(Bouwverslag) Biglift met 26 cc MVVS (filmpjes vanaf pag.33)

Hallo,

Momenteel sleep ik de kleinere zwevers met mijn Graupner Kadett electro op 4S:


Ik wil al heel lang een piper bouwen. Vind ik gewoon een super mooie kist. Ik weet dat niet iedereen dit een aanrader vind ivm het hoogteroer wat over het kielvlak doorloopt, maar toch wil ik dit als sleepkist.

Omdat ik sinds kort lid ben bij de vliegclub in Ede (ginkelse heide), wil ik nu ook graag een brandstof motor.

Ik zal een opsomming van mijn vragen/discussie punten voor dit draadje maken:

1). Ik zie zóveel verschillende pipers, maar wat ik zoek is een kit om zelf te bouwen met een span van ongeveer 2 tot 2,5 meter (zodat de romp ook nog enigzind in de auto te vervoeren is. Heeft iemand zoiets liggen wat nog niet gebouwd, of gedeeltelijk gebouwd is en wat hij wil verkopen? Of kan iemand een winkel adviseren waar voor aantrekkelijke prijs een kit te koop is? Of kan ik van tekening bouwen, en de plastic onderdelen zoals motor kap en cockpit los bestellen (en landingsgestel etc).

2). Ik wil eigenlijk geen electro (ook ivm met de dikke lipo's die er dan in moeten), maar ik wil brandstof. Aangezien ik jaren in de autowereld schaal 1:5 actief ben geweest en met Zenoah blokken gereden heb, lijkt me dit ook een ideaal blok voor een piper. De vraag is: is 20 cc genoeg, of moet ik meer aan 26 cc denken. Wie heeft hier ervaring mee. En dan zijn er ook nog de 2 en takt blokken. Die worden aangegeven met 160 / 180 etc. ik heb werkelijk geen idee wat dit inhoud aan cc's en wat de trekkracht van zo'n blok is ten opzichte van de Zenoah blokken.

3). Zijn er mensen die het slepen met een piper écht afraden? Zo ja, wil je dan aangeven waarom?


Alvast bedankt voor reacties
 
Laatst bewerkt door een moderator:
1) kan ik niet op antwoorden

2) echte 2taktmotoren of 4taktjes zou ik niet nemen. Gaat je een fortuin aan coolpower kosten. deze zijn voor dezelfde gewichtsverhouding in vergelijking met echte bezine-motoren wel krachtiger! Voor een sleep lijkt een 26cc benzinemotor wel te doen. Daar kan je wel serieus wat mee slepen (rekening houdend met zie verder punt 3). Op een piper van 2.5m heb ik ook al diverse setups zien staan... gaande van 15cc 2takt tot 62cc bezine... Het is ook geheel afhankelijk hoe je wil slepen: in 1 rechte lijn naar boven of schaal-slepen(omdat het wel moet omwille van gewicht en power van motor).

3) waarom piper niet: deze heeft een (te) dikke vleugel en is meestal vlak onderaan. Je kan er goed mee slepen, maar deze zal nooit echte snelle moderne zwevers kunnen slepen (omdat die wel de snelheid nodig hebben).

Ikzelf heb met m'n 26cc piper nog geen enkele sleep gedaan, om de eenvoudige reden dat het te lastig zou zijn om de snelheid erin te houden. In 1 rechte lijn naar boven trekken is het "veiligste" voor sleper en zwever, met al het bochtwerk kan er al wel het één en ander mislopen...
 
Ik zit momenteel ook in de hoek van biglift te denken, in combi met een 26 cc zenoah blok van Toni Clark. Maar dan komt de vraag: wie kan mij aan een volledige tekening helpen? Kist kant en klaar nieuw kopen kan niet, want ze worden niet meer verkocht.

Als iemand een tekening heeft die hij niet kwijt wil: geen probleem, misschien mag ik hem dan kopiëren?

Ik hoor graag
 
Als je nog niet voorzien bent neem ik de tekeningen en de bouwbeschrijving mee naar Hoeven.

Groeten, JH
 
heren, Johan heeft mij inmiddels voorzien van de tekening.

Super bedankt!
en nu dat ding gaan bouwen .20cc zg erop met originele demper van tc (als je dit blokje origineel laat met de juiste prop ,gaat hij jaren mee vooral met de bellray olie )
 
Bij de Biglift moet je wel een Zimmermann reso er bij pakken.

Dat maakt de power uit .

En ik gebruik trouwens geen Bellray maar Aspen.

Mvg Johan
 
Ik heb nog een tekening van een vliegtuig dat heel sterk lijkt op een big lift ;) . op me pc staan. bij interesse stuur maar een PBtje
 
Laatst bewerkt:
Ach. de keuze van de motor duurt nog even, hoewel, als ik zo kijk naar de tonu clark motoren (http://www.toni-clark.com/index_en.htm) dan denk ik: waarom de 20 en bijvoorbeeld niet de 26 cc. De resonantie uitlaat snap ik, die komt er ook op, maar welk blok kan ik het beste nemen? Is de 26 cc bijvoorbeeld zoveel zwaarder dat je het vermogenverschil ikn het gewicht kwijt raakt?

Eerst maar eens bouwen. En op mijn hobby zolder is het bloedje heet momenteel, dus daar ga ik niet zitten bouwen. Bepaalde dingen kunnen wel beneden, maar boven heb je alles bij de hand he. Eerst komende week de tekeningen af laten drukken, bekijken, hout kopen (en hier eerst misschien wat vragen stellen over wat er extra verstevigd moet worden, of wat van triplex moet ipv Balsa, etc...

Ik zal een bouwverslagje maken voor mensen die dit leuk vinden om te volgen. Niet zo uitgebreid als bij de Bunte (bouwverslag-das-bunte-huhn-filmpjes-vanaf-pagina-27-a), waar ik zo ongeveer alles (met name ''het maken van'') beschreven heb. Dit wordt zeg maar meer een voortgangsverslag, waarbij vooruitdenkende tips uiteraard welkom zijn
 
Laatst bewerkt door een moderator:
bij ons vliegt een tc piper met 62cc met originele demper ,gaat als een kogeltje met een zwever erachter .
en met deorigineledemper behoud je de motorlanger en scheelt een bult aan irritant geluid . ik kan en zal een reso nooit mooi vinden qua geluid .
 
een juiste prop keuze is veel belangrijker . de ene 22x10 is niet de andere 22x10

klopt... mijne piper is bijvoorbeeld ideaal met z'n prop-maat, maar is verdomd lastig aan te slaan doordat de prop "te licht" is... een zwaardere prop draait wat meer door waardoor de motor makkelijker start... allemaal dingen die je achteraf snel en eenvoudig kan wijzigen(en die je inderdaad meestal pas achteraf zal merken:yes:)
 
Ik heb de tekeningen afgedrukt. De romp is zo ongeveer volledig opgebouwd uit 3 mm triplex. Niet alleen de schotten, maar ook de zijkanten, onder- en bovenkant. De zijkanten en onderkant zijn wel voorzien van sparingen ter gewichtsreductie. Mijn vraag: kan ik dit zo aanhouden, of zal ik alleen de schotten van triplex doen en de rest van balsa (2 mm?) zonder de sparingen, of is dit te zwak?

Tweede vraag: zie link: Toni Clark practical scale GmbH, Zenoah - Titan ZG Engines, DA Engines, Valach Motors, Kits and Accessories. (en dan even doorklikken naar de Zenoah Titan blokken)
Ik neig naar een 26cc te gaan. De vraag is dan: welk type: de EI, SC of SLH en dan in combi met reo uitlaat? Of is een 20 of 23 cc blok ook al meer dan voldoende om een kg of (rond de 4 meter) zwevers te trekken.
Verder: is het noodzakelijk een ontsteking te nemen? Ik begrijp dat een van de voordelen het makkelijker aanslaan van de motor is? Als het niet noodzakelijk is, bespaar ik me de kosten.
 
Ha, das goed nieuws. Nee, ik ken dit blok inderdaad niet. Ik vlieg nog maar een jaar en dan ook nog electro, dus dit is weer ff nieuw. Hoewel, ik heb een aantal jaren 1:5 auto's gereden, wedstrijden met een getunede 23 cc Zenoah, maar dat zijn toch weer heel andere blokken. En zowieso van het inwendige van blokken kan ik domweg niet meepraten, dus ik laat me graag adviseren.
 
Laatst bewerkt:
Bouwen zoals op tekening uit Gamma timmerplaat .

En neem een ZG-20 met reso.

Dan kan je 6 M zwevers trekken. :D

Mvg Johan

Als hij niet zwaarder is als 3 kilo kan dat ja.
Maar normaal is 3.5 meter het max als je veilig wil slepen met onbekende zweefpiloten achter je.
Voor 6 meter heb je om lekker te slepen 75 cc nodig.

Verder is een 20 cc wel een leuk torretje, maar je zal met een piper dan niets meer kunnen trekken als een kadet met veel power.
 
Back
Top