaar geleverd wordt er voor.

Er zijn wel enkele zaken om eens goed over na te denken! Om te beginnen is vertraging in de levertijd van deze romp. Ik kreeg van de week een mail van Kin van Smartmodel dat hij naar verwachting pas volgende maand kan gaan leveren wegen drukte met verschillende producten in productie. Op zich geen ramp, omdat ik nog bezig ben met het andere project. Ik jullie ook nu al vertellen dat deze romp rond of boven de €1000,= gaat kosten. Sorry, maar dat ga ik absoluut niet aan uitgeven, hoe mooi hij ook wordt in de originele EMS kleuren!!! Vergeet niet dat er dan ook nog een 4 bladskop bij komt en 4 x 800 bladen, verlichting etc. Ja dat gaat een vermogen worden!

Voor dat geld, stop ik het liever in een VARIO dat al qua romp goedkoper is en garantie van 200% kwaliteit!

Maar als ik nu verder kijk in de mogelijkheden om met zo min mogelijk aanpassingen met deze TREX700/800 in een Vario romp te gaan bouwen, dan kom ik met zowel de Jetranger III als de Bell 412 met een enorme challange te kampen.

Met alleen een 800 staart monteren op een 700 is zeker niet voldoende om dit mechiek in een VARIO schaalromp te kunnen bouwen. Er zijn meerdere en lastige zaken die bij komen kijken. In beide rompen moet ik te werk gaan met verloop stukken om de staart passend te krijgen.

Met de verkregen bouwervaringen uit verschillende projecten in het verleden, heb ik liever niet al te veel gedoe aan mijn kop tijdens de bouw. Zeker niet bij de staart gedeelte. Iedereen weet inmiddels wel hoe belangrijk een staart van een heli is!

Van de VARIO rompen zou de Jetranger III iets makkelijker te bouwen zijn dan de Bell 412. Deze zou ik met een extra verlengstuk van 10cm het er wel mee kunnen redden. Bij de Bell 412 heb ik te maken met een heel ander verhaal, waar ik liever niet aan wil beginnen.

Volg hier enkele foto's met uitleg zodat jullie een beeld kunnen hebben van wat ik precies bedoel dat er allemaal moet gebeuren:

Lengte verschil tussen de Vario Jetranger III en een Logo 800 XXtreem:

Je ziet duidelijk op de foto dat er nog zo'n 10cm ontbreekt voor de heckrotor t.o.v. de Jetranger. Dit scenario zal precies hetzelfde zijn bij een Trex 800.
full

Mogelijke oplossing:

Deze verbindingstuk van Smartmodel met een kant en klare pijp van 10cm met 10 cm Torque Tube zou een oplossing kunnen bieden om de 800 staart te kunnen verlengen naar 900. Hier kan ik aan komen via Smartmodel, alleen de vertanding is niet van een 700 maar een 600. Ik weet niet in hoeverre dit consequenties zal hebben op de heckrotor :(. Ik heb het vermoeden dat het niet echt goed gaat komen (kans op strippen) en ik wil die risico niet nemen.
full

Oplossing Bell 412:

Bij de 412 moet ik gaan denken aan zo een verlagingstuk in combinatie met een 35-65 graden verbindingstuk van Smartmodel. Ook hier is de vertanding van een 600 en niet van 700.
35-65 graden koppelingstuk ....

Ook hier is de vertanding van een 600 en niet van 700
full

full

Jaaaaaa.... en als ik zo de foto's goed bekijk en er eens goed over na zit te denken hoe de bouw straks voor mij zal uitzien, dan kom ik tot de conclusie......
"Als je aan een VARIO begint, hou het dan liever in zijn geheel bij VARIO!!!"

Ok, qua investering zit je mischien dan wel ongetwijfeld op een hoger budget, maar het eind resultaat zal de portemonee zeker compenseren. Sterker nog VARIO schijnt nu opeens weer helemaal hot te zijn!!! En als klap op de vuurpijl heeft RC Heliparts onlangs ook VARIO-Benelux erbij. Dat betekent voorraad van de meeste onderdelen en een snellere servicedienst dan vanuit Duitsland of Canada!!! Dus dan is de som 1+1 = 2 snel gemaakt ;).

Dus mensen ik denk dat ik dit project af ga blazen en mijn mooie TREX 700E maar iemand anders mee blij kan maken.

Tot slot wilde ik al sinds vorig jaar al iets bouwen met een fenestron! De keuze ligt al heel lang tussen de Hirobo EC-120 (nog niet gezien in NL) of de Hirobo EC-135(alleen gezien van een forum vriend uit Belgie).

Maar......ik moet ook eerlijk zeggen dat de VARIO EC-135 met Extreem mechaniek dat EEN PAAR MATEN groter is dan de Hirobo EC-135 en enorm kriebelt in de vingers. Zeker na het zien van het "Prototype Project" van het RC Heliparts Team in Hulten. Er is nu ook echt veel (meer) mogelijk op electro gebied met VARIO.

Ja..... in ieder geval ligt er kant en klaar een Scorpion 4525-520KV Limited Edition, Castle Ice 2 HV160 en Thunder Powers 12S 65C 5000 in mijn hobby box die voor biede EC's zeer geschikt is!!!

Ja het liefst bouw je deze kisten liever met een PHT-2 of PHT-3 turbine motor natuurlijk, maar ja de electronica ligt al op de planken en kan ook de nodige fly fun lever toch???:rolleyes:

Nu is de vraag wat zal het nu gaan worden en geven jullie mij ook gelijk in deze beslissing? :confused: Ik hoor het graag wat jullie meningen zijn.

Feit is wel dat de TREX 700E zowieso vandaag de verkoop in gaat! Feit is ook dat mijn tweede project een lengte moet hebben vanaf 1680 mm, dan ben ik tevreden!

Bij deze zie advertentie TREX 700E Te Koop :D en volg verder mijn ander draadje van de Bell 222 (DEZE IS NIET TE KOOP !!! :D)

Mvg. Helifreak

Naar mijn idee: Alle ontwerpen die aan de T-rex gelieerd zijn, zijn ontworpen als 'Stand-alone" heli, waar je een romp omheen kunt hangen, maar het is nog steeds de basis-heli die vliegt (frame + tailboom). En dat merk je. Het vliegt als een trainer die gehinderd word door de romp die er omheen zit.

De Vario mechanieken zowel als de rompen, zijn specifiek voor het doel ontworpen is, waarbij het mechaniek een integraal deel van de heli uitmaakt, en de romp het airframe vormt, in plaats van een skelet in een slappe jas Zoals de T-rex familie.

Dat vliegt naar mijn ervaring gewoon beter. Is slecht uit te leggen wat het verschil dan precies is.

Of Vario heilig is, is een heel andere discussie, ieder mechaniek heeft zijn specifieke sterke en zwakke punten, en in dat opzicht scoort Vario net zo goed of slecht als de concurentie.
Kwalitatief (slijtvastheid, maatvoering en precisie) is een T-rex of vergelijkbaar minstens net zo goed.

Bij Vario word echter wel veel meer voorkennis van de bouwer verondersteld: de bouwbeschrijvingen van Vario zijn welliswaar zéér volledig, maar je moet uiterst scherp en aandachtig lezen en kijken om alle benodigde info er uit te halen.

Maar alleen al vanwege het feit dat bij Vario de romp en het daarvoor bedoelde mechaniek een geselecteerde en op elkaar aangepaste combiatie zijn, zou ik zeggen: je hebt groot gelijk met je keuze! Ga je hoogstwaarschijnlijk meer plezier van hebben.

Groet, Bert

Blij om te horen Brutus dat ik mijn gezonde verstand toch goed gebruik ;) .

In eerste instantie leek het mij wel eenvoudig om een Trex 800 in een Vario Jetranger III te bouwen. Ik had ook van te voren rekening gehouden dat ik met mijn staart op 900mm moet uitkomen.

Wat betreft de Bell 412 zou ook wel kunnen, maar vereist een hoop werk. Aangezien ik geen CNC machine heb of de nieuwst 3D printer hahaha zie ik er toch vanaf om dit avontuur aan te gaan.

Kijk, dat een TREX 700 gefit kan worden is een feit. Kijk naar www.dennisrc.com en geniet van deze man zijn kwaliteiten in zijn bouw van zijn Cabon Big Airwolf met een TREX700. Dus het is wel mogelijk.

Nou was ik wel erg enthousiast net als de anderen die de enquete hebben ingevuld, om uiteindelijk de Bell 429 van Smartmodel te bouwen. Maar sorry, rond de €1000 voor chinese handel vind ik toch wel te ver gaan. Met alle respect voor chinezen, want die kunnen echt alles maken wat je maar kan bedenken.

Voor rond de €1300,= heb ik een mooie en veel grotere EC-135 schaalromp van VARIO met electro mechaniek.

Dus helaas blaas ik dit project af en ga ik een keuze maken of ik volledig overstap naar de VARIO EC-135 of dat ik Hirobo EC-135 van Volunteer af ga bouwen. Daar ben ik nog niet helemaal over uit.

Groetjes en geniet in tussen van de bouw van de Bell 222. Er komen leuke plaatjes en info aan!!!

Gr.Helifreak

Kijk, dat een TREX 700 gefit kan worden is een feit. Kijk naar www.dennisrc.com en geniet van deze man zijn kwaliteiten in zijn bouw van zijn Cabon Big Airwolf met een TREX700. Dus het is wel mogelijk.

Voor alle duidelijkheid: je hoort mij niet zeggen dat het niet kan, en ook niet dat het niet goed vliegt.

wel dat een specifiek voor elkaar ontworpen romp/mechaniek combinatie met grote waarschijnlijkheid prettiger vliegt en meer plezier voor je geld bied....

En de Vario's blijven dan wellicht qua performance achter bij de competitie, ze vliegen wel héél erg prettig....

Groet, Bert

Back