(Bouwverslag) Biglift met 26 cc MVVS (filmpjes vanaf pag.33)

Ik kijk aan het eind van de rit wel hoe ik met het zwaartepunt uit kom, dan kunnen deze twee servo's altijd nog naar achteren.

Zo, de romp nu bijna ruwbouw gereed. Voorste stukje gaat er later misschien af, maar dat hangt af van hoe een en ander uitkomt met de motor.

Mooie kist, ben nu heeeeeeeeel sterk aan het twijfelen om deze eerst te bouwen en dan de HAI... reden is dat mijn gezichtsveld niet zo ver gaat en dat je met een vliegende vleugel snel gedesorienteerd geraakt :(

Geen idee. Heb mezelf geen doelen gesteld. Heb vandaag 97 stuks tegels 60x60 besteld. Die moeten ook nog in de achtertuin gelegd worden. En dan wordt ook weer strak werk verwacht ;)

Herkenbare contouren Hendrik, ik heb nog wel een aantal zwevers in de hangar die ik graag door je omhoog laat slepen! Succes met de bouw van dit leuke model!!

Vanavond het richtingsroer gemaakt. Ben nu aan het stabilo toe. Alleen begrijp ik niet waarom de randen/;ijsten van 8x8 mm balsa zijn, met daaromheen als eindlijst nog eens 10x12. En dan de 12 mm als dikte. Ook het kielvlak wordt volledig onder en boven beplankt. Als de beplanking zou stoppen tegen de 12mm aan, zou ik het snappen, hoewel ik dan nog 1 mm tekort kwam (8 + 1,5 + 1,5 = 11 mm), maar de beplanking staat gewoon doorgetekend over de 12mm :confused:

Ik zal voor de duidelijkheid wel ff foto maken van de tekening....momentje...

Als je zelf de lijsten maakt zou ik rondom alleen 8 x 12 nemen en de rest 8 x 8

Wel een stuk grenen holm mee inbouwen in het stabilo , voor 20 cc is het anders te zwak.

Mvg Johan

Ja, dus dan is de dikte overal 8 en kan de beplanking gewoon doorlopen, zo bedoel je het he?

En er komt 26 cc voor, maar wat is grenen holm? Grenen hout afmeting? en waar bouw ik dit in? als voorlijst of zo? Ook moet ik kijken hoe het hoogteroer aan elkaar verbonden wordt...? Dan moet ik de voorlijst van het hoogteroer doortrekken? Lijkt me ook sterk, want dan ga ik dwars door de 8x8 lat van het stabilo die in het achterste eind van de romp is ingebouwd.

Laatst bewerkt:
Het raamwerk overal 8 mm dik maken.

De balsa lijsten die buiten om lopen 12 mm maken.
Die worden nog afgerond of er komen scharnieren in.

Grenen- of Vurenhout latjes vind je in de bouwmarkt (goedkoop) of modelbouwwinkel (duurder)

full

De rood gekleurde zijn de grenen latjes.
(blauw is nog een balsa driehoek om op te vullen)

Je moet de grenen latjes nl ook in de lengte kunnen verlijmen.

Het hoogte roer zou ik gedeeld maken en iedere een eigene servo geven.

Bijde verbonden is nog uit de tijd dat er 10 cc op zat .

Mvg Johan

Ps. ze hebben vaak 4 x 9 latjes in de bouwmarkt , je lijmt dan 2 op elkaar om 8 te krijgen.

Laatst bewerkt door een moderator:
Grenen = vuren hout = fout!

Vurenhout is de Nederlandse (genormeerde) naam voor de fijnspar (Picea abies).
Grenen is de Nederlandse naam voor de grove den (Pinus sylvestris).
Let op het is onjuist om het hout van de grove den aan te duiden als dennenhout dat is weer heel iets anders.

Johannes

De werking is hetzelfde, wat bedoel je daarmee?

Ik snap wel dat voor deze toepassing het gebruik van vuren of grenen het eindresultaat niet belangrijk beïnvloed.
Maar als je schrijft "vuren = grenen hout" zet je de lezers op het verkeerde been.
Hebben wij het bijvoorbeeld over hoofdliggers van een grote zwever met een dun profiel maken de verschillen tussen deze twee houtsoorten ineens wel een enorm verschil.

Johannes

Bij de Biglift maakt het niks uit of je grenen of vuren neemt.

Zowel in de vleugel als in het stabilo .

Voor dunne profiele stap ik over op kohlerovings . :D

Mvg Johan

Back