(Bouwverslag) Biglift met 26 cc MVVS (filmpjes vanaf pag.33)

Damn Hendrik, da's balen.
Je had net zo'n lol in dat slepen gekregen!

Even de schouders eronder en repareren die kist!
Zou zonde zijn er niks mee te doen!

Kop op!

Tijdens een grondige grondinspectie voor de vlucht werkte alles naar behoren. Alle roeren werkten en stonden in de juiste positie.

Ik weet ook zeker dat Hendrik met getrokken hoogteroer naar de startplek is getaxied. Korte aanloop (verschil in vermogen was héél goed te zien en te horen!) een normale start die overging in een normale klim. Op een meter of 10 hoog werd het stijgen plots heel steil, Toestel maakte een halve looping. Hendrik riep gelijk dat er iets niet goed ging. Hij probeerde uit de rugvlucht te rollen maar het toestel dook recht naar beneden de grond in. Boem.

Alles werkte. Roerhoorntje op het hoogteroer was afgebroken. Zoals Serge al zei, het kan zijn dat dit in de vlucht is gebeurd maar het kan ook door de klap zijn gekomen. Lastig.

Repareren zal een hele klus zijn. Eén vleugel is intact, de ander fors beschadigd. De romp is vóór de vleugels geheel versplinterd. Er achter is alles eigenlijk nog heel. Het kielvlak is losgebroken.

De reso is onbeschadigd, alleen de bocht is gescheurd.

Oh en de prop is kapot....

Triest verhaal. :(

Ik zou bijna zeggen dat het hoogteroer verkeerd om werkte!? :rolleyes:

Wil je weten of het roerheveltje tijdens de vlucht is gebroken en niet door de crash, heb ik de mogelijkheid om dit te onderzoeken mits het een spuitgietonderdeel is.

Johannes

Nee, dat was het zeker niet. Dat zou bij het taxiën gelijk mis zijn gegaan . We hebben net voor de start ook de trim goed gezet en die werkte de normale kant op.

Dat het hoogteroer getrimd moest worden kan al geduid hebben op een ingescheurd roerhevel,,maar dat is net als een koe in de kont kijken,dat doe je ook achteraf..

En dat servoheveltje was de goede? Soms lijken ze te passen, maar als er iets kracht opkomt verspringen de hevels alsnog makkelijk. Ik heb dat wel eens gehad, heveltje uit bakje gevist, lijkt goed te zitten en vliegen maar weer. Toen het rudder ernstig nagetrimd moest worden eens beter bekeken, bleek dat als er iets kracht opkwam de servohevel spontaan versprong over de vertanding van de uitgaande as van de servo.

Gerben

Een andere mogelijkheid is, dat het voorste kabine spant gescheurd was, waardoor de instelhoek van de vleugel plotsklaps groter werd.

Een andere mogelijkheid is, dat het voorste kabine spant gescheurd was, waardoor de instelhoek van de vleugel plotsklaps groter werd.

Ik stond er samen met Arjan bovenop toen het gebeurde,maar de vleugels gaven geen krimp en ook zijn hoogteroer gaf geen uitslag terwijl zijn doktoren zichtbaar wel werkten.

Afstand was niet meer als 20 meter.

Afijn het is gebeurd,ik hoop dat Hendrik snel weer een net zo'n mooie bijligt neerzet als deze was.

Jongens, gisteravond was ik best wel zat van. Kreeg nog wel 100 keer het plaatje van een zielig hoopje gecrashed vliegtuig voor mijn netvlies. Arjan heeft op de vorige pagina perfect beschreven hoe het allemaal ging. vreemd blijft het wel. Ik hou het voorlopig op een al aanwezige ''breuk'' in het roerhoorntje, hoewel ik het niet heb waargenomen. Drie weken geleden maakte ik zelf een fout tijdens de start waarbij de ene vleugel beschadigde. Afgelopen week alles gecheckt en toen zag ik dus dat de servo hevel van hoogteroer gescheurd was. Die heb ik vervangen, maar was wel een goeie: 1 uit het doosje waar de servo in zat. Zat ook gewoon strak en zo. Opzich wel goeie gedachten Gerben!

Whatever, misschien kom ik tijdens de herstelwerkzaamheden nog aanwijzingen tegen, en anders zullen we nooit zeker weten wat de exacte oorzaak was. Kunnen nu alleen gissen, maar dat helpt niet.

Net kwam Arjan nog even iets lenen. Hebben samen nog even gekeken naar de ravage. 1 ding is zeker: de rechtervleugel moet ik geheel opnieuw maken. De ribben van de D-box zijn ter hoogte van de liggers compleet doormidden en de ligger zelf is iets verder totaal afgebroken.

Mensen, bedankt voor het meeleven en meedenken, vind ik er fijn. Ik moet zeggen: vond ik erg fijn. Nu zetten we er een streep onder, jullie hoop ik ook, dan kan ik mijn koppie rustig zetten op de herbouw, want vliegen zal ie weer! Ik heb even de power van de MVVS mogen zien en horen, dan wil je zo'n kist zo snel mogelijk weer aan het begin van de startbaan hebben. Alleen: het is met deze buitentemperaturen niet te harden op zolder en er zijn meer dingen te doen als vliegtuig repareren, dus heb aub geduld. Komt allemaal goed,

Nogmaals bedankt voor het meedenken. komt wel goed schatjes. Volgens mij ben ik niet de eerste of enige die zijn adamsappeltje aan barrels vliegt. Duurt even en dan lachen we weer (en slepen! haha)

Net kwam Arjan nog even iets lenen. Hebben samen nog even gekeken naar de ravage. 1 ding is zeker: de rechtervleugel moet ik geheel opnieuw maken. De ribben van de D-box zijn ter hoogte van de liggers compleet doormidden en de ligger zelf is iets verder totaal afgebroken.

Tja, is onderdeel van het modelbouwleven...

En als je toch nieuw gaat bouwen, gelijk maar remkleppen er in? Is je inzetgebied gelijk weer wat groter!

Succes met de verwerking en op naar een nog betere Big Lift v2

Groet,

Jacob Bos

goeie zet Hendrik!

Nu genieten van het weer en de thermiek!

Mocht er behoefte zijn aan een sleper dan meldt je maar!

grt, Louis

Back